english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
dader
Daan - 07.05.2002 10:19

Volgens het NOS-radiojournaal is de moordenaar van Pim Fortuyn afkomstig uit extreemlinkse kringen. Komt er een gezamenlijke verklaring o.i.d. waarin we deze moord afkeuren? Of zou dat juist olie op het vuur gooien (alsof we ons ineens moeten verdedigen)?

Volgens het NOS-radiojournaal is de moordenaar van Pim Fortuyn afkomstig uit extreemlinkse kringen. Komt er een gezamenlijke verklaring o.i.d. waarin we deze moord afkeuren? Of zou dat juist olie op het vuur gooien (alsof we ons ineens moeten verdedigen)?
 
aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Bron, Telegraaf, onbetrouwbaar 
nl - 07.05.2002 10:36

De Telegraaf is een sensatiekrant, die eerder o.a. de "primeur" had van een foto van de latere prinses Máxima; die foto bleek van een andere vrouw te zijn. Bovendien is de Telegraaf uitgesproken rechts. Dus wacht tot werkelijke feiten bekend zijn
reaxie 
Albert - 07.05.2002 10:37

Het lijkt me dat als deze dader uit extreem linkse kringen komt, hij daar niet echt z´n plaatsje heeft kunnen vinden, alleen mensen die behoorlijk in de war zijn vermoorden iemand!!
voor mij betekent extreem links dat je extreem sociaal bent, en dus vrijwel aan iedereen behalve jezelf denkt, dat is nou niet echt wat deze man met deze moord probeerde uit te dragen.
bericht komt uit AD 
BB - 07.05.2002 10:40

 http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1020662722547.html
"De politie gaat vooralsnog uit van één dader. Diens motief is onduidelijk. Wel wordt er rekening mee gehouden dat de dader een politieke daad heeft willen stellen, en mogelijk afkomstig is uit een links-radicaal milieu. Het is dan de eerste politieke moord in Nederland. ,,Maar voor hetzelfde geld was hij gewoon gek´´, aldus een agent."


laten we wachten door wie de moord gepleegt is met welk motief voordat je conclusies trekt.

eeeh 
Albert - 07.05.2002 10:49

Willem van Oranje?????????
het rol van de media 
flip - 07.05.2002 10:51

Het rechtse media heeft Fortuyn naar voren gebracht van nergens, een (kunstmatig) splitsing onder zijn aanhang veroorzaakt om zijn verkiezingsmogelijkheden te verdubbelen, en nu proberen zij de schuld aan ´linkse-krachten´ te duwen.

Let op! De dader zal door niemand herkenbaar zijn als ´links´. Deze zaakje stinkt van rechtse complot.
Eerdere moord: Cafer Dereli 
stop Grijze Wolven - 07.05.2002 10:58

De moord op Fortuijn: we kennen de motieven niet. De moord op de linkse aktivist Cafer Dereli in Rotterdam was politiek. Zie op Indymedia België  http://belgium.indymedia.org/front.php3?article_id=23039&group=webcast
uit h´wijk 
Eelke - 07.05.2002 11:15

De verdachte komt uit Haderwijk, de wijk stadsdennen. Ik kom daar uit de buurt, maar weet niet van ´extreem´ linkse groeperingen. Eerder andersom. Nogal gedoe geweest daar met marokaanse jochies die de boel liepen te verzieken. Maar we zullen eht weten, de pers is veel aanwezig aldaar.


men kijkt niet vreemd op 
07.05.2002 11:32

In Harderwijk kijkt men er niet echt van op dat hij het heeft gedaan... niet echt een gek. Lijkt toch steeds meer dat het motief door een links hart is ingegeven...
Internationale a-socialen 
real-soosjo - 07.05.2002 11:49

Hoe sociaal ben je als je je politieke tegenstanders voor racist uitmaakt terwijl daar geen enkele feitelijke reden voor is? Neem nu dat propagandablaadje ´De Socialist´ dat schrijft: Fortuyn=Haider, en dan vervolgens vroom op de site zetten hoe erg het is datie vermoord is, stelletje huichelaars. Jullie hebben aangezet tot haat en geweld door dit soort uitlatingen te doen. Dan ben je medeverantwoordelijk voor dit soort execessen!

Nog steeds achtergrond onduidelijk 
kleef - 07.05.2002 11:57

het is nog steeds onduidelijk uit welke "hoek" de dader komt. Hij schijnt inmiddels Bakker-Schut als zijn advocaat aangewezen te hebben.
Haarderwijk extreem links.... 
peter - 07.05.2002 12:00

Haarderwijk geheim centrum van extreem links Nederland.

Lachen!!!


reactie op real-soosjo 
kobus - 07.05.2002 12:05

Beste real soosjo,
De uitspraak "Fortuyn=Haider" is inderdaad zeer ongenuanceerd. Toch ben ik het er niet mee eens dat links nederland er nu opeens van wordt beschuldigd medeverantwoordelijk te zijn voor de dood van Fortuyn.
Als je stelt dat Fortuyns tegenstanders mee hebbeb bijgedragen aan een klimaat waarin dit gebeurt, dan wil ik daar graag tegenoverstellen dat Fortuyn met zijn uitspraken aan een klimaat heeft bijgedragen waarin racistisch geweld steeds vaker voorkomt; ook geweld waar doden bij vallen.
Individu binnen een groep?? 
WUT - 07.05.2002 12:13

Het is 1 man geweest die de trekker heeft overgehaald. Uit wat voor een overwegingen die man het gedaan heeft is nog niet duidelijk. Maar wat het ook moge zijn, dit wil niet zeggen dat iedereen met dezelfde gedachten ook dezelfde actie zou ondernemen, of deze actie zou ondersteunen. Zelfs al zou deze man behoren bij een ´militante extreem-linkse groepering, die zich in het geheim als links terroristisch bolwerk alle militante acties door heel de wereld vanuit hardewijk besturen´. Dan nog dit is de actie van 1 man.
Is het iemand ooit wel eens opgevallen hoe binnen een bepaalde groep vol met mensen met een gelijke overtuiging toch nog zoveel menings verschillen kunnen zijn.
kort gezegd: Je kan een groep niet iets kwalijk nemen (laat staan vervolgen) voor de acties van 1 lid van deze groep.

E-Mail: wut79@hotmail.com
belangen 
rosa - 07.05.2002 12:16

om de ware toedracht van een moord op te lossen, is het nodig om te kijken welke belangen er op het spel staan
= eerste beginsel van rechercheurswerk

de moord op pim is op vele manieren een kadootje aan extreem-rechts (wie gaat hier elektoraal voordeel uit slaan? etc.) waarom niet in die hoek gaan zoeken, ipv extreem-links?

en de dader uit extreem-linkse hoek kwam, dan heeft hij de boel mooi verknald...
milieuactivisme 
07.05.2002 12:18

´er is materiaal aangetroffen wat wijst op milieuactivisme´ of zoiets... volgens politie / justitie of zO in a´dam.... (er zitten in die buurt wel veel pluimveehouderijen)
Tegenstrijdig... 
J.Lo - 07.05.2002 12:19

Tegenstrijdig, aan de ene kant voor democratie zijn, voor vrijheid van meningsuiting, tegen de moord op Pim Fortuyn zijn, en aan de andere kant de schuld van de moord willen zoeken buiten de feitelijke dader...
dader profiel 
vraagmeaf - 07.05.2002 12:22

Inderdaad zou het niet kunnen komen uit oude extreem rechtse hoek die zich nu ´rechts gepasseerd voelt door deze
homoseksueel´?
milieuactivisme 
flip - 07.05.2002 12:23

graag bronvermelding..... anders zijn berichten onbetrouwbaar. Of in ieder geval dienen zij te worden behandeld/gelezen als onbetrouwbaar.
11 mei Rotterdam 
erik - 07.05.2002 12:27

Op 11 mei was er een ´nederland bekent kleur´ manifestatie gepland in Rotterdam. Ik weet niet of dat doorgaat, en zo ja in welke vorm, omdat het toch in eerste instantie als reactie tegen PF was bedoeld. Maar nu wordt het gelijk afgeschoven op ´links tuig´. Zou het niet een hele goeie gelegenheid zijn om op 11 mei te laten zien dat het overgrote deel van dat linkse tuig het alleen inhoudelijk met PF oneens was? Dat ook wij vinden dat dit niet kan?

erik
bronvermelding 
Dsjan - 07.05.2002 12:32

De opmerking over dat de vermoedelijke dader mogelijk een milieuactivist is staat op:
 http://nu.nl/document?n=56290

Extreem sociaal? 
Sandra - 07.05.2002 12:37

Extreem links, lees ik hier, zou extreem sociaal zijn?! Ga terug naar school, en leer je geschiedenis: in de vorige eeuw zijn de meeste onschuldige burgers (meer dan 100 miljoen) vermoord onder het communistisch bewind van Stalin en Mao - en hun consorten. Het moorden heeft extreem-links altijd in het bloed gezeten, zoals het ideologische fanatici ook past: nog nooit heeft ´extreem-links´ zonder extreem bloedvergieten de macht gegrepen en (proberen te)behouden. De moordenaar van Fortuyn, als het een politieke moord betreft, staat in een heel lange, heel onrechtvaardige en heel bloedige traditie. Alle extremisten, van links of rechts, zijn potentiële moordenaars. Dat wist Fortuyn als geen ander, en daarom omhelsde hij het klassieke liberalisme van de menselijke gelijkwaarigheid, en vreesde hij iedere vorm van fundamentalisme (Links, moslim of Le Pen) die die gelijkwaardigheid bedreigt.
eye for an eye... leaves you blind 
links-activist - 07.05.2002 12:42

Verontwaardigd over de dood van Fortuyn?
Politiek stonden zijn ideeen haaks op die van mij maar verontwaardigd over de moord op Pim dat ben ik zeker, maar het oproepen tot aanvallen op linkse/milieu-activisten slaat werkelijk nergens op. Is het officieel vast gesteld dat het om een linkse milieu-activist gaat? En dan; Wat heeft Greenpeace of iedere andere linkse (milieu) activist te maken met de moord op Pim Fortuyn?
De vraag is; gaat er een hetze onstaan tegen links?
Helaas, ik denk van wel...
reactie op sandra 
Albert - 07.05.2002 13:16

"Extreem links, lees ik hier, zou extreem sociaal zijn?! Ga terug naar school, en leer je geschiedenis"

Als je goed gelezen had wist je dat ik het over wat voor MIJ persoonlijk extreem-links betekent had, en niet over vroegere extremisten waar ik nix mee te maken wil hebben.
teleurgestelde "fan" 
Tonny - 07.05.2002 13:18

fortuyns ommezwaai aangaande asielzoekers (kort voor z´n dood)zou ´n motief kunnen zijn.

polarisatie 
veres - 07.05.2002 13:37

het is wel duidelijk denk ik dat we een grote politieke polarisatie kunnen verwachten als de dader inderdaad een linkse activist is. maar het is wel stompzinnig nu linkse ideen gelijk te trekken met lenin stalin en mao,dat hebben we toch wel gehad. op die toer krijg je dat alle rechtse mensen verantwoordelijk zijn voor het leed en moorden door de vrije handel en alle mensen in het midden schuldig aan toekijken en niets doen. mensen moorden dat is al millenia zo, al 57 jaar zegt men ´nooit meer´ maar extreem rechts groeit in europa. kun je toch beter de gevestigde politiek
en media aanvallen op hun hypocrisie.
Sandra is notoire idioot 
07.05.2002 14:11

ignore the dude
meer nieuw 
Dsjan - 07.05.2002 14:26

Van ANP, Uit het Veluws Dagblad:

 http://www.veluwsdagblad.nl/CDA/regioportal/0,2078,1701__1062818_,00.html

Verdachte moord Fortuyn werkt bij Milieuoffensief
WAGENINGEN (ANP) - De verdachte van de moord op Pim Fortuyn was een werknemer van Milieuoffensief in Wageningen. Dat heeft een woordvoerder van de actiegroep Milieuoffensief dinsdag gezegd.

Milieuoffensief is een groepering die milieuvergunningen van met name veehouders aan de kaak stelt. De woordvoerder van de actiegroep distantieerde zich van de aanslag door zijn collega.

Zie ook
Website van Milieuoffensief:
 http://www.vmow.demon.nl/


profiel 
zwaar verontwaardigde - 07.05.2002 15:49

Blijkbaar zijn varkens hem meer waard
dan mensen. Heeft El Moumni toch nog succes
met zijn uitpsraken..
Aan Albert 
Joop - 08.05.2002 19:49

Net zomin als rechts zich moreel kan ontdoen van de nazi´s als "extremisten waar ze niks mee te maken willen hebben" kan jij je niet links noemen zonder de erfenis van Stalin mee op je te nemen.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.