| |
Caribisch nieuws- agentschap aan de grond Peter Richards, Susan Lee en Zadie Neufville - 10.01.2002 01:16
PORT OF SPAIN/NEW YORK/KINGSTON, 9 januari (IPS) - De Caribbean Media Corporation (CMC), de onderneming achter het 25 jaar oude regionale nieuwsagentschap Caribbean News Agency (CANA), heeft vorige week vrijdag al haar activiteiten stilgelegd en minstens 50 van haar 54 werknemers ontslagen. Het mediabedrijf noemt de stop "tijdelijk" - de omzet was de voorbije maanden aanzienlijk gedaald, wat een volgens de directie een "dringende financiële herstructurering" noodzakelijk maakt. Maar veel waarnemers denken dat het nieuwsagentschap voorgoed is dichtgegaan. CANA werd door de Engelstalige Caribische landen gezien als een belangrijk instrument voor de integratie van de regio en een middel om op informatief vlak enigszins los te komen van de voormalige koloniale machten. Het lot van de CMC hangt nu af van de gesprekken over een financieel reddingsplan die zondag op de Turks- en Caicos-eilanden zijn begonnen tussen het bestuur van de CMC en de lidstaten van de Caribische Gemeenschap (CARICOM). De CMC hoopt ook nieuwe privé-investeerders te vinden. Volgens CMC-voorzitter Lester Spaulding moeten de discussies deze week ideeën opleveren voor een meer "leefbare en winstgeoriënteerde" strategie voor de toekomst, en duidelijkheid verschaffen over wat er met de 50 ontslagen werknemers zal gebeuren. De CMC was pas in 2000 ontstaan door de fusie van het nieuwsagentschap CANA en de Caribbean Broadcasting Union (CBU). CANA werd op papier geboren op de Top van Caribische Staatshoofden van 1967, maar het duurde nog negen jaar voor het nieuwsagentschap echt begon te werken. De CBU bestaat al 16 jaar. Zowel CANA als de CBU werden opgericht om de economische en maatschappelijke integratie van de Cariben te bevorderen. Door de opschorting van de activiteiten van de CMC vallen zowel de radionieuwsdienst als de voor de gedrukte media bedoelde nieuwsdienst van CANA stil, net als de productie van CBU-programma´s en bijdragen voor tv-zenders en internetsites. De CMC verklaarde dat ze hulp had gezocht "bij banken, aandeelhouders en sommige regeringen in de regio" vooraleer de beslissing te nemen alle activiteiten tijdelijk stop te zetten en het bedrijf grondig te herstructureren. Voordat CANA met de CBU werd samengebracht in de CMC, verkeerde het nieuwsagentschap al enkele jaren in moeilijkheden. De belangrijkste aandeelhouders van CANA zijn Caribische staten en regionale mediagroepen, maar de voorbije jaren haakten enkele regeringen af omdat ze de kosten niet langer konden dragen. CANA kreeg de laatste jaren ook steeds meer concurrentie - van de internationale nieuwsagentschappen Reuters en AP, maar ook van de BBC, die de meeste van haar Caribische programma´s gratis aanbiedt aan lokale media. Volgens medewerkers was CANA al maandenlang niet meer in staat om de lonen uit te betalen. Vooral kleine lokale media en de talloze publicaties die Caribische migranten in Noord-Amerika van nieuws over het thuisfront voorzien, dreigen in de problemen te komen door het wegvallen van CANA. Sommige van die media haalden al hun informatie bij het Caribische nieuwsagentschap. Ook de grotere kranten en omroepstations hebben nu één nieuwsleverancier minder voor wat de Cariben aangaat. Ronald Saunders, de hoge commissaris van Antigua en Barbuda in Londen en een voormalige directeur van CANA, vindt dat de sluiting van het nieuwsagentschap "ons terugbrengt naar de omstandigheden van een kwarteeuw geleden, toen de Cariben het nieuws over zichzelf enkel te horen kregen via agentschappen in Londen, Parijs en Washington." Website: http://www.DeWaarheid.nu/ |
Lees meer over: media | aanvullingen | | |