| |
Leeronderzoek Basisdemocratie door studenten Anonym - 10.12.2001 16:07
Twee studenten politicologie (Universiteit van Amsterdam) zetten een eigen leeronderzoek op over basisdemocratie tijdens revolutionaire periodes en nodigen bij deze mensen (ook van buiten de UvA) uit om er in het tweede en derde trimester aan mee te doen (14 studiepunten). Het Begin Een jaar geleden zaten we op het balkon boven het atrium en fantaseerden over onderwerpen die we graag zouden bestuderen, maar die niet op de universiteit aan bod komen. We studeren politicologie om meer te weten te komen over hoe de wereld in elkaar zit en hoe we bij kunnen dragen aan democratisering van onderop. Wij willen best wat leren, maar wij zijn geen domme sponsjes Twee studenten politicologie zetten een eigen leeronderzoek op over basisdemocratie tijdens revolutionaire periodes en nodigen bij deze mensen uit om er in het tweede en derde trimester aan mee te doen. Het Begin Een jaar geleden zaten we op het balkon boven het atrium en fantaseerden over onderwerpen die we graag zouden bestuderen, maar die niet op de universiteit aan bod komen. We studeren politicologie om meer te weten te komen over hoe de wereld in elkaar zit en hoe we bij kunnen dragen aan democratisering van onderop. Bovendien zijn we actief binnen sociale bewegingen zoals de milieubeweging en de beweging tegen kapitalistische globalisering. Het leek ons een mooi idee om meer te weten te komen over eerdere strijd van mensen om samen het heft in eigen handen te nemen. “Studeren zou zo leuk kunnen zijn” was een steeds terugkerend thema van ons gesprek. Op de universiteit is studeren echter gereduceerd tot het herhalen van de argumenten die door docenten en auteurs naar voren worden gebracht. Het is eerder passief consumeren van de voorgeschreven stof dan het actief zelf vormen van een mening. De toetsing bestaat meestal uit saaie, onuitdagende (soms zelfs multiple choice) tentamens. Eén van de grootste problemen van de huidige organisatie van het universitair onderwijs is het gebrek aan democratie. Dit uit zich onder andere in modules en literatuur die niet samengesteld worden door studenten en docenten samen. Niemand heeft ons ooit gevraagd wat we willen bestuderen en waarom. Een éénmalige raadpleging van een paar uitverkoren studenten en docenten over de samenstelling van bijvoorbeeld de nieuwe propedeuse vinden wij dus niet genoeg. Al pratende werden we er steeds meer van overtuigd dat wij het recht hadden om zelf, in samenspraak met docenten, te bepalen wat we willen bestuderen. Eén van de dingen die ons zeer interesseert is de manier waarop mensen door de geschiedenis heen hebben geprobeerd om collectief de invloed over hun leven te veroveren door het vormen van basisdemocratische instituties. Vormen van directe democratie worden op de universiteit niet of nauwelijks behandeld. Maar wij willen juist alle inspanningen die mensen door de eeuwen hebben geleverd in hun strijd voor een rechtvaardige, vrije samenleving aan de vergetelheid ontrukken, dus besloten we hierover een leeronderzoek op te zetten. Het doel van dit leeronderzoek is om inzicht te krijgen in het functioneren van basisdemocratische instituten en organisaties die tijdens revolutionaire periodes vorm kregen. We denken dan aan bijvoorbeeld de secties tijdens de Franse Revolutie (1789), de Parijse Commune (1871), de sovjets van de Russische Revolutie (1917) en de organisaties van de anarchisten tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936). Daarbij gaan we kijken naar de sociale, politieke en economische omstandigheden waarin mensen in opstand kwamen, naar de instituties die ze vorm gegeven hebben en hoe deze werkten. Afsluitend willen we deze pogingen evalueren en kijken in hoeverre deze voor ons als inspiratiebron kunnen dienen voor democratisering van de huidige samenleving. “Initiatieven van studenten moeten altijd gesteund worden!” Enthousiast stormden we naar het Atrium om te kijken of onze beoogde docent Werner de Haan hiervoor te porren was. Met een schreeuw van blijdschap ontving hij dit nieuwe initiatief van studenten. “Eindelijk weer studenten die zelf hun onderwijs willen bepalen” was zijn reactie. Het aantal vakken dat sinds de val van de Muur door studenten zelf is opgezet kun je op één hand tellen. Nadat we verzekerd waren van een docent, gingen we op zoek naar de steun van de volgende, Saskia Poldervaart. Bij haar richting, Vrouwenstudies, is het onderwijs net even anders. Veel interactiever en meer gericht op het vormen van je eigen mening. Gecombineerd met het feit dat we vernomen hadden dat zij een van die weinige studentinitiatieven van de afgelopen jaren had begeleid, leek zij de aangewezen persoon om haar ervaringen met ons te delen. En dat deed ze graag. “Initiatieven van studenten moeten altijd gesteund worden!” Geen warm onthaal Vol goede moed broedden we op ons voorstel voor het leeronderzoek. Na het uitwisselen van onze gedachten, onder het genot van een lekker bord pasta, hadden we de opzet op papier. Nu moest de opzet nog goedgekeurd worden door de bevoegde instantie. Bij politicologie is dat opleidingsdirecteur Henk van de Graaf. Van enig enthousiasme voor ons project was van de Graaf niet te betichten. Hij vroeg zich af of wij wel zeker wisten of we hiermee door wilden gaan. Bovendien had hij nog geen officiële aanvraag ontvangen. Hij betwijfelde zelfs of Saskia Poldervaart, ondanks haar toezegging jegens ons, er tijd voor zou hebben. Door deze geweldloze non-coöperatie van onze opleidingsdirecteur besloten de docenten om ons dan maar in hun eigen tijd bij te staan. Bij het inleveren van onze uiteindelijke aanvraag deelde van de Graaf ons mede dat we natuurlijk ons plan konden uitvoeren, maar dat er voor ons in de studiegids geen plaats was. Het leeronderzoek praktisch Zoals gezegd vindt het leeronderzoek plaats in het tweede en derde trimester en is goed voor 14 studiepunten. Mensen die geen eigen onderzoek willen doen (dat in het derde trimester plaatsvindt) kunnen het tweede trimester als een vak van zeven studiepunten afronden met een paper. In plaats van passief achterover hangen willen we een actieve manier van studeren, waarbij de docent Werner de Haan meer een coördinerende rol heeft. De motivatie van studenten is dus heel belangrijk. De bijeenkomsten zullen twee keer per week plaatsvinden en behalve de vaste docent zullen er gastsprekers komen die enthousiast kunnen vertellen over hun specialisatie. Ook willen we gebruik maken van beeldmateriaal en van de mogelijkheden die het Internationaal Instituut Sociale Geschiedenis (IISG) biedt, dat het grootste archief over sociale bewegingen ter wereld heet te zijn. Iedereen die mee wil doen is van harte welkom en kan zich via e-mail aanmelden (zie onderstaand emailadres). Hoe eerder je jezelf aanmeldt, hoe meer je kan meehelpen met de voorbereiding, zoals het zoeken naar literatuur of interessante spreeksters of sprekers. Dus des te meer invloed je hebt op jouw leeronderzoek! Ook als je gewoon informatie wilt hebben over dit leeronderzoek of, meer algemeen, over het proces van het opzetten van een leeronderzoek, kan je ons een mailtje sturen. Als studenten weer het initiatief nemen om hun onderwijs vorm te geven is dat een stapje op weg naar een democratische samenleving. Wie neemt de volgende stap? joost.ploeger@student.uva.nl bobbie.wester@student.uva.nl E-Mail: bobbie.wester@student.uva.nl |
Lees meer over: zonder rubriek | aanvullingen | | |