| |
Nieuw "verantwoord" sojalabel is consumentenbedrog Aseed - 08.06.2011 11:46
Vandaag zijn tijdens een bijeenkomst in Rotterdam de eerste certificaten voor "verantwoorde" soja uitgereikt aan bedrijven als Ahold en FrieslandCampina. Het nieuwe label is een initiatief van het Wereldnatuurfonds, en wordt op de markt gebracht door de Round Table on Responsible Soy (RTRS). [1] ASEED is erbij om te protesteren tegen dit flagrante voorbeeld van het "groenwassen" van giftige sojaproductie. Dit nieuwe label is al door honderden organisaties van de hand gewezen als 'greenwashing'. Netwerken waaronder Friends of the Earth International, Global Forest Coalition, Platform Aarde, Boer, Consument (ABC) en Food & Water Watch schreven begin dit jaar een brief aan supermarkten in Europa om niet aan dit misleidende label mee te doen. 23.000 consumenten verstuurden een petitie met dezelfde boodschap. [2] "Dit sojalabel is een typisch geval van consumentenbedrog", zegt Nina Holland van Corporate Europe Observatory. "Soja importeren voor de intensieve veehouderij in Nederland is inherent onduurzaam. Het gaat daarnaast om soja die geproduceerd wordt met intensief gebruik van landbouwgif. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden". De 'verantwoorde' soja hoeft slechts aan zeer zwakke criteria te voldoen. Er mag met vliegtuigjes in de buurt van huizen worden gespoten en er worden geen harde eisen gesteld om het pesticidengebruik te verminderen. Ook in de toekomst nog te ontbossen terrein kan 'verantwoorde' soja opleveren. Het label biedt geen enkele oplossing voor de strijd om land tussen kleine boeren en de agro-industrie, die in landen als Paraguay gaande is. Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. In landen als Frankrijk, Zweden, Noorwegen en Duitsland ziet men een tegenovergestelde ontwikkeling; daar neemt de roep om GGO-vrije producten toe -- bedrijven schakelen juist over op GGO-vrij veevoer voor de productie van vlees, eieren of zuivel. "Markant is dat de presentatie van het sojalabel in Rotterdam wordt georganiseerd door reclamebureau Schuttelaar & Partners. Hetzelfde bureau dat in 1996 de introductie van de Roundup Ready soja in Nederland organiseerde voor het bedrijf Monsanto. Ook Productschap MVO was bij deze PR campagne actief betrokken", zegt Tjerk Dalhuisen van gifsoja.nl. [3] http://www.aseed.net - soja@aseed.net http://www.gifsoja.nl http://www.corporateeurope.org Noten: [1] De Round Table on Responsible Soy Association (RTRS) is een gezelschap van bedrijven die belang hebben bij de productie, handel en verwerking van soja, waaronder Unilever, Ahold, Cargill en Monsanto. Ook de Nederlandse regering steunt het label, via het Initiatief Duurzame Handel. Eén certificaat staat voor één ton soja-product (bonen, meel of olie). Meer informatie vind je in deze briefing: http://www.gifsoja.nl/Gifsoja/RTRS_files/RTRS%20backgrounder%20v2.pdf. [2] De kritiek is samengevat in een korte animatie: http://bit.ly/gifsoja-animatie. Vorig jaar al maakten 230 boeren-, natuur- en ontwikkelingsorganisaties uit Zuid-Amerika en Europa bezwaar tegen het 'groenwassen' van foute soja. Daar bleef het niet bij. Onlangs vroeg een coalitie van organisaties aan de Europese supermarkten om de consument niet te misleiden met valse labels. Het overkoepelende verband van natuurorganisaties in Duitsland (DNR) heeft het Wereld Natuur Fonds verzocht uit de RTRS te stappen en 'te stoppen met steun aan een mislukt landbouwmodel'. Nadere informatie over de problemen met soja en het verantwoorde label en een analyse van de RTRS criteria staat op http://www.gifsoja.nl [3] Zoals maandblad Milieudefensie in 1998 berichtte, huurde Monsanto het PR bedrijf Schuttelaar en Partners in om "geen slapende honden wakker te maken" bij de introductie van RoundupReady soja in 1996. Productschap MVO organiseerde toen een promotiereis naar de thuisbasis van Monsanto, St Louis (VS). Verschillende medewerkers van Schuttelaar en Partners hebben later erkend dat toen niet bewezen was dat gentechsoja milieuvriendelijker was, terwijl dit in de PR wel werd benadrukt. E-Mail: soja@aseed.net |
Read more about: gentechnologie natuur, dier en mens | supplements | English translation | Spirit Of Squatters Collective TV - 08.06.2011 16:10
Toxic soy from http://www.aseed.net New “responsible” soy label misleads consumers PDF Print Wednesday, 08 June 2011 On Wednesday, June 8th, 2011, the first highly controversial cerificates for “responsible” soy is issued to companies such as Ahold and FrieslandCampina, during a ceremony in Rotterdam. The new certificates were initiated by the World Wildlife Fund and will be marketed by the Round Table on Responsible Soy (RTRS). One certificate covers one tonne of soy products: beans, flour or oil. [1] ASEED is present to protest against this label's greenwashing of toxic soy production. The new label has been dismissed by hundreds of organisations as “greenwashing”. Networks including Friends of the Earth International, Global Forest Coalition, Platform Aarde, Boer, Consument (ABC) en Food & Water Watch wrote a letter to warn supermarkets not to cooperate with this misleading label. 23,000 consumers sent petitions with similar messages. [2] “This soylabel is a typical example of consumer deceit”, says Nina Holland of Corporate Europe Observatory: “Importing soy for industrial livestock farming in the Netherlands is inherently unsustainable. Apart from that the soy is produced with intensive use of agrotoxins. Even genetically manipulated soy that is resistant to the herbicide Roundup can be called 'responsible'. The criteria for responsible soy are very weak. It is responsible to spray pesticides from airplanes close to homes and there are no limits on pesticide use. Land that is still covered in forest today can be used to produce 'responsible' soy tomorrow. The label offers no solution to the struggle for land that is being fought in countries like Paraguay between smallholder farmers and the agri-industry. The new label is financed by the Dutch government and the industry. They have enormous financial interests in the 9 million tonnes of soy that are imported into the Netherlands each year. But countries like France, Sweden, Norway and Germany are moving in the opposite direction; the demand for GMO-free products is growing and companies are switching to GMO-free feed for production of meat, eggs and dairy. “What is remarkable is that the launching of this soy label in Rotterdam is organised by Schuttelaar & Partners, the same advertising agency that organised the introduction into the Netherlands of RoundupReady soy on behalf of the Monsanto company. The Marketing Board for corporate social responsibility MVO was also actively involved in this PR campaign”, says Tjerk Dalhuisen van gifsoja.nl. [3] Notes: [1] The Round Table for Responsible Soy Association (RTRS) is a collection of corporations that are involved in the production, trade and processing of soy and includes Unilever, Ahold, Cargill and Monsanto. The Dutch government supports the label through the IDH, Initiative for Sustainable Trade. [2] The criticism is summarized in a short animation film: http://bit.ly/gifsoja-animatie Last year 230 farmers-, environmental – and development organisations from Latin-America and Europe criticised the greenwashing of toxic soy. On top of that a coalition of organisations recently asked the European supermarket chains to stop deceiving consumers with false labels. The umbrella organisation of German nature conservation groups (DNR) asked the World Wildlife Fund to step out of the RTRS and to 'stop supporting a failed agricultural model' More information about the problems with soy and the 'responsible' certification as well as an analysis of the RTRS criteria can be found on : www.toxicsoy.org [3] As the monthly Milieudefensie (Friends of the Earth NL) magazine reported, Monsanto hired Schuttelaar & Partners in order to prevent curious enquiries emerging during the introduction of Roundup-Ready soy in The Netherlands back in 1996. The Dutch MVO Marketing Board organised a promotional visit to the home base of Monsanto in St Louis (USA) at the time. Several employees of Schuttelaar & Partners later on confirmed that there was no evidence to support the claim that GM soy is environmentally friendly, although that message was emphasised in the PR campaign. Last Updated ( Wednesday, 08 June 2011 ) Website: http://www.ourmediaindymedia.blogspot.com | En volgende week Appie Hein het laten weten | Aseed - 09.06.2011 13:56
Woensdag 15 juni begint de 6de conferentie van Ronde Tafel voor "Verantwoorde" Soja (RTRS)...in Buenas Aires dus helaas ee beetje ver om daar te gaan aktie voeren....daarom gaan we naar een van de sojagrootverbruikers en RTRS-lid Albert Heijn. We gaan flyers en stickers verspreiden om mensen erop te wijzen dat ze niet moeten trappen in de leugen dat het duurzame of verantwoorde soja is die nodig is om de kiloknallers, melkplassen en boterbergen te produceren.... wie doet er mee? woensdag 15 juni - 11uur - Dokcafe, Plantagedoklaan 8 Amsterdam E-Mail: soja@aseed.net Website: http://www.aseed.net | bio organic / eko | nn - 09.06.2011 14:43
Als ik soja melk koop met een bio organic / eko skal keur merk is dat product dan wel o.k. Graag antwoord. | @ bio organic / eco | ASEED Europe - 15.06.2011 10:18
Als er een bio of eco keurmerk op staat weet je zeker dat het niet genetisch gemanipuleerd is. Er kan echter nog steeds ontbossing voor hebben plaatsgevonden als er niet specifiek opstaat dat dit niet het geval is. Er zijn enkele merken die alleen soja uit oostenrijk of italie gebruiken, dit is het beste, want hiervoor wordt niet ontbost, het is niet genetisch gemanipuleerd en het hoeft minder ver getransporteerd te worden.
| |
supplements | |