| |
2 blokkades | YvonneGF - 07.06.2011 08:50
de vrachtwagen Er zijn twee blokkades op het spoor van Greenpeace. Eén waar mensen aan het spoor vastgeketend zitten en één met een vrachtwagen. Politie heeft vier mensen inmiddels van het spoor gehaald en is op dit moment ook bezig met de vrachtwagen. | trein al een klein stukje gereden | YvonneGF - 07.06.2011 09:49
De trein schijnt al een klein stukje te hebben gereden, maar moest weer stoppen vanwege de blokkades! Dank aan alle actievoerders die daar nu bezig zijn en in alle vroegte uit de veren waren om heel Nederland (en liefst heel de wereld) te wijzen op de idiote beslissing van Nederland om door te willen met kernenergie! Als Borssele dit afval niet kwijt kan, zal de centrale moeten stoppen met de productie van nieuw afval, omdat de centrale vol raakt. Dus blokkades tegen kerntransporten zijn ook blokkades tegen kernenergie. Bovendien is het van de zotte dat Nederland afval produceert en een ander land er vervolgens mee opzadelt. Er komt slechts een klein deel terug naar Nederlands voor eeuwige opslag, de rest blijft daar of verdwijnt naar corrupte landen of in kernwapens. Heel toevallig staan de twee opwerkingsfabrieken voor kernafval in Europa in de twee landen die kernwapens produceren (Frankrijk, La Hague en Engeland, Sellafield). Als je nog in de gelegenheid bent om iets te doen tegen de kerntransporten, kom dan naar Goes, of naar andere plekken langs het spoor tussen Borssele en Roosendaal en de Belgische grens! | lock ons | nn - 07.06.2011 09:57
niet lullig bedoeld (meer omdat ik niet bekend ben met dit soort lock ons), maar zijn deze lock ons niet heel erg non-effectief? Je ziet toch duidelijk waar er geen (?) lichaamsdelen zitten, waardoor ze makkelijk kunnen worden doorgezaagd? Ook lijkt het alsof ze zitten bevestigd aan de rails, is dat niet makkelijk los te maken? | werking lock-on | YvonneGF - 07.06.2011 10:17
Een lock-on is in feite een buis met een pin dwars door het midden, waar vanuit twee kanten een arm in kan. Middels een haakje, bevestigd aan de pols met een bandje of ketting, kan de persoon zich aan die pin vast haken en zit de arm (mits beide kanten van de buis geblokkeerd zijn met een arm) vast in de buis. Voor de politie is het heel moeilijk om daar bij te komen. Via de opening aan weerszijden van de buis is het te smal om bij het haakje te komen. Al hebben ze wel eens geprobeerd met een mini-cameraatje en minischaartje langs de arm het polsbandje door te snijden. Maar sinds activisten een (fiets)ketting gebruiken als polsbandje, is dat niet meer mogelijk. De politie zal de buis moeten doorslijpen. Dit doen ze ter hoogte van de pin, waar ze een soort luikje maken. Ze kunnen de buis niet helemaal rond zagen. Vaak hebben ze er de ruimte niet voor, bovendien is het risico te groot dat ze iemands hand er af zagen. Deze vorm van geweld gaat zelfs de politie te ver. Speciale teams van de ME, de BraTra (Brand en Traangasteams) hebben zich gespecialiseerd in het openen van lock-ons. Door de jaren heen heeft de BraTra van de actievoerders geleerd en hebben ze nieuwe methodes ontwikkeld om mensen uit lock-ons te halen. De actievoerders staan echter ook niet stil en ontwikkelen steeds weer nieuwe varianten op de lock-on. Er wordt soms ander materiaal gebruikt, of een lock-on wordt in beton gegoten, of er worden versterkende pinen gelast op de plek waar de politie de lock-on wil doorzagen. De variant die Greenpeace nu gebruikt op het spoor is wellicht weer nieuw. Hoe die precies in elkaar zit weten alleen de makers, die gene die er in vast zitten/zaten. Enne euh, nu dus ook de BraTra, want die mensen zijn inmiddels los gemaakt. Het principe van de lock-on is dus eigenlijk dat die zo word gemaakt dat een actievoerder zich er in kan vastketenen en dat het voor de politie erg lastig is ze er weer uit te halen. De ene lock-on is wat ingenieuzer dan de andere, maar de politie is er altijd meer tijd mee kwijt dan wanneer mensen niet vastgeketend zitten. Een lock-on (zoals op de foto) kan er op het oog eenvoudig uitzien, maar kan best stiekem wat verrassingen in petto hebben. Dit ter info dus! | digitaal blokkeren | YvonneGF - 07.06.2011 10:44
...En voor iedereen die wel graag wil blokkeren, maar niet op locatie kan zijn, is hier een erg grappige digitale actie: http://www.nuclear-dead-end-road.eu/nl
| trein staat weer stil! | YvonneGF - 07.06.2011 12:08
kernafval passeert greenpeace vrachtwagen Ze zijn echt goed bezig die actievoerders! Een nieuwe blokkade bij Essen, vlak over de grens bij Roosendaal. Ditmaal door Greenpeace België. De politiebonden mogen wel eens gaan klagen dat politiemensen te veel straling oplopen zo lang zo vlak bij die containers! Het wordt nog een lange dag voor de mensen die het transport moeten begeleiden. | blokkades weer weg | YvonneGf - 07.06.2011 12:58
Blokkades van Greenpeace België zijn opgebroken door de politie. Ook hier helikopters en zware bewaking, volgens de Tweet van Ike Teuling van Greenpeace NL. Dan zal het transport vast spoedig zijn weg vervolgen. Tot de volgende blokkade???... | transport weer rijdend | YvonneGF - 07.06.2011 13:36
Het kerntransport is weer rijdend en gaat met volle vaart richting het dichtbevolkte Antwerpen. Hier ( http://www.greenpeace.nl/actie/kerntransport/content/) kun je volgen waar het transport zich bevind en welke route het nog moet afleggen. Ik ben benieuwd of de burgemeester van Gent ( http://www.pzc.nl/regio/zeeland/8820963/Transporten-kernafval-door-Belgie-mogelijk-gestopt.ece) nog zelf op het spoor gaat liggen om het transport tegen te houden? Dan natuurlijk wel vóór Gent, om te voorkomen dat het transport de gemeentegrenzen van Gent in komt! Wie weet zijn er nog anderen die de boel weten te vertragen. Zou mooi zijn. Voor mij tot zover de berichtgevingen hier. Ik ga me losweken van de computer en de buitenwereld live opzoeken. Actievoerders bedankt! | |
supplements | |