| |
Leegstandsaanpak nodig voor hele stad oa - 30.03.2011 16:20
Het Laatste Woord Amsterdam - Amsterdam komt in mei met een leegstandsverordening op basis van het model dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten woensdag presenteert. Van een doortastende aanpak zal waarschijnlijk geen sprake zijn. De Wet kraken en leegstand, waarmee het kraken sinds 1 oktober 2010 is verboden, biedt de gemeente de gelegenheid zelf regels op te stellen om de leegstand te bestrijden. Geen overbodige luxe, want meer dan één miljoen vierkante meters in Amsterdamse gebouwen staat leeg. Maar in de voorstellen, waarvoor b. en w. in januari met de uitgangspunten naar buiten is gekomen, wordt de aanpak slechts beperkt tot de monofunctionele kantoorgebieden Sloterdijk en Amstel III (tussen Arena en AMC). Buiten deze twee gebieden vallen alleen kantoren onder de nieuwe verordening als ze groter zijn dan 100.000 m2 of kraakpanden zijn geweest. Naar andere gebieden en gebouwen in de stad wenst het gemeentebestuur niet om te kijken. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is niet het eerste waar je aan denkt in de onroerendgoedwereld. Het is dan ook goed dat eigenaren het verplicht moeten melden als hun vastgoed leegstaat. Maar dan moet die meldingsplicht voor de hele stad gelden en moet na die melding ook iets gebeuren. Door de meldingsplicht maar in een heel klein deel van de stad in te voeren, doet de gemeente naar eigen zeggen om eerst te toetsen of die meldingsplicht echt een bijdrage levert aan de bestrijding van de leegstandsproblematiek. Er wordt dus in een hoekje gedweild terwijl de kraan elders gewoon open blijft staan. Om de golf van leegstand te keren heeft alleen een meldingsplicht voor de gehele stad zin, en niet alleen voor kantoren, maar voor ook voor scholen, kerken, garages en andere gebouwen. Er is een leegstandsaanpak nodig die direct de stadsbrede en negatieve effecten van leegstand op de directe leefomgeving bestrijdt. De negatieve gevolgen van leegstand zijn immers ook voelbaar in de buurten waar gewoond, gewerkt en gerecreëerd wordt. Bewoners lopen dagelijks langs een leegstaand schoolgebouw, of een vervallen kerk en zien op het oog verlaten panden meer en meer verloederen. Tot verrassing van velen ziet de gemeente in haar plannen voor de leegstandsaanpak ook een belangrijke rol weggelegd voor de antikraakbureaus. Het is alsof je de wolf vraagt op de schapen te passen. Want als er een bedrijfstak is die garen spint bij leegstand, dan zijn het wel de commerciële leegstandsbeheerders. Men heeft daar helemaal geen belang bij structurele oplossingen. Sterker nog, de uitwassen van de sector zijn algemeen bekend: wurgcontracten voor mensen die naar woonruimte op zoek zijn en verloedering van gebouwen. Van een verbetering van de rechtspositie voor antikrakers en een onafhankelijke controle op de werkwijze van commerciële leegstandsbeheerders is in de plannen van de gemeente nergens sprake. Het inschakelen van antikraakbureaus lijkt dan ook eerder een poging het ambtenarenapparaat te ontlasten, dan een geloofwaardige poging om de leegstand aan te pakken. Maar het is helemaal niet nodig je uit te leveren aan louche leegstandsbeheer door antikraak. Talloze burgers, buurtgroepen, maatschappelijke initiatieven, bedrijven, sociale en culturele instellingen ergeren zich dood aan al die leegstand en hebben allerlei plannen om die panden zinvol her te gebruiken. Creëer dan naast de meldingsplicht voor eigenaren ook de mogelijkheid voor burgers om leegstand aan te melden. Het burgerinitiatief Nieuw Leven voor Oude Gebouwen werkt momenteel aan een interactieve leegstand- en hergebruikkaart voor heel Amsterdam. Burgers kunnen daar een leegstaand pand melden waarvoor zij een idee hebben. Door een slimme koppeling van online aanmeldformulieren aan de gemeentelijke leegstandsregistratie kan de gemeente bovendien veel besparen op de inzet van ambtenaren en juristen voor de leegstandsaanpak. Ook kunnen bereidwillige eigenaren hier hun leegstaande pand aanmelden om gezamenlijk tot een goede herbestemming te komen. Met opgelegde boetes kan de gemeente een deel van de extra ambtelijke capaciteit die hiervoor nodig is, betalen. Op veel plekken in de stad staan prachtige gebouwen (grotendeels) ongebruikt te verpieteren, bijvoorbeeld een aantal fraaie scholen in Bos en Lommer en de Baarsjes. Het voorstel voor de leegstandsverordening dat nu op tafel ligt, zal hier nauwelijks verandering in brengen. De huidige denkrichting van de gemeente, waarbij de burgers niet betrokken worden, is te afwachtend, te flets en te eenzijdig gericht op het verminderen van de vastgoedcrisis op de kantorenmarkt. Daarom dringen wij er sterk bij de gemeente op aan met een aangescherpte leegstandsverordening te komen. Lodewijk Berkhout, ASVA Studentenunie; Eisse Kalk, Nieuw Leven voor Oude Gebouwen; Hay Schoolmeesters, Urban Resort; Arco Leusink, Huurdersvereniging Amsterdam; Jephta Dullaart, Erfgoedvereniging Heemschut; Eef Meijerman, Amsterdams Steunpunt Wonen; Eric Duivenvoorden, Vereniging De Vrije Ruimte Laat burger ook leegstand melden en plannen aandragen Het Parool 28-03-2011" |
Read more about: vrijheid, repressie & mensenrechten wereldcrisis wonen/kraken zonder rubriek | supplements | |