Reminder: tonight exposition the squatted ideal schijnheilig.org - 03.12.2010 12:23
De expositie zal worden geopend met een korte toespraak van Rutger Post (ontwerper, medewerker redactie Bluf) waarop Nazima Kadir (antropologe, Yale University) een presentatie zal houden op basis van haar promotieonderzoek naar kraken in Amsterdam. The exhibition will be opened with a short talk by Rutger Post (designer, editor Bluf). After that Nazima Kadir (anthropologist Yale University) will do a presentation about her PhD research on squatting in Amsterdam. [English below] Opening posterexpositie, vrijdag 3 december 2010, 20u ... De expositie zal worden geopend met een korte toespraak van Rutger Post (ontwerper, medewerker redactie Bluf) waarop Nazima Kadir (antropologe, Yale University) een presentatie zal houden op basis van haar promotieonderzoek naar kraken in Amsterdam. 20u deuren open 20u10 introductie organisatoren 20u15 voorwoord Rutger Post 20u25 lezing Nazima Kadir Gratis Entree Lokatie: Schijnheilig, Passeerdersgracht 23 [English] Opening posterexposition "the squatted ideal", with talk by Nazima Kadir. The exhibition will be opened with a short talk by Rutger Post (designer, ex-editor Bluf). After that Nazima Kadir (anthropologist Yale University) will do a presentation about her PhD research on squatting in Amsterdam. … 20u doors open 20u10 introduction organisers 20u15 talk by Rutger Post 20u25 lecture Nazima Kadir: “Taste cultures and radical habitus in the contemporary squatters movement in Amsterdam” [Meer info] Het kraakverbod dat op 1 oktober 2010 is ingegaan staat symbool voor de conservatieve tijdgeest die door Nederland waart. Het verbod is een klinkende overwinning voor die politici en journalisten die de afgelopen jaren een stereotype beeld van kraken hebben weten te creëren. Het zou een raar overblijfsel uit de jaren tachtig zijn dat zo snel mogelijk de wereld uit geholpen dient te worden. Kraken zou niet meer politiek zijn en weinig meer met maatschappelijk engagement te maken hebben. De posterexpositie Het Gekraakte Ideaal wil hen van repliek dienen. Het is een expositie van 190 politieke posters uit de kraakbeweging sinds de jaren zeventig tot op heden. Het toont de verbondenheid van de kraakbeweging met een zeer brede politieke agenda, van vrouwenrechten tot antiapartheidsstrijd, van Palestina tot Koerdistan, van cityvorming tot racisme. De posters zijn afkomstig uit het Staatsarchief en recente toevoegingen komen van het prikbord van Schijnheilig. Met de expositie wil Schijnheilig laten zien dat het kraakverbod niet enkel een afrekening beoogt met bestaande kraakpanden, maar met een hele traditie van sociaal engagement die met haar activisme en kritiek op de status-quo een belangrijke bijdrage levert aan de leefbaarheid van de Nederlandse samenleving. De expositie slaat op deze wijze een brug tussen het oude gekraakte ideaal uit de jaren tachtig en het nieuwe kraakideaal van de huidige vrijplaatsen zoals Schijnheilig. De slogan "Ideeën ontruim je niet, kraken gaat door!" blijft immers actueel. Wel moet de vraag gesteld worden wat die ideeën zijn en hoe deze up to date kunnen worden gehouden. Daarbij mag ook zelfkritiek niet geschuwd worden wil het kraken een legitieme en innovatieve politieke praktijk blijven in een land dat hard aan het verrechtsen is. [More on the Lecture of Nazima Kadir] Taste cultures and radical habitus in the contemporary squatters movement in Amsterdam. In social movements literature, the Dutch squatters movement has historically been classified as a so-called new social movement in that the participants are more interested in pursuing an alternative, autonomous existence rather than enact long-term material or structural social change. In this talk, I will discuss how in the contemporary squatters movement in Amsterdam, taste and cultural production are seen as the markers of conviction and autonomy. In this context, conviction and autonomy have particular, historically produced meanings which, in the realm of cultural production and taste cultures, signify that every choice reveals a form of mastery and rejection. With such a specific taste culture dominating the movement, I then consider how the squatters movement serves as a subcultural training ground for politics, tastes, and skills for educated, middle class youth, and its status in the larger context of Amsterdam, a tiny, multicultural city dominated by religious and ethnic tensions. Website: http://schijnheilig.org |