english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
actie stop ID-plicht stemgerechtigden
St.Meldpunt Misbruik ID-plicht - 30.05.2009 16:31

Op 4 juni aanstaande worden in Nederland de verkiezingen voor het Europees Parlement georganiseerd. In 353 ‘experimenteer’ gemeentes mogen mensen alleen hun stem uitbrengen als zij bereid – en in staat zijn- om behalve hun persoonlijke stempas ook een geldig identiteitsbewijs te tonen. Onschuldige burgers die niet meewerken om preventief te bewijzen dat ze zich niet schuldig maken aan verkiezingsfraude wordt hun stemrecht ontnomen.

afbeelding hoeveel controle willen wij toelaten?
afbeelding hoeveel controle willen wij toelaten?

Actie Kies Keurig
- stop identificatie verordening stemgerechtigden –
Op 4 juni aanstaande worden in Nederland verkiezingen georganiseerd opdat alle stemgerechtigde burgers hun stem kunnen uitbrengen op de kandidaat die zij verkozen willen krijgen om zitting te nemen in het Europees Parlement.

In 353 gemeenten wordt dit democratisch grondrecht op de tocht gezet. Iedere potentiële kiezer die zich in het stembureau meldt mag namelijk pas gaan stemmen nadat men eerst door de voorzitter van het stembureau heeft laten controleren of men wel degene is voor wie men zich uitgeeft. Wie niet eerst een geldig paspoort, ID-kaart of rijbewijs laat controleren en zich aan de hand hiervan laat identificeren wordt uitgesloten van de verkiezing. Daarmee ontneemt de overheid de burger een fundamenteel burgerrecht waar de democratische rechtstaat op gebaseerd is.

Als men onschuldige burgers het kiesrecht ontzegt betekent dit het eind van de rechtstaat en kan van democratie niet meer gesproken worden.

Wie niet in staat is of principieel weigert om behalve de persoonlijk toegezonden kiespas preventief aan te tonen dan men zich niet schuldig maakt aan verkiezingsfraude wordt het stemrecht ontnomen.



Waar gaat dit over?

Op initiatief van staatssecretaris A.T.B.Bijleveld-Schouten (CDA) hebben de gemeenteraden van 353 gemeentes ingestemd om mee te doen aan het zogenaamde, experiment ‘Stemmen in Willekeurig Stembureau (SWS).

Dit heeft tot gevolg dat iedere kiesgerechtigde die woonachtig is in een van deze gemeentes niet, zoals vanouds, een oproepkaart kreeg waarmee men op het stembureau een stembiljet krijgt overhandigd om te stemmen. Deze mensen kregen een A4 formaat kiespas toegestuurd die vermeldt dat men hiermee uitsluitend zou mogen stemmen op vertoon van een geldig identiteitsbewijs ( zijnde een paspoort, ID-kaart of rijbewijs). .


Het goedfunctionerende systeem, waarbij de stembureauleden controleerden en aantekenden dat op een bepaald kiesnummer het stembiljet werd uitgereikt was uitstekend geschikt om ervoor te zorgen dat er geen fraude met oproepkaarten zou kunnen worden gepleegd. Om te controleren of mensen die voor anderen een stem uit wilden brengen wel daadwerkelijk gemachtigd waren, had de voorzitter van het stembureau de bevoegdheid om bij twijfel van fraude iemand te vragen om zich te legitimeren. Om grootschalige toepassing van stemmen bij machtiging tegen te gaan is er een limiet dat mensen maar voor twee anderen een stem mogen uitbrengen. ( Let wel: legitimeren is niet hetzelfde als een geldig ID-bewijs tonen maar betekent aannemelijk maken dat men degene is die men voorgeeft te zijn.)



Al jaren blijkt er, bij grote groepen van de bevolking, een dalende discipline te zijn om gebruik te maken van het recht om te stemmen. Dit komt de geloofwaardigheid van de overheden, als volksvertegenwoordiging niet ten goede. Het is algemeen bekend dat mensen veelal niet gaan stemmen omdat ze het vertrouwen in de overheid zijn kwijtgeraakt. Men gaat er daarbij van uit dat het weinig zin heeft om te stemmen aangezien verkiezingsbeloften toch niet ingewisseld worden en de bewindvoerders hun eigen partij politieke belangen hoger stellen dan het welzijn van het volk. Dit ernstige probleem valt uitsluitend op te lossen door te werken aan een verbetering van het wederzijds vertrouwen tussen burger en overheid. Maar de huidige regering blijkt keer op keer niet aan een daadwerkelijke oplossing te werken maar de problemen te gebruiken om de controle op de eigen bevolking verder op te voeren.

In dit geval zijn de lage opkomstcijfers bij verkiezingen een aanleiding om een nieuw kiessysteem
in te voeren waardoor de registratie en controle van het doen en laten van de burgers door de overheid verder wordt uitgebreid. Daarmee wordt de burger bovendien weer eens ondubbelzinnig duidelijk gemaakt dat de overheid iedereen als potentieel verdachte beschouwt.

In ruil voor het gemak van mensen die willen stemmen in een willekeurig stembureau, zonder daar vooraf toestemming voor te moeten regelen, moet iedereen een geldig identificatiebewijs laten zien.

Het zogenaamde ‘gemak voor de burger’ is niet de ware reden voor het nieuwe systeem maar eerder een afleidingsmanoeuvre. In werkelijkheid gaat het erom dat de overheid kost wat kost een uitgebreide identificatieplicht van de burger, in alle sectoren van het maatschappelijk leven, wil invoeren.
Dit met het oogmerk om de burger er voortdurend van te doordringen dat hij in de gaten wordt gehouden, en om een systematisch elektronische controle van de burger verder uit te bouwen. Deze ‘weg naar een elektronische overheid’ is officieel beleid van de kabinetten Balkenende.
Cruciaal hierbij is:
• Dat iedere burger een uniek persoonsnummer kreeg waarachter alle gegevens over een persoon liggen opgeslagen waarover de overheid beschikt (26-11-2007 invoering Burger Service Nummer).
• Dat iedere burger eraan dient te wennen dat er van hem/haar verwacht wordt dat de overheid constant zijn/haar identiteit en doen en laten registreert en controleert. Hetzij direct hetzij indirect, door gebruik te maken van registraties/controle door derden.

De regering is voorstander van het opslaan van alle persoonsgegevens in één Centrale Databank. Men wil daarbij van iedere burger ook een digitale opslag van zijn biometrische gegevens. ( meetbare lichaamskenmerken die door apparaten te herkennen zijn).

Voorloper van het systeem waarbij uiteindelijk iedereen in ons land voordurend door camera’s en uit/ afleesapparatuur in de gaten kan worden gehouden is de identificatieverplichting in combinatie met het biometrisch- gechipte paspoort.

Om ervoor te zorgen dat iedereen vanaf 14 jaar gedwongen werd zich een identiteitsbewijs aan te schaffen werd op 1 januari 2005 de Wet op de Uitgebreide Identificatieplicht ingevoerd. Wie niet het risico wilde lopen om een ID-boete te krijgen of gearresteerd te worden, als men zich schuldig maakte aan een overtreding, getuige was van een ongeluk of de pech had als verdachte te worden beschouwd door een opsporingsambtenaar, diende toen een persoonsbewijs te hebben. Een document wat voordien enkel als reisdocument noodzakelijk was.

Om reden dat het paspoort/ID-kaart in fases wordt ge-update, is de overheid erop gebrand er voordurend op te hameren dat men een geldig ID-bewijs dient te hebben.
De instructie voor de stembureaus luidt niet voor niets dat ook als iemands identiteitsbewijs pas 1 dag is verlopen deze persoon niet mag stemmen!

De bedoeling van de identificatieplicht van stemgerechtigden is om een systeem te ontwikkelen waarbij de identiteit van de kiezers elektronisch geverifieerd kan worden.
Daarmee komen nog veel meer toepassingen in het vizier, want met de elektronische identificatie kan gelijk even gekeken worden naar de achterliggende persoonsgegevens. Bovendien geeft de RFID-technologie (chip) de mogelijkheid om zonder dat mensen daar weet van hebben op afstand te registeren wie zich bij welk stembureau meldde.

Conclusie: Deze verkiezingen worden door het ministerie van Binnenlandse Zaken (BinZK) voor een heel ander doel gebruikt dan voor het kiezen van een Europees Parlement.

Mag dat allemaal zomaar?

Nee:
De wet kent geen wettelijke basis. De minister gebruikte haar bevoegdheid om regels te stellen op een wijze die niet bedoeld is om regels te stellen op een terrein waarvan al een specifieke wet - in de formele zin- tot stand is gebracht. Dat daarbij het negatieve advies van de Kiesraad wordt genegeerd maakt duidelijk dat de minister moedwillig en welbewust de Kieswet omzeilt.

Nu de minister toestemming heeft gegeven dat 353 van de 443 gemeentes in ons land de identificatieplicht voor stemgerechtigden invoeren, kunnen we niet meer van een beperkt experiment spreken. De constructie om de nieuwe eisen te baseren op experimentenwetgeving – en daar dan weer een tijdelijke toepassing van- is derhalve onacceptabel.

Gemeenteraden die toestemming gaven om aan de ID-plicht voor stemgerechtigden mee te doen maken zich mede schuldig.

Stembureaumedewerkers die de ID-plicht moeten uitvoeren maken zich enerzijds schuldig als zij mensen hun stemrecht ontnemen maar zullen anderzijds door de overheid als strafbaar worden beschouwd als zij de instructies niet toepassen.

Dat betekent al met al dat de verkiezingen onrechtmatig zijn. Daarmee is de uitslag bij voorbaat ongeldig en zal ongetwijfeld met succes kunnen worden aangevochten.

Omdat de minister en haar staatssecretaris, willens en wetens stemgerechtigden van de verkiezingen uitsluiten, maken zij zich op grote schaal schuldig aan verkiezingsfraude. Daarmee brengen zij niet alleen hun eigen positie maar ook de Staat de Nederlanden als geheel in gevaar.
De aantasting van de democratie reikt zelfs verder dan het nationale niveau omdat het de verkiezingen van het Europees Parlement betreft.

De verantwoordelijke minister maakt zich schuldig aan de aantasting van een rechtmatige verkiezing van de leden van het Europees Parlement. Uiteraard geldt dit indirect ook voor iedereen in het kabinet die geen afstand neemt van haar beleid in deze.

Saillant hierbij is dat de verplichte invoering van de vingerafdruk in het biometrische paspoort, buiten het EU Parlement om, door de toenmalige voorzitter van de EU ministerraad Verdonk, werd geregeld. De implementatie van deze EU verordening is inmiddels ondergebracht in het opgetopte wetsvoorstel (313324) waarover de Eerste Kamer op 9 juni aanstaande (20 dagen voor verplichte opname van vingerafdrukken) op de valreep nog even mag debatteren. Bovenop de eisen die voorvloeien uit de Eurpese verordening wil men in Nederland meer vingerafdrukken vastleggen, wordt de opslag van de gegevens in één centrale databank ingevoerd en zouden de gegevens niet uitsluitend als identificatiemiddel gebruikt worden maar beschikbaar komen voor politie- en justitie werk.

Wie wordt het stemrecht ontnomen?

Allen met een verlopen identiteitsbewijs.
- Zij die een verlopen ID-bewijs hebben kunnen zich de gang naar de stembus besparen, als men hoopt toch tot de verkiezingen te worden toegelaten. Wie aangifte wil doen van onrechtmatige ontneming van het stemrecht loopt bij de politie vervolgens de kans om een ID-boete te krijgen of gearresteerd te worden.
- Wie niet gewend is om de kleine letters van zijn stemoproep te lezen en pas op het stembureau tot de ontdekking komt dat zijn ID verlopen is mag niet stemmen.
Dat heeft tot gevolg dat de ‘vergeetachtige’ burger die geen rijbewijs heeft relatief vaker zal worden uitgesloten dan mensen die gewend zijn met een rijbewijs op zak te lopen.

Minderdraagkrachtigen

Mensen die geen geld hebben om voor zichzelf en/of voor zijn kinderen iedere 5 jaar een nieuw paspoort of ID-kaart te betalen. Nadat de ID-plichtwet werd ingevoerd is het verliezen/zoekraken van identiteitsbewijzen drastisch toegenomen. Zeker onder de groep mensen die voorheen gewend waren hun document veilig op te bergen en enkel bij zich te steken als daar een specifieke reden voor was.
Ook de diefstal van identiteitsbewijzen neemt toe naarmate mensen vaker zo’n document bij zich dragen en het bezit van zo’n document inmiddels van levensbelang is om te kunnen deel nemen aan het gewone maatschappelijke verkeer.
Het zijn uiteraard onevenredig veel jongeren die hun ID kwijtraken. Ook dak – en thuislozen lopen door hun leven op straat grotere kans spullen kwijt te raken.

Ouderen
Van de groep ouderen in de samenleving zullen onevenredig veel mensen van de verkiezingen worden uitgesloten.
Dat betreft dan bijvoorbeeld fervente aanhangers van een politieke partij, die heel goed weten op wie ze hun stem willen uitbrengen, maar moeite hebben om te onthouden waar ze hun paspoort hebben gelaten. Ook burgers die al 70/80 jaar lang trouw iedere verkiezing naar de stembus gaan, wordt hun stemrecht ontnomen indien zij het fysiek niet opbrachten om voor het verkrijgen van een geldig persoonsbewijs zich 2x bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente te vervoegen. Bovendien valt te verwachten dat relatief veel mensen die de oorlog hebben meegemaakt zich principieel zullen verzetten tegen de identificatieplicht.

Principieel bezwaarden tegen biometrische identiteitsbewijzen
Omdat de overheidsvoorlichting inzake de invoering van de biometrische identiteitskaarten in 2006 ten ene male ontbrak, zijn er burgers die pas na de invoering hiervan op 26-8-2006 ontdekten dat de nieuwe eisen voor de pasfoto bedoeld waren om een digitale scan van de gezichtspunten te kunnen vast leggen in het bevolkingsregister.
Uit levensovertuiging, gewetensbezwaar en/of veiligheidsoogpunt zijn er mensen die principieel bezwaar hebben tegen de vastlegging van hun lichaamskenmerken /biometrische kenmerken.
Omdat deze mensen geen enkel alternatief wordt geboden door de Nederlandse overheid betekent dit dat er inmiddels principieel- documentloze kiezers zijn.
De identificatieplicht voor stemgerechtigden betekent voor deze mensen dat zij, die zich al in hun grondrecht op lichamelijke integriteit voelen aangetast en steeds verder worden afgesneden van deelname aan de maatschappij, nu als kritische burgers worden uitgezuiverd van stemrecht.
Zodra de vingerafdruk zal worden opgenomen in paspoort/ID-kaart valt te verwachten dat deze groep excessief zal groeien.( Wat wellicht de haast verklaard om, via slinkse experimentenwetgeving, de identificatieplicht voor stemgerechtigden nog snel door te drukken voor de opname van vingerafdrukken in de identiteitsbewijzen een feit is).

Principieel bezwaarden tegen gechipte Identiteitsbewijzen(RFID)
Omdat de overheidsvoorlichting inzake de invoering van de biometrische identiteitskaarten in 2006 ten ene male ontbrak, zijn er burgers die pas na de invoering hiervan op 26-8-2006 ontdekten dat de paspoorten en ID-kaarten sindsdien zijn voorzien van een op afstand uitleesbare radio frequentie chip.
Op principiële gronden en/of uit veiligheidsoverwegingen vind een deel van de bevolking het onacceptabel dat hun persoonsgegevensop deze manier worden vastgelegd. Onder hen bevinden zich mensen waarvoor de bezwaren zo zwaar wegen dat zij weigeren om een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen wanneer het oude verlopen is. Ook hier geldt dat alleen een beperkt aantal bezwaarden in 2006 op de hoogte was en nog vlak voor 26 augustus een nieuw identiteitsbewijs aanvroeg. Wie dat niet deed, zodat men tot medio 2011 is gevrijwaard van een gechipt paspoort/IDkaart, rest niets anders dan zonder geldig identiteitsbewijs door het leven te gaan.
Want ook hier geldt dat er geen alternatief is ondanks dat de identiteitsbewijzen eenvoudig door onbevoegden zijn uit te lezen en ook de versleuteling van de achterliggende gegevens al meermalen werd gekraakt. Deze mensen kunnen, tenzij ze een rijbewijs hebben, geen stem uitbrengen. Men mag veronderstellen dat hierdoor zowel de groep stemmers van streng christelijke overtuiging als kritische stemmers ter linker zijde van het kiesspectrum beknot worden om hun invloed op de verkiezingen te doen gelden.

Neerlandici
Misschien een flauw voorbeeld, maar mensen die de taal voldoende beheersten om ervan uit te gaan dat een stempas uitgerekend de legitimatie vormt die toegang geeft tot deelname aan de verkiezing zullen geen identificatiebewijs mee nemen om te gaan stemmen. De oproepkaart geldt als het bewijs dat men mag stemmen. De pas, die dezelfde gegevens bevat, en ook nog voorzien is van moeilijk te kopiëren echtheidskenmerken niet.
Het zou een goed idee zijn om alle betrokken ambtenaren en makers van de wervingstekst ‘legitimatie verplicht’ een aanvullende taalcursus te laten volgen om voor eens en altijd het het onderscheid tussen de woorden legitimatie en identificatie te leren.

Actie

INZET: Stop de algemene identificatieplicht voor stemgerechtigden.
Men zou minstens moeten bewerkstelligen dat iedereen op vertoon van een stemkaart, zonder aanvullende identificatieplicht, in het eigen stembureau moeten kunnen blijven deelnemen aan verkiezingen.
Als men daarnaast ook in de gelegenheid wordt gesteld om in een willekeurig stembureau zijn stem uit te brengen, lijkt het billijk dat het tonen van een geldig ID-bewijs enkel verplicht wordt voor mensen die daar gebruik van maken. Daarmee vervalt het dwingende karakter van de ID-plicht en kunnen mensen in vrijheid beslissen hoe zij hun stem uit brengen.
Wat kan men doen?

Op persoonlijk niveau:
- Maak kenbaar dat je weigert mee te doen aan verkiezingen die gebruikt worden om de identificatieplicht uit te breiden en mensen hun kiesrecht ontneemt. ( Lever bijvoorbeeld een verklaring in en vraag daar een ontvangstbewijs van).
- Informeer anderen over wat er gaande is.
- Laat je protest klinken door het schrijven van brieven, posten bij stembureaus, aandacht vragen in de pers, en steunen van clubs die zich inzetten voor het behoud van burgerrechten.
- Weiger als stembureaumedewerker onschuldige burgers hun stemrecht te ontnemen.
- Ga als waarnemer posten bij een stembureau om verslag uit te brengen.
- Meldt acties en geniale ideeën.
Op landelijk niveau:
Laat je protest horen bij:De verantwoordelijke minister ter Horst en staatssecretaris Bijleveld,Minister-president Balkenende,Eerste- en Tweede Kamerleden,Informatiepunt verkiezingen en Kiesraad.

Ondersteun het aanvechten van een - bij voorbaat- ongeldige verkiezingsuitslag door zelf in actie te komen en het actiecomité te steunen( StMMI,Utrecht giro 3577337)en door lid te worden van vereniging Vrijbit.

Op gemeenteniveau:

Protesteer tegen de gang van zaken bij B&W en leden van de gemeenteraad.

Schrijf B&W een brief waarin je aangeeft om principiële redenen tegen de algemene ID-verplichting van kiezers te zijn en dat weigert aan die eis te voldoen. Vraag of de gemeente de identificatie-eis intrekt. Geef daarbij aan dat aangezien men mensen het stemrecht ontneemt de verkiezing bij voorbaat ongeldig is. (voorbeeldbrief)
Je kunt een kort geding aanspannen tegen je gemeentebestuur waarin je per dagvaarding een rechterlijk verbod vraagt om de gemeente aan het identificatie experiment mee te laten doen.

Vraag toestemming aan om in een van de gemeentes te mogen stemmen waar geen aanvullende ID-plicht geldt.

Wie niet in een van de 353 experiment-gemeentes woont raden we aan om zijn of haar gemeentebestuur te laten weten dat men het waardeert dat men niet aan het experiment mee doet. Daarbij kan men bijvoorbeeld aangeven evengoed toch bezwaar te maken tegen/ weigeren mee te doen aan een verkiezing waarvan de uitslag bij voorbaat niet correct is.

Op internationaal niveau:
Licht het Europees Parlement in dat de stemming in Nederland bij voorbaat ongeldig lijkt te gaan uitpakken en aangevochten zal worden.
Verwittig de kandidaten van het Europees Parlement.
Vraag de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) om waarnemers te sturen om toe te zien of mensen daadwerkelijk worden weggestuurd bij de stembureaus.

Morele,praktische, en financiële steun zijn dringend nodig om de strijd tegen de afbraak van de burgerrechten op persoonlijke vrijheid te stoppen.

- E-Mail: meldpunt@id-nee.nl Website: http://www.id-nee.nl
 

Read more about: vrijheid, repressie & mensenrechten

supplements
some supplements were moved to the "ruis" page
pamflet actie Kies Keurig 
meldpunt misbruik ID-plicht - 31.05.2009 16:34

verklaring stembureau -

bezwaarbrief B&W -


OPROEP:Help mee om de identificatieplicht voor stemgerechtigden tegen te houden.
INZET: Stop de algemene identificatieplicht voor stemgerechtigden.

Men zou minstens moeten bewerkstelligen dat iedereen op vertoon van een stemkaart, zonder aanvullende identificatieplicht, in het eigen stembureau moeten kunnen blijven deelnemen aan verkiezingen.
Als men daarnaast ook in de gelegenheid wordt gesteld om in een willekeurig stembureau zijn stem uit te brengen, lijkt het billijk dat het tonen van een geldig ID-bewijs enkel verplicht wordt voor mensen die daar gebruik van maken. Daarmee vervalt het dwingende karakter van de ID-plicht en kunnen mensen in vrijheid beslissen hoe zij hun stem uit brengen.

WAT KUN JE DOEN?

Weiger mee te werken aan een onwettige identificatieplicht voor stemgerechtigden.
Neem de moeite om protest aan te tekenen tegen het Experiment Stemmen in Willekeurig Stembureau in ruil voor ID-plicht.
Help om de invoering van een algemene ID-plicht tegen te houden voor mensen die uitsluitend op vertoon van hun stemkaart/oproep gebruik willen maken van hun stemrecht.


E-Mail: meldpunt@id-nee.nl
Website: http://www.id-nee.nl
 
supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.