| |
NAVO wil huizen slopen in Schinveld tegen geluidsoverlast “Niet de huizen, maar de startbaan slopen!” - 17.05.2009 06:50
De NAVO is weer eens met een nieuw rapport gekomen over de situatie rond de AWACS-basis nabij Schinveld. Al jaren wordt er gesproken over vervanging van de motoren. Door deze vervanging zou de vervuiling en lawaaioverlast danig kunnen worden teruggedrongen. De NAVO blijkt echter niet bereid te zijn om de kosten van de vervanging ? ongeveer 1 miljard euro ? te betalen. De hoop van vele inwoners van Zuid-Limburg om op korte termijn minder overlast te ervaren van de AWACS wordt hiermee bot de grond in geboord. Als oplossing voor de overlast bij 40.000 mensen, wil de NAVO 16 huizen gaan slopen. Bezettingsoefening afgelopen zomer Vervanging motoren Al jaren wordt er dus gesproken over vervanging van de motoren. De kosten hiervan bedragen ongeveer 1 miljard euro en zouden moeten worden betaald door de deelnemende landen in het AWACS-project. Verschillende NAVO-landen nemen deel in dit project en dragen allemaal een eigen percentage bij. Vooral de VS zijn een van de grote financiers. Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries heeft al eerder gezegd dat alle deelnemende landen moeten instemmen met vervanging van de motoren. Dit terwijl de overlast alleen in Nederland en Duitsland speelt. De overige deelnemers aan het project hebben dus weinig baat bij zo?n grote investering. Zij winnen er immers weinig mee. In het rapport wat afgelopen vrijdag is gepubliceerd, stelt de NAVO datde mogelijkheid van vervanging van de toren definitief van de baan is.
Huizen slopen als oplossing tegen geluidsoverlast Nu er geen nieuwe motoren komen, heeft de NAVO wel een andere ?oplossing? bedacht: huizen slopen waar de overlast het grootst is. Het gaat om 11 huizen aan de Heerenweg, Emmastraat en Julianastraat in Schinveld en nog vijf woningen op Duits grondgebied. De NAVO wil deze kopen en slopen. Hiervoor is ongeveer 6,5 miljoen euro gereserveerd.
?Dit is natuurlijk de wereld op z?n kop. De slachtoffers moeten verhuizen, terwijl de daders door kunnen gaan met vliegen? vertelt GroenFront!-activist Rutger van den Dool. ?Niet die huizen, maar de juist startbaan moet gesloopt worden?, vervolgt hij. ?Het slopen van de startbaan is de goedkoopste oplossing en bovendien ben je dan ook direct van alle andere overlast af?, besluit hij.
De NAVO wil de gehele aankoop binnen een half jaar tot een jaar geregeld hebben. Dit is verbazingwekkend snel, gezien hun getreuzel op andere onderwerpen in dit dossier.
Verkopen of onteigenen? Het ziet er naar uit dat de NAVO hoopt dat mensen vrijwillig hun huis verkopen. Wat er gaat gebeuren als bewoners niet bereid zijn hun woning te verkopen, is momenteel niet duidelijk. De overheid kan in principe onroerend goed (woningen, land etc.) onteigenen. Hoe deze procedure er precies uitziet en of Defensie dit kan doen, is nu nog niet bekend. Dit gaan we uitzoeken en hier komen we later op terug. Wel willen we iedereen in Schinveld voorlopig het advies geven om niet te verkopen.
Sloopvergunning Ook al zou de NAVO de huizen in handen krijgen, dan nog is er een sloopvergunning nodig. Die moet door de gemeente verstrekt worden. Wethouder Hans Ubach reageert in het Limburgs Dagblad: ?Daarmee los je het probleem niet op. Veertigduizend mensen hebben overlast en dan koop je zestien woningen op.? Het verkrijgen van een sloopvergunning zou dus nog wel eens een lastige hindernis kunnen worden voor de NAVO.
Verlenging startbaan Nog een onverwachte wending in dit dossier, is het plan om de startbaan te verlengen. De NAVO wil de startbaan 900m in oostelijke richting (Duitsland) verlengen. Hierdoor zouden startende AWACS al ruim vóór de bebouwing van Schinveld en Brunssum kunnen afbuigen en landende toestellen kunnen op grotere hoogte boven de twee plaatsen vliegen. Deze baanverlening zal ook weer tussen de 19 en 33 miljoen euro kosten. Het positieve punt van deze baanverlening, is dat verdere boskap niet meer nodig zou zijn. Dit beaamt de NAVO zelf ook. De andere kant van het verhaal is, dat het juridisch ook bijna onmogelijk geworden is om nog meer bos te kappen.
Het vreemde is wel dat eerder altijd is gezegd door de NAVO, dat een baanverlening niet mogelijk is. Dit vanwege de complexe Duitse milieuwetgeving omtrent vliegvelden. Nu het juridisch bijna niet meer mogelijk is om meer bos te kappen, blijkt het plotseling wel mogelijk om de baan te verlengen. Indien deze baanverlening eerder had plaats gevonden, was de boskap van januari 2006 ook niet nodig geweest. Voor de 6 ha reeds gekapt bos, komt het dus wel erg als mosterd-na-de-maaltijd.
Raad van State Op donderdag 18 juni is er weer een zitting bij de Raad van State. Hier zal de beroepsprocedure dienen tegen de het NIMBY-besluit en de overschrijding van de termijn waarin een besluit genomen had moeten worden over het NIMBY. Binnenkort meer achtergronden en uitleg bij deze nieuwe zitting. De gemeente Onderbanken heeft een touringcarbus beschikbaar gesteld, zodat de inwoners die dat willen gezamenlijk kunnen afreizen naar Den Haag.
Ledenvergadering Stop Awacs Aanstaande maandag, 18 mei, is er om 20:00 de ledenvergadering van Stop Awacs. Naast alle procedurele punten, zal hier ook meer uitleg gegeven worden over de huidige stand van zaken en deze recente ontwikkelingen. Tevens is er tijdens deze ledenvergadering de mogelijkheid om je in te schijven om mee te reizen met de touringcarbus naar Den Haag.
AWACS-basis half jaar dicht in 2012 Recent is het besluit genomen om ergens rond 2012 de luchtmachtbasis een half jaar te sluiten vanwege groot onderhoud. September 2007 is de basis ook al een week dicht geweest vanwege klein onderhoud aan de baan. De verwachting is dat ? indien het doorgaat ? tijdens dit groot onderhoud ook de startbaan verlengd gaat worden. De AWACS zullen in dit half jaar ergens anders gestationeerd worden. Na afloop zullen 17 van de 24 AWACS terugkeren naar Geilenkirchen. De overige 7 zullen permanent in het Midden Oosten gestationeerd worden, om vanaf daar missies in onder andere Afghanistan te vliegen. Momenteel gebeurd dit ook al vanaf Geilenkirchen. Meestal worden de AWACs in de lcuht bijgetand of maken ze een tussen stop in Turkije.
Met dank aan StopAwacs en het Limburgs Dagblad E-Mail: schinveld(at)groenfront.nl Website: http://www.groenfront.nl |
Read more about: militarisme natuur, dier en mens Schinveld | supplements | Koninklijk besluit | Chaoss - 17.05.2009 11:36
Kan het onteigenen dan niet via een koninklijk besluit worden afgedwongen? Dan staat de gemeente toch machteloos? | |
supplements | |