| |
ik doe niet mee! | groene autonoom - 13.07.2008 15:02
Ik doe hier dus niet aan mee! dalende olieprijzen, zodat er weer flink co2 uitgestoten kan worden? lijkt me een verwerpelijke actie. wel ben ik ervoor om de olie maatschappijen te laten zien wie de macht echt heeft. maar dan door onze eigen (duurzame) energievoorziening te beginnen. klimaatneutraal en decentraal, zo blijven we onafhankelijk en creeren we een betere wereld om in te leven. dus gewoon stoppen met de consumptie van fossiele brandstoffen (en ook met zogenaamde biobrandstoffen. | hoog? | nn - 13.07.2008 19:24
ja vind het ook wel mooi die hoge prijzen, laat de bedrijfen ook onderzoek doen naar lternatieven, ok al zijn die tot nu toe beetje dubbie jeus geweest. we moet zoizo krimpen maar die prijzen laat de gewone mens ook denken hoe ze zuiniger kunnen omgaan emt ergerie of evecjenter ik vind het wel goed zo ;) | Genoeg energie | Rood alarmledje - 13.07.2008 21:10
Het antwoord op hoge brandstof-prijzen is Gooi energie-slurpers zoals airco's,water-bedden,veel te grote tv's en te grote diepvrieskisten eens de deur uit en neem energie-zuinige apparaten. Een warme dikke trui in de winter thuis dragen scheelt ook al veel aan stoken. Spaarlampen,leds en tl-verlichting verbruiken ook weinig als je het 1 op 1 vervangt. Haal eens de zon in huis oftewel leg het dak vol met evt 2e hands zonnepanelen. Of plaats een kleine windmolen op dak. Genoeg te doen dus! | Waarom demonstreren tegen de olieprijzen zinloos is. | Peter Polder - 14.07.2008 15:39
Petities, demonstraties en blokkades van boze vissers en vrachtwagenchauffeurs.Europa lijkt in de ban van de hoge olieprijs en de protesten daar tegen. Enekel weken geleden gingen transportorganisaties toeterend door Nederland ' onder de leuze de maat is vol de tank is leeg' de website kwartjevankokterug.nu trekt veel ondertekenaars. De druk op regeringen om toe te geven aan die protesten is enorm. Steeds meer delen van de economie worden getroffen door de alsmaar stijgende prijzen. Sarkozy bepleit een maximum olieprijs en een compensatie van de BTW, Brown roept op tot internationale actie en in Den Haag gaan steeds meer stemmen op om net als in Belgie een maximum te stellen aan de accijnzen. Hoewel het verlagen van de accijnzen een tijdelijke verlichting van de pijn kunnen opleveren, is het te vergelijken met een asperientje nemen en niet naar de dokter willen gaan. De stijgende olieprijs is een trend die al in 2003 is ingezet. Het is zeer aannemelijk dat de olieprijs ook nooit meer een 'normaal' niveau zal bereiken. Om met Jeroen van der Veer (CEO Shell) te spreken ' de tijd van gemakkelijke en goedkope olie is over'. In de afgelopen jaren werden hoge prijzen altijd gevolgd door meer investeringen, en dus meer olie en dalende prijzen. Nu de productie van olie zijn maximale niveau begint te bereiken, een verschijnsel dat bekend staat als 'peakoil', stijgt die onvoldoende om aan de vraag te kunnen voldoen. En daardoor verdampt het effect van extra investeringen. Doordat olie steeds vaker moet komen uit politiek onstabiele regio's, uit teerzanden, en de diepzee wordt het winnen van die nieuwe olie steeds duurder en onzekerder. Ergens tussen 2012 en 2017 gaat de olieproductie over haar piek heen en zal die onstuitbaar gaan dalen. Wat betekent dit voor de regeringen en protesterende olieconsumenten? Regeringen moeten, met spoed, de economie gaan beschermen tegen hoge olieprijzen. Het verlagen van accijnzen werkt slechts tijdelijk om de druk te verlichten. Als maatregel zal dit het verkeerde signaal afgeven. Het zet aan tot meer consumeren van een steeds schaarser wordende grondstof. Wat we nodig hebben is een serieus lange termijn beleid om onze afhankelijkheid van olie af te bouwen. Dat betekent op de eerste plaats dat politici de moed moeten tonen om de de druk van een olieverslaafd electoraat te weerstaan en ze de waarheid te vertellen. De koek is op, olie wordt te schaars om te blijven gebruiken op de manier die we gewend zijn. We moeten leren leven met blijvend hoge energieprijzen. Natuurlijk kan lastenverlichting voor specifieke sectoren van de economie een middel zijn om grote economische schade te beperken, maar de enige echte remedie is de olieconsumptie omlaag krijgen. De meest effectieve manier om dat snel te doen, volgens het Internationaal Energie Agentschap, is het verlagen van de maxium snelheid naar 80 kilometer per uur. Dat scheelt twintig procent in benzineverbruik en verlicht dus de last van de hoge prijzen, zonder meer verbruik te stimuleren. Mensen die balen van de hoge prijs aan de pomp, kunnen hun energie beter steken in een manier vinden om de auto minder te gebruiken door bijvoorbeeld de fiets te pakken. Website: http://www.peakoil.nl | |
supplements | |