| |
Gebrek aan Sociale Cohesie in zakelijke dienstverlening MacMountain - 27.05.2008 15:16
Uit recent onderzoek van de adviesorganisatie MacMountain is gebleken, dat de zakelijke dienstverlening een groot gebrek vertoont aan sociale cohesie. Tot deze conclusie komt de adviesorganisatie na een ruime deelwaarneming onder middelgrote en grote aanbieders van zakelijke en financiële diensten. Het onderzoek is gericht op de mate van sociale betrokkenheid, motivatie en vertrouwen van werknemers naar klanten, werkgever versus werknemer en tussen werknemers onderling. Ondervraagde deelnemers aan het onderzoek ervaren een almaar grotere vervaging van normen- en waarden, een sterke individualisering en minder aandacht voor interpersoonlijke relaties. Zij beseffen dat deze factoren hun organisatie veel geld kost aan gemiste omzet, ‘branding’ en versterking van een sociaal en zakelijk netwerk. Uit het onderzoek blijkt tevens dat de ondervraagden een groot gebrek aan sociale cohesie onderkennen; mensen hebben nauwelijks oog voor hun menselijke omgeving. Een belangrijke oorzaak hiervoor ligt met name in de ‘verzakelijking’ van de dienstverlening. Veel aanbieders hebben merendeels oog voor hun product of dienst, maar beseffen niet dat de menselijke factor de sleutel tot daadwerkelijk succes (en derhalve betere bedrijfsresultaten) is. Met name in de sector van zakelijke dienstverlening zou het accent van ‘ondernemen’ veel meer kunnen (en moeten) liggen op interpersoonlijke relaties. ‘Mensen laten beseffen dat de kracht van goede zakelijke dienstverlening ligt in hun eigen intuďtieve vermogen’ is de boodschap die MacMountain meegeeft ter verbetering van de sociale cohesie. E-Mail: raymond.bergs@macmountainglobal.com Website: http://www.macmountainglobal.com |
Read more about: europa globalisering media | supplements | |