| |
Tegenconcert Leo Smitst tegen nazi-nar Heesters Paula St. - 27.02.2008 00:52
Vanavond vond ik op de site van SP-Zeist het verslag over het schitterende tegenconcert dat de Leo Smit Stichting op 16 februari organiseerde in St. Aegtenkapel met muziek van door de nazi's vervolgde componisten. Kijk: Terwijl Johan Heesters dagelijks de kranten haalde, kreeg het werk van Joodse en niet-joodse componisten die door de nazi's zijn vervolgd en veelal de oorlog niet overleefd hebben, bij lange na niet zoveel belangstelling. Daarom organiseerde de Leo Smit Stichting tegelijk met het omstreden optreden van Heesters een 'tegenconcert'. Zeisternaar Anne Louis Cammenga doet verslag in de rubriek 'Net even anders'. Leo Smit 1900 A'dam -30-04 1943 Sobidor Inleiding bij het tegenconcert op 16 februari 2008, St. Aegtenkapel, Amersfoort Een podiumkunstenaar, zanger, musicus is een zoekende behager. Hij wil zijn kunst uitdragen en zoekt een publiek. Een podiumkunstenaar die door een groot publiek bewonderd wordt ziet velen naar zijn gunsten dingen, ook de machtigen der aarde, vaak met nevenbedoelingen: dat heet, zij proberen hem voor hun karretje te spannen. Zo zoeken ook de tirannen der aarde kunstenaars die zich laten gebruiken voor doelen die buiten de kunst liggen. De professionele kunstenaar is zich bewust van dit dilemma. De gunst van het publiek is de lust, de voorbeeldfunctie is de last van de podiumkunstenaar. Hij moet kunnen uitleggen waarom hij in bepaalde situaties bepaalde keuzes gemaakt heeft. Bij gebreke aan een goede uitleg ligt de beschuldiging van te sterke identificatie met een regime voor de hand. Wel de lusten genoten niet de last gedragen. Moet er dan altijd weer door hem excuses worden gemaakt? Nee, eenmaal is genoeg zou ik zeggen maar dan wel goed. Geef tenminste eenmaal blijk van mededogen met de slachtoffers. De Leo Smit Stichting heeft dit tegenconcert georganiseerd niet om een absoluut moreel oordeel uit te drukken maar om de pijn en verontwaardiging over een al te gemakkelijke rehabilitatie een plaats te geven. We meenden dit te mogen doen omdat de Stichting zich al vele jaren inzet voor het ontdekken, herontdekken en opnieuw uitvoeren van muziek van componisten die zwaar geleden hebben onder de tirannie van de nazi's, veelal omdat ze joods waren. Zeer veel zijn in de oorlog vermoord en misten zo hun levenswens om terug te keren naar hun vaderland in vrede. Hun muziek leeft echter voort. Hun muziek staat centraal op deze avond. Een staalkaart ervan wordt U vanavond gepresenteerd door de musici: Marcel Worms, Eleanore Pameijer, Irene Maessen en Stephan Heber. Leo Smit Stichting L.J. Deuss, voorzitter Website van de Leo Smit stichting: http://www.leosmitstichting.nl/ Bij de organisatie van al het protest waren SP-Zeist en SP-Amersfoort nauw betrokken http://www.zeist.sp.nl/netevenanders/20080224_tegenconcert_heesters_st_aegtenkapel.shtml Aankondiging en prachtige foto's http://www.indymedia.nl/nl/2008/02/50214.shtml Persoonlijk verslag: http://www.unieuws.nl/index.php?p=11070 Verslag van een toehoorder van het concert: Leo Smit Stichting organiseerde in St. Aegtenkapel schitterend tegenconcert met muziek van door de nazi's vervolgde componisten Op zaterdag, 16 februari jl. bezocht ik het tegenconcert in de St. Aegtenkapel in Amersfoort. Dit concert was georganiseerd om een tegengeluid te laten horen tegen de komst van Johan Heesters en diens concert in theater De Flint in Amersfoort. Er is begrijpelijkerwijs veel te doen geweest om de komst van deze artiest, die in het verleden heeft opgetreden voor hoge nazi-leiders, waaronder Adolf Hitler, en die zich tijdens het nazi-regime voor zijn artistieke talenten grof heeft laten betalen, waar talloze andere, waaronder Joodse, artiesten daarentegen werden vervolgd, opgepakt en in concentratiekampen werden vermoord, omdat zij hun artistieke talenten absoluut niet in dienst van de nazi's wensten te gebruiken. Mijn vader is in zijn jonge jaren opgepakt tijdens een razzia en in een Duits werkkamp opgesloten. Hij heeft daar een afschuwelijke periode doorgemaakt, die tot aan zijn dood vorig jaar van grote invloed op zijn leven is geweest. Mijn vader heeft namelijk zijn hele leven de littekens van de Tweede Wereldoorlog met zich meegedragen en zou zich dan ook in zijn graf hebben omgedraaid als hij van dit concert zou hebben geweten. Vanuit o.a. deze familiegeschiedenis heb ik mijzelf inmiddels al weer vele jaren en gelukkig met goede resultaten ingezet voor de bevordering en de verbetering van de informatieverstrekking aan met name Joodse maar in feite alle Tweede Wereldoorlogslachtoffers en/of hun nabestaanden. Het is voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat zes miljoen medeburgers in de Tweede Wereldoorlog door de nazi's zijn vermoord louter en alleen omdat zij van Joodse afkomst waren. Het verbijstert mij dan ook volkomen dat een man als Johan Heesters, die zo grof heeft willen verdienen aan een dergelijk systeem en nooit openlijk en officieel afstand heeft willen nemen van het nazi-regime, tijdens zijn concert op afgelopen zaterdagavond tot en met is bejubeld en gefêteerd in theater De Flint. Hieruit blijkt mijns inziens dan ook een volslagen gebrek aan een moreel, ethisch en historisch besef bij de bezoekers en de organisatoren van dit concert. Gezien mijn eigen familie- en persoonlijke geschiedenis wilde ik dan ook heel bewust op een waardige, beschaafde wijze een tegengeluid laten horen tegen het concert van Johan Heesters. Gelukkig organiseerde de Leo Smit Stichting op dezelfde zaterdagavond een tegenconcert in de St. Aegtenkapel in Amersfoort, waarin muziek ten gehore werd gebracht van Joodse componisten, die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de nazi's waren omgebracht. Het concert had dan ook als toepasselijke titel: "De muziek spreekt - Componisten, vervolgd door de nazi's." Het gaf mij de kans om op een waardige wijze een beschaafde tegenstem te laten horen tegen wat op dat moment elders in de stad plaatsvond. De sfeer in de stad was heel bijzonder. Het was duidelijk voelbaar in de zaal dat dit een concert was dat heel anders zou zijn dan normaal. Dit werd ook mede veroorzaakt door het feit dat voor de ingang politiebusjes en politieagenten stonden en alle bezoekers van het concert zich moesten legitimeren. Het is jammer dat dit op deze wijze moest, maar het is niet meer dan begrijpelijk dat de organisatoren van het concert de veiligheid van de bezoekers volledig wilde waarborgen. Deze veiligheidsmaatregelen waren noodzakelijk geworden omdat extreemrechtse jongeren van tevoren hadden aangegeven op gewelddadige wijze te zullen demonstreren bij het concert van Johan Heesters. Dankzij deze voortreffelijke veiligheidsmaatregelen kon de agressie van deze extreemrechtse jongeren direct in de kiem worden gesmoord. Het tegenconcert begon en eindigde met toespraken, die op een beschaafde en uiterst verfijnde maar een niet mis te verstane wijze aangaven dat dit concert onmiskenbaar bedoeld was als tegenconcert en daardoor een overduidelijk statement is geworden tegen fascisme en antisemitisme. De solisten die optraden waren: Irene Maessen (sopraan), Eleonore Pameijer (fluit), Stephan Heber (cello) en Marcel Worms (piano). Zelf heb ik bijzonder genoten van het stuk Cello Sonate (1932) dat werd geschreven door de componist Szymon Laks (1901-1983) en van de Joodse liederen Jehudah Ha-Levi en Kaddish, die werden geschreven door Simon Gokkes (1897-1943). De voorstelling vloog voorbij en bleef mij vanaf het begin tot het einde boeien en ik was – zo bleek aan alle reacties die ik in de pauze om mij heen hoorde – overduidelijk niet de enige die hier zo over dacht. Na afloop van het concert volgde dan ook een staande ovatie van het publiek als hommage aan de vier artiesten die ons allen niet alleen een onvergetelijke avond hebben bezorgd, maar die ons allen tevens in staat hebben gesteld om door onze aanwezigheid een waardige, beschaafde maar overduidelijke stem te laten horen tegen fascisme en antisemitisme. De vele aanwezigen op het concert, die ik heb gesproken, waren net als ikzelf opgetogen over dit prachtige concert en verlieten dan ook na afloop van het concert – net als ikzelf – met een goed en tevreden gevoel de St. Aegtenkapel. Anne Louis Cammenga http://www.AFVN.nl Website: http://www.AFVN.nl |
Read more about: anti-fascisme / racisme media militarisme vrijheid, repressie & mensenrechten | supplements | |