| |
Protest 16 februari tegen optreden nazizanger Heesters Comité Heesters Raus - 04.02.2008 04:20
Fakkelwake 16 februari 19.00 tegen optreden Johan Heesters in Amersfoort Comité Heesters Raus! roept samen met het Bestuur van de AFVN/BvA , AntiFascistische Oud Verzetsstrijders Nederland/ Bond van Antifascisten op om deel te nemen aan de Fakkelwake bij het Flintplein, aanvang: 19.00 uur om een waardige demonstratie van ons ongenoegen over het optreden van nazizanger Heesters te geven. Amersfoort heeft sinds eind november te maken met een erfenis uit de Tweede Wereld Oorlog die tot woedende protesten heeft geleid. Het gaat om een concert door de 104-jarige operettezanger Johannes Heesters, die zijn laatste harte wens wil vervullen door nog één keer voor een Nederlands publiek in zijn geboortestad op te treden. Een controversieel plan omdat Heesters tijdens de Tweede Wereld Oorlog in Duitsland vertoefde en menigmaal optrad voor de bonzen van het Nazi regime inclusief Adolf Hitler. Ook bracht hij een bezoek aan het concentratiekamp Dachau, zonder dat dit zijn handelwijze op enigerlei manier beïnvloedde. Het gevolg was dat hij na de oorlog in Nederland niet meer welkom was. Maar wie was deze Heesters precies, en hoe diep waren zijn banden met de Nazi heersers die in heel Europa en verder daar buiten dood en verderf zaaiden? Hartenwens Er bestaat een spreekwoord dat zegt dat mensen die in glazen huizen wonen niet met stenen moeten gooien. Blijkbaar heeft Johannes Heesters nog nooit van deze wijze raad gehoord. Afgelopen zomer gaf hij in een interview in de Volkskrant aan dat zijn laatste hartenwens was om nog een keer in Nederland op te treden. Uit het interview viel af te lezen dat hij zelf vond dat zo’n optreden niets meer in de weg stond. Amersfoort was zich toen nog niet bewust van het naderende onheil. Heesters was in Nederland nauwelijks meer bekend na jaren in Duitsland waar hij nog steeds optreedt ondanks zijn hoge leeftijd. Het interview kwam onder ogen van het Amersfoortse gemeenteraadslid Gerard van Vliet van de opportunistische lokale partij BPA, die er een vreemde hobby op na houdt; hij bestudeert de activiteiten van mensen van over de 100 jaar die nog steeds actief zijn. Hij heeft hier zelfs een boek over uitgegeven. Voor van Vliet, die nauwelijks over historisch besef beschikt, was Heesters natuurlijk een prachtig studie object. Hij nam contact op met de directie van Theater De Flint, de gesubsidieerde stadsschouwburg in Amersfoort, en het plan voor een Heesters concert was geboren. Van Vliet vroeg het Amersfoortse stadsbestuur of er bezwaar zou zijn tegen zo’n concert, en toen dit niet het geval bleek te zijn zochten hij en de directie van het theater de publiciteit. Er moesten immers 800 kaarten verkocht worden en het concert werd gepresenteerd als een sympathieke sensatie, een eerherstel voor een oude artiest die als zoon van een Amersfoorts echtpaar nog wel een paar uurtjes in het middelpunt van de belangstelling gegund was. Omdat bijna niemand de geschiedenis van Heesters meer kende, zolang na de oorlog, waren de eerste reacties nog al pro-Heesters. Het ging immers om een oude man, dus waarom zou hij niet zijn droom mogen uitleven. Maar al snel kwam er tegengas. Antifascisten, de Joodse gemeenschap, overlevenden van de concentratiekampen en politieke activisten keerden zich gezamenlijk tegen het plan voor een concert en riepen Heesters op om in zijn heimat Duitsland te blijven. Heesters zelf reageerden hierop met een open brief aan zijn “lieve landgenoten” waarin hij beweerde niets fout te hebben gedaan en waarbij hij steeds opnieuw herhaalde dat hij alleen voor zijn brood in Duitsland had opgetreden en met het Nazi regime niets of nauwelijks wat te maken had gehad. Wel gaf hij toe dat hij in mei 1942 in het concentratiekamp Dachau was geweest voor een bezoek. Hij herhaalde dit in een interview met een journalist van De Pers dat op 19 januari werd gepubliceerd. Heesters blijft beweren dat hij naar het kamp ging met een operettegezelschap uit Munchen, en dat hij tot het bezoek gedwongen was. Maar hij blijft in alle toonaarden ontkennen dat hij in het kamp heeft opgetreden. Er was een Poolse gevangene die het tegendeel beweerde, maar deze man is intussen helaas overleden. Volgens Heesters was er in het kamp niet veel bijzonders te zien. Hij zag gebouwen en tuintjes, en van mishandelde gevangenen was geen sprake. Hij schaamde zich veel later wel dat hij was gegaan, maar steeds opnieuw laat hij merken dat het allemaal weinig voor stelde en het hem dus ook niet echt kan worden aangerekend. Dachau Dat Dachau het eerste concentratiekamp van de Nazi’s was waar vanaf 1933 duizenden communisten, sociaal democraten, Joden en andere antifascisten gevangen werden gezet en gemarteld wordt door Heesters niet als belangrijk gezien. Over de vele slachtoffers laat hij geen traan. Hij zag er allemaal niets fouts in en trok er ook geen conclusies uit zijn bezoek. Een vreemde opstelling omdat Dachau wel degelijk een plaats was waar de ware aard van het Duitse nationaal socialisme zonder schijn naar voren kwam. Zo bezocht ook Oscar Schindler, bekend geworden door “Schindlers List”, Dachau in 1939. Hij werkte in die tijd voor de Abwehr en was lid van de NSDAP. Wat hij in Dachau zag opende hem de ogen met bettrekking tot het Nazi regime, en dit legde de kiem voor zijn latere reddingsoperatie die het leven redde van 1200 joodse arbeiders. Hoe is het mogelijk dat een Duitser als Schindler wel conclusies trok uit zijn bezoek aan het kamp, terwijl de Nederlander Heesters, die geen NSDAP lid was, zijn aanwezigheid in het kamp zonder moeite van zich af kon afschudden en kort daarna al weer op het podium stond? Om dit beter te begrijpen moeten we kijken naar de carrière van Heesters die na in Nederland zijn eerste successen te hebben geboekt in 1934 naar Wenen vertrok om zijn zangcarrière naar een hoger niveau te tillen. In Duitsland was Hitler toen al aan de macht, maar in Oostenrijk nog niet. In 1936 vertrok Heesters naar Berlijn, waar hij naast operette optredens ook in amusements en liefdes films ging spelen. We moeten hierbij niet over het hoofd zien dat de Duitse film industrie in zijn geheel onderdeel uitmaakte van het propaganda-apparaat dat werd geleid door de beruchte Dr Goebbels. Deze Dr Goebbels had veel bewondering voor Heesters, en dat dit wederzijds was blijkt uit een brief die in het artikel in De Pers werd aangehaald. De brief dateert van 2 december 1942. In het schrijven vroeg Johannes Heesters de Reichsminister om hem in meer films te laten spelen. Niet voor het geld, maar omdat hij nuttig wilde worden ingezet voor de filmindustrie, met andere woorden de propaganda-industrie. Hij tekende de brief met “Heil Hitler”. Een afdruk van de handtekening werd bij het artikel afgedrukt. Zelfs in de jaren 1943 en 1944, toen voor de wereld duidelijk was dat Duitsland de oorlog had verloren, speelde Heesters nog in 5 grote films. Na de oorlog kreeg Heesters een kort film verbod omdat hij deel had uitgemaakt van de Nazi filmindustrie. Maar het was maar een kort verbod omdat hij toch vooral als naïeve meeloper werd gezien, die alleen maar aan zijn carrière dacht. Koper Intussen is duidelijk geworden dat Heesters veel meer was dan alleen maar een meeloper. Niet alleen kwam Hitler vaak naar zijn voorstellingen en werd hij twee maal in de ereloge van de Nazi leider ontvangen. Onderzoek heeft ook aangetoond dat Johannes Heesters stevig investeerde in de Duitse wapenindustrie. Samen met een collega acteur, Heinrich George, werd hij eigenaar van een ‘Fabrik fur Ersatzkupfer’. In de fabriek werd een substituut voor koper gemaakt dat nodig was om koperen geleidingsringen te produceren die werden gebruikt om er voor te zorgen dat granaten hun doel troffen. In deze fabriek kon Heesters zijn hoge gages investeren en de winsten waren hoog omdat het product van essentieel belang was voor de Duitse oorlogsvoering. Natuurlijk zei hij achteraf dat hij niet had geweten wat er in de fabriek werd gemaakt. Hij had de kunst van zijn Duitse meesters goed afgekeken. Er wordt op dit moment nog onderzoek gedaan naar de fabriek, maar de kans is groot dat er gebruik werd gemaakt van dwangarbeid.. Dat was in bijna alle Duitse fabrieken het geval, omdat de mannen naar het front waren en er gebrek aan arbeidskrachten was. Ook veel Nederlanders waren in Duitsland te werk gesteld. Het is dus niet ondenkbaar dat Heesters zijn kapitaal gebruikte om Nederlandse arbeiders tot dwangarbeid te dwingen. Na de oorlog had Heesters nog de gotspe om te klagen dat hij door de oorlog en de bombardementen alles was kwijt geraakt, zijn koper fabriek, zijn hemdenwinkels en zijn huizen. Wat hij er niet bij vertelde was dat hij een schadeloosstelling van de West Duitse regering had ontvangen. Ook met de genoemde huizen was het nodige niet in orde. Het eerste huis was een grote villa in Berlijn waar eerder een joodse familie in had gewoond die in 1938 was gevlucht. Later betrok hij een huis in Zuid Duitsland dat ook van een joodse familie was gestolen. Hoe we het ook wenden of keren dit zijn niet de acties en de activiteiten van een naïeve meeloper, zoals door de Heesters fans, waaronder Gerard van Vliet, wordt beweerd. Heesters ging zonder protest mee in alles wat het regime van hem vroeg, en hij liet zich er riant voor betalen. Tot aan de dag van vandaag heeft hij zich nooit verontschuldigd voor zijn gedrag. In alle interviews pronkt hij met zijn zogenaamde handigheid, het feit dat hij nooit lid van de NSDAP is geweest en dat hij altijd Nederlander is gebleven. Hij heeft duidelijk nergens spijt van, een trekje dat niet onbekend is onder zijn Duitse generatiegenoten. Natuurlijk was het gedrag van Heesters tijdens de oorlog in Nederland niet ongemerkt voorbij gegaan. Door zijn arrogantie begreep hij niet dat het voor hem het beste was om gewoon in zijn gekozen heimat te blijven. In 1964 kwam hij naar Nederland om in de Koninklijke Schouwburg de rol van Baron von Trapp te spelen in de musical The Sound of Music. Maar het Nederlandse publiek liet duidelijk merken dat er niets was vergeten en zeker niets vergeven. Heesters werd uitgefloten en het publiek schreeuwde “Heesters SS”, Hij hield het 4 maanden in Nederland vol en verdween toen terug naar Duitsland. Voor Nazi collaborateurs was geen plaats op de Nederlandse podia. In tussen is gebleken dat Heesters steeds is blijven hopen dat zijn daden uiteindelijk toch in het vergeetboek zouden verdwijnen. Dat heeft hem steeds tegen gezeten. De man die de waarheid over Heesters jaren later opnieuw onder Nederlandse ogen bracht was de journalist Jules Huf. Hij is vorig jaar overleden. In 1978 schreef Huf, die ooit een vriend van de zanger was, de waarheid over Heesters in een uitgebreid artikel in de Elsevier. Bij het artikel publiceerde Huf foto’s van Heesters met de kampcommandant van Dachau Piorkowski, een beruchte Nazi beul. Op de foto loopt Heesters met de commandant door het kamp. De kans op een comeback leek voor Heesters voor altijd verkeken. Toch bleek dit niet het einde van het verhaal. Omdat Heesters bijna al zijn generatiegenoten heeft overleefd gaat hij er vanuit dat zijn wandaden vergeten zijn en dat hij dus zonder problemen in zijn geboortestad het podium van de Flint kan bestijgen. De mensen die hem ooit uitfloten en het land uitjaagden leven immers niet meer. De weg is nu open, niet alleen voor het uitkomen van een hartenwens, maar ook voor een eerherstel. Nog steeds steekt het Heesters dat hij geen lintje heeft gekregen uit Nederland toen hij 100 jaar werd. Hij moet het met een klein Nederlands pensioentje doen. (Wat op zich al een schande is). Het concert op 16 februari moet een pleister op de wonde worden. Nog één keer wil Jopie, zoals hij in Duitsland liefkozend wordt genoemd, schitteren als bewijs dat hij nooit iets fout heeft gedaan en door iedereen verkeerd is begrepen. Dat hij daarbij volledig voorbij gaat aan de gevoelens van de slachtoffers maakt hem verder niets uit. Ondanks een wat langzaam begin zijn de protesten intussen behoorlijk opgang gekomen. Er verschenen protestbrieven in de kranten van onder meer de Amersfoortse Joodse Gemeente, de Joodse Gemeente Amsterdam NIHS, en tallozen individuen die hun ongenoegen over het concert hebben geuit. Er is een comité opgericht onder de naam Heesters Raus en de tegenstanders hebben intussen menig kranten of TV interview achter de rug. Er wordt actief actie gevoerd door de Communistische Jongeren Beweging CJB en bijna iedere dag verschijnen er ingezonden brieven in de kranten van zowel voor als tegenstanders. Persoonsbewijs De eerste krachtmeting kwam tijdens het begin van de kaartverkoop voor het concert in december. De directie was zo bang voor ongeregeldheden dat er dranghekken en beveiligers werden geplaatst. Ook werd er gebruikgemaakt van een zogenaamde screeningprocedure. De tegenstanders hebben namelijk aangekondigd dat er plannen zijn om het concert te verstoren onder meer door een gelegenheidskoor, dat partizanenliederen zal aanheffen als Heesters op het podium verschijnt. Er zal ook een fakkelwake zijn en over andere actievormen wordt nog gesproken. Dit alles heeft de directie van de Flint de stuipen op het lijf gejaagd. Tijdens de kaartverkoop eiste de directie plotseling dat iedereen zich moest legitimeren. De actievoerders weigerden terug te gaan naar de tijden van de bezetting en lieten hun ‘persoonsbewijs’ niet zien. De eis was juridisch onhoudbaar en even later werden er toch kaarten verkocht zonder het tonen van een document. Er konden kaarten worden gekocht, maar niet meegenomen. De kaarten worden thuisgestuurd na een screening. De plaatselijke SP heeft hier vragen over gesteld in de Amersfoortse gemeenteraad. Aktievoerders die one-line kaarten bestelden kregen de kaarten dan weer keurig thuisbezorgd . Begin januari kwam het concert plotseling op losse schroeven te staan toen Heesters bij een val verschillende ribben brak. Intussen lijkt hij hersteld, en is de kans groot dat het concert gewoon door gaat. Vooral voor Amersfoort is het een schande als het concert en gelijktijdig het eerherstel toch doorgang mocht vinden. De geschiedenis van Amersfoort zal altijd verbonden zijn met Kamp Amersfoort (PDA), het Nazi kamp tussen Amersfoort en Leusden dat als het meest gruwelijke kamp in Nederland bekend stond. De resten van het kamp zijn tot nationaal monument verklaard, het is dan ook niet acceptabel dat een paar kilometer verderop, in het centrum van Amersfoort een Nazi collaborateur wordt gevierd als een soort overjarige held. De boodschap aan Johannes Heesters is duidelijk: ‘Blijf in je zelfgekozen heimat, en laat je in Nederland nooit meer zien.” Voor meer informatie is het Comité Heesters Raus te bereiken via de volgende telefoonnummers: Hein van Kasbergen: 06-54250492 en Piet Schouten: 06-54293580 Kader Dachau Dachau was het eerste officiële concentratiekamp dat in Nazi Duitsland werd geopend en was in eerste instantie bedoeld voor Duitse tegenstanders van de Nazi’s, vooral communisten, sociaal democraten en vakbondsactivisten. Later zaten er gevangene uit heel Europa en ook joodse gevangenen. Er zijn vele bekende verzetstrijders, politieke leiders en anderen die in Dachau gevangen hebben gezeten. Een directe link met Amersfoort had Titus Brandsma. Hij werd vanuit Kamp Amersfoort naar Dachau gestuurd en daar vermoord Zie de lijst hieronder: Bekende gevangenen uit Dachau: Alfred Andersch - communist Wiardi Beckman - politicus SDAP Bruno Bettelheim - schrijver David Ludwig Bloch - schilder Xavier van Bourbon-Parma *)- Carlistisch troonpretendent Titus Brandsma Emil Carlebach - communist Georg Elser - verzetsman Leopold Figel Viktor Frankl - een joods psychotherapeut uit Wenen Anton Fränznick - priester Jan Ysbrands Galama - pastoor Ed. Hoornik Alois Hundhammer - politicus Herman Knoop - predikant Bib van Lanschot - verzetsman Karl Leisner - priester George Maduro - verzetsstrijder Oskar Muller - communist Martin Niemoller - predikant **) Jacobus Overduin - predikant Boris Pahor - partizaan Robert Regout - priester en hoogleraar volkenrecht Hermann Scheipers - priester Richard Schneider - priester Aloys Scholze - priester Kurt Schumacher - politicus Jura Soyfer - Schrijver Nanne Zwiep - predikant Carel Steensma - Nederlands piloot en verzetsstrijder E-Mail: WOUDENBERG1@cs.com Website: http://www.afvn.nl/ |
Read more about: anti-fascisme / racisme kunst, cultuur en muziek vrijheid, repressie & mensenrechten | supplements | some supplements were deleted from this article, see policy | | de brief | nn - 04.02.2008 07:02
Copy van de brief die de flint verstuurde aan activisten. Overigens zijn er de kaarten die via internet gekocht en geleverd zijn niet op naam gesteld ..... | Ratzies | Autonoom - 12.02.2008 16:20
Of je nu wel of niet vindt dat deze aktie goed is. Het is wel verstandig om er voor te zorgen dat neo-fascisten niet de kans krijgen om oud-verzetsstrijders en kamp-overlevenden aan te vallen danwel lastig te vallen. Zorg ervoor dat je als anti-fascist aanwezig bent om de helden uit de bezettingstijd te ondersteunen. De Flint is 10 minuten lopen van Station Amersfoort. Let wel op natuurlijk want er lopen wel vaker kaalkopjes door Amersfoort. Meestal zijn het gabbertjes zonder politiek benul, maar er is ook een kern van neo-ratzies.
| Kleding en uiterlijke verzorging | Oude activist - 16.02.2008 00:04
Gezien het oogmerk van de geplande actie in de zaal, en de te verwachten controle, lijkt het in ieder geval verstandig om een aantal bij vroegere geslaagde infiltratie-acties bekende handelingen uit te voeren. D.w.z. naar de kapper en een keurig burgermanskloffie aantrekken. Dat is misschien lastig, want vele antifa's hebben dat niet in de klerenkast, dus eerst even een goede tweede hands kledingzaak bezoeken. Tongpiercings en verkeerde oorringetjes uit. Let ook op je sokken en schoeisel! Immers, tijdens demo's haal je de stillen er ook altijd uit aan de hand van verkeerde sportschoenen en de net te martiale snor. Doe je dat niet, dan wordt je er zo uitgepikt in de hal of wordt je in de zaal meteen gespot door bewakers. | Protest 16 februari tegen optreden nazizanger | XXX - 08.08.2008 07:49
Ik heb de NCPN Groningen al duidelijk gemaakt dat deze actie onterecht was. Zij hebben inmiddels hun hele site verwijderd; en de rekening niet betaald! Er is namelijk bewijs (foto's) dat meneer Heesters niet in het kamp heeft opgetreden, maar onbewust en ongewild in een propaganda-actie betrokken is geraakt die plaatsvond buiten het concentratiekamp (preciezer: de kantine van de SS in een barak buiten het kamp). Hij is dus inderdaad in Dachau geweest; maar de kans is ook groot dat er voor hem inderdaad niks bijzonders te zien was. Logisch ook dat er geen mishandelde gevangenen te zien waren, die zaten immers IN het kamp... Hij heeft schaamte betuigt over het feit dat hij gebruikt is voor nazi-propaganda; ookal kan dat hem persoonlijk niet worden aangerekend. Ook voor de ondertekening van de brief heeft hij zijn spijt betuigd, al was dat in die tijd geen ongebruikelijke afsluiting voor brieven. Ondanks dat jullie dat ook vermelden in het artikel staat er enkele alinea's later: "Tot aan de dag van vandaag heeft hij zich nooit verontschuldigd voor zijn gedrag." Met de waarheid nemen jullie t zowiezo niet al te nauw, er staat immers ook: "op de foto loopt Heesters met de commandant door het kamp". Het is inmiddels bewezen dat deze foto niet in het gevangenendeel van het kamp is gemaakt maar bij de barakken van SSers en hoge officieren. Er staan meer feitelijke onjuistheden in dit artikel, zo is zijn "heimat" niet Duitsland maar Nederland (zie bevolkingsregister). De enigen die zich keerden tegen dit concert waren niet, zoals zo vaak geclaimed wordt, mensen uit de Joodse gemeenschap en overlevenden van de concentratiekampen maar vooral antifascisten en politieke activisten zonder genoeg speurzin om dit tot de bodem uit te zoeken. Het vervelende is dat jullie deze laster kopieren zonder zelfs maar eigen onderzoek te doen, er staat op dit moment buiten het kamp Dachau namelijk een bord waarop uitgelegd word dat dat deel gebruikt werd voor het huisvestigen van hoge officieren en voor propaganda acties van de nazi's. Wie hier meer info hierover wil kan contact met mij opnemen. E-Mail: removed | Heesters | XXX - 08.08.2008 15:41
Het probleem is denk ik dat onderbuikgevoelens opspelen over vergissingen uit het verleden. Het verwijt wat ik daarbij de schrijver & indymedia maak is te weinig fact-checking. Bijna niemand die ergens over schrijft kan meer om wikipedia heen. Toch heeft de auteur, die zich niet anders identificeert dan WOUDENBERG1@cs.com verzuimd om Wikipedia te bezoeken! Jullie veroordelen iemand waarvan je de situatie niet kent. Deze persoon heeft geen "prioriteit" er zijn immers echte neo-nazis. Deze meneer is oud. Plat gezegd: zand erover. Vergeven en vergeten. He without sin casts the first stone. In plaats van simpelweg deze thread te verwijderen zou een groots mea culpa wel op zn plaats zijn als men geloofwaardigheid wil behouden. Hier het wikipedia citaat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_Heesters Er zijn meerdere foto's waarop Heesters in Dachau staat afgebeeld, o.a. foto's waar hij in de kantine praat met SS-ers. Heesters bezweert echter niet voor ze te hebben opgetreden[2]. Dachau was overigens naast een concentratiekamp ook een reguliere kazerne voor SS-soldaten. De twee complexen stonden naast elkaar, de kazerne was ook verantwoordelijk voor de bewaking van het gevangenenkamp.[bron?] Het is gezien zijn verklaring dan ook aannemelijk dat Heesters in de kazerne en niet in het gevangenenkamp geweest is.[bron?] Het bezoek aan het concentratiekamp werd Heesters door sommige Nederlanders na de Tweede Wereldoorlog hoe dan ook niet in dank afgenomen en werd door hen veelvuldig dan ook spottend voor 'Heesters SS' uitgemaakt. Op 7 december 2007 kreeg de huidige vrouw van Heesters in het TROS reisprogramma van Ivo Niehe de gelegenheid om de kwestie van de zogenaamde 'belastende foto's', die bij Heesters' omstreden bezoek van begin 1941 aan het kamp Dachau zijn gemaakt, recht te zetten. De beschuldiging was dat Heesters bij deze gelegenheid zou hebben opgetreden voor de SS, nu echter na lang speuren alle foto's boven tafel zijn gekomen blijkt dat deze beschuldiging vals was, iets dat Heesters zelf ook altijd had volgehouden. E-Mail: removed Website: http://seo-info.nl | |
supplements | |