| |
Mapuche info Chincol - 12.10.2007 15:53
Een brok informatie over de mapuche en de strijd die ze al eeuwenlang voeren om te mogen leven. De Mapuche zijn een inheemse bevolkingsgroep in het zuiden van Chili en het zuidwesten van Argentini§×. Het is een bevolkingsgroep die haar cultuur steeds heeft weten behouden door hun vastberadenheid en hun strijd. Voor de Spanjaarden was het zuiden van het huidige Chili quasi ontoegangelijk gebied. Toen Chili nog maar net Chili was heeft de jonge staat ook af te rekenen gehad met zeer vastberaden inheems verzet. Pas tientallen jaren na de Chileense onafhankelijkheid (anno 1810 werd Chili onafhankelijk) slaagde de prille staat er met veel geweld in een vaste voet aan de grond te krijgen in het zuiden van het land (de volledige onderwerping van de Mapuche heeft offici§×el in 1883 plaats). Op dat moment werden ze in Chili en Argentini§× in respectievelijk Restricciones en Reservadas ondergebracht. Toch heeft het conflict nooit een echt einde gekend. Tijdens de regering Allende zagen de Mapuche de mogelijkheid om stukken land terug op te eisen. Dit leidde echter tot tegenstand uit de hoek van de landeigenaren, latifundistas, die zich organiseerden in ¡°Comit¨¦s de Retoma¡±, paramilitaire groepen die door de overheid werden vervolgd wegens inbreuk op de ¡®Ley de Seguridad Interior del Estado¡¯*. De staatsgreep van Pinochet in ¡¯73 bracht aan de sterke organisatiegraad binnen de mapuchebevolking en de rest van de Chileense bevolking een bloederig einde. Veel van de sterke figuren in de beweging verdwenen, werden gefolterd en/of vermoord. Toen in ¡¯78 door de militaire junta wetten werden uitgevaardigd die definitief paal en perk dreigden te stellen aan de juridische mogelijkheid om gemeenschappelijk grond te bezitten, wat de meest logisch manier van leven is voor de Mapuche, herrees de organisatie binnen de inheemse bevolkingsgroep uit haar as. Nog tijdens de regering Pinochet werden opnieuw rechten toegekend aan de inheemse bevolkingsgroepen, conform de internationale standaard voor de rechten van de inheemse bevolking. Dit gebeurde echtert op voorwaarde dat de Mapuche de institutionele weg zouden bewandelen om hun eisen te uiten. Alle inheemse organisaties ondertekenden het charter op ¨¦¨¦n na. De recent ontstane ¡®Raad van alle gronden¡¯ verwierp het omdat ze er een nieuwe poging tot assimilatie en onderwerping in zagen. Toen de dictatuur in 1990 twee jaar be§×indigd was ging deze raad over tot de symbolische besetting van stukken grond die waren overgegaan in priv¨¦handen. In dat jaar werd de ¡®Ley de Seguridad Interior del Estado¡¯ tegen de beweging gehanteerd en werden 141mapuche veroordeeld en van hun politieke rechten ontdaan. Het Mapucheconflict begon zich vanaf dan vooral te focussen op de bosbouwbedrijven, sommigevan Europese makelij, die met hun plantages forse stukken vroeger inheems land bezaten. Grote delen ervan werden dankzij de dictatuur van Pinochet van Mapuche afgepakt. In 1997 verscherpte het conflict opnieuw met de bouw van een stuwdam in de BioBio-rivier. Deze dam zou grote stukken inheems gebied onder water zetten. De rivier in kwestie was ook symbolisch van groot belang. Heel lange tijd is het de feitelijke grens geweest tussen kolonisten en mapucheterritorium. Nu, in2007 is de dam gebouwd met alle desasteuze gevolgen vandien. De gebeurtenis heeft de strijd van de Mapuche echter terug aan de oppervalkte gebracht, ook op international vlak**. Op dit moment ishet conbflict allesbehalve voorbij. In veel delen van Zuidchili is het heel onrustig. Er is sprake van wegblokkades en aanvallen op houttransporten van de kant van de Mapuche, er wordt door politiediensten heel hardhandig opgetreden (betrouwbare bronnen vertellen dat er met scherp wordt geschoten), er worden arrestaties verricht en er vallen veroordelingen. Veel van die veroordelingen zijn deels onterrecht of zeer sterk aangedikt. De situatie in de gemeenschap Juan Paillalef is daar een voorbeeld van. Dat deze familie zo sterk wordt geviseerd heeft verschillende redenen. Enerzijds is de gemeenschap gelegen in een region die voorheen een relatieve rust kende en anderzijds is de lonko*** een vrouw met een sterk inzicht die het conflict probeert te versterken door zowel international als met andere mapuchegemeenschappen contact te zoeken. Deze vrouw, Juana Calfunao, bevind zich momenteel in de gevangenis van Temuco waar een hongerstaking haar in een kritieke toestand brengt. Ze zit daar, samen met andere leden van haar gemeenschap, in voorhechtenis. Het proces komt voor op 22 oktober. Een symbolisch heel sterk proces want ze is ¨¦¨¦n van de weinige Mapuche die in de media geraken met de gebeurtenissen die grote delen van de bevolkingsgroep ondergaan. Er hebben al verschillende acties plaatsgevonden in de hoofdstad van Chili, gaande van nachtelijke manifestaties tot bannerdrops. Op 15 oktober wordt er een grote Mapuchemars gepland om de inval van Colombus in het Amerikaanse continent op een andere, gepastere, manier te herdenken****. Dat er over dit onderwerp in onze streken niet veel nieuws te rapen valt hoeft niet te verbazen. Zelfs in Chili is er enorm weinig berichtgeving over de feiten. Bovendien is de berichtgeving die gebeurd enorm gekleurd door het rechtse karakter van de media. Vaak wordt er gesproken over de terreur die de bewonders van steden in het zuiden moeten ondergaan door acties van gemaskerde en met stenen en stokken bewapende Mapuche, het word wilden ontbreekt nog. Een terreurbeeld dat verzwijgt welke angst, intimidatie en bedreigingen de mapuche families, kinderen incluis, ondergaan. *Allende en de volksbewegingen die achrer en naast deze historiche figuur stonden brachten Chili in een uitzonderlijke staat, een tijdsperk waarin de wetten gebruikt werden om het volk te beschermen in de plaats van het buitenspel te zetten. ** Zie bijvoorbeeld het boek ¡±Do Or Die¡± ***Lonko ofte het opperhoofd om het in Wild West-stijl te zeggen. Dat dit een vrouw is, is een breuk met de traditie die die rol aan een man toebedeelt. Een vernieuwing die duidelijk een frisse wind blaast in het Mapuchelandschap. **** 12 oktober is ¡®Colombusdag¡¯. |
Read more about: europa globalisering kunst, cultuur en muziek natuur, dier en mens vrijheid, repressie & mensenrechten | supplements | |