| |
Nieuwe ontwikkelingen rond het Lappersfortbos GroenFront Belgie & Groene Gordel Front - 27.09.2007 21:05
De ontruiming van het actiekamp in het Lappersfortbos (Brugge) is bijna 5 jaar geleden. De laatste tijd zijn er echter weer veel ontwikkelingen in dit dossier.
Hierbij een update van de laatste stand van zaken. Hoe het begon In de jaren '90 was veel te doen rond het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (herinner je de Groene Hoofdstructuur e.d.). In 2000 keurde de Brugse Gemeenteraad het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) "Ten Briele", met de inkleuring van het Lappersfort zoals we die vandaag kennen, verder goed. Het noordelijke deel, aansluitend aan Ten Briele werd industriegebied (paars), het moerasgebied werd KMO-zone (roze) en het parkbos en weilanden werden parkgebied (groen met P). De volledige gemeenteraad (inclusief Agalev*) keurde dit goed.
De bosbezetting - 2001 Allerlei geruchten gingen de ronde, over het aanleggen van een weg langs of door het bos, de inplanting van een busstelplaats (=busremise/ busstation), rechtrekking van het kanaal, ?
Naar aanleiding daarvan werd het bos bezet. Na acties aan zijn kabinet beloofde minister Steve Stevaert dat de busstelplaats niet in het bos zou komen. Ook heel wat andere politieke en minder politieke groeperingen wurmden zich in alle soorten bochten om toch maar hun belangen of hun vel te redden. Er was zelfs sprake van dat de Vlaamse Overheid (minister Vera Dua) het bos zou kopen. Fabricom (de eigenaar) vroeg veel te veel (wat een slecht voorbeeld zou zijn voor andere boseigenaars) en zo kwam er van de verkoop niets in huis.
In oktober 2002 volgde de gewelddadige ontruiming van het actiekamp. Het weekend erop demonstreerden tussen de 4000 en 5000 mensen in de Brugse binnenstad. Minister Peeters heeft begin 2005 na veel aandringen en volgehouden actie beslist het parkgebied te huren voor de belachelijk korte periode van 5 jaar (bossen huur je gewoonlijk voor 33, 66 of 99 jaar). Het stadsbestuur heeft ook gevraagd aan de Vlaamse Overheid om het moerasgebied (aka KMO-zone) te bevestigen als groengebied.
Bouwplannen Ondertussen zat ook Fabricom/Suez niet stil en vroeg een bouwvergunning aan voor het bouwen van loodsen, kantoorgebouwen en een parking in de industriezone van het Lappersfortbos. In eerste instantie werd deze aanvraag afgekeurd, maar na enkele aanpassingen was de tweede aanvraag voor Stedenbouw dan toch in orde. Alleen is er nog geen kapvergunning, wat onderdeel is van de bouwvergunning. Het blijft wachten op de ontbossingsvergunning voor de 3,5 ha bos. Deze moet afgeleverd worden door de Vlaamse Overheid, en die stellen als wettelijke voorwaarde dat er 7 ha compensatiebos aangeplant wordt. De laatste bouwvergunningsaanvraag dateert ondertussen van november 2005 en mogelijk verjaart het hele dossier.
Vaartdijkstraat Een heel ander dossier is dat van de Zuidelijke Ontsluiting. Dat er een zuidelijk ontsluitingsprobleem is, staat vast, maar over een oplossing lopen de meningen zeer ver uiteen. Het probleem oplossen waar het zich stelt door aan het station een tweede tunnel onder de sporen te graven, kost heel veel geld en de NMBS staat ook niet te springen. Het alternatief is blijkbaar een weg aanleggen op of langs de terreinen van Bombardier, NMBS/Infrabel en het Lappersfortbos.
Op dit moment is het studiebureau WVI bezig met de plannen van een weg langs/door het Lappersfortbos, parallel aan de Vaartdijkstraat. Bijzonder vreemd (nuja, voor wie de Brugse politiek niet kent) is het totale gebrek aan openheid rond dit dossier. De mensen van WVI hebben zwijgplicht en de argumenten** voor de aanleg van dat korte stukje weg houden geen steek. Op 15 september '07 kondigt het Groene Gordel Front aan een klacht neer te leggen bij de Brugse ombudsman voor onbehoorlijk bestuur WVI bij gebrek aan coproductie dossier Vaartdijkstraat. Het GGF heeft een C-plan opgesteld(PDF) maar wordt niet betrokken.
Voetbalstadion Er wordt dezer dagen zwaar gelobbyd (door J-L Dehaene en co) voor het shopping-voetbalproject van U-place aan de grens van Loppem met het regionaal stedelijk gebied Brugge. Dit project heeft ook een goede verbinding met de ring nodig, maar daarover zwijgt men in het hele dossier van de zuidelijke ontsluiting.
Om dit project te doen slagen moet de grens van het regionaal stedelijk gebied verlegd worden (wijziging van het gewestplan). Loppem is hierin geen vragende partij dus kunnen we ons verwachten aan een koehandel die het daglicht niet mag zien. Meer info hierover op www.wittepion.be
ALARM-lijst LappersFront! Het LappersFront! is druk bezig met het samenstellen van een Alarmlijst voor het geval er toch gekapt gaat worden. Via de website van het LappersFront kun je je opgeven voor deze Alarmlijst.
*Later stemde Agalev, na overleg met de Lappersfronters, tegen de zuidelijke ontsluitingsplannen van het schepencollege.
**De nieuwe argumenten voor de verbinding Ten Briele ? Brug van Steenbrugge zijn de ontsluiting van Bombardier (voor vervoer van tram- en treinwagons). Bombardier is op dit moment goed bereikbaar via de ring. Bombardier heeft op 10 november '05 een bouwvergunning aangevraagd om op hun terrein een weg aan te leggen die aansluit met ? jawel, Ten Briele, ongeveer tegenover de aan te leggen weg in het Lappersfortbos. De werken zijn begin september 2007 gestart. Aan de andere kant van hun terrein, de kant van de ring, is men bezig met ? de nieuwe busstelplaats aan het bouwen! Het is vrij duidelijk dat deze stoelendans niet kon plaatsvinden zonder dat het stadsbestuur ze coördineert.
Met veel dank aan: Groene Gordel Front! |
Read more about: natuur, dier en mens | supplements | |