english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Ontruiming Amelisweerd – 25 jaar geleden
GroenFront! Utreg - 24.09.2007 07:20

Het is vandaag – 24 september 2007- precies 25 jaar geleden dat het bos in Amelisweerd ontruimd en gekapt werd voor de aanleg van de A27. Bij de protesten tegen de kap van Amelisweerd werd voor het eerst in Nederland een bezettingskamp als actiemiddel tegen boskap gebruikt. Het zou hierna nog 15 jaar duren voor het volgende actiekamp in Nederland zou worden gevestigd. Op 16 juli 1997 begon het actiekamp Groenoord nabij Amsterdam.




Amelisweerd is een landgoed nabij Utrecht. Dit landgoed was destijds omringd door een rijk bosgebied. In 1971 stuitte een bouwkundestudent uit Delft per ongeluk op plannen van Rijkswaterstaat (RWS) om de snelweg A27 aan te leggen dwars door het westelijk gedeelte van dit bosgebied. Parallel aan de Kromme Rijn en rakelings langs het oude landgoed.

Door verschillende studenten en actievoerders werd de Werkgroep Amelisweerd opgericht., met als doel de plannen van RWS te dwarsbomen. Later is deze werkgroep veranderd in Vrienden van Amelisweerd.

De studenten hadden onverwacht snel resultaat: de Utrechtse gemeenteraad besloot in hetzelfde jaar (’71) dat het trace niet door het bos mocht lopen en dat de aanleg in het bestemmingsplan geregeld moet worden. Dit zou het tempo van de aanleg danig vertragen.

De Werkgroep Amelisweerd doet in de jaren hierna veel van zich spreken en ontstaat een maatschappelijk debat over de aanleg van de A27.

In de tussentijd werkt RWS stilletje aan een nieuw, groter, plan om de A27 toch aan te leggen. Dit plan komt vier jaar later – in ’75 - op tafel: De snelweg moet 175 meter breed worden, in plaats van de eerder geplande 60 meter. Er zou dus drie keer zoveel bos moeten verdwijnen als in het eerste plan uit ’71.

Er worden verschillende bezwaren in gediend bij de Provincie Utrecht en bij de Raad van State, maar ondanks dat geeft de Gemeente Utrecht toch al verschillende vergunningen af aan RWS. Hierdoor kon RWS alvast allerlei voorbereidende handelingen uitvoeren op het trace en werd de kans dat het project teruggedraaid ging worden kleiner. Een zelfde situatie was zichtbaar bij de aanleg van de Betuwelijn: de Algemene Rekenkamer had aangetoond dat de aanleg van de Betuwelijn een slecht besluit was, maar volgens de Minister was het “Point-of-no-return al bereikt. Er was te veel voorwerk gedaan om het project nog stoppen. Dit is een van de veel gebruikte strategieën vanuit RWS en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Je ziet dat beide clubs daarom heel snel beginnen met het kappen van bomen en het egaliseren van de grond, zodat het steeds moeilijker wordt om dat besluit later terug te draaien.

De actievoerders bezetten het oude portiershuisje op het toekomstig trace. Op deze manier hopen ze het huisje te kunnen behouden van de sloop. Het tegendeel is echter waar: de actievoerders zelf kunnen rennen voor hun leven als bulldozers het toch tegen de vlakte gooien. De verontwaardiging onder de actievoerders is groot, zo blijkt ook uit deze (enigszins naïeve) opmerking: "We kregen het gevoel: straks wordt alles al gesloopt en aangelegd terwijl wij nog vrolijk met juridische procedures bezig zijn."

De emoties onder de Utrechtse bevolking beginnen hoog op te lopen. Een demonstratie in ’78 brengt 3000 mensen op de been. Rond diezelfde periode wordt bij twee actievoerders thuis brandgesticht door een voorstander van de A27.

In ’82 komt de uiteindelijke beslissing over de aanleg en het trace bij de Tweede Kamer te liggen. Ook hier is grote verdeeldheid: 71 stemmen voor en 69 tegen. De politiek heeft gesproken en is voor de aanleg.

In de tussentijd zijn studenten, actievoerders, krakers en buurtbewoners een actiekamp begonnen op het aan te leggen trace. Er was in Nederland en de rest van Europa nauwelijks nog ervaring met ecologische actiekampen. Het actiekamp bestond uit veel tentjes op de grond en een aantal laaghangende boomhutten die met een laddertje bereikt konden worden. Voor de politie is dit redelijk makkelijk om te ontruimen.

Op donderdagavond 23 september ‘82 worden de Vrienden van Amelisweerd overspoeld door telefoontjes: ondanks dat er nog geen kapvergunning is, wil RWS de volgende dag al gaan kappen. Bij de tipgevers zitten ook verschillende politieagenten met gewetensnood.

De Vrienden van Amelisweerd besluiten tot een Kortgeding de volgende dag om eventuele kapploegen het werken door de rechter te laten verbieden. Ondertussen wordt de bezettingsgroep ook zo veel mogelijk nog geïntensiveerd.

Tijdens het Kortgeding vraag de Landsadvocaat om twee uur schorsing om de stukken door te kunnen nemen. Bij hervatting van het kortgeding sprak de Landsadvocaat: “Ik kan u mededelen dat het bos er niet meer is." Terwijl bijna iedereen de aandacht op het Kortgeding bij de rechtbank had gevestigd, was op hetzelfde moment de bezettingsgroep letterlijk het bos uit gemept door 600 ME-ers. Verschillende activisten zijn tot in de binnenstad achtervolgd door ME-ers.

En aangezien het bos er niet meer was, was het Kortgeding niet meer ter zaken doende. Landsadvocaat De Wijkerslooth had met een ranzig trucje zowel juridisch als fysiek gewonnen.

De ontwikkeling van het milieubewust-zijn in Nederlandheeft door ‘Amelisweerd’ een grote impuls gekregen. Fundamentele punten werden ter discussie gesteld, zoals de vraag of een verdere groei van het autoverkeer überhaupt wel wensbaar en noodzakelijk was.

Website: http://www.groenfront.nl
 

Read more about: natuur, dier en mens

supplements
Broeiquizz: Radicale Geschiedenis Amsterdam 
Broeinest - 24.09.2007 11:24

... en wie wil weten wat precies 25 jaar geleden in Amsterdam voor het eerst gebeurt is, die moet vanavond naar het Broeiquizz komen: een pubquizz over de radicale geschiedenis van Amsterdam


Elke Broeinestavond begint om 8 uur
De deur is open vanaf 19:30
Toegang gratis
Adres: Plantage Doklaan 8-12, Amsterdam

E-Mail: post@broeinest.info
Website: http://www.broeinest.info
 
supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.