english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Inspraakavond over parkeergarage onder het Cremerplein
Ron Meulensteen - 02.07.2007 10:40

Bewoners fel tegen de voorgenomen plannen
Amsterdam Oud-West. Of er een parkeergarage onder de speeltuin van het Cremerplein moet komen, lijkt al lang niet meer de vraag. Officieel is er nog niets besloten, maar de discussie lijkt zich nu vooral toe te spitsen welke variant het moet gaan worden.


CREMER GARAGE NEE!
CREMER GARAGE NEE!

Het Dagelijks Bestuur heeft zich uitgesproken voor een volautomatische parkeergarage met 184 plaatsen aan de zuidzijde van het plein. Minimaal 20 bomen van soms bijna een eeuw oud en 25 meter hoog, moeten dan wijken voor drie inrijdbunkers van 5 meter breed, 10 meter lang en 2,5 meter hoog. Aan de rand van de speeltuin komen dan opstelstroken waar auto's, met ronkende motor, kunnen wachten tot ze in de garage plaats nemen.

Volgens wethouder Werner Toonk dient zo'n garage twee doeleinden; er wordt een bijgedragen geleverd aan de oplossing van een vermeend parkeerprobleem en er wordt meer vrije ruimte gecreëerd doordat bovengronds 118 parkeerplaatsen zullen verdwijnen.

Parkeerprobleem
Er komen weliswaar 68 parkeerplaatsen bij (totale kosten 8,5 miljoen euro en minimaal 80.000 euro per jaar voor onderhoud) maar er zullen tegelijkertijd zo'n 77 nieuwe parkeervergunningen worden uitgegeven. Per saldo verandert de parkeerdruk in Oud-West dus niet.
Bewoners hebben bovendien al herhaaldelijk (enquêtes van O+S, brieven, een handtekeningenactie, informatie- en inspraakavonden) aangegeven dat het met het parkeerprobleem wel meevalt. (De zondagavond uitgezonderd, maar juist daarom wordt in januari ook op zondag betaald parkeren ingevoerd). Daarnaast vinden zij een garage niet de beste oplossing.

Meer ruimte op straat
De ruimte die gewonnen wordt door bovengronds 118 plaatsen te laten verdwijnen, komt niet per definitie aan het Cremerplein zelf ten goede. Het is nog onduidelijk waar en hoe die ruimte ingericht wordt. Lang werd gesuggereerd dat en ondergrondse parkeergarage een extra impuls aan de speeltuin zou geven. Over herinrichting of renovatie van de speeltuin wordt nu al niet meer gesproken.
De winst voor de openbare ruimte is onduidelijk en twijfelachtig, terwijl wel duidelijk is wat het Cremerplein moet offeren.
Coalitiegenoot GroenLinks is juist vanwege de winst in de openbare ruimte ook voorstander van een garage. Zij wil echter wel laten onderzoeken of het mogelijk is de parkeergarage meer naar de rand van het plein te verplaatsen, zodat de bomen en de speeltuin meer gespaard blijven.

Wethouder Toonk
Veel bewoners willen deze garage niet en maken dat ook keer op keer duidelijk, Wethouder Toonk lijkt niet te willen luisteren (iets wat hem ook verweten wordt bij projecten als De Hallen en een haven in de Singelgracht), terwijl hij zelf geen goede argumenten voor die garage aan kan dragen.
De onderzoeken die hij heeft laten uitvoeren beweren dat het gezien de funderingen en de luchtkwaliteit kan en dan lijkt het ook te moeten gebeuren.
Er is echter geen onderzoek gedaan naar de funderingen aan de zuidzijde van het plein, terwijl de voorkeur naar die locatie uitgaat. Het onderzoek naar luchtkwaliteit stinkt. Er wordt gemeld dat de plandrempel voor fijn stof en stikstofdioxide nu overschreden zijn, maar het onderzoeksbureau ziet desondanks geen bezwaar voor de toekomst. Bij overschrijding van die plandrempel hoort de overheid in te grijpen en ervoor te zorgen dat de situatie beter wordt. Nu wordt echter geanticipeerd op de plannen van de centrale stad om de luchtkwaliteit te verbeteren en het autogebruik terug te dringen, zodat die plannen de weg naar de garage vrij maken.

inspraakavond
Woensdag 4 juli is er om 19.30 in het speeltuingebouw op het plein een inspraakavond, dan zullen buurtbewoners en speeltuingebruikers opnieuw laten merken dat een garage onder het Cremerplein niet gewenst is.


- E-Mail: info@cremerplein.nl Website: http://www.cremerplein.nl
 

Read more about: zonder rubriek

supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.