english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Fairfood Filmwedstrijd
Rianne Nagtegaal - 20.04.2007 11:23

Dit jaar organiseert Fairfood voor de derde keer een filmwedstrijd. Fairfood biedt jou de kans om de boodschap van Fairfood op een creatieve, ludieke en originele wijze op film te zetten! Wij dagen jou uit om alleen of in teamverband (maximaal vier personen) een korte film te maken.

Honger, een woord dat in Nederland inhoud ontleent aan een rammelende maag vlak voor het avondeten, het knagende gevoel bij een lijnpoging of het lege gevoel na een avond flink stappen. Verder gaat onze beleving niet. Iets anders is het wanneer je geen keuze hebt en het gebrek aan voedsel een bedreiging vormt voor je gezondheid en je levensverwachting. Een groot deel van de wereldhonger wordt veroorzaakt door oneerlijkheid in het eten. De kortste weg naar de winst is vaak belangrijker dan de lokale economie, mens en milieu. We zijn voorbij aan het tijdperk waarin de waan heerst dat winst maken en waardig omgaan met mens en milieu niet kunnen samengaan. Het is slechts een denkstap.

Fairfood wil met deze wedstrijd vorm geven aan haar boodschap: eat fair, beat hunger! Niet door het tonen van alleen maar ellende maar door middel van frisse, grappige en positieve filmpjes. De Filmwedstrijd is jouw kans om hieraan deel te nemen en zo een bijdrage te leveren aan de bewustwording van (on)eerlijkheid in ons eten en drinken.

Wij dagen jou uit om alleen of in teamverband (maximaal vier personen) een korte film te maken waarin de boodschap van Fairfood is verwerkt. Wij bieden jou de mogelijkheid om workshops te volgen op het gebied van script schrijven, filmen en montage. Je ontwikkelt of verfijnt dus zowel je filmcapaciteiten als je kennis over eerlijke producten en de thematiek van Fairfood. Bovendien kun je contact leggen met filmmakers en met professionals uit de filmwereld.

De Kick Off is op 3 juni aanstaande en de finale is op World Food Day 14 oktober 2007.
De winnaars van de Filmwedstrijd mogen hun koffers pakken voor een reis naar een internationaal filmfestival ergens in Europa!

Schrijf je in op www.fairfood.org of neem contact op Rianne Nagtegaal. De inschrijvingsperiode loopt tot 31 mei 2007. Laat jouw film de boodschap van Fairfood verder brengen!


- E-Mail: rianne.nagtegaal@fairfood.org Website: http://www.fairfood.org
 

Read more about: natuur, dier en mens

supplements
Fair? 
nn - 20.04.2007 20:57

Fijne kritische tekst over wereldproplemen rond onrechtvaardigheid en voedselproblematiek en hoe draagt Fair Food bij aan en oplossing? Begin maart bleek dat Chiquita bananen jarenlang de paramilitairen in Colombia financierde: ( http://narcosphere.narconews.com/story/2007/3/17/231647/347). En wat staat er op de lijst van Faire producten van Fair Food (opdated 17 april)jawel, U raad het al: de bananen van Chiquita Brands International Inc. (pagina 5 op:  http://www.fairfood.org/fileadmin/upload/home/producten/bestanden/Faire_boodschappenlijst_update_17_April_2007.pdf). Naast een uitgebreid assortiment van fijne multi's zoals Sara Lee, Albert Hein BV, Douwe Egberts, Unilever, etc. En deze mensen lichten ons voor over eerlijkheid en onrechtvaardigheid mbt eten? Niet naar luisteren lijkt mij...
Reactie 
Fairfood - 24.04.2007 09:29

Heel goed dat er mensen zijn die kritisch kijken naar dit soort zaken.
Om een goed antwoord te kunnen geven op deze kwestie zal ik één en ander moeten uitleggen over de doelstellingen van Fairfood.

Wij richten ons op een bepaalde doelgroep. Namelijk consumenten die best
‘goed willen doen’ maar daarvoor geen grote, levensveranderde stappen zullen ondernemen. Wij focussen ons bewust niet op die relatief kleine groep consumenten die hun gedrag al drastisch heeft aangepast om zo ‘eerlijk’ mogelijk te leven. Wij willen juist die grote meerderheid bereiken, die groep die met hun consumptiepatroon de honger- en armoede in
ontwikkelingslanden in stand houdt.

Wij richten ons daarom op ketenverduurzaming. Veelgebruikte merkproducten
krijgen - en dit is het belangrijkste! - afhankelijk van hun score in
verhouding tot de andere merken in dezelfde productgroep het oordeel fair of unfair. Fair betekent dus: het merk scoort beter dan de andere merken in dezelfde productgroep. Op deze manier worden ook de Chiquita bananen
beoordeeld: in verhouding tot de andere bananen-merken. En bij het
beoordelen kijken wij nooit naar 1 aspect maar altijd meerdere,
uiteenlopende aspecten. (zie Product Fairness Questionnaire op de website) en op alle onderdelen zijn fairness punten te scoren.

Om de grote meerderheid van de consumenten te overtuigen de kleine
aanpassing te maken die uiteindelijk zal leiden tot ketenverduurzaming,
zeggen wij nooit: “koop de bananen niet!” want zoals gezegd: grote
gedragsaanpassingen zal het grootste gros van de consumenten niet maken.
Daarom is onze insteek juist: “als je de bananen dan toch gaat kopen, koop dan in elk geval het merk dat het meeste zijn best doet om de problemen tegen te gaan.” Nogmaals, perfect is het zeer zeker niet maar het merk is goed op weg ten opzichte van de andere merken. En dat willen we stimuleren!

Fairfood wil dat fairness een keuzefactor voor die grote groep consumenten wordt. Want dan zullen bedrijven er voor zorgen dat hun producten fair worden. En door onderlinge concurrentie tussen verschillende merken wordt de lat voor fairness ieder jaar hoger gelegd!

Mocht je meer informatie willen of nog vragen hebben, kijk dan op onze website www.fairfood.org of neem contact met ons op.



E-Mail: rianne.nagtegaal@fairfood.org
Website: http://www.fairfood.org
 
supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.