Geen plaats in de herberg, asiel in Egypte Astrid Essed - 24.12.2006 04:14
Zoals in onderstaande is verwoord, is er door de eeuwen heen sprake geweest van de uitsluiting van anderen van een humane behandeling, vervolging van Staatswege en het zoeken van een illegale asielplaats om het leven te redden ''En zij wikkelde hem in een doek en legde hem in de kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg'' Het verhaal is zo oud als de wereld Het beschrijft een arm echtpaar, dat op last van een door de bezetter uitgevaardigd voorschrift, naar zijn geboorteplaats dient te gaan om zich te laten registeren Waarschijnlijk voor een fiscaal administrariesysteem of voor de ''veiligheidsbeheersing'' Ook een terminologie van alle tijden, die vrijwel altijd gebruikt wordt door diegenen, die zich hetzij in eigen land van ongeoorloofde politiemethoden bedienen, hetzij een ander land wedettechtelijk bezetten In dit geval was er sprake van de Romeinse bezetting van het toenmalige Judea [het huidige Israel en de bezette Palestijnse gebieden] Voor armen gold ook toen het bekende uitsluitingsmechanisme ''Voor hen was immeers geen plaats in de herberg'' Hoe herkenbaar is dat hedentendage, wanneer ik mij het schrijnende geval in herinnering breng van een vrijwel halfbevroren Chinese moeder met haar kinderen in een bushokje in het Noorden van Nederland, die in de barre decemberkou uit het asielzoekerscentrum gezet was met een enkele reis richting uitzetcentrum Een hulpeloze vrouw in een vreemd land, die hier gekomen was vanwege armoede en vervolgingsdreiging en waarschijnlijk de geschreven tekst die op de uitzettingsbrief van het asielzoekerscentrum stond, amper kon lezen Die de weg in Nederland uiteraard niet kende Leve de ''normen en waarden'' van de 'democratische '''rechtsstaat'' Volgens de in Nederland heersende vreemdelingenwetgeving, die trouwens in strijd is met het InternationaaL Recht [maar dat even daargelaten] was alles prima in orde Ja, volgens de aan de Israelieten in Judea opgelegde 'Romeinse ''wetgeving'' was een en ander waarschijnlijk eveneens ''kloppend'' Op weg dus, op een ezel, de vrouw hoogzwanger Wat een barre tocht Weer staat de herinnering mij bij van de eindeloze stoet Afrikaanse vluchtelingen, die onder de meest barre omstandigheden naar Europa trachtten te vluchten en voor de Spaanse kust verdrinken Het wordt nauwelijks meer door de zich democratisch noemende Europese machthebbers genoemd en afgeschreven als een ''schadepost'' Zo wordt er met rechteloze mensen nog heden ten dage omgesprongen Aangekomen in hun geboorteplaats vinden zij geen plek om te rusten Vindt de moeder geen plek om haar Kind ter wereld te brengen Een medelijdende herbergier biedt ruimte in een koude stal De herinnering dringt zich bij mij op aan Palestijnse vrouwen, die bij een checkpoint niet worfen doorgelaten door de Israelische bezetter en hun kind, vaak met levensgevaar voor moeder en kind, ter plekke moeten baren Ja, onrecht is van alle tijden Onbegrijpelijk is het dus voor mij, dat van een dergelijk verschrikkelijk, indringend en toch groots verhaal als Kerstmis [tenslotte overleeft het arme gezin deze barre omstandigheden] een dergelijk zoetelijk verhaal wordt gemaakt als ''het Kindje in de Kribbe'' Iedereen, die weleens in een stal is geweest, heeft er immers weet van, hoe koud het daar is en hoe vrijwel onmogelijk, om in dergelijke onhygienische omstandigheden, tussen de dieren, met alleen de assistentie van de echtgenoot, een Kind te baren Groots en bizar tegelijkertijd En alsof dat al niet erg genoeg is, moet dit Gezin binnen enkele dagen de vlucht nemen naar Egypye, omdat de pasgeboren baby van Staatswege wordt vervolgd De machthebbers geloofden toen ook al in het principe van de ''collectieve straf'' en de massaslachtingen, aangezien de toenmalige Koning en vazal van de Romeinse bezetter, Herodes, er geen been in zag, alle pasgeboren kinderen uit het toenmalige Betthlehem te doden om te voorkomen, dat het door hem gezochte Kind zou ontsnappen Terugkeer naar Judea was pas mogelijk na de dood van deze Koning Herodes Hoeveel vluchtelingen worden er hedentendage reeds teruggestuurd, terwijl hun vervolgers nog aan de macht zijn Terwijl er nog steeds oorlogsomstandigheden zijn Teruggestuurd door partijen, op schijnchristelijke basis, zoals het CDA, waarvan de voormannen wel sentinemtele liederen te berde brengen over ''Het Kind in de Kribbe'' Dagelijks zijn zijn nog steeds verantwoordelijk voor gebeurtenissen als het ''Kind in de Kribbe'' Het Kind, later tot man opgegroeid, had er weet van Van die uitsluiting Van die inhumaniteit Van de quasi-vrome medeplichtigheid aan een onverdedigbaar en nhumaan bezettingssysteem Een systeem, dat arme mensen ''voor wie geen plaats was in de herberg'' uitsloot Hij had er weet van, dat Hij met Zijn Familie illegaal onderdak had gehad in het eveneens door de Romeinen bezette Egypte Het Kind wordt nog dagelijks gesymboliseerd in die rechteloze groep asielzoekerskinderen in Nederland, Belgie en Europa Het Kind, dat hiervan weet had, riep de mensen op om je naaste dezelfde humaniteit en respect te betuigen als jijzelf zou willen genieten, ook je tegenstanders De betekenis van Kerstmis: Kerstmis viert het Feest van de Geboorte van dit uitgesloten en vervolgde Kind, dat zich niet wilde neerleggen bij de ook in die tijd heersende inhumaniteit tav rechteloze mensen en de ''tegenstanders'' Die de mensen opriep, de deur open te zetten voor respect en humaniteit tav iedereen, zonder aanzien des persoons Ik denk dan ook, dat een van de beste manieren van Kerstvieren is, stilstaan bij de inhumaniteit van bezettingen overal ter wereld, zoals de Israelische in de Palestijnse Gebieden, de Amerikaanse in Irak en Afghanistan, de Marokkaanse in de Westelijke Sahara, de Chinese in Tibet, de Britse in Noord-Ierland etc Een bezoek brengen aan de Rotterdamse bajesboten en Kamp Zeist, Nederlandse uitzetcentra voor ''illegale'' vreemdelingen en de heersende inhumane omstandigheden veroordelen EN te benadrukken, dat niemand gedetineerd dient te worden, die geen strafbaar feit heeft gepleegd Dat bezoek kan uiteraard ook de vorm krijgen van een blokkadeactie Zie http://www.indymedia.nl/nl/2006/10/39846.shtml http://www.indymedia.nl/nl/2006/12/41182.shtml http://www.indymedia.nl/nl/2006/12/41492.shtml Een bezoek brengen aan de zwaarbeveligde gevangenis het EBI Vught en te zien en te ervaren, hoe daar de mensenrechten van de gedetineerden, zowel de ernstige criminelen als de terreurverdachten en veroordeelden, worden geschonden Een bezoek brengen en deze mensen een teken van menselijkheid geven Ik verdedig uiteraard genendele de door de rechtbank bewezen geachte misdrijven [hoewel ik de bewijslast in het proces Samir A uiterst mager acht, maar dat daargelaten], maar het RECHT van ieder mens op een humane en respectvolle behandeling Pas als mensen zover komen, dat zij ook een handreiking willen doen, uit humaniteit, naar dergelijke door politiek en maatschappij reeds lang voor hun vonnis veroordeelden, zal de bedoeling van Kerstmis, en de gegeven Boodschap, werkelijk betekenis krijgen Vrede op Aarde Vrede is niet alleen de afwezigheid van een gewapend conflict Vrede begint voor mij bij humaniteit en respect voor iedereen, zonder aanzien des persoons en het ijveren voor mensenrechten en gelijke economische verhoudingen in de wereld Voor een humaan asielbeleid Een wijs man heeft eens gezegd, dat de mate van beschaving van een land is af te meten aan de manier, waarop met de tegenstanders wordt omgesprongen In mijn ogen heeft hij de Kerstgedachte beter verwoord dan wie ook Geachte redactie en lezers, ik wens u een Goede, Vrolijke en Bezinnende Kerst toe en voor 2007 gezondheid, voorspoed en vreugde En bij dezen nog hartelijk bedankt voor uw inzet in 2006! Laat de strijd doorgaan! Vriendelijke groeten Astrid Essed |