some supplements were deleted from this article, see policy | Vastgeroest | rijd op tijd! - 15.11.2006 15:22
Globaldebobel: Politici zijn bij uitstek ondernemers en managers. Jij houdt er jaren '80 opvattingen op na, gelijk de vastgeroeste vakbonden. Niks mis met priovatisering van het OV, het streekvervoer is erop vooruit gegaan. Nu het stadsvervoer nog. | geloof | globalinfo - 15.11.2006 15:57
@optijdrijder (vast die keesmadura weer, die alles volspamt met ondernemerspropaganda) je hebt last van een onwrikbaar geloof in de zegeningen van de vrije markt, die (zoals alle neoliberalen) niet op al teveel feit of logische redenering gebaseerd is. Discuzeuren met u heeft dan ook helemaal geen zin en we laten het er maar weer bij (mede op verzoek van de indymedia-grondvesten). | achterhoedegevecht | rijd op tijd! - 15.11.2006 17:16
@Globalinfo: De marktwerking in het OV is niet meer tegen te houden. Zelfs de Tweede Kamer heeft er mee ingestemd. De vakbond voert in wezen een achterhoedegevecht, over de ruggen van honderdduizenden reizigers die vandaag in de vier groet steden zijn gestrand. Alleen al om die reden is de staking verwerpelijk. Het is ook geen toeval dat de FNV juist vandaag staakt, een week voor de verkiezingen. Een poging om de partijen (PvdA, SP en GL), een minderheid in de Kamer die tegen de marktwerking heeft gestemd, te steunen in hun verkiezingscampagne. Twee redenen die aangeven dat de solidariteitsverklaring van Globalinfo dom is. | Aan: "Rijdt op Tijd" | PPP - 15.11.2006 11:21
Beste Rijd op Tijd!, kom voor de gein eens in Katwijk kijken. Piep je wel anders. Vroeger reden er hier veel meer bussen en reden ze ook op tijd. Vandaag de dag rijdt er nog maar welgeteld 1 stadslijn en een tot stads-streeklijn omgetoverde streekbus (die eigenlijk twee streeklijnen zijn maar gekoppeld en met een tyfusgrote omweg binnen Katwijk wat zo meer mensen moet bedienen, maar in feite tot langere reistijd leidt). Iedere dag dat ik met de bus moet, komt Connexxion me meer en meer de strot uit. Kijk eens voor de gein op de lijnennetkaart op http://www.ovkatwijk.info/ en zie dat grote delen van de stad zonder bus zit, en daar waar wel een bus rijdt je van geluk mag spreken als die je ook naar het centrum brengt. Bussen sluiten niet op elkaar aan en bij de stations (die buiten Katwijk liggen, we hebben weliswaar 75.000 inwoners plus een allejezus grote hoeveelheid touristen die jaarlijks naar Katwijk komen maar nog altijd geen station) komen bussen kort na het vertrekken van de trein en vertrekken bussen vlak voordat de trein aankomt. Snelbussen rijden niet in het weekend en scholierenlijnen, daar heeft Connexxion in Katwijk nog nooit van gehoord. Gingen ze hier maar eens staken (veel last kan de reiziger er hier niet van ondervinden), en kwam het staatsbedrijf NZH maar weer terug, toen was alles nog veel beter! | Ach ja | x - 15.11.2006 18:15
Quote: "Zelfs de Tweede Kamer heeft er mee ingestemd." Nou nou zeg, zelfs de tweede kamer heeft er mee ingestemd. Tuttuttut! Poeh poeh! Als we alles waar de Tweede Kamer mee instemt maar voor zoete koek zouden slikken, bleef er weinig over! Quote: "De vakbond voert in wezen een achterhoedegevecht, over de ruggen van honderdduizenden reizigers die vandaag in de vier groet steden zijn gestrand. Alleen al om die reden is de staking verwerpelijk. Het is ook geen toeval dat de FNV juist vandaag staakt, een week voor de verkiezingen. Een poging om de partijen (PvdA, SP en GL), een minderheid in de Kamer die tegen de marktwerking heeft gestemd, te steunen in hun verkiezingscampagne." Mis! De huidige staking is een gevolg van het feit dat de bonden weer eens de greep op hun traditionele achterban kwijt begonnen te raken. Deze stakingsdag wordt georganiseerd omdat er bij verschillende OV-bedrijven al wilde stakingen waren uitgebroken. De bonden zijn gewoon bezig om de boel weer in te kapselen. Dan krijg je dus weer zo'n staking: wel rijden in de ochtendspits. Stom stom stom: maximale druk oefen je natuurlijk pas uit als je juist de ochtendspits platlegt en de rest van de dag gaat rijden zonder kaartcontrole. Wilde stakingen zijn echter lastig om te organiseren en vol te houden: met de bond heb je in ieder geval de weerstandskas achter je. En over die privatiseringen: dat is allemaal een wassen neus waarmee de arbeidspositie van het personeel wordt aangevallen. Als semi-ambtenaar heb je namelijk meer rechten en betere voorwaarden dan op het in de toekomst natuurlijk ook ingevoerde flex-contract. Bij de meeste van die zogenaamde 'geprivatiseerde' bedrijven blijft de overheid uiteindelijk de grootste aandeelhouder of de grootste afnemer van diensten. U gelooft mij niet? Ga eens rondkijken op de werkvloer bij de post en zie hoe alle rechten worden afgebroken. Het personeel in het Openbaar Vervoer heeft dus groot gelijk om de kont tegen de krib te gooien. Die verkiezingen hebben er niets mee te maken - dat is alleen maar de volgende afleidingsmanoeuvre. | gut | globalinfo - 15.11.2006 14:46
(he de site doet het weer) Nog even @optijdrijder. Natuurlijk is niet meteen alles geweldig en opgelost als de gvb publiek blijft. Wat een verschrikkelijk onlogisch argument trouwens. Natuurlijk staat het openbaar vervoer overal voortdurend onder druk van bezuinigingen en vernielzuchtige politici (vooral die van de VVD). Maar als het een publieke zaak is kun je tenminste nog bij 'de politiek' terecht om de boel in het gareel te proberen te houden. Is het eenmaal weggegeven aan de ondernemers, dan heb je er niets meer over te zeggen en regeren allen de managers en aandeelhouders nog. Dat moet je dus voorkomen voor alles wat je van waarde acht. Overigens zijn er nog meer manieren om zoiets collectief te regelen dan alleen via een centrale overheid, maar dat is momenteel niet echt aan de orde. De argumentering dat het op tijd rijden van de treinen het belangrijkste is, heeft trouwens geleid tot een van de grootste bloepers in de Nederlandse politiek... | |
|