| |
Het IOC moet kiezen voor schone kleding! Schone Kleren Kampagne - 21.02.2006 13:08
Stuur een protestbrief aan het Internationaal Olympisch Comité Beste mensen, In aanloop van de Spelen in Athene van 2004, ging een internationale Olympische campagne van start tegen uitbuiting en misbruik van arbeiders in de sportkleding- en sportschoenenindustrie. De campagne richtte zich op sportmerken en de Olympische Beweging om verantwoordelijkheid te nemen voor de arbeidsomstandigheden waaronder hun producten worden gemaakt. Een aantal bedrijven hebben in reactie daarop serieuze stappen gezet, maar het Internationaal Olympisch Comité heeft tot nu toe nog nauwelijks actie ondernomen om ervoor te zorgen dat de kleding met het Olympisch logo in waardigheid is gemaakt. Vandaar dat de FNV en de Schone Kleren Kampagne een actiekaart hebben gemaakt, gericht aan dhr Rogge van het Internationaal Olympisch Comité met de oproep zich sterk te maken voor betere arbeidsomstandigheden bij de productie van kleding met het Olympisch logo. Het IOC zou moeten kiezen voor schone kleding! Stuur direct een protestbrief aan het IOC via: http://www.schonekleren.nl/dringend/06-02-20.htm Vriendelijk bedankt, Schone Kleren Kampagne en de FNV ------------------------- Prins krijgt bezoek Oranjesupporters van Schone Kleren Kampagne Huisbezoek voor Prins Willem-Alexander bij zijn villa in Wassenaar van het Oranjelegioen. De Oranjesupporters van de Schone Kleren Kampagne vragen het IOC-lid om zich in te zetten voor het gebruik van eerlijke sportkleding op de Olympische Spelen. http://www.schonekleren.nl/nieuws/06-02-17.htm ------------------------- Voorbeeldbrief, engelse versie eronder: Mr. Rogge Executive Board Château de Vidy 1007 Lausanne Switzerland TELEFOON (41.21) 621 61 11 FAX (41.21) 621 62 16 pressoffice@olympic.org -------------------------- Geachte heer Rogge, Wanneer ik producten koop met het Olympisch logo vind ik het belangrijk om te weten dat de makers ervan niet uitgebuit worden. Maar tot mijn verbazing blijkt dat het wijdverbreide misbruik van arbeiders in de sportkleding- en andere industrieën nog steeds op grote schaal plaatsvindt. Het Olympisch Handvest verklaart dat de Olympische Beweging 'er naar streeft universele, fundamentele ethische principes te respecteren'. Toch neemt het IOC geen verantwoordelijkheid voor de werkomstandigheden van arbeiders die de producten met het Olympisch logo maken. Het verontrust mij te horen dat, hoewel het IOC hierop geattendeerd is en gevraagd is actie te nemen om arbeidsmisbruik te voorkomen, het IOC tot nog toe geen concrete actie ondernomen heeft. De Play Fair at the Olympics campagne, gestart in 2004, heeft meerdere sportmerken ertoe gebracht om te werken aan verbetering van omstandigheden bij hun toeleveranciers. In 2004 in Athene weigerde het IOC meer dan een half miljoen handtekeningen in ontvangst te nemen die duidelijk de brede steun voor verbeteringen toonden. Nu, tijdens de Olympische Spelen in Turijn twee jaar later, zien wij nog steeds geen positieve stappen van het IOC. Het IOC dient verantwoordelijkheid te nemen voor de wijze waarop alle goederen die het Olympisch logo dragen gemaakt worden. Zowel in het Olympisch Handvest als in de praktijk dient het IOC er op toe te zien dat, in overleg met de meest betrokkenen, de rechten van arbeiders geëerbiedigd worden in alle overeenkomsten waarbij de Olympische Beweging partij is. Genoegen nemen met minder zou indruisen tegen de geest en bedoeling van de Olympische Spelen. Gaarne verneem ik van u hoe u van plan bent zulks te verwezenlijken. Hoogachtend, --------------------------- Dear Mr. Rogge, When I buy products with the Olympic emblem I want to know that no one has suffered whilst making them. I have been surprised to learn that the widespread abuse of workers in the sportswear and other industries persists. The Olympic charter states that the Olympics 'strives for respect for universal fundamental ethical principles' and yet the IOC is not taking responsibility for the workers who make the products bearing the Olympic emblem. I am disturbed to learn that although the IOC has been alerted and has been asked to take action to prevent labour abuses, there has been no concrete action from your side so far. The Play Fair at the Olympics Campaign, launched in March 2004, has moved several sports brands to work on improving the conditions in their supply chain. In Athens the IOC would not accept the more than half a million signatures that clearly showed the broad base of support for improvements. Now at the time of the Turin Olympic Games two years later, we still see no positive movement from the IOC. The IOC must take responsibility for how all merchandise bearing the Olympic emblem is made. In the Olympics charter and in practice, the IOC needs to make sure, in consultation with relevant stakeholders, that workers' rights are respected in all Olympics-related contracts. To do any less would be at odds with the Olympics spirit. Please let me know how you plan to do this. Yours sincerely, E-Mail: info @schonekleren.nl Website: http://www.schonekleren.nl |
Read more about: oranje vrijheid, repressie & mensenrechten | supplements | |