Docs at War programma bij IDFA 2005 David - 22.11.2005 21:05
Oorlog, gezien door de ogen van hen die ermiddenin zitten – dat is Docs at War, een internationaal programma met documentaires uit de periode 1939-1946. Docs at War geeft een beeld van de oorlog van binnenuit, zoals het de bevolking van Europa, Amerika en Japan destijds werd voorgeschoteld. Kokoda Front Line Fighting Soldiers Deze films vormen bepaald geen objectieve kost: veel van de films zijn propagandafilms, bedoeld voor de verspreiding van het Arische ideaal, of om de bevolking van de geallieerde landen te doordringen van het nut van oorlog tegen Duitsland. Docs at War is een uniek project. Aan filmhistorici in veertien landen (oorlogvoerend, bezet of neutraal) werd gevraagd drie films voor te dragen die in hun land tijdens de Tweede Wereldoorlog in de bioscoop werden vertoond. Een Nederlands selectiecomité bestaande uit David Barnouw (NIOD), Ally Derks (IDFA) en filmhistorici Bert Hogenkamp, Gerda Jansen Hendriks en Chris Vos besliste uiteindelijk welke films in het programma werden opgenomen. Daaronder klassiekers als Der ewige Jude (1940), een nazi-pamflet tegen het ‘internationale jodendom’. En enkele afleveringen uit Frank Capra’s serie Why We Fight, gemaakt om de Amerikanen warm te laten lopen voor de oorlog. Maar ook minder bekende, boeiende, onthullende en soms ronduit spectaculaire films, zoals The Battle of Midway (1942), waarin te zien is hoe een Japanse landingsvloot wordt vernietigd door de Amerikanen. De opnamen werden gemaakt door kapitein John Ford – de latere befaamde regisseur – die in staat was de chaos van de slag van dichtbij vast te leggen. Films als Kokoda Front Line (1942) en Desert Victory (1943) laten zien dat de oorlog niet alleen dichtbij huis werd uitgevochten, maar ook in Nieuw-Guinea en Noord-Afrika. Docs at War biedt een fascinerend tijdsbeeld, maar roept ook actuele vragen op. Hoe zijn de beelden die wij nu te zien krijgen van de oorlog in Irak en de strijd tegen het terrorisme te plaatsen en te interpreteren? Wat is de huidige functie van oorlogsjournalisten en hoe toetsen we hun objectiviteit? Tijdens IDFA komen in talkshows en debatten alle aspecten van de documentaire in oorlogstijd aan bod. Het Docs at War programma zal op zaterdag 26 november geopend worden met de vertoning van Sieg im Westen, waarna om 15.00 uur een debat zal plaatsvinden waarin het programma zal worden toegelicht en diverse aspecten besproken zullen worden. Plaats: Salon van De Balie. Het debat zal geleid worden door David Barnouw, deelnemers zijn, Bert Hogenkamp (Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid), Roel Vande Winkel (Universiteit van Gent, België), David Ludvigsson (Uppsala University, Zweden), Kay Hoffmann (Haus des Dokumentarfilms, Duitsland) en Göran Gunér (filmmaker en historicus). Toegang is gratis. Het programma omvat de volgende blokken. Kaartjes kunnen telefonisch gereserveerd worden 020 4277452. De Festivalkassa's bevinden zich naast het City Theater en niet in de theaters, hier kunt u reserveringen ophalen of direct kaartjes kopen. Openingstijden zijn: 18 t/m 23 nov: 12.00 - 17.00 uur, 24 november: 12.00 - 20.00, 25 november t/m 3 december: 9.00 - aanvang laatste voorstelling 4 december: 9.00 - 16.30 uur DOCS AT WAR Germany at War: Sieg im Westen / Victory in the West Svend Noldan, Fritz Brunsch, Germany, 1941, black and white, 35mm, 115 min De aanloop tot de start van de Tweede Wereldoorlog vanuit het zicht van Duitsland en het verslag van Duitsland´s succesvolle campagne tegen Nederland, België en Frankrijk. Za 26-nov, 12.15 - Filmmuseum Vondelpark 1 Di 29-nov, 14.30 - Filmmuseum Vondelpark 1 Soviet Union at War: Soviet Harvest Rusland, 1941, 35mm, 7 min Een Russische hulde aan de Sovjetlandbouw in het eerste jaar van de oorlog. Das Sowjet Paradies / The Soviet Paradise Friedrich Albat, Germany, 1941, black and white, 35mm, 12 min Das Sowjet Paradies toont de achterlijkheid van de Sovjet-Unie én het natuurlijk leiderschap van het Germaanse Herrenvolk. Bitva zu nashu sovetskuyu Ukrainu/The fight for our Soviet Ukraine Alexander Dovzhenko, Yuliya Solntseva, Yakov Avdeyenko, Russia, 1943, black and white, 35mm, 80 min Poëtische oorlogsdocumentaire over triomfantelijke comeback van het Rode Leger waarin de slag om Charkov centraal staat. Di 29-nov, 17.15 - Filmmuseum Vondelpark 1 Za 3-dec, 12.30 - Filmmuseum Vondelpark 1 Britain and the USA at War: Newsreel: British Paramount News Brits filmjournaal uit 1940 toont de situatie in Engeland en Griekenland aan het begin van de oorlog. London Can Take It Harry Watt, Humphrey Jennings, England, 1940, black and white, 35mm, 9 min In London can take it wordt getoond hoe heldhaftig de bewoners van Londen zich gedragen tijdens de Blitz. Why We Fight 7: War Comes to America Frank Capra, Anatole Litvak, USA, 1945, black and white, 35mm, 70 min Een terugblik op hoe de Verenigde Staten bij de Tweede Wereldoorlog werden betrokken. Di 1-dec, 12.30 - Filmmuseum Vondelpark 1 Za 3-dec, 10.00 - Filmmuseum Vondelpark 1 War in the Pacific: Newsreel: Daitoa News No 1 Japans journaal over de aanval op Pearl Harbor en het verloop van de oorlog in Azië. Kokoda Front Line Australia, 1942, black and white, video, 8 min De Oscarwinnende korte film Kokoda Front Line toont Australische soldaten in actie op Nieuw-Guinea. The Battle of Midway John Ford, USA, 1942, colour, 35mm, 18 min Laat zien hoe een Japanse landingsvloot wordt vernietigd door de Amerikanen. Tatakau heitai / Fighting Soldiers Kamei Fumio, Japan, 1939, black and white, 16mm, 65 min Toont op realistische wijze de oorlog aan het Japans/Chinese front. Ma 28-nov, 15.00 - Filmmuseum Vondelpark 1 Vr 2-dec, 15.00 - Filmmuseum Vondelpark 1 Antisemitic Propaganda: Met Duitsland voor een vrij Nederland Nederland, 1941, black and white, video, 2 min In de korte agitprop Met Duitsland voor een nieuw Europa wordt Duitsland als de oplossing voor de strijd binnen Europa voorgesteld. Der Ewige Jude / The Eternal Jew Fritz Hippler, Germany, 1940, black and white, video, 67 min Harde propagandafilm waarin nazi-Duitsland laat zien waartegen het strijdt; het 'internationale jodendom'. Za 26-nov, 17.00 - Filmmuseum Vondelpark 1 Vr 2-dec, 10.00 - Filmmuseum Vondelpark 1 War in the Desert and in the Air: Animation: Private Snafu: Spies USA, 1943, colour, 35mm, 4 min De animatie Spies uit de Private Snafu serie laat zien wat er gebeurt als een flapuit militaire geheimen verklapt. The Memphis Belle William Wyler, USA, 1944, colour, 35mm, 40 min Laat zien, in kleur, hoe de vlucht van een bommenwerper verloopt. Desert Victory Roy Boulting, England, 1943, black and white, 35mm, 60 min Vormt een indrukwekkend verslag van de veldslag tussen tanks en de overwinning van de geallieerden tegenover het Duitse Afrika Korps in Noord-Afrika. Ma 28-nov, 10.00 - Filmmuseum Vondelpark 1 Do 1-dec, 14.45 - Filmmuseum Vondelpark 1 The Homefront: Met Duitsland voor een nieuw Europa / With Germany for a New Europe The Netherlands, 1941 black and white, 35mm, 2 min In deze korte agitprop wordt de strijd tegen Engeland, het communisme en met name tegen de Sovjet-Unie gerechtvaardigd. Herr Roosevelt plaudert / Mr. Roosevelt Chatting Germany, 1943, black and white, video, 13 min Een klassieke Duitse propagandafilm, in dit geval gericht tegen de Verenigde Staten. Een Nieuwe Tijd Breekt Baan! / A New Dawn Breaks Jan Teunissen, The Netherlands, 1941, black and white, video, 15 min De NSB poogt het Nederlandse volk te winnen voor het nationaal-socialistische gedachtegoed. Germany Calling (alternative titles Lambeth Walk and Panzer Ballet) England, 1941, black and white, 35mm, 3 min Korte en krachtige, klassieke propagandafilm uit Engeland waarin de paradepas van Duitse soldaten op hilarische wijze opnieuw wordt gemonteerd. Why We Fight 1: Prelude to War Frank Capra, USA, 1943, black and white, 35mm, 53 min De voorgeschiedenis zien van 'us', het beschaafde gezelschap, tegen 'them', Hitler, Mussolini en Hirohito. Zo 27-nov, 10.00 - Filmmuseum Vondelpark 1 Do 1-dec, 10.00 - Filmmuseum Vondelpark 1 Life Goes On: Newsreel: Belga Actualités Nr 78 Belgium / Germany, 1944, black and white, 35mm, 16 min Pro-Duits journaal combineert onderwerpen van Belgische interesse met segmenten van de Deutsche Wochenschau. Kornet er i Fare / The Harvest is in Danger Hagen Hasselbalch, Denmark, 1944, black and white, 35mm, 9 min In de strijd tegen het insect de graanklander, is met enige moeite een anti-Duits geluid is te vinden. Glaube und Schönheit / Belief and Beauty Hans Ertl, Germany, 1940, black and white, 35mm, 17 min Nazi-Duitsland toont waarin het gelooft; in dit geval de meisjes van de Bund Deutscher Mädel. Listen to Britain Humphrey Jennings, Stewart McAllister, England, 1942, black and white, 35mm, 19 min Via poëtische beelden zonder commentaar wordt het leven in oorlogstijd getoond. Eeuwig Leevende Teekens / Eternal Symbols Peter Tijssen, The Netherlands, 1941, black and white, video, 11 min Eeuwig Leevende Teekens poogt aan te tonen dat de Nederlandse cultuur in wezen een Germaanse cultuur was. Ekhult heter gården / Ekhult is the Name of the Farm Wilhelm prins av Sverige, Sweden, 1941, black and white, video, 15 min Laat zien dan in een neutraal land als Zweden niets van de oorlog te merken is. Tran und Helle / Tran and Helle Germany, 1940, black and white, 16mm, 9 min Drie sketches uit de wekelijkse Wochenschau waarin een gewone Duitser door zijn vriend, een Nationaal-Socialist, op milde wijze wordt gecorrigeerd. Ma 28-nov, 12.30 - Filmmuseum Vondelpark 1 Wo 30-nov, 10.00 - Filmmuseum Vondelpark 1 E-Mail: david@idfa.nl Website: http://www.idfa.nl |