| |
Reklame Rakkers zijn stakkers pietje bell - 15.09.2005 15:23
'Een voor allen, allen voor een!' Dit is de titel van een congres over de invloed van (met name) tv-reclame op kinderen. Het wordt georganiseerd door stichting Reklame Rakkers dat zich "het creeren van een verantwoorde commerciele omgeving rondom kinderen" ten doel stelt. Ik las op de site van Ravage al het een en ander over deze stichting, waarvan van de voornaamste leden uit multinationals bestaan. (zie de column uit Ravage hieronder) Dit werpt een ander licht op de idyllische slogan "allen voor een!", want bedoelt met "allen" natuurlijk kinderen en met "een" chips en hamburgers. Het congres wordt geopend door staatssecretaris Medy van der Laan van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daarnaast worden de resultaten van recent onderzoek van Stichting Reklame Rakkers gepresenteerd en verzorgen Mevr. Cathy Spierenburg, directeur Zappelin TV en mevr. Dr. Moniek Buijzen van de Universiteit van Amsterdam bijdragen aan het programma. In de middag zal een Lagerhuis discussie plaatsvinden over het thema 'Kinderen, media en commercie', waar alle aanwezigen aan kunnen deelnemen. "Toegang is gratis al wordt een vrijwillige bijdrage van 65 euro per persoon zeer op prijs gesteld", meldt men op de site www.reklamerakkers.nl Pardon, 65 euro?! Wellicht vormt deze bijeenkomst op 13 oktober in het Festige Theater (van 12.00 tot 16.30 uur), AJ Ernststraat 302 Amsterdam Buitenveldert (nabij RAI) een goede gelegenheid voor een creatief protest tegen kinderreclame en reclame in het algemeen. Commercials sucks! (column Ravage) De Stichting Reklame Rakkers is onlangs een campagne begonnen om kinderen duidelijk te maken dat reclamespots vaak misleidend en niet realistisch zijn. Uit onderzoek van de stichting blijkt dat kinderen al heel jong ontvankelijk zijn voor reclame en media. Ze zijn pas op hun twaalfde jaar zelf in staat commercials goed te herkennen, begrijpen en interpreteren. De campagne moet ze leren bewust en kritisch naar reclame te kijken en te beseffen dat niet alles wat ze zien op waarheid berust. Zo heeft de stichting een tv-commercial gemaakt waarin een minuscule 'househippo' (huisnijlpaard), onder toezicht van de huiskat, een duik neemt in zijn waterbak en zich te goed doet aan een zak chips. Niet alles wat je ziet is wat het lijkt. Bovenstaand bericht werd door de massamedia gebracht alsof de burger hier te maken heeft met een nobel initiatief. Kinderen die bewuster naar reclame gaan kijken, een goede zaak niet waar? Nou, nee dus! We zouden onze kinderen niet lastig moeten vallen met tv-reclame. En al helemaal geen kleine kinderen laten misbruiken voor commercials. Sterker nog, het is de taak van de ouder om te voorkomen dat het kind in aanraking komt met deze verderfelijke wereld. Want het krijgt indrukken gemplanteerd die vroeg of laat tot frustraties zullen leiden. Er bestaat geen realistische reclame, zoals de heren en dames zakenlieden van Reklame Rakkers ons, en onze kinderen willen doen laten geloven. Reclame is porno, nep. Een fake-wereld bestaande uit stereotypen. Reclame is de stront van het kapitalisme. Wat is dat eigenlijk voor een enge club, Reklame Rakkers, die door het kind erop te wijzen onderscheid te maken in goede en foute reclame datzelfde kind stimuleert commercials te blijven kijken en serieus te nemen? Een eenmalige blik op de website vertelt genoeg. De raad ven bestuur en de advies- en ondersteuningsraad zijn voornamelijk samengesteld door directeuren en voorlichters van bedrijven als McDonald's, Coca Cola, Nintendo, Zappelin (o.a. NPS, EO, VPRO) en last but not least Smith Food Group. Niet vreemd dat onze househippo zich te goed doet aan een zak chips. Europees commissaris voor gezondheid, Kyprianou, ondertussen heeft de gezamenlijke fabrikanten een jaar de tijd gegeven om een reclameverbod op te stellen voor het gebruik van kinderen waarmee ongezonde produkten als hamburgers worden aangeprezen. Als dat niet lukt, legt Brussel hen een verbod op. Een woordvoerder van hamburgerketen McDonald's zegt in een reactie dat een reclameverbod niets oplost. Het is niet waar? bron: http://www.antenna.nl/ravage/2005/nummer11/columns.htm |
Read more about: natuur, dier en mens | supplements | | |