english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Reklame Rakkers zijn stakkers
pietje bell - 15.09.2005 15:23

'Een voor allen, allen voor een!'

Dit is de titel van een congres over de invloed van (met name) tv-reclame op kinderen. Het wordt georganiseerd door stichting Reklame Rakkers dat zich "het creeren van een verantwoorde commerciele omgeving rondom kinderen" ten doel stelt. Ik las op de site van Ravage al het een en ander over deze stichting, waarvan van de voornaamste leden uit multinationals bestaan. (zie de column uit Ravage hieronder) Dit werpt een ander licht op de idyllische slogan "allen voor een!", want bedoelt met "allen" natuurlijk kinderen en met "een" chips en hamburgers.





Het congres wordt geopend door staatssecretaris Medy van der Laan van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daarnaast worden de resultaten van recent onderzoek van Stichting Reklame Rakkers gepresenteerd en verzorgen Mevr. Cathy Spierenburg, directeur Zappelin TV en mevr. Dr. Moniek Buijzen van de Universiteit van Amsterdam bijdragen aan het programma. In de middag zal een Lagerhuis discussie plaatsvinden over het thema 'Kinderen, media en commercie', waar alle aanwezigen aan kunnen deelnemen.

"Toegang is gratis al wordt een vrijwillige bijdrage van 65 euro per persoon zeer op prijs gesteld", meldt men op de site www.reklamerakkers.nl Pardon, 65 euro?! Wellicht vormt deze bijeenkomst op 13 oktober in het Festige Theater (van 12.00 tot 16.30 uur), AJ Ernststraat 302 Amsterdam Buitenveldert (nabij RAI) een goede gelegenheid voor een creatief protest tegen kinderreclame en reclame in het algemeen.



Commercials sucks! (column Ravage)

De Stichting Reklame Rakkers is onlangs een campagne begonnen om kinderen duidelijk te maken dat reclamespots vaak misleidend en niet realistisch zijn. Uit onderzoek van de stichting blijkt dat kinderen al heel jong ontvankelijk zijn voor reclame en media.

Ze zijn pas op hun twaalfde jaar zelf in staat commercials goed te herkennen, begrijpen en interpreteren. De campagne moet ze leren bewust en kritisch naar reclame te kijken en te beseffen dat niet alles wat ze zien op waarheid berust.

Zo heeft de stichting een tv-commercial gemaakt waarin een minuscule 'househippo' (huisnijlpaard), onder toezicht van de huiskat, een duik neemt in zijn waterbak en zich te goed doet aan een zak chips.

Niet alles wat je ziet is wat het lijkt. Bovenstaand bericht werd door de massamedia gebracht alsof de burger hier te maken heeft met een nobel initiatief. Kinderen die bewuster naar reclame gaan kijken, een goede zaak niet waar?

Nou, nee dus! We zouden onze kinderen niet lastig moeten vallen met tv-reclame. En al helemaal geen kleine kinderen laten misbruiken voor commercials. Sterker nog, het is de taak van de ouder om te voorkomen dat het kind in aanraking komt met deze verderfelijke wereld. Want het krijgt indrukken gemplanteerd die vroeg of laat tot frustraties zullen leiden.

Er bestaat geen realistische reclame, zoals de heren en dames zakenlieden van Reklame Rakkers ons, en onze kinderen willen doen laten geloven. Reclame is porno, nep. Een fake-wereld bestaande uit stereotypen. Reclame is de stront van het kapitalisme.

Wat is dat eigenlijk voor een enge club, Reklame Rakkers, die door het kind erop te wijzen onderscheid te maken in goede en foute reclame datzelfde kind stimuleert commercials te blijven kijken en serieus te nemen?

Een eenmalige blik op de website vertelt genoeg. De raad ven bestuur en de advies- en ondersteuningsraad zijn voornamelijk samengesteld door directeuren en voorlichters van bedrijven als McDonald's, Coca Cola, Nintendo, Zappelin (o.a. NPS, EO, VPRO) en last but not least Smith Food Group. Niet vreemd dat onze househippo zich te goed doet aan een zak chips.

Europees commissaris voor gezondheid, Kyprianou, ondertussen heeft de gezamenlijke fabrikanten een jaar de tijd gegeven om een reclameverbod op te stellen voor het gebruik van kinderen waarmee ongezonde produkten als hamburgers worden aangeprezen. Als dat niet lukt, legt Brussel hen een verbod op. Een woordvoerder van hamburgerketen McDonald's zegt in een reactie dat een reclameverbod niets oplost. Het is niet waar?

bron:  http://www.antenna.nl/ravage/2005/nummer11/columns.htm

 

Read more about: natuur, dier en mens

supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.