english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Commentaar tav racistisch anti-Islam-artikel
Astrid Essed - 11.08.2005 04:33

In zijn op de website van Gay-News gepubliceerde artikel betreffende mishandeling van gays door Marokkaanse jongeren maakt de heer Meyer zich niet alleen schuldig aan racisme door dergelijke incidenten tot een algemeen gedragspatroon te verheffen, daarenboven maakt hij zich tevens schuldig aan een ongenuanceerde generalisatie van de Islam als religie.


Beste Indymedia-lezers,


Aangezien ik zeer verontwaardigd was over een uitgeproken racistisch anti-islamitisch artikel van de heer R Meyer op de website van het Gay-news, heb ik hierop een reactie geschreven en eveneens gepost op deze website

Hierbij doe ik jullie eerst mijn commentaar op het artikel van de heer Meyer toekomen en geheel onderaan het betreffende artikel van de heer Meyer.

Vriendelijke groeten
Astrid Essed

Betreffende website: www.gaynews.nl

Bij dezen mijn commentaar op het artikel van de heer Meyer


Geachte Redactie,

Ik heb met grote verontwaardiging kennisgenomen van het rmi racistische en zeer demagogisch-tendentieuze artikel ´´het Failliet van Amsterdan als Gay Capital´´, hetgeen de plaatsing op een website als Gay News, die zich inzet voor de emancipatie en gelijkberechtiging van gays in Nederland ten enenmale onwaardig is.

Terecht stelt de heer Meyer de mishandeling en vernedering van de heer Cain aan de kaak als een ernstige mensenrechtenschending en hekelt hij de kennelijk onverschillige houding van de betreffende politiefunctionarissen.

Hij schijnt echter niet alleen in zijn betoog uit het oog te verliezen, dat discriminatie van gays in sociale zin onderdeel vormt van de discriminatie tegen minderheidsgroepen in het algemeen, daarenboven maakt hij zich schuldig aan dezelfde patronen van racisme en discriminatie, die hij, althans in het geval van gays, zegt te verwerpen.

I Racisme

Een van de kenmerken van racisme is de negatieve karaktereigenschappen cq gedragingen, waarvan de te discrimineren groep wordt beticht.
Een ander belangrijk aspect is het opvallende gebrek aan nuance, hetgeen uitmondt in een sterk generaliserend en demagogisch karakter.
Een derde aspect is het verheffen van incidentele gebeurtenissen tot een algemeen gedragspatroon.
Tenslotte is een belangrijk vierde aspect het uitsluitend aan een doelgroep toeschrijven van bepaalde sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen

A Het toekennen aan een doelgroep van bepaalde sociaal-sociaal maatschappelijke ontwikkelingen

Ik begin met het laatste

Opvallend aan dit artikel is, dat men zonder verdere kennis van de uitsluitingsmechanismen van en dicriminatoire handelingen tegen gays in Nederland, de induk zou kunnen krijgen, dat slechts Marokkaanse jongeren verantwoordelijk zouden zijn voor respectievelijk homo-haat als fysieke aanvallen op gays.
Uiteraard is niets minder waar, aangezien er wel degelijk eveneens onder autochtone jongeren sprake is van een homo-vijandige houding, die niet zelden uitmondt in fysiek geweld.
Ik hoef met name slechts het een aantal jaren geleden helaas in zwang zijnde ¨´´potenrammen´´ maar als voorbeeld aan te halen, een praktijk, waaraan met name autochtone jongeren debet waren.

Uiteraard wordt een en ander niet aangehaald om het fysieke geweld van Marokkaanse jongeren te bagatelliseren, maar wel om een zeer duidelijke nuancering aan te brengen in het betoog van de heer Meyer.

Verder maakt de heer Meyer al evenmin onderscheid tussen de wel degelijk aanwezige en zorgwekkende vooroordelen van Marokkaanse jongere tegen gays en daadwerkelijk fysiek geweld.
Hoewel de heersende vooroordelen als maatschappelijk verschijnsel zeker niet ontkend cq gebagatelliseerd dienen te worden, dient er een groot onderscheid gemaakt worden tussen die heersende vooroordelen en fysiek geweld, iets waarvan de heer Meyer zich hopenlijk ook van bewust is.
Zo is komen vast te staan, dat er gelukkig slechts een kleine groep is, die daadwerkelijk overgaat tot geweld tegen gays, waartegen uiteraard streng dient te worden opgetreden.

Juist bij het daadwerkelijk bestrijden van vooroordelen is het van belang, een dergelijk onderscheid te maken en levert, nog afgezien van de racistische component ervan, een dergelijke teneur in het betoog van de heer Meyer, bepaald geen positieve bijdrage bij het oplossen van deze maatschappelijke problematiek.


B Het verheffen van incidentele gebeurtenissen tot een algemeen gedragspatroon

Een ander kenmerk van een demagogisch en racistisch betoog is het aanhalen van een aantal incidenten om een algemeen gedragspatroon te bevestigen

Voordat ik dit toelicht aan de hand van het betoog van de heer Meyer wil ik een voorbeeld uit een gruwelijk verleden aanhalen

Een van de kenmerken, die deel uitmaakt van de anti-semitische propaganda is het vooroordeel van de ´´Joodse handelaar´´, die de niet-Jood zou oplichten.
Eveneens wordt er opgemerkt, dat ´´handelen´´ een algemeen kenmerk van Joden zou zijn, waarbij de koppeling oneerlijkheid synoniem zou zijn.

In de eerste plaats verliezen deze anti-semitische lieden uit het oog, dat in bepaalde perioden van de geschiedenis, met name de Middeleeuwen, Joodse mensen van vrijwel ieder beroep waren uitgesloten behalve handelaar en advocaat.
Ergo waren er in die periode veel Joodse handelaren
In de tweede plaats is het een feit, dat bij handeldrijven veelal overlevingsmechanismen naar voren komen, die niet altijd even eerlijk zijn, hetgeen uiteraard inherent kan zijn aan een bepaakde tak van handel.
Het kan dan ergo voorkomen, dat er niet geheel eerlijke joodse handelaren voorkomen, hetgeen echter slechts van hen wordt gezien (vanwege de vooroordelen) en niet van hun niet-Joodse handelscollegae
In de derde plaats zijn dergelijke door een beperkte groep Joodse handelaren gepleegde oplichtingsprakijken incidenten, die echter tot algemeenheid worden verheven

Hoewel ik een en ander genendele wil vergelijken, noch historisch, noch politiek, is het betoog van de heer Meyer in wezen op dezelfde mechanismen gestoeld

Er vindt een niet door mij onderschat aantal Marokkaanse anti-homo-incidenten plaats en voor de heer Meyer en geestverwanten staat vast, dat niet alleen alle anti-homo incidenten door Marokkaanse jongeren worden gepleegd, maar dat anti-homogedrag een kenmerk zou zijn van Marokkaanse jongeren zou zijn, hetgeen de ogen sluit voor het feit, dat hier sprake is van een minderheid onder de Marokkaanse jongeren (althans wat betreft het daadwerkelijk gepleegde geweld)

C Het gebrek aan nuance, hetgeen uitmondt in een sterk generaliserend en demagogisch karakter

Een ander belangrijk aspect van racisme is het opvallende gebrek aan nuance, hetgeen uitmondt in een sterk generaliserend en demagogisch karakter.

In dit verband citeer ik enkele door de heer Meyer in zijn artikel gedane uitspraken

´´Het aantal niet-westerse allochtonen zal blijven toenemen en ³de
Amsterdammer² zal weldra een minderheid zijn. Dit zal gevolgen hebben
die in
de geschiedenis hun weerga niet kennen.
Voor ons in Amsterdam zal dat betekenen dat de nu al zwaar onder druk
staande ³tolerante stad² voor een groot deel zal verdwijnen.´´

´´Immers, Amsterdam zal een gemeente worden met de islam als
belangrijkste
godsdienst, met als belangrijkste gevolg dat homoseksualiteit voor een
groot deel weer ondergronds zal verdwijnen, net zoals in de grote
islamitische steden van de Arabische wereld. Wij homo¹s, maar ook joden, merken dat
al jaren. Het aantal ³incidenten² neemt hand over hand toe en het zijn er
maar enkele die de pers halen. Maar gevreesd kan worden dat het slechts een
begin is van wat nog gaat komen.´´

`´Homohaat zit heel diep in islamitische kringen, het is iets dat ze met
de paplepel ingegoten krijgen. Boeken waarin opgeroepen wordt homo¹s van
grote hoogte met het hoofd naar beneden te gooien zijn geen uitzondering en
worden, zoals bekend mag worden verondersteld, met instemming van
Minister Donner in Amsterdam verkocht.´´

1 Uit bovenstaande zinsneden blijkt duidelijk het zeer veralgemeniserende racistische karakter
met name uit de volgende uitspraak

´´´´Het aantal niet-westerse allochtonen zal blijven toenemen en ³de
Amsterdammer² zal weldra een minderheid zijn. Dit zal gevolgen hebben
die in de geschiedenis hun weerga niet kennen.´´

Deze uitspraak is met name een schoolvoorbeeld van racisme
Hierbij kwalificeert de heer Meyer niet alleen de ´´islamitische Marokkanen´´, maar liefst alle ´´niet westerste allochtonen´´ als negatief en kennelijk ´´gevaarlijk´´ voor de tolerantie in Amsterdam

In de eerste plaats wil ik hem erop attent maken, dat er al tientallen jaren ´´niet westerse allochtonen´´ in Amsterdam wonen, die over het algemeen een zeer positieve bijdrage leveren aan de samenleving en in de tweede plaats valt ook hier weer op het negatief kwalificeren van een groep naar afkomst.

Dit roept sterke reminiscenties op aan een gedachtegoed uit een bepaald deel van de contemporaine geschiedenis, toen eveneens mensen ´´van een andere afkomst´´ namelijk Joden en zigeuners, eerst negatief werden gekwalificeerd, daarna sociaal en qua rechtspositie gesteld buiten de samenleving, tot hun positie niet meer leefbaar was.
De gevolgen zijn aan ons bekend
Mede ook vanuit dat oogpunt raad ik de heer Meyer aan, voorzichtig te zijn met dergelijke uitlatingen

2 Onafwendbaarheid

´´`´Homohaat zit heel diep in islamitische kringen, het is iets dat ze met
de paplepel ingegoten krijgen. Boeken waarin opgeroepen wordt homo¹s van
grote hoogte met het hoofd naar beneden te gooien zijn geen uitzondering en
worden, zoals bekend mag worden verondersteld, met instemming van
Minister Donner in Amsterdam verkocht.´´


Een evenzeer bij racisme aanwezig kenmerk is naast de reeds hieraangehaalde demagogisch-generaliserende connotaties, evenzeer de zogenaamde ´´onveranderbare onafwendbaarheid´´

Zo werden ´´de Joden´´ in de nazi-propaganda afgeschilderd als onafwendbaar gevaarlijke en criminele mensen, die zowel de ´´ondergang´´ wilden de Duitsers en de aan hen verwante volkeren en eveneens de totale wereldheerschappij wensten, met alle voor de ´´Duitsers en aanverwanten´´ te voorziene gevolgen van dien

Nog afgezien van de gruwelijke en racistische connotaties valt hieraan op de onafwendbaarheid en onveranderlijkheid in dezen

Een en ander is eveneens in uiteraard niet vergelijkbare historische en politieke zin terug te vinden in de door de heer Meyer gedane uitspraak dat ´´ze het met de paplepel ingegoten krijgen´´
Een en ander suggereert eveneens het onveranderbare en onafwendbare karakter, een element aan zijn betoog, dat ik derhalve buitengewoon zorgwekkend vind.

3 Generalisatie van de Islam

Citaten de heer Meyer

´´Immers, Amsterdam zal een gemeente worden met de islam als
belangrijkste godsdienst, met als belangrijkste gevolg dat homoseksualiteit voor een
groot deel weer ondergronds zal verdwijnen, net zoals in de grote
islamitische steden van de Arabische wereld. Wij homo¹s, maar ook joden, merken dat
al jaren. Het aantal ³incidenten² neemt hand over hand toe en het zijn er
maar enkele die de pers halen. Maar gevreesd kan worden dat het slechts een
begin is van wat nog gaat komen.


´´`´Homohaat zit heel diep in islamitische kringen, het is iets dat ze met
de paplepel ingegoten krijgen. Boeken waarin opgeroepen wordt homo¹s van
grote hoogte met het hoofd naar beneden te gooien zijn geen uitzondering en
worden, zoals bekend mag worden verondersteld, met instemming van
Minister Donner in Amsterdam verkocht.´´


Een ernstiger feit vind ik echter welhaast zijn van alle kennis gespeende generalisatie van de Islam
Zo schijnt de heer Meyer gemakshalve over het hoofd te zien, dat de grondprincipes van de Islam, net zoals van het christendom en het Jodendom, naastenliefde en vergeving zijn.
Net zoals echter in het christendom en het Jodendom is er echter sprake van een zeer groot scala aan religieuze stromingen, varierend van streng-orthodox tot zeer liberaal.
Evenals bij het christendom en het Jodendom zijn er mensen en stromingen, die de religie de Islam gebruiken cq misbruiken voor hun eigen strevingen.
Daarenboven is er eveneens een groot verschil in religieuze beleving in de stad en het platteland en is deze beleving vaak ingebed in het plaatselijke traditionalisme.
Evenzeer is er onder de in Nederland levende Marokkanen sprake van deze differentiatie in geloofsbelevingen cq praktiseringen en dient crimineel gedrag ïn casu het mishandelen van gays) in geen enkel opzicht te worden geassocieerd met de Islam.

Het getuigt verder van een ernstig racistisch vooroordeel te suggereren, dat dergelijk gedrag met de opvoeding ¨(´´met de paplepel ingegoten krijgen´´ ) wordt meegegeven.
De doorsnee Marokkaanse jongere wordt met respect voor de buitenwereld opgevoed, net zoals de meeste autochtone jongeren en de heer Meyer dient zich zeer wel te realiserenm, dat ontsporing van gedrag een groot aantal maatschappelijke oorzaken heeft.

Hij zal wellicht tegenwerpen, dat er geen ´´militant christendom´´ en ´´militant Jodendom´´ aanwezig is ( ik citeer zijn uitspraak ´´ De Nederlandse potenrammer werd en
wordt niet thuis en in de kerk opgeroepen homo¹s af te maken, terwijl
dat bij de islamitische jeugd wel gebeurt.)
Niets is minder waar
Weliswaar speelt met name vanwege de toenemende ontkerkelijking en de andere historische ontwikkeling militant christendom en Jodendom in Nederland weliswaar geen rol, maar in andere delen van de wereld wel

Zo is er niet alleen in de Verenigde Staten een aantal jaren geleden sprake geweest van uiterst aggressief optreden tav personeel van abortus-klinieken, maar behoeven wij maar kennis te nemen van het hedendaagse nieuws tav de criminele praktijken van met name de ´´religieuze´´ kolonisten in de illegale nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden tav de Palestijnse rechtmatige bewoners om te ervaren, dat ´´militant optreden´´ wel degelijk in bepaalde ´´christelijke´´ en Joodse kringen een zeer gevaarlijke rol kan spelen.

II Van Gogh

Van belang vind ik het in dit verband, nog eens stil te staan bij de door de heer Meyer gemaakte opmerkingen tav de heer van Gogh

In de eerste plaats is het in dezen buitengewoon merkwaardig, dat hij bij het stiltstaan bij gewelddadig gedrag van een groep Marokkaanse jongeren tav gays refereert aan de moord op van Gogh en de hieruit voortvloeiende consequenties

Ook hieraan is helaas het racistische karakter van dit betoog te herkennen, aangezien het verband tussen deze moord en het genoemde gewelddadig anti-gay gedrag niet te leggen is, hetgeen bijvoorbeeld wel het geval geweest zou zijn, wanneer van Gogh gay geweest was.

Ik kan ergo slechts de conclusie trekken, dat ook bij deze referentie aan van Gogh een rol speelt het criminaliseren van de Marokkaanse gemeenschap in het algemeen door haar in verband te brengen met een door een man gepleegde moord.

Verwonderlijk is het verder niet, dat de heer Meyer zich ook in het verband met van Gogh bediende met racistische connotaties als het ´´afslachten´´ van van Gogh en kennelijk geen begrip had voor de door mevrouw Halsema terecht gedane uitspraak, dat deze moord misbruikt werd door rechts om haat te zaaien tegen de Marokkaanse gemeenschap

Ik hoef slechts in herinnering te brengen de door de VVD ingenuanceerde uitspraken betr het zijn van Nederland ´´in oorlog´´ en het ongenuanceerde gebruik van de term ´´Jihadisme´´ waarbij overigens de door de heer van Gogh voor vele moslims in het algemeen gemaakte uiterst racistische opmerkingen betiteld werden als ´´vrijheid van meningsuiting´´

Niet alleen echter de politiek, maar eveneens een gelukkig beperkt gebleven individuen cq extreem-rechtse organisaties maakten misbruik van het door de moord gevoede toegenomen anti-Islam-klimaat om in drie weken tijd meer dan 174 terroristische aanslagen te plegen (¨het enige daadwerkelijke voorbeeld van terrorisme, dat tot nu toe in Nederland zichtbaar is geweest) op Kerken, moskeen en islamitische scholen.

Waarschijnlijk is dat aan de gedachte of interesse van de heer Meyer ontsnapt gezien zijn verbijsterende bagatellisering van de terechte uitspraak van mevrouw Halsema

Anti-semitisme

Hoewel het overevident is, dat de moord op de heer van Gogh op geen enkele wijze dient te worden gebagatelliseerd, is de heer van Gogh niet de ´´kampioen van de vrijheid van meningsuiting´´geweest zoals hij in zekere kringen genoemd wordt

Ik noemde reeds zijn uitermate racistische opmerkingen tav Marokkaanse moslims in het algemeen en zijn beledigende uitlating tav de Islam in het byzonder, die daarenboven getuigden van morele lafheid gezien het in Nederland sinds 11 september steeds meer toenemende anti-Islam klimaat, dat leidde tot een toenemende racistische stigmatisering van het Marokkaanse bevolkingsdeel, waarbij in toenemende mate sprake was van fysieke en siciale discriminatie.

Evenzeer echter heeft de heer van Gogh tav de Joodse mensen zeer beledigende cq racistische uitspraken gedaan

Zo heeft hij naar aanleiding van zijn kritiek op de Joodse schrijver/publicist L de Winter geschreven, dat hij een animatiefilnpje wilde maken over ´´copulerende gele Davidssterren in de gaskamer´´
Eveneens heeft hij de beruchte opmerking gemaakt

´´Wat ruikt het hier naar karamel´´
´´Vandaag worden er weer suikerzieke Joden verbrand´´

Hij is voor deze en meer anti-semitische uitspraken van een dergelijke signatuur veroordeeld tot een toenmalig voor racistische beledigingen hoge boete van 1000 gulden

Zijn reactie hierop was, dat hij ´´het zo weer zou doen´´ en ´´er de gevangenis voor over had´´

Het leek mij in het licht van de referentie aan de heer van Gogh door de heer Meyer van belang en betekenisvol, een en ander nog eens in herinnering te brengen bij de heer Meyer en de lezer

Conclusie

Ik meen uit bovenstaande afdoende betoogd te hebben, dat de heer Meyer zich met zijn artikel niet alleen schuldig heeft gemaakt aan verregaande generalisatie van de Islam, maar met name aan een tendentieuze en demagogische criminalisering van de Marokkaanse moslims in het byzonder en de ´´niet-westerse allochtonen´´ in het algemeen, hetgeen ik buitengewoon kwalijk acht.


Verder spreek ik de hoop uit, dat de heer Meyer zich mag realiseren, dat dezelfde rechts-extreme krachten, die zich tegen etnische minderheden richten, eveneens veelal gekant zijn tegen gays.

Ik breng hem in dat opzicht in herinnering, dat hetzelfde politieke Kwaad, dat de Joden en zigeuners tot de gaskamers veroordeelde, dat ook de gays heeft gedaan.

Hopenlijk zet deze gruwelijke les uit de geschiedenis hem aan het denken, wat zijn eigen zeer dubieuze opvattingen betreft.

Astrid Essed


Hierbij het artikel van de heer Meyer:


Het failliet van Amsterdam als Gay Capital

Date: Tuesday, August 09 @ W. Europe Daylight Time



Auteur: Ron Meijer



Chris Crain was niet de eerste en zal ook niet de laatste homo zijn die
bespuugt, uitgescholden en in elkaar geslagen is in wat ooit genoemd
werd de
³Gay Capital² van Europa. Over de opmars van de islam en de onwil of
onmacht
van de politiek de Amsterdamse burger te beschermen.



Chris Crain liep op Koninginnedag met zijn vriend hand-in-hand door de
Leidsestraat toen hij opeens door een zevental jongens met een
Marokkaans
uiterlijk in elkaar werd geslagen onder het uitroepen van de kreet
³fucking
fags.² Hij deed aangifte bij de politie die de gebeurtenis verder niet
naar
buiten bracht ³omdat het niet belangrijk genoeg was.² Of lag de zaak te
gevoelig en wilde men het niet naar buiten brengen? In ieder geval had
men
buiten de waard gerekend, want het slachtoffer bleek hoofdredacteur te
zijn
van The Washington Blade, een invloedrijk homoblad in Amerika, waarin
hij
toen maar zelf zijn verhaal deed over de gebeurtenissen in Amsterdam.



Dat werd in een razend tempo door de homo- en heteromedia in de wereld
opgepakt. Niet zo verwonderlijk, want Amsterdam stond bekend als Gay
Capital
ofwel de homohoofdstad van de wereld. Per jaar bezoeken alleen al om
deze
reden tienduizenden homo¹s de Nederlandse hoofdstad en die leveren de
hoofdstad jaarlijks miljoenen euro¹s op.



Maar iets nieuws is het allang niet meer, al jaren lang doen verhalen
de
ronde over homo¹s die buurten uit worden gepest, leraren die op school
het
werken onmogelijk wordt gemaakt door treitercampagnes. Slechts enkele
van
deze gevallen haalden de pers, zoals bijvoorbeeld de pesterijen en
mishandeling in de Amsterdamse Retiefstraat, maar zonder moeite zal
menigeen
dit tot een lange lijst kunnen aanvullen.









Nova



In ³Nova² mocht burgemeester Cohen van Amsterdam zijn licht laten
schijnen
over het steeds meer naar buitenkomende geweld tegen homoseksuele
bewoners
van zijn stad. Menigeen had de indruk dat het niet helemaal van harte
ging,
maar wat moet je als zoveel euro¹s op het spel staan. Het leek wel
alsof hij
een van te voren ingestudeerde tekst afdraaide die we ook hoorden in
zijn
verklaring over het gezin dat de Diamantbuurt werd uit gejaagd en na
het
afslachten van Theo van Gogh.



Natuurlijk, het was ³verschrikkelijk² wat Crain was overkomen, om er in
één
adem aan toe te voegen dat we ons niet moeten blindstaren op dit ene
geval
en dat we een mooie Koninginnedag achter de rug hadden. Dat er ¹s
avonds wel
degelijk door de ME flink op los gemept was in de buurt van de
Utrechtsestraat vertelde hij er wijselijk niet bij. Wat die
Koninginnedag te
maken heeft met homohaat kwam ook niet uit de verf.





Maar Cohen ging moedig voort met het produceren van ³one-liners².
Discriminatie en geweld bleek zijn ³voortdurende aandacht² te hebben en
ook
de Amsterdamse politie kende hieraan een ³hoge prioriteit² toe.



Tenslotte vermeldde hij nog dat na de dramatische gebeurtenissen rond
de
moord op Van Gogh een stevig actieprogramma van start was gegaan dat
verschillende groepen moest leren ³met elkaar te praten.²



We kregen er allemaal een warm gevoel van, maar dan van woede. Want
waarom
het gaat, daar ging Cohen in Nova geheel aan voorbij.



Multiculturele waanwereld



³Voor de eerste keer heeft de Amsterdam Tourist Board een waarschuwing
voor
homobezoekers uitgegeven om in de stad voorzichtig te zijn. In het
eerste
land dat het huwelijk voor homoseksuele paren openstelde, zijn homo¹s
in
toenemende mate bang in het openbaar hand-in-hand te lopen. Sommigen
zijn
uit hun huizen verdreven en homo¹s uit de middenklasse verhuizen om
veiligheidsredenen naar landelijke gebieden.



Herman Terbalkt van de Amsterdam Tourist Board, zei: ŒHomoseksuele
bezoekers
moeten voorzichtig zijn en opletten. Sommige mensen in Amsterdam zijn
niet
erg tolerant ten opzichte van andere mensen. Het is een maatschappelijk
probleem,¹² aldus de Londense Times.



Kijk, deze waarschuwing is tenminste eerlijk, maar strookt natuurlijk
niet
met het ideaalbeeld dat de politiek ter linker zijde er al sinds jaren
op
nahoudt. Jarenlang werd ons ingepompt dat ³het allemaal wel goed zou
komen,²
allochtonen zouden integreren en opgaan in een ideale, multiculturele
samenleving. Een ideaalbeeld dat weliswaar ruw werd verstoord door de
gebeurtenissen van het afgelopen jaar, maar ongelukken gebeuren nu
eenmaal.



Nog steeds blijft iemand als Halsema roepen dat de moord op Van Gogh
door
rechts misbruikt wordt om haat te zaaien tegen de Marokkaanse
bevolkingsgroep. Zolang deze leden van de Tweede Kamer zo blind zijn,
valt
er van die kant niets te verwachten.



Volgens de voorspellingen van de gemeentelijke dienst Onderzoek en
Statistiek van Amsterdam zal de groep ³autochtone² Amsterdammers (nu
nog
eenenvijftig procent) binnen vijfentwintig jaar een minderheidsgroep
vormen
met een aandeel van ongeveer vijfendertig procent.



Het aantal niet-westerse allochtonen zal blijven toenemen en ³de
Amsterdammer² zal weldra een minderheid zijn. Dit zal gevolgen hebben
die in
de geschiedenis hun weerga niet kennen.



Voor ons in Amsterdam zal dat betekenen dat de nu al zwaar onder druk
staande ³tolerante stad² voor een groot deel zal verdwijnen.





Immers, Amsterdam zal een gemeente worden met de islam als
belangrijkste
godsdienst, met als belangrijkste gevolg dat homoseksualiteit voor een
groot
deel weer ondergronds zal verdwijnen, net zoals in de grote
islamitische
steden van de Arabische wereld. Wij homo¹s, maar ook joden, merken dat
al
jaren. Het aantal ³incidenten² neemt hand over hand toe en het zijn er
maar
enkele die de pers halen. Maar gevreesd kan worden dat het slechts een
begin
is van wat nog gaat komen.



Van incident naar incident



Homohaat zit heel diep in islamitische kringen, het is iets dat ze met
de
paplepel ingegoten krijgen. Boeken waarin opgeroepen wordt homo¹s van
grote
hoogte met het hoofd naar beneden te gooien zijn geen uitzondering en
worden, zoals bekend mag worden verondersteld, met instemming van
Minister
Donner in Amsterdam verkocht. Donner weigerde de aangifte voor te
leggen aan
de rechter en besloot op eigen houtje dat het hier ³vrijheid van
godsdienst²
betrof. Zodat dergelijke oproepen tot moord/doodslag heden ten dage
vrijelijk te koop zijn. In Nova trok Cohen nog een pertinent onjuiste
vergelijking. Hij vergeleek de Nederlandse potenrammers met de
gebeurtenissen van nu.





Die vergelijking gaat helemaal mank. De Nederlandse potenrammer werd en
wordt niet thuis en in de kerk opgeroepen homo¹s af te maken, terwijl
dat
bij de islamitische jeugd wel gebeurt.



Boeken waarin opgeroepen werd tot homohaat waren zelfs in Staphorst
niet te
vinden. De Nederlandse potenrammer bleek volgens onderzoek vaak zelf
homo te
zijn en praktiseerde het rammen ³slechts enkele maanden.²



Het verschil tussen beiden is heel belangrijk. Wat Cohen eigenlijk
wilde
zeggen is dat de Marokkaanse homohater er vanzelf wel ³overheen²
groeit, dat
hij zich vanzelf wel aanpast aan het liberale klimaat van Amsterdam.
Dit nu
is in hoge mate naïef te noemen. Wat Cohen verlangt is dat de islamiet
zijn
geloof en de daarbij horende ideeën en de ideeën en druk van familie en
vrienden van zich afgooit en zich aanpast aan de standpunten van een
steeds
kleinere minderheid van ongelovigen. Wie zoiets verwacht is op zijn
zachtst
gezegd naïef.



Wat helemaal tot nadenken stemt is het feit dat men zich nog steeds van
incident naar incident beweegt en dat geen politicus het waagt met
ideeën en
plannen voor de toekomst te komen. Voorlopig, zoals het er nu naar
uitziet,
zullen we onszelf moeten verdedigen en er aan wennen dat er nog veel
meer
negatieve reisadviezen zullen komen voor wat eens de Gay Capital was.


 

Read more about: anti-fascisme / racisme vrijheid, repressie & mensenrechten

supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.