| |
Oude Ikonen in de Grote Kerk van Breda M.R. Milatz - 04.02.2005 14:57
Oude Ikonen in de Grote Kerk van Breda vanaf 24 maart tot en met 28 maart 2005, dagelijks vanaf 11.00-17.30.Circa 100 oude ikonen vanaf de 15de eeuw en circa 200 bronzen reisikonen vanaf de 13de eeuw. Thema van de tentoonstelling is de Joris de Drakendoder. Joris de Drakendoder op Oude Ikonen Tentoonstelling georganiseerd in de Grote Kerk te Breda, Kerkplein 2, vanaf donderdag 24 maart t/m maandag 28 maart, openingstijden alle dagen 11.00-17.30 Milatz Ikonengallerie, Hobbemaplantsoen 44, 1701 KG Heerhugowaard, telefoon 06-54290968 / 072-5710956, e-mail carmen@russianicon.nl. De expositie omvat circa 100 houten ikonen met voorstellingen uit het leven van Maria en Christus, ikonen uit Moskou en het Noorden van Rusland, uit Orthodoxe Kerken als ook een grote collectie bronzen reis-ikonen van circa 200 stuks. Van elke geëxposeerde ikoon is een duidelijke omschrijving aanwezig die onder meer de betekenis en de datering van de ikoon weergeeft. De ikonen dateren vanaf de 15de tot het einde van de 19de eeuw. Op de oude ikonen van Rusland worden vaak heiligen afgebeeld. De meeste van deze heiligen zijn voor ons in de westerse wereld onbekend en genieten alleen in Rusland grote bekendheid. Een heilige die daarentegen ook voor ons zeer bekend is, is Joris de Drakendoder. Wie kent niet de legende van de prinses die werd geofferd aan het monster, maar op het laatste moment door de toesnellende Joris werd gered. Volgens deze legende huisde er in een meer voor de stad Gilens in Libya een draak waaraan mensen en dieren geofferd werden. Wanneer het noodlot de koningsdochter als volgende slachtoffer treft, greep Joris de Drakendoder in en stak vanaf zijn paard de draak neer. Vervolgens trok de koningsdochter de draak aan een halsband naar de stad. Deze strijd is symbolisch voor de strijd in het Christendom tussen goed en kwaad en is misschien wel de kern van het religieuze denken. Over het leven van Joris de Drakendoder als persoon bestaat weinig stelligheid. Laten wij de details van zijn drievoudige marteldood buiten beschouwing, dan blijft over dat hij in de derde eeuw is geboren in Cappadocië en zich als soldaat tot het christendom bekeerde. Er is nog echter een probleem op te lossen: hoe kwam het dat Joris op een zeker moment een heldendaad werd toegedicht die eigenlijk voor rekening van zijn strijdmakker Theodorus kwam. Uit oude ikonografische voorbeelden blijkt dat in het Oosten beiden vaak tezamen werden afgebeeld. Wellicht werden Joris en Theodorus zo vaak in een adem genoemd dat onbedoeld een verwisseling van daden welhaast onvermijdelijk was. Theodorus moet hier niet blij mee zijn geweest. Het was uiteindelijk zijn strijdmakker die met alle eer ging strijken, en kon uitgroeien tot een van de meest bekende en tot de verbeelding sprekende heilige van de christelijke wereld. E-Mail: carmen@russianicon.nl Website: http://www.russianicon.nl |
Read more about: kunst, cultuur en muziek | supplements | | |