Bus verdwijnt uit dorpen rvvp - 03.02.2005 20:34
Plannen in regio Amsterdam typerend voor nieuwe aanpak. Het nieuwe Regionaal Vervoersplan voor de regio Amsterdam is nu beschikbaar (RVVP). De regioraad ROA heeft het in december vastgesteld. Zoals eerder bericht, komt er een kaalslag in het streekvervoer, dat ook in andere regio’s te wachten staat. Dit is niet alleen aan de liberalisering te wijten. Dat speelt natuurlijk een rol, maar vele ambtenaren en bestuurders vinden dat het openbaar vervoer zijn langste tijd heeft gehad. De komende jaren zal het autobezit fors stijgen, een inhaalslag ten opzichte van de VS. Bijna iedereen boven de 18 zal een eigen auto hebben, wie moet dan met de bus of trein, denken ze. Belangrijkste verandering is, dat kernen met minder dan 4 000 inwoners de bus kwijt raken. Ook alle buslijnen naar werkgebieden worden stopgezet. In Amsterdam zelf zal in elk geval bus 30 verdwijnen, en ook de spitsdiensten 228, 229, 231, 232, 233, 235, 237, 238, en 239. Schiphol verliest de lijnen voor werknemers, 222, 223, 245 en 247. Als vervanging worden soms taxibussen ingezet - één uur voor vertrek bellen, anders wordt het een gewone taxi, tegen gewone taxiprijzen. Er is echter geen garantie van een gesubsidieerde taxibus. Dorpen of wijken met onder 1 000 inwoners verliezen elke vorm van openbaar vervoer. In de vervoersregio verdwijnt de bus uit Broek in Waterland, Ilpendam, Den Ilp, Purmerland, en Marken, ook uit alle buurtschappen in de Haarlemmermeer. Dat valt nog mee, omdat de dorpen rond Amsterdam groot zijn. In sommige delen van Nederland zal het streekvervoer verdwijnen, bij een drempel van 4 000 inwoners. Minister Peijs heeft al laten doorschemeren dat alle regionale spoorlijnen in Nederland dicht gaan. Dat is ook in het RVVP terug te vinden. Slechts steden met meer dan 75 000 inwoners kunnen rekenen op een trein, een sneltrein dan. In de regio zijn dat Amsterdam, Zaanstad en Purmerend. Alle anderen krijgen zogenaamde HOV-verbindingen, dat wil zeggen dat een stoptrein door een snelbus vervangen kan worden. Voorkeur voor de trein als zodanig, verdwijnt uit het beleid. |