| |
McDonald's sponsort gezondheidszorgcongres Herman van Wietmarschen - 15.12.2004 12:16
'Hamburgerreus tegen overgewicht,' kopt de trouw van 27 november 2004. Hans Krosse, directeur van het NIGZ (instituut voor gezondheidsbevordering en ziektepreventie), vindt het geen probleem om geld van McDonald's aan te nemen voor een congres over gezondheidsbevordering in januari 2005, 'zolang de geldgever zich maar niet met de inhoud van het congres bemoeit.' De Hartstichting is minder blij met deze actie van het NIGZ. Hoewel de Hartstichting ook in de programmacommissie van het NIGZ-congres zit, wist ze niets van deze sponsoring van McDonalds. Marianne Verhoeven van de Hartstichting is bang dat McDonald's goede sier probeert te maken met deze sponsoring en 'daarmee begeef je je op een glibberig pad.' Eerder in 2002 stapte de hele afdeling alcohol preventie van de NIGZ op nadat directeur Krosse met de alcohol branche om de tafel ging zitten over een voorlichtingscampagne (Trouw, 27-11-2004). Niet alleen geeft McDonalds geld aan het congres, R. Oomens, vice president Marketing en Communicatie McDonalds, zal deelnemen aan de diskussie 'Overgewicht en bewegen'. In de inleiding bij de workshop worden prikkelende stellingen geponeerd. 'Van verleiders naar voorlichters...' moet waarschijnlijk slaan op een nieuwe rol van de industrie. Maar ook de stelling 'De grootste bedreiging voor de volksgezondheid is het volk zelf: het kan de verleidingen van de industrie toch niet weerstaan,' roept vragen op. Er wordt zelfs afbreuk gedaan aan de gevolgen van de actie SuperSizeMe, waarbij een Amerikaan na een maand lang bij McDonald's te eten flink in gewicht toeneemt. Er wordt namelijk een andere actie tegenover gezet waarbij de AD journalist Wim Meij in een maand eten bij McDonalds juist 6 kilo af viel, door gevarieerd en niet te veel te eten. Het lijkt er sterk op dat de schuld vooral bij de consument neergelegd gaat worden, en dat de industrie afgeschilderd wordt als de 'neutrale voorlichter' die het beste voor heeft met de consument. De PR voorlichter van McDonald's zal deze kans om het imago van McDonald's op te poetsen niet aan zijn neus voorbij laten gaan. Bronnen: 1. NIGZ http://www.nigz.nl 2. Nationale Congres Gezondheidsbevordering en Preventie, 20 en 21 januari 2005 http://congres.nigz.nl E-Mail: herman@biopolitiek.nl Website: http://www.biopolitiek.nl |
Read more about: globalisering natuur, dier en mens | supplements | | |