english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Gorleben 2004, verslag van actieve getuige
Krijtje van de Stoep - 11.11.2004 16:26

Moed, woede, verdriet en verzet:

Het atoomafvaltransport tussen le Hague en Gorleben, elk jaar weer onderwerp van vurig verzet, is dinsdag 9 november 's morgens binnen gekomen in de tijdelijke opslagplaats voor kernafval.
Dit jaar was er onder de duizenden activisten die voor de gelegenheid in Wendland waren, en deels ook daar wonen, meer dan ooit woede en verdriet bij het zien van de trein met eeuwig gevaarlijke lading.
Deze reed op zondagmorgen in Frankrijk een jongen dood die met inzet van zijn aan de rails geketende lijf en leven het Castortransport wilde stoppen.


wir sagen auch uebermorgen nein
wir sagen auch uebermorgen nein

trekker:machtig verzetsmiddel
trekker:machtig verzetsmiddel

avondschemering na auftaktdemo
avondschemering na auftaktdemo

De zaterdag daarvoor, op de Auftaktdemo in Dannenberg, Duitsland, was de sfeer nog speels en vrolijk, hoewel de massale aanwezigheid van (tussen 10 en 11.000) bullen (= politieagenten) veel uitingen van verontwaardiging opriep. Mensen zijn immers niet alleen kwaad om het levensgevaarlijke atoomafval en de bedreiging voor natuur en eigen leven, maar ook de manier waarop het hen met veel geweld door de strot wordt geduwd.
"Haut ab!"was een kreet die tegenover de politie veel gehoord werd deze dagen, onder andere uit woede omdat zij dit misdadige transport beschermen en zodoende eraan meewerken.
Het poltieoptreden was niet proportioneel te noemen. Ze hebben zelfs op schoolkinderen geknuppeld toen die een eigen demo hadden georganiseerd een dezer dagen.

Zesduizend mensen op de auftaktdemo: veel meer dan verwacht. Spandoeken, een drumband als bullen verkleed, en veel kleurrijke beelden riepen een absoluut "nee" tegen het kernafval.
Zoals bekend is er een zeer actief verzet van boeren tegen het jaarlijkse transport.
Die stoet trekkers die verscheen om mee te rijden in de demo zag er indrukwekkend en veelbelovend uit.
De demo werd gekenmerkt door weinig toespraken, veel enthousiasme, een sfeer van geen woorden maar daden.
's Avonds was er in Metzingen een lampionoptocht als straatblokkade. Er was urenlang geen verkeer mogelijk en twee stillen die zich op priveegebied hadden begeven werden urenlang ingesloten. Er werd op straat geschilderd, er waren vuurkorven en er was thee.

De volgende dag ( zondag)begon zo optimistisch. Castor staat urenlang stil in de buurt van Nancy dankzij blokkades. Gejuich. We gingen massal het bos in (in groepen verdeeld) om zoveel mogelijk werk te veroorzaken voor de beschermers van het transport. Je zag de volgende dag dan ook foto's van bullen die bomen van de boswegen tillen om er weer langs te kunnen met hun busje.
Intussen vormden andere groepen wegblokkades die dagenlang duurden voor het laatste deel van het Castortransport, wat over de weg gaat , dwars door bevolkte dorpjes, vlak langs de huizen van bewoners.

Toen we terug waren op het infopunt Metzingen, waar eten was en verwarmende vuurtonnen, hoorde ik het vreselijke nieuws uit Avricourt in de Elzas op de radio.
Het is niet waar.
Dit kan niet.
We zijn altijd bang dat dit gebeurt, maar tegelijk vertrouwen we erop dat het niet zo zal zijn.
De afvaltrein rijdt over een aan de rails geketende activist heen. Allebei zijn benen eraf. De jongen, 23 jaar, overlijdt onderweg naar het ziekenhuis.
Dit kan niet.
Niet bij dit transport, waarvan ze weten dat er overal op de rails en op de weg blokkades en acties zijn, elk jaar weer.
Hoe kan het zo gruwelijk mis gaan?
Verwarring, verslagenheid en woede gaat om in de mensen die hier verzameld zijn.
Een enkele lakonieke reactie van iemand die het misschien niet aankan om zich te laten raken door deze mokerslag.
Dit komt heel dicht bij.
Hier heeft een van de actievormen die zo onmisbaar, maar ook zo riskant is, tot het fatale geleid: de dood van een jongen die een wereld zonder atoomafval wil.
Stop killing our future!
Srie anderen raakten gewond.
Franse spoorwegen zeggen dat de machinist de noodrem gebruikte toen hij demonstranten op het spoor zag. De meesten kwamen weg, maar een bleef zitten...

In Metzingen na het bericht:
Mensen zitten verslagen om vuurkorven heen. Er is die avond een demonstratie in Hitzacker, die verandert wordt in een rouwbijeenkomst. Daar blijkt hoe verschillend er gereageerd wordt op het gebeuren, en dus ook hoe onmogelijk het is om tot een sfeer van elkaar vinden te komen. Enkelen vinden iemand om mee te rouwen, maar velen voelen zich ook verloren geloof ik. hoewel ik het fijn vind dat ik hier met iemand uit mijn groep ben voel ik me in de beleving van dit verschrikkelijke toch ook wel eenzaam.
Onverstaanbare toespraken.
Geluiden dat Greenpeace en Robin Hood willen dat de acties op het spoor worden afgelast.
NEE! De beste manier om Sebastian (we wisten toen nog niet dat hij zo heette) te herdenken is het voortzetten van de strijd.
Het zwarte blok is kwaad en loopt leuzen roepend door het dorp:
"Mut und Wut und Widerstand"
Ze moeten niet denken dat we ons terugtrekken als een van ons door hun ( nalatigheid? schuld?) gedood wordt.
Later bij een vergadering in Metzingen noemt iemand het gebeurde een moord.
Ik weet het niet.
Mag je dat zo zeggen?
Ik ben in de war en verdrietig en alleen en ik weet helemaal niets en iedereen is ver weg.
Het doet me allejezus goed om die nacht door te werken met iemand samen. We vergeten niets, maar het is fijn wat omhanden te hebben.
Als we tegen de ochtend terugkomen kleden de anderen zich al aan: het Castor wordt over enkele uren verwacht.
Wij mogen nog een uurtje slapen, daarna haalt de groep ons op om naar Harlingen naar het spoor te gaan.
Daar ziet het groen van de bullenbusjes.
We banen ons een weg het bos in en werken wat onderweg en zoeken de beste weg om bij het spoor te komen.

Als deze dagen is het zalig zonnig weer.
Soms denk ik aan Sebastian die zijn leven verloor in de strijd tegen de verschrikkelijke atoomindustrie.
Het voelt zo onrechtvaardig dat hij niet meer kan leven, werken en onder de zon zijn.
Het voelt zo: hij was een van ons, een van de heel moedigen onder ons...

We komen een inspirerende groep tegen die ons uitnodigen om met zoveel mogelijk mensen het spoor op te gaan zodra het kan.
We proberen het elke keer opnieuw, ook voordat het Castor er aankomt.
Hup de steile heuvel op waar rijen bullen ons dan weer beletten af te dalen naar het spoor.
Het lukt steeds een enkeling. De meesten worden teruggeslagen.
Een meisje moedigt ons aan.
Ze heeft invloed op mij, merk ik.
Op het moment dat ik vlak bij het spoor sta en niet verder durf roept ze me toe:
"Geh auf 'm Gleis! Jetzt! en dan sta ik tussen de rails en dan is mijn angst voorbij. Ik worstel me tussen een bulle en een kameraad op wie die bulle staat te meppen en ik schreeuw: ha ab! hau ab!
Ze slaan ons weer allemaal naar boven en we rennen een eindje verder en telkens proberen sommigen van ons het opnieuw, een zeer indrukwekkende ervaring.
Als het Castor eenmaal voorbijrijdt, stapvoets, rent een kameraad naar beneden richting rails. Ik ren een eindje mee, maar kom een bulle met een hond tegen en durf niet verder, ga terug naar boven.
Een meisje staat huilend tegen een boom het Castor te beschouwen wat voorbijkruipt.

Dan is het allemaal voorbij wat acties op het spoor betreft. We wachten af over welke route het wegtransport zal gaan. Er zijn twee opties die altijd lang geheim blijven.( Noordroute:via Quickborn of Zuidroute via Gusborn)
Dan komt het fantastische bericht na 4 uur 's nachts dat er een trekker op de Noordroute staat met lockons in beton gegoten op de trekker. De mensen zitten er op zo'n manier in dat de politie hen onmogelijk weg kan halen zonder mensen te verwonden.
Langs de zuidroute vertrekt rond 6 uur het Castortransport richting Gorleben.
We schieten onze kleren aan in de hoop dat we op tijd zijn om nog ergens op de weg te zitten.
De meesten van ons komen niet op tijd aan.
Het groepje waarmee ik in het bos ben op het cruciale moment wordt net als het Castor langs komt terug het bos ingejaagd en ze nemen ons even vast voor paspoortcontrole en een beetje treiteren.
Later hoor ik dat het nog een jongen gelukt is om heel even zich vast te grijpen aan het voorste deel van de transportwagen.

Er is veel meer gebeurd.
Er is op zoveel plaatsen verzet geweest langs de hele route dat een volledig verhaal heel goed zou zijn.
Maar dit verhaal is niet volledig.
Ik was daar, ik deed mee, ik zag en hoorde dingen en ik wil die graag delen.

De strijd tegen kernenergie, het eeuwig gevaarlijke afval, de kernwapens en de transporten gaat door.
De kinderen van Wendland beloven het:
een kwetsbare, sterke belofte die volwassenen als mij verplichten dwars te blijven.
Denn wir sagen nein.
Heute.
Morgen.
Wir sagen auch uebermorgen nein!




- E-Mail: anti-sgp@gmx.net
 

Read more about: natuur, dier en mens vrijheid, repressie & mensenrechten

supplements
link naar bericht over dood Sebastian 
krijtje - 12.11.2004 15:14

 http://www.indymedia.nl/nl/2004/11/22895.shtml
aanvulling 
krijtje - 12.11.2004 15:40

toen ik dit gister schreef waren twee dingen nog niet goed tot me doorgedrongen:
1 Het Castor reed 100 km p.u. door de bocht.
2 Zonder dat de heli vooruitging.
Onvergeeflijk.
Ik wil niet zeggen dat het moord was, maar als ik deze dingen meereken was het zeker dood door schuld.
Om te zeggen dat het een noodlottig ongegval was is te makkelijk.
Ik ben de mensen die hun woede hebben geuit bij Frans consulaat dankbaar.
Ik hoop dat degene die hiervoor verantwoordelijk is zeer lang in de bajes zal zitten.
En ik hoop vooral dat er nooit meer zoiets gebeurt.


Sebastian was not chained 
link - 15.11.2004 11:17

Sebastians groep heeft later een verklaring uitgebracht waaruit blijkt dat hij niet aan de rails vast zat op het moment dat hij overreden werd door de trein.

 http://www.indymedia.nl/nl/2004/11/23191.shtml
stop transports and uraniumenrichment 
link - 15.11.2004 11:29

bericht van Naturumweltschutz Gronau

 http://www.indymedia.nl/nl/2004/11/23155.shtml
supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.