| |
Oproep voor het Europese Onderwijs Forum EOF prepteam - 31.10.2004 11:42
20 ? 22 mei 2005 in Bergen, Noorwegen De organisatie van het tweede Europese Onderwijs Forum (EOF) roept hierbij groepen, organisaties en personen op deel te nemen aan het Europese Onderwijs Forum dat van 20 tot 22 mei 2005 zal plaatsvinden in Bergen, Noorwegen. Het forum wordt gelijktijdig met de conferentie van Europese onderwijsministers in Bergen georganiseerd. Het doel van de conferentie is om discussie uit te lokken over en het ontwikkelingen van alternatieven voor de huidige Europese onderwijspolitiek. Het Europese Onderwijs Forum is onafhankelijk. Het EOF heeft zich laten inspireren door het (oorspronkelijk) open karakter van de verschillende sociale fora en beperkt zich niet tot een bepaalde ideologie of opinie, maar hoopt een divers beeld te geven van verschillende argumenten tegen en voor de huidige Europese onderwijspolitiek. Berlijn 2003 Ongeveer honderd Europese studenten, scholieren, en docentenorganisaties en netwerken verzamelden zich in september 2003 te Berlijn tijdens het eerste Europese Onderwijs Forum. Tijdens de conferentie in de Humbold-Universiteit verzamelden zich de 33 Europese onderwijsministers enkele honderden meters verder in het Hilton Hotel. Daar vond een besloten top-conferentie plaats over de voortzetting van het Bologna-proces m.b.t. het Europese Hoger Onderwijs. In Bergen zullen de ministers hun overleg over dit onderwerp voortzetten. Het ?Bologna-proces? in Europa... Het hoofddoel van deze onderwijsvernieuwing is het creëren van een Europese Hoger Onderwijs Ruimte, waarover in Lissabon (2000) en Barcelona (2002) de eerste afspraken werden gemaakt. Het doel van deze Onderwijs Ruimte is van Europa de ?meest competitieve en dynamische kennisgerichte economie van de wereld te maken?. Inmiddels lijkt deze Europese Onderwijs Ruimte realiteit te worden. De gelijkschakeling van de onderwijssystemen in de ruim 40 Europese landen staat op de agenda, met het doel de competitiviteit en het commerciële denken binnen de Europese ?onderwijsmarkt? te versterken. ? onderwijs tussen verandering en commercie Een vrij, kritisch en emancipatorisch onderwijs zou de basis moeten zijn van onze samenleving. De onderwijsdoelen, zoals vastgelegd in WHO-verklaringen, maken van onderwijs echter meer en meer een economisch instrument dat moet voldoen aan de principes van de vrije markt. Ook het onderwijs moet voldoen aan de wereldwijd vastgestelde doelen aangaande privatisering van de publieke dienstensector, zoals o.a. vastgelegd in de GATS-overeenkomsten. Alle onderwijsinstellingen, van kleuterschool tot universiteit, zullen moeten gaan voldoen aan de principes van competitie en ?efficiency?, een denken dat zaken als pedagogische strategieën, institutionele inbedding van onderwijsinstellingen, verdeling van onderwijsgelden etc. zal gaan bepalen. Een forum om de Europese Onderwijspolitiek te bespreken Wat kunnen wij, studenten, scholieren, docenten, ouders en andere betrokkenen doen om deze ontwikkelingen tegen te houden? Wat kunnen we doen om actief betrokken te blijven bij het proces van besluitvorming dat direct invloed heeft op onze (onderwijs)omgeving? Kunnen we accepteren dat de Europese politiek zich nauwelijks iets gelegen laat liggen aan democratische processen en maatschappelijke verantwoordelijkheid van de mensen in Europa? Hoe toegankelijk zal het onderwijs in de toekomst zijn als de onderwijsdoelen zijn aangepast aan marktprincipes en de belangen van grote bedrijven? Wat houdt het universele en fundamentele recht op onderwijs nog in, als datzelfde onderwijs meer en meer ten dienste komt te staan van kortstondige en flexibele arbeidsbetrekkingen die nog slechts gericht zijn op winstbejag? ... omdat een ander onderwijs mogelijk is Noch het verdedigen van de status quo die de sociale ongelijkheid enkel in stand zal houden, noch de grote Europese Onderwijs Ruimte (lees: markt), vormgegeven naar de vraag van een nieuwe economische wereldorde, is volgens ons wenselijk. Wij geloven dat een ander onderwijs met vrije toegang tot kennis en ten dienste van zelfontplooing mogelijk is. Binnen het nadenken over de toekomst van het Europese onderwijs zouden de belangen van de samenleving in brede zin en natuurlijk van studenten, scholieren en docenten centraal moeten staan en niet de belangen van de markt. Wij streven naar een onafhankelijk onderwijs dat mensen de mogelijkheid biedt een kritische blik te werpen op sociale, economische en politieke beperkingen en obstakels. Deze kritische vorming is onmisbaar in een maatschappij die zichzelf ?democratisch? wil noemen. Kom naar Bergen in mei 2005! Wij willen iedereen de gelegenheid bieden, studenten aan universiteiten en hoge scholen, scholieren, docenten, hun mening over actuele ontwikkelingen binnen de Europese Onderwijspolitiek te laten horen. Wij nodigen iedereen uit na te denken over die ontwikkelingen en de ontwikkeling van alternatieven voor de huidige Europese Onderwijspolitiek tijdens het Europese Onderwijs Forum in Bergen. Als jouw groep de oproep voor het EOF in Bergen wil ondersteunen, stuur dan een email naar het lokale prep-team in Bergen: eef@uib.no Meer info over het EOF 2005: http://www.eef2005.org Verslag EOF 2003, Berlijn (Nederlands) uit Buiten de Orde: http://www.buitendeorde.nl/1404/art.php?art=24 E-Mail: eef@uib.no Website: http://www.eef2005.org |
Read more about: europa globalisering | supplements | | |