english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Milieudefensie hekelt asfaltnotitie CDA
Milieudefensie, Joris Wijnhoven - 21.06.2004 18:19

'Met zulke vrienden heeft Van Geel geen vijanden meer nodig'

Amsterdam, 21 juni 2004 --- De voorstellen van het Wetenschappelijk Bureau van het CDA om 250 kilometer extra asfalt aan te leggen in Nederland zijn onrealistisch, niet effectief en doen pogingen om de luchtvervuiling door verkeer terug te dringen teniet. Staatssecretaris Van Geel (CDA) krijgt het in de ministerraad niet eens voor elkaar de dieselaccijns met één luttel centje te verhogen. Met hangende pootjes moet hij naar Europa omdat de normen voor luchtkwaliteit rond snelwegen niet worden gehaald. Drie dagen daarna stelt zijn eigen partij dat milieu en mobiliteit juist ontkoppeld moeten worden. Milieudefensie campagneleider Verkeer Joris Wijnhoven: 'Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.'


Milieudefensie kreeg van het CDA nog de wind van voren, toen zij in een campagne rond de verkiezingen stelde, dat het CDA een partij van asfalteerders was geworden. 'Jammer genoeg haden we het bij het rechte eind,' stelt Wijnhoven. 'Het CDA negeert de roep om meer aandacht voor het milieu in eigen gelederen en kiest voor populistische praatjes die niets met wetenschap te maken hebben.' Zo stelt Maxime Verhagen dat files moeten worden opgelost om het milieu te ontzien. Volgens TNO echter, levert het oplossen van alle files slechts anderhalf procent minder CO2-uitstoot op. Ter vergelijking: het verlagen van de maximum snelheid van 120 naar 100 kilometer levert vier keer zoveel op!

In de Beleidsnota Verkeeremissies wordt een helder beeld geschets over de moeite die het zal kosten om de Europese normen voor de uitstoot van broeikasgassen, fijn stof en ziekmakende stikstofdioxiden te halen. Van Geel gaat in Europa pleiten voor strengere eisen aan voertuigen, zodat deze minder smerig en zuiniger worden. Milieudefensie is bang dat de technologische winst teniet wordt gedaan door de aanleg van meer asfalt en het extra verkeer die dat aantrekt. Wijnhoven: 'Van Geel zal in Europa niet serieus genomen worden als zijn eigen partij vrolijk doorgaat met asfalteren. Verkeerseconomen wijzen er op dat zo'n beleid niet helpt tegen files. Laat het CDA erkennen dat rijden in de spits duurder moet worden.'

Milieudefensie maakt zich bovendien grote zorgen over het enthousiasme waarmee het CDA het voorstel van VNO-NCW om wegen vóór te financieren omarmt. De werkgevers willen de overheid 15 miljard euro lenen waarvoor snel nieuwe wegen kunnen worden aangelegd. Los van de desastreuze milieugevolgen, moet de overheid moet zich überhaupt drie keer bedenken voordat zij een lange-termijnakkoord met een particuliere partij afsluit. Als het rijk op het aanbod ingaat, legt ze zich tot in lengte van dagen vast op het afbetalen van weginfrastructuur. Ook een eventuele opbrengst van een kilometerheffing wordt in het voorstel van de werkgevers alvast voor wegen geclaimd. Het is regeren op de pof: nu geld lenen van het bedrijfsleven voor extra asfalt, betekent dat er bij terugbetaling na 2010 geen geld meer is voor andere nuttigere zaken op de verkeersbegroting zoals spooronderhoud of investeringen in lightrail.

Voor meer informatie:
Milieudefensie Persvoorlichting, 020 5507 333
Joris Wijnhoven: 06 29593875


 

Read more about: natuur, dier en mens

supplements
Milieudefensie 
LinkMichel - 21.06.2004 19:27

Friends of the Earth Netherlands
Friends of the Earth Netherlands

- Natuurlijk kan het anders! -

Website: http://www.milieudefensie.nl
 
supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.