Het roer bij de FNV moet om linker - 19.05.2004 17:24
"Ik denk dat de haven weer voorop moet lopen in het protest. Onze acties tegen port package hebben succes gehad. De organisatiegraad is hoog, we hebben 6100 betalende leden in de haven. Het is een kwestie van je nek uitsteken. Of je nu met zestien- of met zesduizend bent, gewoon met een vrachtwagen, muziek en pamfletten de straat op, de haven in, de bouwplaats op. Dat moeten andere bonden toch ook kunnen?" van Het Havenforum: Van, Voor en Door Havenwerkers!!! http://www.havenforum.nl/ Havenbestuurder Niek Stam wil FNV wakker schudden Door Gert Onnink Kabinet, werkgevers en vakbeweging worstelen al weken met VUT en prepensioen. Als het aan de regering ligt wordt vervroegd uittreden vrijwel onbetaalbaar. Tot woede van FNV Bondgenoten, dat binnen de eigen vakcentrale FNV ook nog een hevige strijd moet leveren. Volgens de Rotterdamse bestuurder Niek Stam moet het roer om. Rotterdam ; De opstelling van het kabinet, vooral die van minister De Geus van Sociale Zaken, de houding van vakcentrale FNV, met in het bijzonder voorzitter Lodewijk de Waal en bestuurder Agnes Jongerius, en de gebrekkige informatievoorziening binnen de vakbond. Het zijn zaken die de Rotterdamse FNV-bestuurder Niek Stam, belast met de havens, flink storen. ,,We leven nu tussen hoop en vrees. FNV Bondgenoten laat per brief weten een actietraject voor te bereiden. Ik hoop dat voorzitter Henk van der Kolk zijn poot stijf weet te houden.'' Zo'n zeshonderd havenwerkers voerden vorige maand actie tegen de pensioenplannen van het kabinet, maar elders in het land bleef het akelig stil. ,,De bijeenkomsten waren ook voor vrachtwagenchauffeurs, maar van hen was een handjevol op de been. Het is een weerbarstige materie. Die chauffeurs zijn eenlingen, die ruilen nog liever hun vrouw in dan hun auto. Ze denken: het zal wel los lopen, maar zo werkt het niet. Alle zware beroepen zijn de pineut.'' Toch lukt het de FNV niet een groot protest op te zetten. ,,Het begon met minister De Geus van Sociale Zaken, die 1 mei als ultimatum had gesteld in de pensioenkwestie. Dat is misselijkmakend en arrogant, maar er was niemand binnen de vakbond die daar ook maar iets van heeft gezegd. De Dag van de Arbeid had een prachtige actiedag kunnen worden, maar het bleef stil. Het enige dat de bond doet is per e- mail nieuwsbrieven verspreiden. Veel bestuurders zijn als het er echt om gaat met vakantie, goedwillende kaderleden worden afgeblaft. Er komen bouwvakkers bij mij klagen dat ze geen informatie vanuit de bond krijgen.'' [Haven] Hoe zou het dan wel moeten? ,,Ik denk dat de haven weer voorop moet lopen in het protest. Onze acties tegen port package hebben succes gehad. De organisatiegraad is hoog, we hebben 6100 betalende leden in de haven. Het is een kwestie van je nek uitsteken. Of je nu met zestien- of met zesduizend bent, gewoon met een vrachtwagen, muziek en pamfletten de straat op, de haven in, de bouwplaats op. Dat moeten andere bonden toch ook kunnen?'' Wat betekenen deze kabinetsplannen voor de havenwerkers? ,,De Stivu-regeling komt zwaar onder druk. Met 60 jaar de haven uit, waar jaren voor is betaald, wordt heel lastig. Er zal meer geld op tafel moeten komen. Bovendien wordt de solidariteit uitgerekt, wij gaan uit van gelijke behandeling van jong en oud. Ik dacht dat de VUT bedoeld was om ouderen te laten uitstromen en jongeren erin. Ook was het een handig middel bij reorganisaties en inkrimpingen. Nu moet iedereen drie jaar langer doorwerken. Dat leidt tot meer ziekte en minder productiviteit. Het gaat dus meer geld kosten.'' FNV Bondgenoten stelt voor de pensioenen in CAO's te repareren. ,,Dat is geen goede zaak. Dan krijg je een lappendeken van CAO's. De zaak moet juist gekoppeld worden. Ik ga proberen in de haven met alle werkgevers één raamcontract te ondertekenen. Met daarin niet alleen afspraken over VUT, prepensioen en WAO, maar ook registratie van en kwalificatie-eisen voor havenwerkers binnen Europa. Vervolgens kunnen we trachten de CAO gelijk te laten lopen met die van het beroepsgoederenvervoer, cementindustrie en bouw.'' Is nu op korte termijn een oplossing in zicht? ,,Met de huidige FNV-top geloof ik daar niet in. Lodewijk de Waal vindt De Geus onbetrouwbaar in het WAO-dossier, maar praat met hem wel over het prepensioen. Het roer bij de vakbeweging moet om. Dus óf een bond die staat voor collectiviteit, met de blik buiten de CAO's om, óf een die alleen maar binnen de CAO's wil blijven. Ik heb liever een vakbond met 300.000 leden die echt willen, dan met 500.000 die alles maar goed vinden. Er is geen leiding, terwijl er alle aanleiding is om dit kabinet aan te pakken. Deze vakcentrale is niet eens in staat bestuurders goed te informeren, laat staan te mobiliseren. Gelukkig staat het actiecomité 'De Maat is vol' in de startblokken om wanneer nodig heel Nederland te bestoken.'' RD 6 mei 2004 Een commentaar, ook op havenforum.nl: En nu maar hopen dat er echt wat gaat gebeuren, maar zolang Lodewijk blijft zitten heb ik er weinig vertrouwen in. Ondanks alle goede bedoelingen van Niek, geloof ik niet dat we heel Nederland plat krijgen. Wat dat betreft mogen we wel eens een voorbeeld nemen aan de Fransen, in plaats van altijd maar de k......n op de Fransosen, want als het nodig is gooien ze daar wel het hele land plat. En vechten om met je zestigste met de vut te kunnen gaan, om dan nog van een goeie ouwe dag te kunnen genieten vind ik toch wel een belangrijke zaak, ondanks dat ik nog 14jaar moet. DUS KOM MET DIE PLANNEN. _________________ Proud to be a Flakkeese docker |