| |
JF pleiten voor hoofddoekverbod Friend of Indymedia - 14.04.2004 14:04
De Jonge Fortuynisten willen een hoofddoekverbod naar Duits model. JF PLEITEN VOOR HOOFDDOEKVERBOD NAAR DUITS MODEL Rotterdam, 14 april 2004 In de Nieuwe Revu van afgelopen week haalt André Rouvoet van de ChristenUnie fel uit naar de LPF. Zo zouden de standpunten van de LPF over de staatsneutraliteit volgens Rouvoet fundamentalistisch en onliberaal zijn en waarschuwt hij zelfs voor een seculiere dictatuur van de LPF. Hoewel wij als Jonge Fortuynisten (officiële jongerenorganisatie van de Lijst Pim Fortuyn) dit een zwaar overdreven reactie van de ChristenUnie vinden, zijn wij van mening dat het standpunt van Rouvoet wel degelijk stof tot nadenken geeft en dat het daarom serieus in het debat moet worden meegenomen. De opmerkingen van Rouvoet komen immers niet uit de lucht vallen, er is in christelijke kringen immers een duidelijke bezorgdheid over de mogelijke aantasting van de godsdienstvrijheid. Ook wij als Jonge Fortuynisten hechten veel waarde aan deze godsdienstvrijheid en daarom moeten we zorgen dat bij de christelijke partijen het wantrouwen jegens de staatsneutraliteit wordt weggenomen. Dit kan door het besef van de eigen joods-christelijke-humanistische waarden, die wij in dit land kennen te benadrukken. Zo zal het streven naar staatsneutraliteit de christelijke geloofsgemeenschap niet aantasten omdat deze gemeenschap reeds een duidelijke scheiding van kerk en staat onderkent en omdat met name het protestantisme in uiterlijk vertoon zeer terughoudend is. En ook katholieken zal men niet met bijvoorbeeld een nonnenkap op in een ambtelijke functie aantreffen. De islam daarentegen kent doorgaans géén scheiding van kerk en staat. De islam, of beter gezegd de politieke islam, verschilt daarmee fundamenteel van de joods-christelijk-humanistische levensovertuigingen. Als André Rouvoet zich hiervan bewust is, dan moet hij weten dat hij niets te duchten heeft van de staatsneutraliteit. Het voorstel wat de LPF onlangs indiende over de staatsneutraliteit is helaas door alle andere partijen in de Tweede Kamer afgewezen. Ook Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali van de VVD stemden tegen dit voorstel. Hoewel zij in de media het hoogste woord hadden over dit onderwerp, bleek voor hen bij de stemming in de Kamer de fractiediscipline van de VVD toch belangrijker. Om toch deze belangrijke vraagstukken omtrent staatsneutraliteit goed te kunnen regelen in dit land, stellen wij een aangepast voorstel voor. Een voorstel wat ook voor de christelijke partijen wat meer speelruimte biedt en waarbij de staatsneutraliteit onder behoud van historische tradities gehandhaafd blijft. Als voorbeeld hiervoor dient de wet die onlangs in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg is aangenomen. Een voorstel dat nota bene uit de koker van de christen-democratische CDU afkomstig is. In deze door bijna alle partijen (behalve de Groenen) in de Landtag aangenomen wet staat dat politieke, religieuze of wereldbeschouwelijke uitingen, die de neutraliteitsplicht van de staat of de schoolvrede verstoren of in gevaar brengen en die in strijd zijn met grondwettelijke waarden, voor leerkrachten aan openbare scholen verboden zijn. Dit betekent een verbod op het dragen van een hoofddoek voor islamitische docenten aan openbare scholen. Dit omdat de hoofddoek een symbool is van culturele begrenzing en gezien wordt als een deel van de onderdrukkingsgeschiedenis van de vrouw. Dit is strijdig met de grondwet en bovendien in strijd met de mensenrechten. De hoofddoek is niet een puur religieus symbool, maar vooral ook een politiek symbool. Cultuurminister Schravan (CDU) baseert zich hierbij op discussies die binnen de islam spelen, de discussie binnen de islam over de meerduidige betekenis van de hoofddoek gaf voor haar de doorslag om tot dit wetsvoorstel te komen. Tegelijk betekent deze wet dat de westerse joods-christelijke symbolen wel toegestaan blijven, zolang deze niet in strijd zijn met de wettelijke bepalingen. Op dit punt komt duidelijk het onderscheid naar voren tussen de islam, die geen scheiding van kerk en staat kent en de westerse normen en waarden. Zo staat het christelijk kruis voor naastenliefde en het respecteren van de mensenrechten, terwijl het dragen van een hoofddoek niet alleen religieuze waarden symboliseert, maar vooral een politieke overtuiging. Om die reden steunen de beide bisschoppen in de deelstaat dit wetsvoorstel ook. Nu is het voor ons nog zaak om de Nederlandse christenen en hun politieke partijen hier ook van te overtuigen. Wij willen dan ook voorstellen om dit Duitse voorstel over te nemen in Nederland. En niet alleen voor docenten op openbare scholen, maar voor alle Nederlandse ambtenaren. Als de Nederlandse christelijke politici dit voorstel wel willen steunen, dan is het wel mogelijk om de staatsneutraliteit wettelijk te regelen. Daar deze regeling zich beperkt tot openbare scholen, willen wij ook nog de situatie rond bijzondere scholen hierin meenemen. Door islamitische scholen gelijk te stellen aan westerse confessionele scholen, wordt onrecht gedaan aan de joods-christelijk-humanistische cultuur en tradities die wij in West-Europa kennen, een cultuur die een proces van verlichting heeft doorgemaakt en daarmee superieur is aan de achtergebleven islamitische cultuur. Daarom hebben wij géén bezwaar tegen bijzonder onderwijs, het christelijke onderwijs in dit land is gedegen en respecteert de scheiding tussen kerk en staat en de rechten van de mens. Dit in tegenstelling tot het islamitisch onderwijs, wat daarmee niet gelijk te stellen is en dus ook niet onder een zelfde vrijheid van onderwijs kan vallen. Laat de islamitische gemeenschap eerst maar eens zelf aantonen dat zij een strikt onderscheid kunnen maken tussen politieke en religieuze islam. Zolang zij dat niet kunnen, hoeven wij onze christelijke scholen daarvoor niet op te offeren, dat is een cultuurrelativisme waarvoor we juist zo moeten waken. Tot die tijd vinden wij dat de Nederlandse staat geen subsidies behoort te verstrekken aan islamitische scholen. Waar wij wel tegen zijn is de godsdienstuitoefening in scholen. Klassikale voorbereiding op de Communie of het Vormsel hoort wat ons betreft niet in de school thuis. Maar tegen een vak als katechismus of het zingen van een psalm hebben wij geen enkel bezwaar. Kortom: laten wij streven naar een staatsneutraliteit waarbij de waarden, normen en tradities van dit land gerespecteerd worden! Dit naar voorbeeld van de nieuwe Duitse wet. Namens het bestuur van de Jonge Fortuynisten Jonge Fortuynisten Albert Plesmanweg 43 P 3088 GB Rotterdam www.jongefortuynisten.nl bestuur@jongefortuynisten.nl |
Read more about: vrijheid, repressie & mensenrechten | supplements | | | 14.04.2004 14:26
Dat houd dus ook in dat Jonge fortuynisten niet meer met hoofddoek op bij radicaal linkse mensen aan de deur mag verschijnen om foto's te maken of hebben ze wat te verbergen?
| |
supplements | |