english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Lancering aktiecampagne: Fairplay op de Spelen!
Clean Clothes Campaign - 04.03.2004 15:32

Eis eerlijk gemaakte sportkleding!
Donderdagmiddag vond er een aktie en perspresentatie plaats in het Olympisch Stadion te Amsterdam. Een protestmars door de stad eindigde op de Dam. Tegelijk vinden er akties en campagnes wereldwijd plaats. PERSBERICHT: VERRAAD AAN DE OLYMPISCHE GEDACHTE


loon 3 euro per dag
loon 3 euro per dag

doodsbedreigingen
doodsbedreigingen

30 cent uurloon
30 cent uurloon

45 uur gedwongen overwerk per week
45 uur gedwongen overwerk per week

Programma:
15.00 – 15.15 uur: ontvangst in Meeting Plaza Olympisch Stadion
15.15 – 15.30 uur: symbolische overhandiging van rapport aan NOC*NSF door Griekse god Zeus in Olympisch Stadion
15.30 – 16.00 uur: presentatie campagne en rapport "Play Fair at the Olympics" en gelegenheid tot stellen van vragen

PERSBERICHT:

VERRAAD AAN DE OLYMPISCHE GEDACHTE
Nieuwe campagne eist eerlijke sportkleding

4 maart 2004.

Grote sportkledingmerken schenden de rechten van miljoenen arbeiders in de wereld om zo de winkels te vullen met de nieuwste en goedkoopste sportschoenen, - kleding en assessoires in de aanloop naar de Olympische Spelen.

Vandaag lanceren de Schone Kleren Kampagne (SKK), FNV en Novib, Oxfam Nederland de campagne Fair Play op de Spelen. Dit als onderdeel van een internationale campagne van Clean Clothes Campaign, Global Unions en Oxfam. De campagne roept het Internationale Olympische Comité (IOC) en sportmerken zoals Fila, Puma, Umbro, Asics en Mizuno, op tot eerlijke sportkleding en een verbetering van arbeidsomstandigheden..

In Nederland richt de campagne zich specifiek opAsics, sponsor van het Nederlands Olympisch team. Verder vragen de organisaties van het NOC*NSF en de Nederlandse sportbonden in eerste instantie steun voor de campagne. Daarnaast hebben zij een verantwoordelijkheid voor hun eigen sponsorcontracten en licenties.

Nieuw onderzoek laat zien hoe de sportgoederenindustrie met meedogenloze inkooppraktijken de laatste mode produceert, steeds goedkoper en sneller gemaakt. Om aan de eisen van de sportkledingmerken te voldoen, dwingen toeleveranciers hun werknemers om steeds langer en harder te werken, zonder recht op fundamentele arbeidsrechten.

Onderzoekers spraken met arbeiders zoals Phan uit Thailand en Fatima, die in een Indonesische fabriek werkt die levert aan Fila, Puma, Nike, Adidas en Lotto:
“We durven niet om hogere lonen, sociale voorzieningen en arbeidscontracten te vragen…. Als ik mijn target niet haal tijdens de normale werkuren moet ik onbetaald overwerken … Ik heb geen zekerheid van werk….”

Kitty Roozemond, vice-voorzitter van de FNV: “De sportgoederenindustrie besteedt veel geld aan marketing in de aanloop naar de Olympische Spelen, die toch eigenlijk een voorbeeld zijn voor eerlijkheid, normen en waarden, respect en menselijke prestatie. Maar de uitbuiting en het misbruik van arbeidsrechten in de sportgoederenindustrie zijn een verraad aan de Olympische gedachte.”

“De grote bedrijven gebruiken hun macht aan de top van de productieketens om kosten en risico’s af te wentelen op de leveranciers. Hierdoor komen vooral de vrouwelijke werknemers in de fabrieken steeds meer onder druk te staan. Zijmoeten steeds meer uren werken en steeds sneller produceren”, aldus Adrie Papma, Novib directeur handelscampagne. “Vrouwelijke arbeiders zijn extra kwetsbaar en worden vaak gedwongen zeer veel en onbetaald overwerk te verrichten. Zij vechten tegen discriminatie en voor een leefbaar loon, vakbondsrechten, zwangerschapsverlof en pensioen.”

In het onderzoeksrapport komen arbeiders en fabrieksmanagers aan het woord uit Bulgarije, Cambodja, Thailand, China, Indonesië en Turkije. De bevindingen tonen dat:
· beloftes van bedrijven om zich verantwoord te gedragen vaak oppervlakkig zijn en elke geloofwaardigheid missen en genegeerd worden door de inkoopteams van dezelfde bedrijven die meedogenloze tactieken hanteren om hun targets te halen;
· toeleveranciers erin falen om aan de ene kant te voldoen aan de hoge eisen van de sportkledingmerken en aan de andere kant de arbeidsvoorwaarden te eerbiedigen;
· hierdoor de sportgoederenindustrie de arbeidsvoorwaarden ondermijnt waar ze voor zeggen te staan; sommige fabrieksmanagers vervalsen hun boekhouding om de inspectie te doorstaan en er is een veelvoud aan bewijs dat aantoont dat arbeiders uitgebuit worden en worden ontslagen wanneer zij zich bij een vakbond aansluiten.

“Als hypocrisie en uitbuiting een Olympische sport was, dan zou de sportgoederenindustrie een medaille winnen’, zegt Esther de Haan van de Schone Kleren Kampagne. De sportgoederenindustrie levert mensenrechten in voor winsten.”

De campagne zegt dat verandering ook in het belang van de sportgoederenindustrie zelf is. Sommige bedrijven geven toe dat deze manier van werken zo niet kan doorgaan en dat zij een verantwoordelijkheid te nemen hebben om het probleem op te lossen. Maar volgens de Schone Kleren Kampagne heeft de sportgoederenindustrie niet genoeg gedaan om de wijdverspreide problemen op te lossen. De organisaties vinden dat de gehele industrie samen moet werken om hun inkoopbeleid aan te passen conform internationaal geaccepteerde normen en dat zij moeten samenwerken met vakbonden, maatschappelijke organisaties en de arbeiders zelf om het nieuwe beleid uit te voeren.

Het IOC als internationale licentieverlener, marketeer en inkoper van sportgoederen moet zelf regels stellen en deze in clausules in sponsor- en licentieovereenkomsten opnemen, opdat producten met het Olympisch logo onder goede arbeidsomstandigheden zijn gemaakt. Zo kan ook het NOC*NSF haar invloed doen gelden. De sportgoederenindustrie moet eerlijkere prijzen betalen, leveranciers minder onder druk zetten en arbeidsrechten even belangrijk laten zijn als kosten, tijd en kwaliteit.

De sportgoederenindustrie moet bij elke leverancier benadrukken dat het recht om lid te worden van en een vakbond te vormen en het recht op collectieve onderhandeling fundamenteel zijn bij de uitvoering van internationale arbeidsvoorwaarden.

“Het zijn niet alleen de grote merken die verantwoordelijk zijn”, zegt Kitty Roozemond van de FNV. “Overheden moeten ook samenwerken en ervoor zorgen dat de eigen arbeidswetgeving conform internationaal geaccepteerde arbeidsnormen wordt nageleefd. Toeleveranciers moeten hun verantwoordelijkheid nemen om arbeidsrechten te respecteren en een leefbaar loon te betalen”.

De campagne brengt arbeiders en consumenten over de hele wereld samen om de sportgoederenindustrie ertoe te brengen hun werkwijze te veranderen. Wereldwijd wordt er campagne gevoerd om het IOC en de sportgoederenindustrie zover te krijgen om met maatschappelijke organisaties en vakbonden, zoals de International Textile, Garment and Leather Workers Federation samen te werken om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en hun beloftes waar te maken.

Website: http://www.schonekleren.nl/campagne/olympischespelen2004.htm
 

Read more about: Agenda europa globalisering media natuur, dier en mens vrijheid, repressie & mensenrechten

supplements
Lancering campagnewebsites 
04.03.2004 15:37

De lancering voor de campagne is tevens het startsein voor de campagnewebsite. Er is een internationale website ontwikkeld, waarop informatie is te vinden over activiteiten die wereldwijd worden georganiseerd. Deze is te vinden op  http://www.FairOlympics.org. De Nederlandstalige website informeert vooral over de activiteiten van FNV, Novib en de Schone Kleren Kampagne in Nederland.

Website: http://www.FairOlympics.nl
 
See also in english: 
M02 - 04.03.2004 16:37

Worldwide campaign launch: Play Fair at the Olympics!
Clean Clothes Campaign - 04.03.2004 16:29
 http://indymedia.nl/en/2004/03/17240.shtml
"NOCNSF moet letten op 'foute' sportkleding" 
LinkMichel - 04.03.2004 20:18

[Do 18:43]

"LONDEN/AMSTERDAM (ANP) - NOCNSF moet bij de aanschaf van sportkleding zijn verantwoordelijkheid nemen voor de barre arbeidsomstandigheden"

"Uit dit rapport blijkt dat bekende sportkledingmerken als Adidas, Puma, Fila en Umbro hun werknemers genadeloos uitbuiten. Ook het kledingmerk Asics, sponsor van het Nederlandse Olympisch team, zou zich daaraan schuldig maken."

Website: http://www.hetnet.nl/actua_anp/html/CFFDBE2E-481F-46A4-829F-37BF19409458.htm
 
 
04.03.2004 20:34

lees ook van eurodusnie over de Olympische Spelen, meer in het algemeen:  http://www.eurodusnie.nl/2004/02/916.shtml
Zie ook foto's: 
M02 - 04.03.2004 23:50

Fotoshoot Fairolympics Amsterdam
Bas Baltus - 04.03.2004 23:10
 http://indymedia.nl/nl/2004/03/17234.shtml
deze link bedoel je? 
brt - 05.03.2004 13:11

Bovenstaande link is een link naar de huidige pagina.

de goede link is:  http://www.indymedia.nl/nl/2004/03/17258.shtml
Waar gelinkt wordt vallen spaanders 
M02 :-) - 06.03.2004 15:14

Klopt, dankje brt - 05.03.2004 13:11
supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.