| |
Lancering aktiecampagne: Fairplay op de Spelen! Clean Clothes Campaign - 04.03.2004 15:32
Eis eerlijk gemaakte sportkleding! Donderdagmiddag vond er een aktie en perspresentatie plaats in het Olympisch Stadion te Amsterdam. Een protestmars door de stad eindigde op de Dam. Tegelijk vinden er akties en campagnes wereldwijd plaats. PERSBERICHT: VERRAAD AAN DE OLYMPISCHE GEDACHTE loon 3 euro per dag doodsbedreigingen 30 cent uurloon 45 uur gedwongen overwerk per week Programma: 15.00 – 15.15 uur: ontvangst in Meeting Plaza Olympisch Stadion 15.15 – 15.30 uur: symbolische overhandiging van rapport aan NOC*NSF door Griekse god Zeus in Olympisch Stadion 15.30 – 16.00 uur: presentatie campagne en rapport "Play Fair at the Olympics" en gelegenheid tot stellen van vragen PERSBERICHT: VERRAAD AAN DE OLYMPISCHE GEDACHTE Nieuwe campagne eist eerlijke sportkleding 4 maart 2004. Grote sportkledingmerken schenden de rechten van miljoenen arbeiders in de wereld om zo de winkels te vullen met de nieuwste en goedkoopste sportschoenen, - kleding en assessoires in de aanloop naar de Olympische Spelen. Vandaag lanceren de Schone Kleren Kampagne (SKK), FNV en Novib, Oxfam Nederland de campagne Fair Play op de Spelen. Dit als onderdeel van een internationale campagne van Clean Clothes Campaign, Global Unions en Oxfam. De campagne roept het Internationale Olympische Comité (IOC) en sportmerken zoals Fila, Puma, Umbro, Asics en Mizuno, op tot eerlijke sportkleding en een verbetering van arbeidsomstandigheden.. In Nederland richt de campagne zich specifiek opAsics, sponsor van het Nederlands Olympisch team. Verder vragen de organisaties van het NOC*NSF en de Nederlandse sportbonden in eerste instantie steun voor de campagne. Daarnaast hebben zij een verantwoordelijkheid voor hun eigen sponsorcontracten en licenties. Nieuw onderzoek laat zien hoe de sportgoederenindustrie met meedogenloze inkooppraktijken de laatste mode produceert, steeds goedkoper en sneller gemaakt. Om aan de eisen van de sportkledingmerken te voldoen, dwingen toeleveranciers hun werknemers om steeds langer en harder te werken, zonder recht op fundamentele arbeidsrechten. Onderzoekers spraken met arbeiders zoals Phan uit Thailand en Fatima, die in een Indonesische fabriek werkt die levert aan Fila, Puma, Nike, Adidas en Lotto: “We durven niet om hogere lonen, sociale voorzieningen en arbeidscontracten te vragen…. Als ik mijn target niet haal tijdens de normale werkuren moet ik onbetaald overwerken … Ik heb geen zekerheid van werk….” Kitty Roozemond, vice-voorzitter van de FNV: “De sportgoederenindustrie besteedt veel geld aan marketing in de aanloop naar de Olympische Spelen, die toch eigenlijk een voorbeeld zijn voor eerlijkheid, normen en waarden, respect en menselijke prestatie. Maar de uitbuiting en het misbruik van arbeidsrechten in de sportgoederenindustrie zijn een verraad aan de Olympische gedachte.” “De grote bedrijven gebruiken hun macht aan de top van de productieketens om kosten en risico’s af te wentelen op de leveranciers. Hierdoor komen vooral de vrouwelijke werknemers in de fabrieken steeds meer onder druk te staan. Zijmoeten steeds meer uren werken en steeds sneller produceren”, aldus Adrie Papma, Novib directeur handelscampagne. “Vrouwelijke arbeiders zijn extra kwetsbaar en worden vaak gedwongen zeer veel en onbetaald overwerk te verrichten. Zij vechten tegen discriminatie en voor een leefbaar loon, vakbondsrechten, zwangerschapsverlof en pensioen.” In het onderzoeksrapport komen arbeiders en fabrieksmanagers aan het woord uit Bulgarije, Cambodja, Thailand, China, Indonesië en Turkije. De bevindingen tonen dat: · beloftes van bedrijven om zich verantwoord te gedragen vaak oppervlakkig zijn en elke geloofwaardigheid missen en genegeerd worden door de inkoopteams van dezelfde bedrijven die meedogenloze tactieken hanteren om hun targets te halen; · toeleveranciers erin falen om aan de ene kant te voldoen aan de hoge eisen van de sportkledingmerken en aan de andere kant de arbeidsvoorwaarden te eerbiedigen; · hierdoor de sportgoederenindustrie de arbeidsvoorwaarden ondermijnt waar ze voor zeggen te staan; sommige fabrieksmanagers vervalsen hun boekhouding om de inspectie te doorstaan en er is een veelvoud aan bewijs dat aantoont dat arbeiders uitgebuit worden en worden ontslagen wanneer zij zich bij een vakbond aansluiten. “Als hypocrisie en uitbuiting een Olympische sport was, dan zou de sportgoederenindustrie een medaille winnen’, zegt Esther de Haan van de Schone Kleren Kampagne. De sportgoederenindustrie levert mensenrechten in voor winsten.” De campagne zegt dat verandering ook in het belang van de sportgoederenindustrie zelf is. Sommige bedrijven geven toe dat deze manier van werken zo niet kan doorgaan en dat zij een verantwoordelijkheid te nemen hebben om het probleem op te lossen. Maar volgens de Schone Kleren Kampagne heeft de sportgoederenindustrie niet genoeg gedaan om de wijdverspreide problemen op te lossen. De organisaties vinden dat de gehele industrie samen moet werken om hun inkoopbeleid aan te passen conform internationaal geaccepteerde normen en dat zij moeten samenwerken met vakbonden, maatschappelijke organisaties en de arbeiders zelf om het nieuwe beleid uit te voeren. Het IOC als internationale licentieverlener, marketeer en inkoper van sportgoederen moet zelf regels stellen en deze in clausules in sponsor- en licentieovereenkomsten opnemen, opdat producten met het Olympisch logo onder goede arbeidsomstandigheden zijn gemaakt. Zo kan ook het NOC*NSF haar invloed doen gelden. De sportgoederenindustrie moet eerlijkere prijzen betalen, leveranciers minder onder druk zetten en arbeidsrechten even belangrijk laten zijn als kosten, tijd en kwaliteit. De sportgoederenindustrie moet bij elke leverancier benadrukken dat het recht om lid te worden van en een vakbond te vormen en het recht op collectieve onderhandeling fundamenteel zijn bij de uitvoering van internationale arbeidsvoorwaarden. “Het zijn niet alleen de grote merken die verantwoordelijk zijn”, zegt Kitty Roozemond van de FNV. “Overheden moeten ook samenwerken en ervoor zorgen dat de eigen arbeidswetgeving conform internationaal geaccepteerde arbeidsnormen wordt nageleefd. Toeleveranciers moeten hun verantwoordelijkheid nemen om arbeidsrechten te respecteren en een leefbaar loon te betalen”. De campagne brengt arbeiders en consumenten over de hele wereld samen om de sportgoederenindustrie ertoe te brengen hun werkwijze te veranderen. Wereldwijd wordt er campagne gevoerd om het IOC en de sportgoederenindustrie zover te krijgen om met maatschappelijke organisaties en vakbonden, zoals de International Textile, Garment and Leather Workers Federation samen te werken om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en hun beloftes waar te maken. Website: http://www.schonekleren.nl/campagne/olympischespelen2004.htm |
Read more about: Agenda europa globalisering media natuur, dier en mens vrijheid, repressie & mensenrechten | supplements | | Lancering campagnewebsites | 04.03.2004 15:37
De lancering voor de campagne is tevens het startsein voor de campagnewebsite. Er is een internationale website ontwikkeld, waarop informatie is te vinden over activiteiten die wereldwijd worden georganiseerd. Deze is te vinden op http://www.FairOlympics.org. De Nederlandstalige website informeert vooral over de activiteiten van FNV, Novib en de Schone Kleren Kampagne in Nederland. Website: http://www.FairOlympics.nl | "NOCNSF moet letten op 'foute' sportkleding" | LinkMichel - 04.03.2004 20:18
[Do 18:43] "LONDEN/AMSTERDAM (ANP) - NOCNSF moet bij de aanschaf van sportkleding zijn verantwoordelijkheid nemen voor de barre arbeidsomstandigheden" "Uit dit rapport blijkt dat bekende sportkledingmerken als Adidas, Puma, Fila en Umbro hun werknemers genadeloos uitbuiten. Ook het kledingmerk Asics, sponsor van het Nederlandse Olympisch team, zou zich daaraan schuldig maken." Website: http://www.hetnet.nl/actua_anp/html/CFFDBE2E-481F-46A4-829F-37BF19409458.htm | Waar gelinkt wordt vallen spaanders | M02 :-) - 06.03.2004 15:14
Klopt, dankje brt - 05.03.2004 13:11 | |
supplements | |