| |
Meer wegen rond Amsterdam - - 08.10.2003 20:47
Nieuwe verkeersplan RVVP in concept-versie klaar. Een concept-versie van het nieuwe verkeersplan voor de regio rond Amsterdam - het RVVP - is nu openbaar. Het plan behandelt een periode van ongeveer tien jaar, maar kijkt ook naar de toestand van 2030. Het heeft betrekking op het ROA-gebied: van Purmerend tot Haarlemmermeer, en van Halfweg tot Weesp. Het plan kiest voor groei van het autoverkeer, en een verschuiving van wonen en werken naar de randen van dit gebied. Er komen nieuwe wegen (volgens bestaande plannen) van Schiphol naar Uithoorn, Amstelveen - Aalsmeer, en bij Bennebroek. Andere wegen worden verbreed of tot snelweg omgebouwd: ten zuiden van Nieuw Vennep, ten noorden van Purmerend, in Almere. De A2 en A4 worden verbreed, de nieuwe A5 wordt doorgetrokken tot aan de Coentunnel, de Coentunnel wordt verdubbeld, en de toegangswegen verbreed tot voorbij Zaandam. Behalve de lopende projecten, komen er echter geen nieuwe spoorlijnen of tramlijnen. Een korte verlenging van lijn 26 (tram naar IJburg) wordt genoemd, maar geen uitvoering is gepland. Intercity-treinen op sommige lijnen zullen verdwijnen: het RVVP wil bij capaciteitsgebrek voorrang geven aan regionaal vervoer, boven landelijk vervoer. Op kaart 17 is te zien welke lijnen dat zijn: de Intercity treinen naar Amersfoort, Alkmaar, en zelfs Den Haag via Schiphol, lopen gevaar. De lijn naar Utrecht heeft voldoende capaciteit. Overigens verdwijnt de Intercity sowieso in de komende jaren - de naam blijft, maar het wordt gebruikt voor de sneltreinen, die ook langzamer gaan rijden. Dat verhoogt namelijk de capaciteit van de bestaande lijnen, en vermijdt investeringen in het spoor. In Den Haag is het passagiersvervoer per spoor min of meer afgeschreven, afgezien van de HSL. In het concept-visie Openbaar Vervoer voor Amsterdam, een bijlage aan het RVVP, wordt definitief gebroken met het het streven naar een grotere aandeel voor het openbaar vervoer. De markt bepaalt voortaan hoe snel het autoverkeer groeit, en of dat ten koste gaat van het bestaand aandeel van het openbaar vervoer. Het laat zich raden, wat er dan gebeurt. De huidige busnetten worden in elk geval losgelaten: mogelijk verdwijnen alle bestaande buslijnen. Wijken of dorpen met minder dan 4 000 inwoners hoeven niet meer op een bus te rekenen: het wordt een vorm van taxi-vervoer, als er voldoende vraag is, anders rijdt er niets meer. Op de meeste lijnen wordt tweemaal overgestapt: van taxi naar bus naar taxi, bijvoorbeeld. Eventuele nieuwe buslijnen komen vooral in de 'congestie gevoelige corridors'. (Dat betekent in de meeste gevallen naast een spoorlijn: bus en spoor worden niet langer op elkaar afgestemd). Alle kortingen op het openbaar vervoer (65+, scholieren) verdwijnen - "het openbaar vervoer wordt niet gebruikt om aan inkomenspolitiek te doen". |
supplements | | some supplements were deleted from this article, see policy | Bron vermelding? | OV -fan - 08.10.2003 23:59
Ik zou het erg fijn vinden als er een bron vermelding bij kon komen en misschien wel een link naar een website? Dat maakt het allemaal een stuk geloofwaardiger en kunnen mensen er misschien iets meer aan hebben... | Het Regionaal Verkeer-en-vervoerplan | violet - 09.10.2003 00:45
"Het doel van het Regionaal Verkeer-en-Vervoerplan is het bevorderen van de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de regio. Het plan is de basis voor het verkeersbeleid van de ROA-gemeenten. Om inzicht te krijgen in de resultaten en effecten van het gevoerde beleid, heeft het ROA in 2000 een evaluatie van het bestaande plan uitgevoerd. Op grond daarvan wordt op dit moment gewerkt aan een nieuw Regionaal Verkeer-en-Vervoerplan". De "strategische fase" (fase 1) is afgerond. Het rapport is aan de Regioraad ( http://www.roa.nl/regioraad_set_bot.html) aangeboden. Daarna komt fase 2, "beleidsuitwerking", waarin oplossingsstrategieën worden uitgewerkt; welke instrumenten, op welke manier en in welk gebied. Daarna volgt "de fase van het uitvoeringsprogramma", waarin concrete maatregelen ("harde afspraken over financiën en verantwoordelijkheden") worden vastgelegd voor de korte termijn (tot 2010) en met een doorkijk naar de lange termijn van 2010 tot 2030. Zie http://www.roa.nl/proj_set.asp?id=10 Volgens de Plan van Aanpak (download pdf-file via http://www.roa.nl/downloadFile.asp?id=15) is nu fase 2 afgerond. Nu komen de "inspraakprocedures". De opmerkingen worden "verwerkt" tijdens fase 3, het uitvoeringsprogramma. De vaststelling van de RVVP in de gemeenteraden en in de regioraad is gepland voor maart-mei 2004. Projectcommissie Regionaal Verkeers- en Vervoerplan: De heer J.D. Abraham (PvdA), voorzitter De heer A. Bijlsma (PvdA) Mevrouw S. Bruines (D66) Mevrouw V.M. Dalm (GroenLinks) De heer R. Flos (VVD) De heer H.G. Gerritsen (OPG) Mevrouw H.L. Groen (fractie Uithoorn) De heer J. Kulk (VVD) De heer N. Oussoren ( CDA) De heer H.M. Res (CDA) De heer R.A.J. Timmers (fractie Uithoorn) De heer P.F.L.Wals (OPG) Secretaris: Hans de Neef, tel. 020 - 5273719, hans@roa.nl Andere "raadscommissies": http://www.roa.nl/commis1.asp
Website: http://www.roa.nl | Regionaal Verkeers- en Vervoersplan (RVVP) | fwd. - 09.10.2003 03:32
Het ROA startte de opstelling van een nieuw RVVP als kader voor het verkeer- en vervoerbeleid in de regio. Het nieuwe plan betreft de regionale verkeers- en vervoersopgaven voor de lange termijn en de problemen en de oplossingsmogelijkheden. Ook wordt een uitvoeringsprogramma gemaakt met concrete maatregelen. Het planproces moet medio 2004 zijn afgerond. Het Milieucentrum neemt deel aan het open planproces, samen met de Milieufederatie Noord-Holland en de Fietsersbond Amsterdam. Wilt u op de hoogte blijven van de voortgang en de mogelijkheden om hier invloed op uitoefenen? Bel dan met Martijn Kas van het ROA (T 020-5273743). Voor meer informatie kunt u kijken op www.roa.nl/showNews.asp?id=118 . Uit: Stuifmail nr 1 25 februari 2003 http://www.milieucentrumamsterdam.nl/publicaties/stuifmail/stuifmail2003-1.asp | is er ook een paarden- en kamelenbond? | nomadisch dromedaris - 10.10.2003 13:46
| |
supplements | |