| |
Thee zetten bij de VVD Abdullah R.F. Haselhoef - 07.10.2003 12:11
Een lezing gegeven op 06-10-03 in het politiek café van de VVD te Rotterdam over integratie door Abdullah Haselhoef Het zetten van thee Beste mensen, Vrede zij met u, Het was niet makkelijk om een keuze te maken over de verschillende onderwerpen die de afgelopen weken in het nieuws kwamen. Zoals bijvoorbeeld in het binnenland: 1) De bouw van nieuwe moskeeën. 2) Het stichten van Islamitische scholen. 3) Het sluiten van radicale moskeeën (Wilders) 4) Het ronselen van mensen voor de Djihaad 5) De gettovorming, de witte rijke vlucht uit de steden en het gedwongen spreiden van allochtonen. 6) Het heropvoeden van allochtone antisemitische ouders op straffe van het korten van de kinderbijslag: (Rob Oudkerk) Maar ook in het buitenland laten aanhangers van de Islam zich horen. 1) In Irak de bevrijdingsstrijd tegen de VS en de VN 2) In Palestina de bevrijdingstrijd tegen Israël 3) In Kasjmir de bevrijdingsstrijd tegen India 4) In Tsjetsjenië de bevrijdingsstrijd tegen Rusland Het is daarom niet verwonderlijk dat er maar 23% van de Nederlanders volgens het laatste NIPO onderzoek van 10 september geen angst heeft voor de Islam. Let op minder dan 1 op de vier Nederlanders koestert expliciet geen angst voor de Islam. In hetzelfde onderzoek van het NIPO zijn 60% van de 150 gevraagde moslims het eens met de volgende stelling: "een moslim kan zich aanpassen aan de Nederlandse samenleving zoveel hij of zij wil, maar zal volgens mij altijd een buitenstaander blijven". (Bron: http://www.tns-nipo.com/sub.asp?c001&file=persvannipo\pol03_37.htm) Alvorens hierop verder in te gaan op één van de bovengenoemde onderwerpen zou ik u aandacht voor heel iets anders willen vragen, iets lekkers. Na-melijk ……het maken van thee. Dat is namelijk een veel leuker onderwerp. Hier ziet u kandijsuiker, honing, thee, water, theelicht, theestoofje, thee glas, een Turks thee glas en twee theepotten. Zoals u weet mengen kandijsuiker, honing en theebladeren zich niet goed in koud water en heb je hiervoor dus heet water voor nodig. En zoals u ook weet heb je verschillende manieren van thee zetten, bijvoorbeeld. Chinese methode CHa'Su Kook het water kort en giet het meteen in de pot. Voeg daarna de theeblaadjes toe. Dosering 1 theelepeltje per kop en doe dan het dekseltje op de pot. Wacht dan een minuut en giet de thee in de kopjes. Niet opdrinken, maar de thee weer terug in de pot gieten en weer een minuut wachten. Nu is alle aroma vrijgekomen en kunt u de thee opnieuw inschenken. Pickwick thee methode: 1) Schenk wat warm water in de theepot zodat deze wordt voorverwarmd. Als dat niet gebeurt daalt de begintemperatuur van de thee te sterk, zodat de aromastoffen onvoldoende vrijkomen. Schenk het water uit de pot wanneer deze op temperatuur is en het theewater bijna kookt. 2) Laat het thee water nooit te lang doorkoken. Water bevat zuurstof dat hierdoor verloren gaat hetgeen een negatief effect heeft op het vrij komen van aroma's. 3) Doe het zakje erin wacht een minuut of drie en haal het zakje weer uit als de thee. (Bron: http://www.thee-etc.nl/info/info.html) U zult zich misschien afvragen wat het zetten van thee nou te maken heeft met de problemen die wij ervaren met onze veelkleurige maatschappij waar-in steeds minder vaststaande normen en waarden vast en blijvend blijken te zijn. En waarvan slechts 11% van de autochtone bevolking van mening is dat moslims zelf voldoende doen om te integreren in deze steeds veranderende maatschappij. Het proces van thee zetten is slechts een metafoor, een gelijkenis die ik wil gebruiken zodat wanneer u naar huis gaat en thee drinkt en beleidsplannen schrijft misschien iets van deze gelijkenis bij u zult blijven. Als ik kijk naar de verschillende componenten van het thee zetten dan zie ik het water. Het koude water wat opgewarmd dient te worden naar het kookpunt. Ik zie de opgedroogde zwarte theebladeren. Een haast grotere tegenstelling tussen zwarte droge theebladeren en het heldere koude water is er bijna niet. Dan de donkere kandijsuiker of de heerlijke blanke smeuïge Zeeuwse honing die straks in het hete water haar oorspronkelijke vorm zal gaan verliezen en zal versmelten met de andere componenten van onze éénvoudig kopje thee. Misschien is het heel moeilijk voor u om zich te verplaatsen in ‘the way of thinking and living’ van een moslim. Maar misschien is het wel mogelijk voor u om zich voor te stellen hoe deze theelepel honing haar verhaal zou kunnen vertellen over haar herkomst en cultuur. Stel dat deze theelepel ho-ning iets over haar angsten en vooroordelen over het hete water en de theebladeren zou kunnen vertellen, wat zou zij dan vertellen? Mijn theelepel honing zou vertellen dat zij angstig is om haar unieke identiteit te verliezen. Dat haar oorsprong zeer bijzonder is en dat zij deze identi-teit koestert. Dat zij kiest tegen de integratie/assimilatie met de thee en dat zij kiest tegen het verlies van haar herkenbare structuur. Elk van de componenten van onze thee metafoor zal u hetzelfde vertellen. De angst voor het opgeven van de eigen identiteit, de angst voor het samen-gaan en de angst voor de verandering. Autochtonen, allochtonen, moslims en andersgelovigen hebben dezelfde angsten voor het verlies van de eigen identiteit en de samensmelting hierdoor, als het water, thee en de honing hebben. Ik kom zo meteen nog even terug op deze gelijkenis, maar houdt u even vast … de grote angst voor elkaar. Moskeeën sluiten Weer terug naar de echte wereld. De bouw van nieuwe moskeeën en de wens om het sluiten van sommige bestaande moskeeën volgens uw collega Wilders. Het moge opgevallen zijn dat er in Nederland in de laatste 30 jaar slechts 453 gebouwen een bestemming hebben als moskee. (bron: http://www.moskeedatabase.com/) Deze kleine 453 moskeeën voor heel Nederland houden de gemoederen echt bezig. Men is bang dat de mos-kee een te grote invloed uitoefent op de waarden en normen van haar bezoekers. Er zijn volgens de gouden gids in Nederland echter minimaal 7.945 cafés te vinden waarvan een deel van de bezoekers van deze cafés zich schuldig maken aan openbare dronkenschap, vechtpartijen en vernielingen. De economische schade voorkomend uit dronkenschap en alcoholmisbruik en daar-uit volgende vervolgschades loopt alleen in Nederland in de miljarden. Er zijn in ons kleine landje meer dan 2372 organisaties / bedrijven die zich op één of andere manier met sport bezig houden. Wat ook bekend is dat een aantal van deze clubs en met name de voetbalclubs hun aanhangers in teveel gevallen een gevaar vormen voor de openbare orde. Men denke aan het supportersgeweld en hooligans die dit soort evenementen met zich meebrengen. Volgens de logica van uw collega Wilders zouden gemeenten er moeten overgaan om stadions en cafés te sluiten omdat een zeer klein deel van haar bezoekers overlast veroorzaken en handelen tegen de Nederlandse rechtsorde. De Nederlandse wet biedt voldoende mogelijkheden om raddraaiers op te pakken. Individuen die binnen een moskee mensen zouden oproepen tot geweld die zouden opgepakt moeten worden. De dreiging van moskeeën sluitingen gekakel is voor mij een voorbeeld van wat politiek gebaseerd op angst kan doen. Moskeeën bouwen Ik zelf ben geen grote voorstander van de bouw van nieuwe moskeeën. Ik vind het ontzettend pijnlijk wanneer er van een kerk een casino of een disco-theek gemaakt wordt. Helaas is het zo dat een deel van de fundamentalistische christenen in Nederland liever een kerk verkopen aan de aanbidders van de Mammon dan dat zij deze verkopen aan de aanhangers van dezelfde God die de profeten Adam, Abraham, Mozes, Jezus (vrede zij met hen allen) aanbaden en die ook de profeet Mohammed. (vrede zij met hem) aanbad. Als deze fundamentalistische christenen waaronder ook Katholieke bisschoppen bereid zouden zijn om kerken te verkopen en/of samen te delen zoals dat vroeger gebeurde in Damascus en Andulusie, dan zou het gekrakeel over de architectonische gedrochten in Nederland geen discussie punt hoeven te zijn. Deze Godshuizen passen in de Nederlandse traditie en zijn het waard om bewaard te blijven en zouden heel goed door moslims en christenen verder gebruikt kunnen worden. Moskee of de imam zijn niet heilig De imam wordt niet door God aangesteld en de moskee is geen sacraal gebouw. Iedereen die binnen een gemeenschap van moslims meer weet dan zijn buurman en zijn buurman erkent dat ook kan voor die gemeenschap een imam zijn. Het imamschap staat los van een theologische opleiding en staat of valt met de erkenning van een bepaalde moskee of organisatie. Zo was de eerste moskee een eenvoudig lemen gebouw. Als moslim zet ik grote vraagtekens bij de enorme bedragen die uitgegeven worden aan impo-sante gebouwen. Eénvoudigheid en het samendelen van moskeeën/ godshuizen doen meer recht aan de geest van de Islam, mijn inziens. Het is bela-chelijk dat er aparte Turkse, Marokkaanse, Surinaamse moskeeën zijn. Waarin er nog steeds uitsluitend in de landstaal van de oudere generatie in ge-predikt. Het is een Islamitische verplichting om de landstaal te leren in het land waarin je je permanent huisvestigt. Het is daarom onbegrijpelijk dat een deel van de oudere generatie nog onvoldoende Nederlands spreekt. De ideale moskee is voor mij een moskee waarin de voertaal Nederlands is Voor een overgangsperiode zal het noodzakelijk zijn om een deel van preek te vertalen naar de landstaal van de ouderen, maar in principe zou een moskee er een prioriteit van moeten maken dat alles in het Nederlands uitgezonderd de liturgie ,- de gebeden en de gezangen zijn in het Quraan Arabisch - gebeuren De functie van een moskee is vele malen uitgebreider dan dat van een stil sacraal gebouw. Vanwege de 5x daagse gebeden is het een ontmoetingscen-trum een buurtcentrum. In de tijd van de profeet werden er alfabetiseringslessen in gegeven. Er werden zelfs sportevenementen ingehouden zoals wor-stelen. Met het oog op de vergrijzing en alleenstaande Islamitische ouderen zou het goed zijn om bij nieuwbouw van moskeeën rekening te houden met een integraal bestemmingsplan waarin ruimte voor een bejaardenhuizen, leerhuizen, sportcentra voor mannen en voor vrouwen en overige maatschappelij-ke organisaties een plek kunnen vinden. Ouderen zouden dan opgevangen en eventueel verpleegd kunnen worden door de gelovigen die de moskee bezoeken. Ouderenzorg en jongerenzorg en vele andere charitatieve zorgen die nu door onze verzorgingsstaat worden uitgevoerd zijn eigenlijk een morele plicht van elke individuele burger. Zo is het bekend dat Oemar de 2e kalief na de profeet Mohammed gewend was om ’s ochtends voordat hij zijn regeringstaken ging uitvoeren het huis van een oude vrouw bezemde en schoonmaakte. Op deze wijze haal je de moskee uit het maatschappelijke isolement waarin zij zich bevindt. Gelijke monniken gelijke kappen en de Djihad ronselaars Met rechtvaardigheid vanuit de overheid richting burgers komt men het verst. Het is onbegrijpelijk voor moslims dat verschillende fundamentalisti-sche christelijke en joodse organisaties geld mogen inzamelen- en dienst mogen nemen in het Israëlische leger. Het in dienst gaan van een vreemd le-ger geeft Nederland het recht tot intrekking van de Nederlandse nationaliteit. Het is daarom onbegrijpelijk dat er vanuit de Nederlandse overheid hier niet streng tegen wordt opgetreden. De Nederlandse overheid heeft de VS in Nederland geholpen tot het ronselen van Irakese asielzoekers ten behoeve van door de VS uitgevoerd gewa-pende overval in Irak. Voor deze gewapende overval heeft de VS een actief ronselbeleid gevoerd in alle Europese lidstaten. Bijna elke dag vertrekken er wapentransporten via doorvoerhaven Schiphol naar/van Israël. De staat Israël die bezig is met de onderdrukking van de Palestijnen en die zoveel VN resoluties tot de dag van vandaag niet hoeft na te komen. Hetzelfde Israël wat zich niet hoeft te verantwoordden over haar atoomwapen arsenaal dit in tegenstelling tot een Islamitisch land als Iran wat dat wel moet. De profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft gezegd dat de Islamitische gemeenschap is als één lichaam. Als één gedeelte van het lichaam pijn heeft dan heeft het gehele lichaam pijn. De verplichting tot zorg voor je broeder wordt echter wel zeer selectief gelezen. Zo laat het moslims over het algemeen vrij koud dat vele 10 of mis-schien wel meer dan 100.000 koerden –allemaal moslims- uitgemoord werden door Saddam Hoessein. Zo laat het moslims over het algemeen ook vrij koud dat er in Afrika mensen waaronder veel moslims sterven door honger, oorlog of aids terwijl de koninklijke familie van Saoed hun geld vergokken en verzuipen op plekken in het buitenland waar een moslim niks te zoeken heeft. De Nederlandse overheid zou consequent, rechtvaardig zijn en hiermee veel goodwill en draagvlak kweken bij moslims als men organisaties die zich bezig houden met het inzamelen van geld en verlenen van steun aan het Israëlische leger op dezelfde wijze zou behandelen als vermeende Djihaad ron-selaars. Afgezien van de Nederlandse wet is het ronselen van de Djihaad, waarvan ik niet weet of dit ook daadwerkelijk gebeurt, volgens mij interpretatie van de Islam ook niet toegestaan. Dit heeft alles te maken met het concept van de Djihaad. Het is binnen een Djihaad namelijk verboden om vrouwen, kinderen, geestelijken en ouderen te doden. Een individu kan ook geen Djihaad uitroepen dit is slechts voorbehouden aan de leider van een staat en voor de moslims die dan binnen die staat wonen. En de Djihaad kan dan ook alleen maar worden uitgeroepen in het geval van een verdedigingsoorlog en nimmer in een aanvalsoorlog. Het feit dat Islam regels geeft omtrent oorlogsvoering betekent niet dat je dan ook moet oorlog voeren. Zo is er bijvoorbeeld een Arabische site die actief ronselt voor de Djihaad. Ondanks tips van internetbezoekers en de wereldwijde actieve bestrijding van terrorisme is deze site al vele maanden open. De vraag die vele moslims dan ook hebben met name na aanleiding van de bomaanslagen in Casa-blanca; Namens wie werken deze ronselaars? Is het al Qaeedah of andere Islamitische terroristische organisaties. Of is het werk van de Marokkaanse regering, CIA, Mossad en dus passende binnen een veel groter raamwerk van spindoctors en waar het opofferen van het leven van onschuldige burgers geen optie is maar een gegeven. Er worden bij aanslagen gebruikt gemaakt van religieuze motieven bij de daders, maar wat zijn de motieven van de leiders achter de schermen van dergelijke internet organisaties? Thee Eventjes weer terug naar het zetten van de thee. Begrijpt u nu de angst en de weerzin van de honing, de theebladeren en het water om bij elkaar te ko-men om? Waarom zou je? De andere is zo vreemd anders en beangstigend. Misschien is het een onmogelijke opgave. Misschien kan het niet eens. Als we kijken naar de andere grote meltingpot aan de andere kant van de Atlantische oceaan lijkt het of daar de integratie na 450 jaar geslaagd zou zijn. Hoewel zij daar nauwelijks nog moslims hebben rondlopen, u weet wel een verkeerde landing en een ander deel wat in Cuba helemaal opgesloten zit. Loopt de integratie daar toch niet zoals het moet. Een voorbeeld hiervan is de doodstraf: De VS hebben het hoogste aantal ter dood veroordeelden ter wereld: meer dan 3500 mensen zaten in 1999 in de dodencellen. Het lijkt erop dat in de VS het ras van het slachtoffer en dat van de beklaagde een belangrijke rol spelen bij de beslissing of iemand wel of niet ter dood wordt veroordeeld. Het aantal zwarten en blanken dat in de VS vermoord wordt, is ongeveer gelijk; toch werd 82 procent van de gevangenen die sinds 1977 zijn terechtgesteld, veroordeeld wegens de moord op een blanke. Zwarte mensen vormen slechts twaalf procent van de gehele bevolking, maar 42 procent van degenen in de dodencellen. Uit studies vanuit het hele land blijkt consequent dat andere factoren, zoals de ernst van het misdrijf of de achtergrond van de verdachte, deze verschillen niet kunnen verklaren. De overgrote meerderheid van de openbare aanklagers en andere justitiële autoriteiten is blank. (Bron: http://www.amnesty.nl/young-amnesty/downloads/dossier-doodstraf.pdf) Maar laten wij iets dichter bij huis blijven. Nederlanders hebben de illusie over zichzelf dat zij een gastvrij volk zijn en openstaan voor andere culturen. Als voorbeeld wordt steevast de vlucht van de hugenoten en Portugese Joden in de geschiedenis naar Nederland genoemd, hoewel daar mijn inziens eerder economische gronden aan onze gastvrijheid hier ten grondslag lagen. Onderdrukking van het geloof van minderheden zijn mijn inziens eveneens deel van onze vaderlandse geschiede-nis. De vervolging van de katholieken door de protestante meerderheid. Het sluiten en jatten van Rooms katholieken kerken door protestanten. De bloei van schuilkerken waarin het Roomse geloof ongehoord en ongezien eeuwenlang het intolerante calvinisme getrotseerd heeft. En niet te vergeten de vervolging en de pogroms op onze Joodse medeburgers voor en tijdens WOII. De absurd hoge aantallen van gedeporteerde Jo-den in vergelijking met de ons omringende landen, toont de geliefdheid aan van de Joodse buren. Die al eeuwen in Nederland verbleef, perfect de Ne-derlandse taal beheersten, goed opgeleid waren en toch niet gezien werden en worden als echte Nederlanders. Hieruit lerende zou je kunnen zeggen dat werkelijke integratie, acceptatie onmogelijk is….of niet? En toch maken wij thee..en toch zijn er mensen die het waard vinden om met elkaar thee te maken. Maar hoe doen wij dat? De meltingpot, ons theeglas is een deel van het antwoord. Binnen een afgeschermde ruimte kunnen burgers ervoor kiezen om op te gaan in elkaar. Maar er zullen altijd burgers zijn die dit niet willen. Die hun eigen identiteit willen koesteren, zoals de honing die graag honing wilde blijven. Hierin biedt de Turkse Oriëntaalse manier van theezetten een oplossing. In de bovenstaande ketel is de thee gegoten met, deze thee is bijna puur. De onderstaande ketel is helder kokend water. De consument, de burger bepaalt zelf hoeveel van de integratie cq. sterkte en lichtheid van de thee hij/zij wilt hebben. De burger bepaalt zelf of er honing, danwel kandij of niets wordt toegevoegd of weggelaten. De meltingpot het thee glas is op het kleinste niveau ons privé huis waarin de overheid mits de rechten van anderen niet geschaad worden niets over te zeggen heeft. Op een groter niveau zou de overheid moeten werken zoals een Vereniging van Eigenaren werkt. Alles te zeggen met inspraak van de eigenaren over het onderhoud van het huis en weinig tot niets te zeggen over het privé domein. Het echte geheim van het zetten van de thee is niet de theepot, de theebladeren, honing en het soort water wat gebruikt wordt. Het geheim zit in de temperatuur. Kijk hier heb ik koud water met ijsblokjes. Zoals u ziet ik doe het theezakje en de honing erin en u ziet dat het water nauwelijks verkleurt en de honing niet oplost. Er vindt geen samensmelting plaats. En hier heb ik een glas met thee en ik voeg naar mijn persoonlijke smaak gecontroleerd heet water er aan toe. En zie er vindt meteen een vermenging plaats. Opmerkingen van dhr. Fortuyn, Wilders en Hirsi Ali over de Islam is als moslim ’s ochtends in je veilige warme bed dat de veilige dekens worden weggetrokken en ijswater over je heen wordt gegooid, dit week in en week uit. Opmerkingen van dhr. Moumni en zoals die van mij over homoseksuelen, opmerkingen en het gedrag van loverboys, criminelen en islamitische anti-semitische vrouwonvriendelijk extremisten hebben hetzelfde ijswater effect vroeg op de ochtend op andersgelovigen. De kunst van het theezetten is de temperatuur van het water. Hoe zorgen wij ervoor dat de gevoelens voor elkaar niet verijsen en zelfs kunnen omslaan in haat. Ik denk dat het antwoord is gelegen in belangeloze warme liefde en respect voor elkaar. Het verlangen om goed te doen voor elkaar. Het verlangen om elkaar aan te spreken op de intrinsieke goedheid wat elk mens in zich heeft. Het verlangen om samen met elkaar te leven in plaats van naast elkaar een samenleving te zijn. Ik dank u voor uw aandacht en wenst u veel thee plezier toe. Abdullah Haselhoef, publicist E-Mail: nieuwslicht@zeelandnet.nl |
Read more about: anti-fascisme / racisme | supplements | | some supplements were deleted from this article, see policy | compliment | roos - 08.10.2003 16:07
Ondanks dat het geen chatsite is wil ik toch mijn complimenten geven. Prachtig door eenvoud en inhoud | Beste Abdullah | John Veldhuis - 08.10.2003 16:09
Niet alle moslims in Kashmir willen zich bevrijd zien van India. Er is ook een aantal dat van Pakistan af wil, en streeft naar een onafhankelijk Kashmir. Tevens zijn er Kashmiri die niet-moslim zijn. Dus ik zou ervan maken 3) In Kasjmir de bevrijdingsstrijd tegen India en Pakistan Dat iemand moslim is, wil nog niet zeggen dat-ie nu zo graag door Pakistan of welk ander land dan ook overheerst wil worden, lijkt mij.
| Kakelende Puntmuts? | Kemal Koeaffar - 09.10.2003 01:43
Heeft echter NIEMAND (???!) in de gaten dat onze "Kakelende Puntmuts" (typering van Abdullah Haselhoef) met de link www.moskeedatabase.com DIREKT linkt naar Neo-Nasties??? Yo! MO2, Vloed, en andere "polico" Indymedia-rdxy-types??? Mag dit wel, als het "politieke-correcte" Zever van een door de beschaafde maatschappij uitgekotste ex-Iman uut Krabbendieke betreft?? As ex-Zeeuw zegge k'ik: Miljaardendju, wreed Ambras, jelui! :( Website: http://www.maghreb.nl | Moskeeën | Van Zinnicq Bergman - 21.10.2003 18:14
Toch interessant te zien welke doelen de website Moskeedatabase.com dient. Overigens vraag ik mij af wat een religionistische oproep op een linkse site doet; is het socialisme niet gekant tegen religie? De islam is nu niet bepaald een vooruitstrevende filosofie. | Kashmir | Abdullah Haselhoef - 26.10.2003 23:29
Beste Abdullah John Veldhuis - 08.10.2003 16:09 >Niet alle moslims in Kashmir willen zich bevrijd zien van >India. Er is ook een aantal dat van Pakistan af wil, en >streeft naar een onafhankelijk Kashmir. Tevens zijn er >Kashmiri die niet-moslim zijn. >Dus ik zou ervan maken >3) In Kasjmir de bevrijdingsstrijd tegen India en >Pakistan Heb je volkomen in gelijk. Het is op dit moment wel zo dat de Kashmiries tegen de Pakistanies zeggen dat zij zelf de strijd zouden willen voeren, maar dat Pakistan hun wel moet helpen. Overigens dit soort gebieden zijn door de oude machthebbers mijn inziens bewust gecreeerd om de oude strategie 'Verdeel en Heers' toe te kunnen passen. Daarom is nationalisme één gevaarlijk drijfveer voor veel politieke onlusten. Abdullah Haselhoef
| wodan | blaat - 27.08.2004 09:56
Wodan was dat niet een god van achterlijke europeanen in berevellen?
| |
supplements | |