| |
Milieudefensie start campagne OV joris wijnhoven - 11.09.2003 10:57
Milieudefensie start campagne tegen kabinetsplannen Openbaar Vervoer 'Den Haag laat ons in de kou staan!' Amsterdam, 10 september 2003 --- Milieudefensie begint direct na Prinsjesdag een grootscheepse reizigerscampagne voor goed openbaar vervoer. Volgens de milieuorganisatie moet het kabinet Balkenende II minstens twee miljard euro extra uitrekken om de drie miljoen dagelijkse reizigers in het openbaar vervoer niet in de kou te laten staan. Als dat geld er niet komt, stijgt het aantal treinvertragingen door achterstallig onderhoud aan het spoor en worden de dienstregelingen voor bus en tram verder uitgekleed. Milieudefensie vraagt reizigers in heel Nederland een vuist te maken naar het kabinet. Onder het motto 'Den Haag laat ons in de kou staan. Teken mee voor goed OV!' trekt Milieudefensie door het hele land. De Milieuorganisatie vraagt bus-, tram- en treinreizigers op en rond stations en in treinen de volgende eisen aan het kabinet te steunen: * Pak nu het achterstallig onderhoud van het spoor aan * Niet minder, maar meer bussen en trams in stad en land * Stop het kwartje van Kok (circa 500 miljoen Euro per jaar) geheel in het openbaar vervoer. Een brede coalitie van (vak)bonden steunt de campagne: ABVAKABO FNV, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland, Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO), FNV Bondgenoten (Spoor en chauffeurs), Landelijke Studentenvakbond, Reizigersvereniging ROVER, Stichting Natuur en Milieu en de VVMC, de vakbond voor rijdend personeel. Partij van de Arbeid, SP en GroenLinks laten in een eerste reactie weten de speerpunten in hoofdlijnen te steunen. De partijen zullen zich bij de financiële beschouwingen en de begrotingsbehandelingen sterk maken voor deze punten. Milieudefensie bestrijdt dat er geen geld is voor beter openbaar vervoer. 'Stop het kwartje van Kok in het openbaar vervoer in plaats van wegen', aldus Vera Dalm, directeur van Milieudefensie. 'Voor datzelfde geld kun je meer treinvertragingen voorkomen door het spoor op te knappen en kunnen de bezuinigingen op bus en tram worden teruggedraaid'. Rapport In het vandaag gepubliceerde rapport 'Den Haag laat ons in de kou staan' zet Milieudefensie uiteen hoe zij aankijkt tegen de problemen bij het openbaar vervoer. 'Twee miljard euro extra is minimaal nodig om het openbaar op te lappen', aldus Dalm. Maar volgens Milieudefensie is er nog meer geld nodig om de boel grondig aan te pakken. 'De sociale veiligheid van het openbaar vervoer is onder de maat, net als de toegankelijkheid voor mensen die slecht ter been zijn. Ook moeten er meer fietsenstallingen op stations komen. En Nederland loopt enorm achter op het buitenland met de aanleg van railverbindingen die concurrentie met de auto aangaan, zoals light rail. We hebben geen nieuwe spoedwet wegverbreding nodig, zoals minister Peijs wil, maar moeten spoed maken met het redden van bus en trein.' Voor meer informatie: Milieudefensie Persvoorlichting, 020 5507 333 Meer informatie over de campagne en het rapport 'Den Haag laat ons in de kou staan' zijn te vinden op www.milieudefensie.nl campagne `Den Haag laat ons in de kou staan" Uitspraken ondersteunende organisaties Jan Troost, voorzitter Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad): `Goed bereikbaar en toegankelijk vervoer is een voorwaarde voor gelijke rechten en gelijke kansen voor mensen met een handicap of chronische ziekte. Wij dienen net zoveel mogelijkheden te hebben als ieder ander om te kiezen voor eigen vervoer, taxivervoer of OV. Het is toch ontoelaatbaar dat bussen pas in 2010 en treinen in 2030 toegankelijk moeten zijn? Den Haag, waar blijven jullie?' Floris van Eijk, Bestuurslid Landelijke Studentenvakbond (LSVb): `De meeste studenten moeten rondkomen van een minimaal inkomen en zijn dus aangewezen op het openbaar vervoer. In 1991 heeft de minister studenten een OV-kaart gegeven - waar studenten overigens zelf voor moeten betalen. Goed en betrouwbaar openbaar vervoer is daarom niet alleen van essentieel belang voor studenten, ze hebben er ook recht op.' Donald Cijs, vakbondsbestuurder VVMC (vakbond voor rijdend personeel): `Openbaar vervoer moet weer worden zoals openbaar vervoer moet zijn: klantvriendelijk, veilig, aansluitend en op tijd!!' Drs. A. Sturkenboom, voorzitter CSO, Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties: `Goed, betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer is voor het zelfstandig functioneren van ouderen van groot belang. Zeker wanneer zij met het stijgen der jaren meer fysieke beperkingen krijgen, waardoor lopen, fietsen en autorijden minder vanzelfsprekend wordt. In onze vergrijzende samenleving neemt het aantal ouderen toe. Het past dan ook niet om als overheid op het openbaar vervoer te bezuinigen.' Andries van den Berg, vakbondsbestuurder FNV Bondgenoten: `Helaas voert de overheid een beleid dat de conducteur van de trein jaagt. Ik vind dat de conducteur op de trein moet blijven en dat de overheid moet investeren in meer spooragenten. Alleen dan kunnen we de toenemende agressie naar reizigers en personeel enigszins in de hand houden.' Rudy Schoonveld, voorzitter reizigersvereniging ROVER: `Marktwerking in het openbaar vervoer leidt tot efficiency en meer klantgerichtheid. Dit waren de uitgangspunten van de regering toen zij besloot tot marktwerking in het openbaar vervoer. Helaas zijn deze uitgangspunten niet gerealiseerd. Wat men efficiency noemt, blijkt in de praktijk gewoon bezuinigen. Minder geld van de overheid leidt tot minder treinen en bussen en tot minder servicepersoneel voor de veiligheid.' Ad van den Biggelaar, directeur Stichting Natuur en Milieu: `Om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken, dient er ook een goede aansluiting te zijn met het voor- en natransport. Zo'n aansluiting kan al beter worden met simpele maatregelen als korte en overzichtelijke looproutes naar het perron en actuele reisinformatie. Maar ook investeringen zijn nodig. Investeringen in stations bij Vinex-wijken en voldoende goede fietsenstallingen bij stations.' Ruud Cornelisse, vakbondsbestuurder ABVAKABO FNV: `ABVAKABO FNV, de grootste vakbond in de publieke sector, vertegenwoordigt de belangen van haar leden, waaronder werknemers binnen het gemeentelijk vervoer. Overvolle bussen, trams en treinen zorgen voor stress en agressie onder reizigers. Snijden in vervoerslijnen en frequentie leidt vervolgens tot een directe verslechtering van de arbeidsomstandigheden voor het personeel.' Website: http://www.milieudefensie.nl |
Read more about: natuur, dier en mens | supplements | | |