| |
Gevaarlijke fascist Hannie Schaft - 19.08.2003 00:22
Nazi Eite Homan - Nazi Deze nazi, is de baas van een aantal websites die spreekt over het joodse gevaar. Hij is een overtuigde nazi die zich onder andere bezig houdt met anti-anti-fascisctiche activiteitren, haat tegen joden, haat tegen links etc tetc etc. Hij heeft een website waarop hij foto's publiceerd van antifascisten etc. Volgens mij nog nooit gearresteerd..... |
Read more about: anti-fascisme / racisme | supplements | some supplements were deleted from this article, see policy | spelfouten | 19.08.2003 01:53
zouden die verbetert kunnen worden?
| Draaideur nazies | 19.08.2003 02:30
Draaideurnazies als Eite Homan worden nooit opgepakt. Uiteindelijk zijn nazies, net als de politie, instrumenten van de heersende klasse.
| jawel, maar.... | alles klar - 19.08.2003 02:57
... aan de andere kant is het juist Eite Homan geweest die in het verleden regelmatig aanzoeken richtte tot linkse organisaties om samen een 'Querfront' te vormen tegen het 'judeo-kapitalisme'. Eite Homan is het ook die de DDR een 'volmaakt Pruisische staat' vond, het Chinese maoisme de 'puurste vorm van het nationaal-socialisme' en Noord-Korea de 'perfecte Fuhrerstaat'. Eite Homan ziet vooral veel in anarchisten, die dan tot 'nationaal-anarchisten' moeten worden omgeturnd. En van onvervalste stalinisten is hij ook al niet vies. Binnen een partij als de NCPN bijvoorbeeld (waarmee Homan zijn sympathie voor de DDR, China en Noord-Korea deelt) is een jaar of tien terug dan ook veel aandacht besteed aan dit gedachtengoed van 'linkse' nazi's. Enfin, de uitkomst van zulke discussies is gelukkig altijd dezelfde: links kent in Nederland merkwaardige varianten, maar geen ervan is zo gek of eerloos om mee te willen werken aan een 'Querfront' van déze aard (die conclusie had in de NCPN ook de overhand). | Nationaal-anarchisme?! | EcoNozem - 19.08.2003 09:33
Heeft Homan het woord 'nationaal-anarchisme' ooit werkelijk in de mond genomen?! Die term kan niet. An-archisme betekent 'niet heersen'. Er bestaan ongeveer anderhalf keer zoveel soorten anarchisme als dat er anarchisten zijn, maar al die soorten staan voor principieel on-hiërarchische organisatievormen. Nationalisme plaatst de leden van de ene natie boven die van de andere. Nationalisme kan monarchistisch zijn (met één leider), olichargistisch (met meer leiders) maar nooit an-archistisch. Met aanhangers van Mao, Stalin of desnoods Lenin kunnen types als Homan althans in theorie nog een front vormen, maar met anarchisten? Onmogelijk! Als het nationaal anarchisme ooit van de grond komt dan zal het partijlogo waarchijnlijk een vierkante cirkel zijn. | oh jawel hoor | 19.08.2003 10:31
Eerst samen de nederlandse staat ten val; brengen en daarna zoeken we het onderling wel uit. Dat hebben ze daadwerkelijk (tevergeefs) van de grond proberen te krijgen in o.a. Groningen.
| rechts of recht | henk - 19.08.2003 10:40
ook Eite Homan heeft het recht om Jezus aan te nemen | de staat | gump - 19.08.2003 11:06
volgens mij is het niet het leiderloze, dat Homan aantrekkelijk vindt in de anarchisten, maar het verzet en de actiebereidheid van de anarchisten om de staat, zijn instituties en de heersende orde, onder vuur te nemen. Homan voelt zich (terecht) beknot in zijn mogelijkheden om zich te uitten en om zijn ding te doen. Dat brengt hem in conflict met de staat en de maatschappij. Anarchisten hebben daar ook last van want die zijn principieel in conflict met de staat. Dat uitten ze ook en af en toe gooien ze met stenen of erger. Dat is denk ik hetgeen dat Homan wel leuk vindt, een beetje revolutionaire romantiek, een beetje strijd tegen het gevestigde systeem en 'wat we met de joden doen zoeken we later wel uit'. Zo heel veel ideologie zit daar volgens mij niet achter. | waarom? | 19.08.2003 12:04
waarom moeten mensen vaak zo hard afgeven op welhaast willekeurig benoemde groepen andere mensen om hun mening te behalen? waarom moet het altijd ten koste van anderen om je 'gelijk-te-behalen'.... wees gewoon wie je wil zijn en laat anderen met rust; je kan aan iemand nimmer zien hoe iemand denkt, dus elke mening is bijna per definitie als een 'pre-occupatie' te beschouwen....
| Nuttige idioten? | Nestor Makharov - 19.08.2003 12:14
Je hoeft maar een beetje Historische Kennis van de Russische Revolutie en de Spaanse Burgeroorlog te hebben, om te weten dat @narcho's door (Nationaal) Socialisten danwel Communisten graag als axie-kader "meegenomen" worden. De Grote Leider Vladimir Illitch Oulyanov (Lenin) had er een prachtige uitdrukking voor: "Nuttige Idioten". Tuurlijk kon-ie het Rel-potentieel van Maknovieten, Mensjevieken, "Sociaal-fascisten" wel gebruiken toen in 1905 (mislukt) en 1917 (Dawai!) zijn Russische Revolutie plaatsvond. Daarna gingen ze toch echt op Wintersport naar Mogadan, Kamtjatka en verder. Lenin was nog relatief mild. Josif "Koba" Stalin pakte het zoals bekend wat voortvarender aan, met Gruwelijke gevolgen... Tijdens de Spaanse Burgeroorlog werden de @narchisten van POUM en CNT-FAI zo gevaarlijk (bezetting telefooncentrale Barcelona, o.l.v. een @narcho-kolonne bijv.) dat Communisten & Fascisten "Kameraadschappelijk" hun invloed saboteerden. Onder "Anarchisten" was er nl. geen "Organisatie", en omdat Commies & Fasco's nu eenmaal erg van Kadaver-discipline houden, moesten deze "ongeleide projectielen" worden "opgeruimd". George Orwell - Hommage to Catalonia Hanns Marius Enzenberger: De Korte zomer van de Anarchie zijn 2 meesterlijke boeken over de onderwerp. Een incident uit de jaren van de Massale Vredesdemo's tegen de Kruisraketten/Stop de Neutronenbom! staat mij nog steeds helder voor de Geest. Als @narcho-groep wilden wij ook borden meedragen tegen de Russische SS-20's, en de Russische bezetting van Afghanistan. De CPN/Commie "ordedienst" sloeg die spandoeken uit onze handen, de term "revisionistische Provocateurs" en natuurlijk...CIA-agenten viel, en een paar echte "CPN-Havenarrebeiders" type Jerommeke liepen de verdere Demo hinderlijk in onze buurt. Na de demo kwam zo'n Universitair geschoolde Polder-Lenin ons triomfantelijk toebijten dat wij "Na de Revolutie" nog eens op een Aardappelveld in Oost-Grunning'n een "Heropvoedingskamp" tegemoet konden zien. Ik ga er absoluut vanuit dat NCPN, VCN, VCP of hoe die Commie-splintertjes nu ook mogen heten zo type als Eite Homan doorzien. Maar qua kadaverdiscipline zitten zij gewoon op 1 LIJN: ALLES wat niet volgens "hun" draaiboek verloopt, moet worden kortgehouden, gefrustreerd, onschadelijk gemaakt. Zie hoe, ook anno 2003 (anti-Golfoorlog-demo 22 maart bijv. ) de zogenaamde "Internationale Socialisten", de NCPN, de Verenigde Communistische Partij van Iran (?!?) zichzelf onevenredig belangrijker maken dan zij zijn. En vooral agressief folderen met ronkende propaganda-taal, alsof er zonder de IS of NCPN zo'n Demo Nooit tot stand was gekomen. De Nederlandse "arrebeider" kan rustig weer gaan slapen: de NCPN, VCP danwel IS "denkt" voor hen... Let straks op 20 sept. a.s. maar eens op bij de grote "Keer het Tij"-demo tegen Bak-ellende 2: juist die kleine Marxistische stoorzenders gaan weer proberen die hele Demo naar zich toe te trekken. Die Partei hat immer Recht! (Waar kenden wij dat ook alweer van?) :( Website: http://www.keerhettij.nl | innngewikkeld!!! | 19.08.2003 12:42
innnngewikkeld!?! kan de politiek niet gewoon wèg??? vanzelfsprekend -zònder- dat er slachtoffers vallen??? of suggereer ik nu weer teveel.... zuchtheid.... waar haalt men toch altijd weer de moed vandaan over andermans/vrouws leven te 'heersen'? of heeft men gewoon een geleide-persoon nodig? (mijn politieke kennis is minimaal, maar mijn bek valt iedere keer weer open over het lef van de te nemen/genomen beslissingen; vooral omdat het zelden tot nooit - ten goede van een ander is- ik blijf hier denk ik maar dom in, denk ik ;-( | toch niet | gww - 19.08.2003 13:35
Met dat lange commentaar hierboven wordt eigenlijk alleen maar gesteld dat communisten en fasco's elkaar wel af en toe weten te vinden of dicht bij mekaar terecht komen. Er zijn tegenwoordig in allerlei landen zogenaamd rood-bruine allianties van splintergroepjes, maar dat gaat dus over nationaal communisme. Aan de literatuurlijst daarover zou ik nog het werk van Jorge Semprun willen toevoegen. Dat een paar puberale fascisten bedenken dat er iets als Nationaal Anarchisme zou moeten bestaan, wil natuurlijk nog niet zeggen DAT het ook bestaat (of uberhaupt mogelijk is). Zo'n soort denkfout maakt een groep als de Fabel van de illedinges gelukkig alleen maar. Wie een beetje kennis neemt van de basiselement van anarchisme snapt dat natuurlijk. Hetgeen weer niet wil zeggen dat er geen mensen zijn die zich anarchist noemen maar er een praktijk op nahouden die eerder aan een van die andere kampen doet denken. | Het moeras van begrip | Anil Ramdas, NRC - 19.08.2003 14:24
"Het lijkt me zo heerlijk om je nergens mee te bemoeien. Gewoon begrijpen en niet oordelen. Geen partij kiezen, geen mens zijn." nu te lezen op de website van het NRC, uit mijn hart gegrepen, ook de rest van zijn column is zeer de moeite waard! heerlijk naamloos door het leven te gaan: enkelt nog spelen en de dingen doen die nodig zijn samen te leven! primair en eenvoud: "leef met vlag en wimpel! Houdt het simpel!"
| andere bronnen over nationaal-anarchisme | alles klar - 19.08.2003 14:42
Toch bestaat er wel degelijk zoiets als nationaal-anarchisme. Het begrip leidt sinds jaar en dag bijvoorbeeld een tamelijk actief leven in de UK, waar het 'National Revolutionary Front' (NRF) o.l.v. Troy Southgate één van de voortrekkers is. Op de begin dit jaar uit de lucht gehaalde site autarky.rosenoire.org plaatste men het volgende vraag/antwoordschema, waarvan hier een uittreksel: 1. "Why 'national' anarchism? Surely nationalism is incompatible with anarchic principles?" 'National-Anarchists do not support nationalism in the sense that we look to artificial nation-states or borders and boundaries... Therefore we base our 'national' outlook on a much broader framework, not on the limited parochial attitudes of nineteenth-century imperialism... We firmly believe in political, social and economic decentralisation. In other words, we wish to see a positive downward trend whereby all bureaucratic concepts such as the UN, NATO, the EU, the World Bank and even nation-states like England and Germany are eradicated and consequently replaced by autonomous village-communities.' 2. 'Are National-Anarchists racist?' 'Certainly not. On the contrary, our vision is based upon the realities of self-determination for all peoples and not on mindless racial hatred towards others. Furthermore, we do not subscribe to a supremacist agenda or wish to enforce our worldview on others. National-Anarchists are racial separatists and wish to build links with like-minded individuals and organisations regardless of their racial or ethnic background.' 3. But what if people disagree with your ideas? 'Fine. We have no problem with that. As long as they do not prevent us from occupying our own space and land in which to live according to our own principles and beliefs. Those who attempt to interfere with our way of life or prevent us from realising our distinct vision based upon Natural Order are nothing short of fascistic and authoritarian. We do not wish to persecute others or bend them to our will. Let them found their own communities.' 4. How do National-Anarchists intend to pursue their objectives? 'In years to come the Capitalist System will begin to disintegrate in the way that the Roman Empire planted the seeds of its own destruction by initiating a policy of gradual expansionism and the control of the periphery. Therefore we must hasten its demise by encouraging revolution on the periphery and, thus, depriving the urban centres of their resources. Once we enpower the exploited peoples in the so-called Third World, we can finally cut off the tentacles of Capitalism one by one until the very cores of political and economic power are completely eradicated. Destroy from within and create from without, that is the solution.' 5. The centres of power are mainly in Europe and North America, so what will become of the West? 'Who cares! The whole concept of Western civilisation has been built on exploitation and greed. Moreover, it is an historical progression which has taken mankind away from its natural state and led to the enrichment of the few at the expense of the many.' 6. What is the way forward for National-Anarchists? 'We will continue to forge useful links between all opponents of Big Business and globalisation, in the hope that eventually we will become one of the movers and shapers of the developing anti-Capitalist movement. So in this regard we extend the hand of friendship and co-operation to all like-minded peoples both in Europe and around the world.' Conclusie: terwijl het aan geen twijfel onderhevig is hoe de nationaal-anarchisten zich politiek situeren (let op passages over 'Natural Order' en 'racial separatism' - door hen onderscheiden van 'racism') dienen zich in hun uitlatingen toch ook veel overeenkomsten aan met linkse anarchisten: 1. afkeer van de natiestaat en zijn 19e-eeuwse imperialisme; 2. voorkeur voor decentralisatie en het zelfbeschikkingsrecht van kleine gemeenschappen; 3. anti-kapitalisme; 4. steun aan de Derde Wereld; 5. afkeer van het idee van westerse suprematie in de wereld. Beide stromingen lijken ook een zekere afkeer van het marxisme te delen (hoewel dit bij de linkse anarchisten soms alleen betrekking heeft op de stalinistische ontsporing daarvan). In een interview op de al langer (begin 2002) uit de lucht gehaalde site nationalbolshevik.com/nrf sprak Southgate over zijn nationaal-anarchisten als '... those who advocate some kind of alternative to the Twentieth Century’s most dominant, widespread and corrupt ideologies: namely, Capitalism and Marxism.' | tussendoortje | op werk nl - 19.08.2003 15:01
op het eerste gezicht geen slechte formulering en doet me denken aan de film "Braveheart" het blijft me verbazen, of je nu voor of tegen een "denkstroming" bent, dat men zo de 'bek gesnoerd wordt' Als je dan toch zou blijven denken, kan je de formuleringen steeds weer bijstellen omdat iedere situatie vaak toch weer nieuw is.Enfin, ik zwam teveel; leven zolas je wilt! ik ga deze site zo uitprinten, ook voor de literatuurlijst!!! thanx | marxisme is geen ideologie | 19.08.2003 15:10
marxisme is een wetenschap waarmee je het verloop van de geschiedenis kunt verklaren. Het stelt dat de mens een product van zijn of haar omgeving is.
| De Russische revolutie | 19.08.2003 15:58
Was niet lenin's revolutie maar een een revolutie van het Russische volk. Wie dat ontkent, stelt zichzelf buiten iedere discussie over het verloop van de geschiedis en kan door niemand meer serieus genomen worden. Het was het russische volk dat de politieke machtverhouding radikaal om gooide. Iets anders is de rol van Lenin in deze.
| wetenschap van respect??? | hm.... - 19.08.2003 16:03
| niet om te winnen,maar | nijntje - 19.08.2003 16:21
Freedom; [self-] respect [ empathize with anyone else, animals and plants; be care-full and protect ] knowledge [ to come through life the best way you want; exchange with other people ] sense of humor [ not to be explained! ] love [ for yourself, your partner, children, family, friends, animals, plants and everything that is on this world as well in the universe ] zoiets?
| non-nieuws | groninger - 19.08.2003 18:45
Dat Eite Homan een gevaarlijke nazi is is echt geen nieuws...dat is hij al een kleine 20 jaar. Hij is/was een van de leidende figuren achter het ANS (dat in 1984 werd verboden)en de europees coordinator van de NSDAP/AO. Beide organisaties behoren tot de harde kern (neo)nazi's. Homan is zo vaak gearresteerd dat opsommen zinloos is, dus die info bij het stukje is foutief. Homan woont in Groningen, in de wijk Beyum. Tegenwoordig is hij weinig meer op straat actief, maar heeft hij zijn activiteiten verlegd in de internationale sfeer (contacten onderhouden met nazis door heel europa). | groninger - 19.08.2003 18:45 bedankt | M02 - 19.08.2003 23:07
Voor deze 'On-topic' aanvulling :-) | Zwarte Vlag | freedom!!!! - 19.08.2003 23:19
dat wat ik dan hierboven tussen geplaatst heb, is vooral omdat ik zelf in ieder geval niet meer begrijp waar de (als je al zo màg vergelijken???)meest gruwelijke 'holecaust' heeft plaats gehad-nog plaats vindt- en....???? wat nog meer.... weet wel dat ik het door de jaren bijeen geraapt heb en zeer beslist NIET alleen heb geformuleerd... (misschien dat er ook 'rood' in de vlag hoort, wit? ben effe de weg kwiet....) xxx | re: spelfouten | M02 - 20.08.2003 02:41
eerder op deze pagina: -------------- spelfouten 19.08.2003 01:53 zouden die verbetert kunnen worden? --------------- Dat zou kunnen, maar sorry, niet zomaar. Principieel wordt er niet zomaar ingegrepen binnen artikelen van derden, zeker niet op verzoek van onbekenden. Tevens, de indymedia.nl redactie vrijwilligers hebben ook wel wat anders te doen dan alle spelling, grammatica en formuleringen van onbekenden verbeteren. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om zorgvuldig te publiceren. Veranderingen aan Open Nieuwslijn postings, worden alleen eventueel gedaan op verzoek van de werkelijke auteur van het geposte artikel. Contact via de redactie kan via e-mail of in de chatroom #nl op irc.indymedia.org. Daar kan men ook voor verdere vragen en uitleg over indymedia redactie werk terecht. CHAT aanwijzingen en weblink: http://indymedia.nl/nl/2001/10/118.shtml | | groninger - 20.08.2003 12:31
Volgens mij is de reden dat Homan in het verleden contact zocht met links om "samen de revolutie te plegen" dat hij het kapitalisme ziet als iets Joods: hij noemt het niet voor niets 'Judeo-kapitalisme'. Elke antikapitalist is volgens die redenering ook antisemiet. Overigens is een van de overeenkomsten tussen sommige communistische stromingen en nazisme hun antisemitisme; het door de Russische geheime dienst geschreven "protocollen van Zion" wordt tegenwoordig veel door nazis gelezen. (In dat stuk wordt gesuggereerd dat het een oud Joods stuk dat beschrijft dat de Joden een geheim plan hebben om de wereld te domineren.) De overstap van Homan van Maoisme naar nazisme is dus minder groot dan ze lijkt; beide zijn antisemitisch. | Russische geheime dienst | 20.08.2003 13:03
Communisten hebben met nazies hun anti-semitisme gemeen? Beetje scherp door de bocht geformuleerd. Als je dan ook nog insinueerd dat de russische geheime dienst, die van de communisten was, ben je gewoon fout bezig. Het was de tsaristische geheime dienst die die protocollen schreef. Bakonien en Kropotkin waren 2 anarchisten die niet vies waren van anti-semitisme overigens.
| Proudhon, niet Kroptkin | 20.08.2003 13:04
van Kroptkin weet ik het niet, ik bedoelde Proudhon | communisten en anti-semieten | 20.08.2003 13:08
Communisten verwerpen iedere religie. Dat dat in het geval van het jodendom meteen anti-semitisch genoemd wordt... | nee | groninger - 20.08.2003 13:20
Natuurlijk zijn niet alle communisten antisemitisch, sommige stromingen echter wel, en in het bijzonder de russische staat toen zij zich communistisch noemde.(en daarvoor ook) Tegenwoordig hoor je gelukkig weinig antisemitische uitspraken meer van communisten. | Protocollen | xavier - 20.08.2003 14:01
De "Protocollen" komen niet van de Communistische, maar de tsaristische Russische geheime dienst. Het idee was zowel communisme als liberalisme in een kwaad daglicht te stellen door ze te presenteren als het produkt van een Joodse samenzwering. Ofschoon het Bolsjewisme geen exclusief Joodse aangelegenheid was, waren Joden wel oververtegenwoordigd in deze beweging. Het was voor de tsaristische geheime dienst dus niet moeilijk in te haken bij bestaand anti-semitisme onder de Russische bevolking. Tegenwoordig zijn de "Protocollen" opvallend populair in het Midden-Oosten en je komt de tekst daarom tegen op zowel extreem-rechtse als fundamentalistisch-islamitische websites. | | groninger - 20.08.2003 14:16
Ik lijk inderdaad het in Rusland voor, tijdens en na de communistische tijd levende antisemitisme wat te veel aan het communisme te hebben verbonden. Het feit dat er dus ook communisten aan meededen/doen heeft wellicht meer van doen met het feit dat antisemitisme in Rusland hoogtij vierde/viert dan met het feit dat sommigen ervan zich communisten noem(d)en. Met mijn excuses aan communisten die zich gekwetst voelen. Nog even wat citaten van Bakoenin en Marx over Joden: Bakoenin en Marx Het zou vreemd zijn wanneer links niet beïnvloed werd door deze geschiedenis van het antisemitisme. "Het joodse vraagstuk" werd ook in deze kringen hevig bediscussieerd. En inderdaad, velen gaven regelmatig in woord en geschrift blijk van fel antisemitische opvattingen. Zo schreef de anarchist Michael Bakoenin over de joden: "Met één voet staan ze in het bankwezen, met de andere in de socialistische beweging, met hun achterwerk zitten ze in de Duitse pers." 5 Maar ook zijn aartsvijand Karl Marx, zelf afkomstig uit een half-joods gezin, kon er wat van. Marx' antisemitisme blijkt vooral uit de talloze kleine opmerkingen en speldenprikjes in briefwisselingen. Hoewel onder andere ook Chinezen en "yankees" het moesten ontgelden, waren de joden toch zijn favoriete object van spot. In een brief aan zijn vriend Friedrich Engels schreef Marx bijvoorbeeld over de Duits-joodse socialist Lasalle dat de uiterlijke kenmerken van deze "joodse nikker" zouden laten zien dat Lassalle "van de negers afstamt die zich bij de stoet van Mozes uit Egypte aansloten". Een andere mogelijkheid was dat "zijn moeder, of grootmoeder van vaders kant, zich met een neger kruiste". "Welnu", schreef Marx verder, "deze verbinding van jodendom en germanendom, met de negroïde basissubstantie moet wel een zonderling product voortbrengen. De opdringerigheid van deze knaap is ook nikkerig".6 Minder platvloers was Marx' later gebundelde briefwisseling die in het Nederlands verscheen onder de titel "Over godsdienst, staat en het joodse vraagstuk".7 Marx constateert daarin dat niet zozeer de religie afgeschaft moet worden, als wel het aardse onrecht dat eraan ten grondslag ligt. Zonder die basis van ellende en honger zou de godsdienst een snelle dood sterven. Maar dat gold volgens hem alleen voor het christelijke geloof en blijkbaar niet voor het jodendom. Want waar hij als wereldlijke grondslag voor het christendom onrechtvaardigheid en sociale ellende noemt, is dat voor het jodendom "de praktische behoefte, het eigenbelang". Marx gaat verder: "Wat is de wereldlijke eredienst van de jood? De sjacher. Wat is zijn wereldlijke goed? Het geld".8 De sleutel tot "het joodse vraagstuk" ligt voor Marx zodoende in de opheffing van deze wereldlijke grondslagen van het jodendom, het kapitalisme dus.9 (zie: http://www.gebladerte.nl/10916f58.htm) | samenvattend | 20.08.2003 15:04
Het is onzin om te beweren dat communisten of anarchisten anti-semitische tendenzen hebben. Een proletatier heeft geen vaderland, religie is opium voor het volk.
| | Groninger - 21.08.2003 16:48
Waarom gaan mensen dit soort discussies aan op een 'nieuws' site terwijl de discussie al zo oud is als de weg naar rome? domme groninger wijsneus! | hannie schaft es wieder | Latente Nationaal-Anarchist - 21.08.2003 16:54
Zet dan ook even je bronnen erbij Hannie dan kunnen mensen zelf hun mening vormen! of staat er te veel klare taal in Eite's websites? | | groninger - 21.08.2003 20:52
Mensen moeten beter lezen wat ik schrijf; er staat dat de overstap van Homan van de maoisten naar de nazi's niet zo vreemd was....er staat dus niet communisten...... Overigens was Homan zeker niet de enige die deze overstap maakte, michael Kuehnen en een fiks aantal anderen maakten dezelfde switch. Wil je hier meer over weten lees dan het boek 'en morgen de hele wereld' van Karel ten Have. | ja hoor | 22.08.2003 11:19
"De overstap van Maoisme naar nazisme is niet vreemd." Ik proef toch wat teveel Fabel invloeden. Dat hij is begonnen bij de KEN staat buiten kijf, dat hij ooit maoist is geweest waag ik te betwijfelen.
| Denk zelf... | Hans - 22.08.2003 13:40
"Ik proef toch wat teveel Fabel invloeden". Jezus, hoe zielig kun je zijn! Naar mijn weten heeft De Fabel nooit wat gezegd over de overstap van enkele maoïsten naar het nazisme. Maar ongetwijfeld zullen ze, net als iedereen die een beetje verstand van de materie heeft, onderschrijven dat een paar mensen die overstap gemaakt hebben. Dat is nu eenmaal een feit en daar is niets nieuws aan.
| overstap | 22.08.2003 15:33
Die overstap is gedaan ja. Maar hij beweert dat het niet vreemd is als maoisten overstappen naar het nazisme. Dat waag ik toch te betwijfelen.
| Fascisme en communisme vergelijken | Gerard - 22.08.2003 21:34
Fascisme en comminisme zijn uiteindelijk niet te vergelijken, het zijn twee heel verschillende systemen. De totalitarisme-theorie (die beweert dat beide uiteindelijk hetzelfde zijn) wordt door rechtsen ingezet als verdachtmaking van elke vorm van links. Zie ook: http://www.gebladerte.nl/10647f38.htm "Het hakenkruis van de communisten"? | De wondere wereld van het nationaal-maoisme | alles klar - 22.08.2003 23:03
Voor een interessant licht op het nationaal-maoisme de volgende invalshoeken: 1. Het boek van de Finse auteur Kaj Murros, 'Revolution And How to Do It in a Modern Society'. Over Murros: 'The turning point in his life was the year 1996-1997 when he was staying in Beijing studying chinese. During this time Murros became more deeply acquainted with the thoughts of Mao Zedong and found a new perspective on socialism and on revolution in modern conditions.' ( http://www.kolumbus.fi/aquilon/theauthor.htm, zie verder http://www.kolumbus.fi/aquilon/intindex.htm) Hoe ziet dat nieuwe perspectief eruit? Om te beginnen wordt het anti-traditionalisme van 'kosmopolitisch' links aan de kaak gesteld: 'Common tendencies within the mentality of radical leftism are the healthy and youthfull desire to shake obsolete and reactionary belief systems on the one hand, and a nihilistic frenzy to wipe out everything remotely traditional on the other.' En dat laatste is niet goed. Immers: 'History teaches us that you can't defeat history. There is no void where one could create social structures without history or past. All efforts to do so will lead to disaster.' Daarom is moet het socialisme gebaseerd worden op de natie. 'A true socialist must always reflect on how he or she could learn from the past, so that socialism could develop naturally and organically based on the concrete historical experience of the nation.' Veralgemenend: 'A true socialism can only be built on a national basis guided by the historical experience of the people and of the nation. The biggest mistake in building socialism lies in trying to create an unorganic, cosmopolitan socialism lacking roots in the concrete history of ordinary people.' Immers: 'Cosmopolitan socialism and capitalism are basically the same. They will fall, because they have no roots in real life and lack organic cohesion.' Vanuit historisch-materialistisch perspectief kan men dan ook zeggen: 'The relationship between historical materialism and national spirit is the same as the relationship between matter and energy. They are the opposite sides of the same coin.' Nationalisme en historisch materialisme? Jazeker. 'Traditionally historical materialism and nationalist thinking have had a dualist thesis- antithesis-relationship. Once this dualism vanishes and a new synthesis is formed, an entirely new world will come about. Nationalism must be connected with the real world by using the methodology of historical materialism. In the light of historical materialism we can see how the nation and the nation state are the climax of the intellectual and social evolution of humankind.' Zo ziet men maar: 'The ideology of the Party must be materialistic in method and truly national in spirit.' Het nationalisme is een wapen in de klassenstrijd. 'The reactionary nationalism of the bourgeoisie must be replaced with a progressive socialist nationalism.' Dit is nodig want 'Only when capitalism has been replaced with socialism the nation will truly be free to express itself and develop without restraint.' Daartoe is nodig een 'dictatorship of the national proletariat'. 'The dictatorship of the national proletariat is an indispensable first step on our way to an organic democracy.' De organische ordening van de natie, komt het u bekend voor? De auteur wel. 'In a socialist system, the nation governs itself through the means of organic democracy.' De bourgeois-falsificatie van de natie moet uiteraard bestreden worden. 'The nation must not be mystified as the reactionary bourgeoisie often does. Reactionaries tend to mystify the nation, because they want to use the state as their instrument for reactionary class politics and oppression.' Dat is toch maar opium voor het volk. 'The mystification of the nation by reactionaries is meant as opium for the working class.' In plaats daarvan 'One must understand the nation as a product of material forces in history - this is the cornerstone of the progressive nationalism and progressive socialism.' De arbeidersklasse is de draagster van de natie. 'The working class must always be able to see its role as the fundamental force behind the nation and the nature of the material forces in history which have created the nation and the working class itself.' Natuurlijk heeft het socialisme behalve een sociale ook een 'genetische' en een 'biologische' basis. Genetisch, want 'The existence of the nation is based on the sense of community and longing for closeness, which both stem from the genetic basis of humankind.' En biologisch, aangezien 'In the last analysis, modern ecological socialism can be defined as a socialism based on biology itself.' Ecological? Ja, de internationale kapitalistische uitbuiting van de nationale ecologie is namelijk één van de belangrijkste obstakels op de weg naar dit organische, nationale socialisme. Wie zwijgt over het kapitalisme, hoeft zich niet te beklagen over de immigratie, om het met de nieuwrechtse denker (en ex-communist) Alain de Benoist te zeggen. 'Damage has been inflicted upon the economic ecosystem of labour, production and capital in the western industrialized world by alien and uncontrollable elements such as the use of cheap foreign labour and free transactions of capital. Thus the system has begun to lose more and more of its internal energy and faces possible destruction.' Nationale eenheid is derhalve geboden. 'The revolutionary ecological movement must be able to mobilize the national sentiment and thus all the latent energy of the nation in order to win the struggle against the forces of international capital, the greatest threat to life on earth.' Een enigszins vergelijkbare visie op socialistische natievorming vindt men bij de Kampfbund Deutscher Sozialisten, die echter veel dichter tegen het nationaal-socialisme aanschurkt en van marxisme niets moet hebben ( http://www.kds-im-netz.de, klik op 'wetterleuchten'). 2. de Belgisch/Frans/Zwitserse Parti Communautaire National-Européen met haar periodiek Nation Europe, die op http://www.amnistia.net/news/articles/dr-rep/doc2.htm ervan wordt beticht "nazi-maoïste" te zijn: 'Le mensuel "Nation-Europe" est l'organe du Parti Communautaire National Européen (PCN) créé par Jean-François Thiriart. Ce militant belge d'extrême-droite est condamné à la prison, en 1945, pour sa collaboration avec les nazis... Partisan d'une "Grande Europe" débarrassée de l'emprise des États-unis et des juifs, il se rapproche du dictateur roumain Nicolae Ceaucescu, du dirigeant libyen Khadafy, et élabore une doctrine "national-bolchévique". Sa fascination pour la Chine et la Corée du Nord vaudra au PCN le qualificatif de parti "nazi-maoïste". (website PCN: www.pcn-ncp.com) 3. het artikel From National Bolshevism to Ecologism van Loren Goldner ( http://home.earthlink.net/~lrgoldner/natbolsh.html), waarin een link wordt gelegd tussen nationaal-bolsjewisme, ecologie en maoisme: '... since 1973 we have seen, in the advanced capitalist sector, the return, under the rubric of "ecology", of another oscillation which can be intergrated into the National Bolshevik perspective. I cannot trace in a few lines the relations between the current ecology movement and the German Wandervogel of the 1900-1929 period, a youth movement whose members went over massively to fascism. Nor can I trace the links between Ernst Juenger and Mao tse-tung, but there is no question that there is a significant presence of ex-Maoists in the ecology movements of Germany, France and Portugal. It was not for nothing that Western European Maoism was recently characterized as the "last anti-industrial utopia". Een utopie die wel vergeleken wordt met de verheerlijking van het boerenleven onder het nationaal-socialisme. 'De ware helden komen van het platteland,' zei Heinrich Himmler ooit.
| Russische Anarcho-fascist? | Simon S. - 23.08.2003 10:32
De Sint-Petersburgse schrijver Edoeard Limonov kan er ook wat van. Naar Westerse maatstaven is Limonov vooral een "anarchist", deze schrijver van prachtboeken als "De Russische dichter houdt van grote negers" en van het schot-schrift "Limonka". Naast citroen betekent dit ook: "Handgranaat" in het Russisch, en hun logo is dan ook een citroen die tot handgranaat gephoto-shopped is. En net als ons aller Gerard Reve is Limonov erg "in de Heren" :) met voorkeur voor uniformpjes, zweepjes, handboeien en kaalkoppen. Onder het Communisme zat-ie vanwege zijn sexuele geaardheid regelmatig in de bak. Limonov en zijn bende kaalkoppen met voorkeur voor de militaire dump-zaak bezoeken regelmatig alle mogelijke culturele activiteiten in "Piter", zoals de Russen "Lenin"grad Altijd zijn blijven noemen. Het zijn intelligente, humoristische provocateurs, waarmee je goed kunt lachen en drinken. Behalve als je "zwartkont" (=Russisch scheldwoord voor Tsjetjenen, "Muzelmenny") bent: Limonov en zijn bende trappen je half-dood, nadat ze eerst wat SM-lol met hun doodsbange slachtoffers hebben uitgehaald. Op de website www.pchela.ru staat een Engelse en Duitsche vertaal-button, en het interview met Tovarich Limonov "Er bestaat geen links of rechts, alleen verzet!" is een ware hersenkraker voor politiek-correcte zweefkezen. Dream on, dawai! Website: http://www.pchela.ru | |
supplements | |