| |
Polderbaan toont macht Schiphol Joris Wijnhoven - 24.07.2003 10:04
Zal het rumour rond Schiphol ooit verstommen? Zolang de politiek de luchthaven geen strobreed in de weg legt absoluut niet. Zal het rumoer rond Schiphol ooit verstommen? Voormalig verkeersminister Netelenbos dacht van wel toen ze ruim een jaar geleden op de valreep haar Wet Luchtvaart door de senaat loodste. In die wet zijn de milieugrenzen voor Schiphol vastgelegd. Schipholbaas Cerfontaine moet zijn handen dichtgeknepen hebben: de normen voor stank, vervuiling, gevaar en lawaai werden flink opgerekt. Netelenbos pretendeerde de geschiedenis in te gaan als minister die een einde maakte aan het gekrakeel rond Schiphol. Niets blijkt minder waar, betoogt Joris Wijnhoven van Milieudefensie. De ellende begon al in oktober. Rekenaars van het NIVR becijferden het groeipotentieel voor Schiphol op zo’n 800.000 vluchten in 2020. Of dat maar even mogelijk gemaakt kon worden. Want het kon toch niet zo zijn dat de overheid de groei nodeloos in de weg zou zitten. De brutale aanval op de zojuist fors opgerekte regels kwam razendsnel. De ambitie om milieugrenzen te maken die niet meer ter discussie staan was gelijk al mislukt. Is Schiphol dan nooit groot genoeg? Blijkbaar niet. Het asfalt van de Polderbaan is nog niet droog, of Cerfontaine tracht de geesten rijp te maken voor een volgende stap: de introductie van een zevende en achtste baan. Een sterker bewijs dat Schiphol slechts aan haar eigen capaciteit denkt en uiteindelijk geen moer geeft om haar omgeving is niet denkbaar. Na de kerst is er volop ophef rond de Commissie Deskundigen Vliegtuiglawaai, die gevraagd is een handhaafbaar geluidsnormenstelsel te ontwikkelen, waarbij (jawel) gemeten gaat worden. Voorzitter Berkhout gooit het bijltje erbij neer. De Delftse professor wordt voortdurend door ambtenaren gedwarsboomd. Blijkbaar is het ministerie niet geďnteresseerd in eerlijke metingen en volgt ze liever Schiphols agenda van groei. Staatssecretaris Schultz komtter vervanging ten langen leste aanzetten met CDA-senator Eversdijk, die er tot op de dag van vandaag niet in is geslaagd zelfs maar met een plan van aanpak te komen. Ook in praatclubs als het Centraal Regionaal Overleg Schiphol (CROS) worden veel vrome woorden gewijd aan de noodzaak van een goed meetstelsel, maar er gebeurt letterlijk niets. Een jaar lang is er door wie dan ook niet een concrete stap gezet om de belofte aan omwonenden in te lossen dat er minder geluidshinder zou komen. Eind juni krijgt de klucht rond Schiphol een onverwacht hoogtepunt. Schiphol beweert zich misrekend te hebben bij de totstandkoming van de luchtvaartwet. Ten noorden van de Zwanenburgbaan stuiten ze ‘ineens’ op te strenge normen, waardoor deze baan niet optimaal gebruikt kan worden. Het is weinig geloofwaardig dat miljoenenbedrijf Schiphol een dergelijke fout zou maken. Belangrijker is dat het argument van Schiphol om de Polderbaan aan te mogen leggen nu juist was, dat de Zwanenburgbaan dan zou kunnen worden ontzien. Schiphol meldt doodleuk aan Schultz moedwillig de wet te gaan overtreden als zij de normen niet oprekt. Hoe arrogant kan een bedrijf worden als ze geen weerwerk van de politiek krijgt? Omwonenden hebben het nakijken. Cerfontaine rekent een verontrustend sommetje voor. Als de normen bij de Zwanenburgbaan niet worden opgerekt moet Schiphol terug naar 340.000 vluchten per jaar. De nieuwe wet zou echter ruimte geven voor 600.000 vluchten op het hele banenstelsel. Dit ene foutje zou dus leiden tot een strop van 260.000 vluchten, die allemaal via de Zwanenburgbaan moeten worden afgewikkeld. Dat is niet te hopen voor mensen in Zwanenburg, Oostzaan en Landsmeer! Dan haalt Cerfontaine de eeuwige economische drogreden van stal. Schiphol is volgens hem de kurk waar de natie op drijft en moet dus letterlijk ruim baan krijgen. De directeur maakt handig gebruik van het economisch ontij: banenmotor Schiphol moet ontzien worden. De werkelijkheid is, dat Schiphol nog enorm veel groeiruimte heeft binnen de luchtvaartwet. Bovendien zijn er net zoveel dikke, geleerde rapporten van economen die rol van Schiphol als economisch katalysator relativeren, als juichverhalen over de fantastische prestaties van dit bedrijf. Feit is ook dat 42% van de passagiers op Schiphol alleen komt om over te stappen. De bijdrage van deze transfers aan onze economie is twee koppen koffie, misschien een koffiekoek en wat luchthavenbelasting. Al met al staat na een jaar de tent weer volkomen op zijn kop. Schiphol schreeuwt moord en brand, terwijl ze met de Wet Luchtvaart ruimschoots haar zin heeft gekregen. Gemeenten in de regio zijn razend, hetzij omdat ze met de ingebruikname van de Polderbaan geconfronteerd worden met enorm veel herrie, hetzij omdat ze erachter komen dat zij helemaal niet ontzien gaan worden. Bewoners constateren dat zij voor de zoveelste keer zijn belazerd zijn. Als vanouds worden er rookgordijnen opgetrokken om een simpele constatering te maskeren: groei en milieu gaan niet samen. Zolang Netelenbos, Schultz of welke politicus dan ook de economische belangen van een enkel bedrijf laten prevaleren boven het milieu en een gezond leefklimaat van miljoenen, is het een illusie te hopen dat de rust zal wederkeren. E-Mail: joris.wijnhoven@milieudefensie.nl Website: http://www.milieudefensie.nl |
Read more about: natuur, dier en mens | supplements | | "Schiphol-spijtbetuiging PvdA moedig" | vliegtuigspotter - 28.07.2003 13:03
Nu milieuspecialist Samson vanmorgen in de Volkskrant openlijk toegeeft dat omwonenden voor het lapje zijn gehouden, hoopt Milieudefensie dat de partij ook consequenties verbindt aan die uitspraak. De Wet Luchtvaart moet worden aangescherpt én er moeten meer geluidsmeters komen. 'Samsons uitlatingen zijn moedig, maar de partij heeft heel wat uit te leggen over het barre beleid van de afgelopen jaren.' http://www.milieudefensie.nl/persber/verkeer/030728.htm | |
supplements | |