| |
Ayaan Hirsi ali en werkelijken Fereshteh Moradi - 27.01.2003 00:53
(voorzitter van de recht voor de Iranse vrouwen). Ik heb gisteren media gevolgt, over de intervouw van trouw met Ayaan Hirsi ali . Ik vind het belangrijk dat over situatie van Islamitische meisjes en vrouwen meer in debat te gaan en vooral met vrouwen die veel meegemaakt hebben. Daardoor wil ik ook mijn mening naar jullie te sturen, ik hoop dat nog veel vrouwen en meisjes meer kunnen op te komen voor hun recht . Wat hoort bij het leven ? Vrij zijn om te kiezen en zelf te bepalen wat een mens wil. Geldt dat voor iedereen ? Waarom is er niet voor iedereen dezelfde rechten en plichten ? Wat is het probleem ? Als ik aan de vrouwen in de islamitische landen denk, dan denk ik aan de gezichten van vrouwen die hun blijheid niet durven tonen, niet kunnen kiezen wat zij willen. Niet zelf kiezen voor een studie, niet zelf bepalen met wie men wil trouwen, de kinderen opvoeden zoals men als moeder verkiest, enz. Waar kom ik vandaan? Bij deze vraag sta ik vaak stil. In een land waar je als vrouw word behandeld als tweederangs burger, een vrouw waarnaar gekeken als zijnde de vrouw of dochter van iemand. En als je wilt scheiden, of je man gaat dood dan ben je niets meer waard. Meisjes moeten zich vanaf 9 jaar als volwassenen gedragen. Ze moet zich voor bereiden om te kunnen trouwen. Er wordt in de media en met cijfers gezegd dat er ieder jaar honderde meisjes zichzelf verbranden, door hun ouders worden vermoord of vluchten om een vrij leven te hebben. Tot 11 september wilde niemand, ook de media niet, aan dit situatie aandacht besteden. Praten over de wetten van deislam was een taboe. Maar na deze afschuwelijk gebeurtenis werden de mensen in Europa en de rest van de wereld wakker geschud. De vraag is nu, hoe kan de toekomst van de vrouwen in deze landen worden verbeterd ? Het antwoord hierop is dat religie en regering gescheiden moeten zijn. Het moet een vrij land zijn waarin man en vrouw de vrijheid hebben om te leven zoals men zelf wil. Misschien denken jullie, wat kunnen wij dan doen voor die meisjes of vrouwen ? Wij zijn hier beter, zij moeten zelf ook doen. Hoewel we hier in een multi-cultureel land wonen, gebeurt er wat er in de islamitische landen gebeurt, ook bij de vrouwen in Nederland. Het uitgangspunt is dat andere culturen ook geaccepteerd moeten worden, in de praktijk gaat de Nederlandse samenleving echter hier te veel in mee als het de islamitische wetten betreft. Hier door wordt het verschil tussen allochtonen en Nederlanders juist groter en kan je niet spreken van een goede integratie. De geaccepteerde islamitische cultuur verkrijgt op deze manier macht binnen de Euroepese landen waarvan vrouwen en kleine meisjes slachtoffer worden. Ze moeten van hun ouders een hoofddoek dragen, ze mogen niet naar zwemles, dansles of mee gaan met een schoolvakantie met andere klasgenoten. Daardoor worden ze op school gepest of uitgelachen. Als je naar de cijfers kijkt van meisjes uit islamitische families die worden naar hun eigen land worden gestuurd om besneden te worden of op hun 15e of 16e jaar verplicht moeten trouwen en daarvoor naar dorpen in Turkije of Marokko worden gestuurd, is dit een afschrikwekkende situatie. Als de vrouwen het niet accepteren dan worden ze bedreigd of doodgeschoten. Zij moeten dit alleemaal accepteren uit naam van de Islam en hun culuur. Nee , dat is niet de culuur die deze meisjes willen. Ze willen steun van jullie.er is disccus in de nieuws dat Islamitische school dicht moetzijn of niet, waarmee kinderen in plaats van natuurkunde, biologie, moeten de kinderen het leven van 1300 jaar geleden leren. Daarvoor krijgt men heel veel subsidi, terwijl er ieder jaar bezuinigd worden op bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Vrijheid voor vrouwen heeft geen grenzen, de recht van de mens heeft niks te maken met Iraniers, Nederlanders, Duitsers, Turken, enzovoort. Er zijn heel veel meisjes die dag en nacht worden bespioneerd door hun vader, broer of echtgenoot. Deze jonge meisjes mogen niet alleen met hun vriendinnen uitgaan of een vriend hebben. Sommigen gaan vluchten en proberen aan de sameleving te vertellen wat met hen gebeurt is Kinderen moeten niet hun hele leven onder het gezag van hun ouders leven. Ouders mogen hun kinderen niet dwingen om alles te accepteren wat zij als ouders willen dat ze doen. Wat is belangrijk voor de toekomst voor deze meisjes in de Europese landen: 1. Besnijdenis van meisjes mag niet meer gebeuren; 2. Meisjes tot 16 jaar mogen nog geen hoofddoek dragen; 3. Er mogen geen minderjarige meisjes meer trouwen en ook de huwbare leeftijd moet terug gebracht worden van 15 naar 18 jaar; 4. Ouders moeten hun kinderen vrijlaten of ze willen zwemmen; 5. Er moet via de leerplicht onderzoek gedaan worden wanneer een meisje plotseling niet meer naar school komt; 6. De religie is voor volwassene een vrije keuze, maar de Islamitiesche school moet gesloten worden, want daar leren zoals de Islam het zegt: de meisjes moeten uit de beurt van de jongens blijven en altijd zorgen dat alles accepteren en heel braaf zijn. De jongens leren dat ze altijd moeten zorgen voor de familie en kijken dat er niets fout gaat met hun zussen. 7. Subsidie voor integratie en steun, vooral voor meisjes en vrouwen, want ze durven niet makkelijk hulp te vragen. 8. Als een broer of vader, zijn dochter, zus of vrouw vermoord omdat een meisje met andere jongens mee wil gaan, moet zij rechtvaardig behandeld worden en het gedrag van de vader, broer, echtgenoot niet op de islam of de culuur afwentelen. 9. Verblijfs vergunning voor meisjes die gevlucht zijn vanuit andere Islamitiesche l anden door bovenstaande situaties. Fereshteh Moradi 26 januari 2003 E-Mail: wpi_holland@yahoo.com Website: http://www.wpiran.org |
Read more about: Agenda | supplements | | some supplements were deleted from this article, see policy | ANP: Moslims willen onderzoek naar uitsprak | 27.01.2003 03:21
De bij de commissie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) aangesloten organisaties zeggen in een verklaring dat Hirsi Ali haar geloofwaardigheid als volksvertegenwoordiger heeft verloren omdat zij willens en wetens geen rekening heeft gehouden met de gevoelens van de moslimgemeenschap. Het is een aanstaand Kamerlid onwaardig om dergelijke kwetsende uitlatingen te doen, waarmee zij 800.000 moslims in Nederland op hun ziel trapt, aldus de verklaring. Website: http://www.trouw.nl/ANP/BIN/ANP-260103-234-anp.html | Liberalisme en markt als alternatief? | Paul Treanor - 27.01.2003 13:29
Als VVD-er stelt Ayaan het Nederlands-nationalisme en de vrije markt als alternatieven voor de Islam. Over het liberalisme, kijk hier: Website: http://web.inter.nl.net/users/Paul.Treanor/ayaan.html | Islam and Women | Azam Kamguian - 27.01.2003 14:48
"Crimes of Honour" Women's Tragedy under Islam & Tribal Customs Every year, in countries in the Arab world, Turkey, Iran and some south and central Asian countries, many hundreds of women who do not accept the tribal and Islamic traditions; refuse forced marriages; marry according to their will; or live independently, are murdered by their family member, to save the 'honour' of the family. The practice is widespread in Islamic countries and is known as honour killing. Women, who have brought 'shame' to family's 'honour', are sentenced to death by family courts and the sentence is usually carried out by male members of families. Under special laws, the killers are given light sentences, sometimes with little or no jail time at all. The killers mainly defend their act of murder by referring to the Koran and Islam. They say that they are merely following the directives set down in their Islamic beliefs. The tragedy of women living under Islam and tribal customs is documented in news, reports, articles and documentary films in recent years. "Crimes of Honour", is a recent documentary which was broadcast on Cinemax in honour of the International Women's Day. This documentary exposes some of the hideous truth of honour killings in Jordan. In "Crime of Honour", the narrator walks viewers through the tragic lives of three Jordanian women, brutally murdered by their own family members. It also includes interviews with three women activists who try to enlighten the society about honour killings and protect women's rights. These women are Rania Husseini, Asma Kheder and Nadera Shalhoub - Kevorkian who are campaigning by writing, helping and protecting the victims in different ways. One of the most tragic stories is that of a 23 year old Rania Arafat, whose plight was broadcast live on national TV in Jordan. Rania was promised to her cousin as a very young child. Rania repeatedly told that she doesn't love him and she is in love with someone else. She pled with her family to allow her to marry him, instead. She ran away twice, including two weeks before her forced marriage. She wrote to her mother and pled for forgiveness and understanding. Her parents promised that she would not be harmed and she could return home. On August 19, 1997, Rania returned home. The same night, her younger brother, Rami, shot her five times in the head and chest, killing her immediately. Her youngest brother was chosen to commit the murder not only to allow his defense to find protection under the laws protecting so-called honour crimes, but also because he was a juvenile. Rami served six months in jail for his crime. This documentary is heart-wrenching. It includes video clips of scenes of stoning of two victims in Tehran, Iran by the Islamic Republic, the Islamic State of Iran. The two people, presumably a young woman and her lover, huddle in the middle of a street covered only in a white sheet and stoned until death. Life of Amal, another Arab woman and victim of honour killing is also documented in this film. Amal was run away because she insisted on her independence. Her family said that they were ashamed because of that and the gossip of neighbors. One night, when she returned home and went sleep, her brother accompanied by Amal's father, strangled her. He said: "I strangled her. She didn't fight back. I recited the "Holly Koran" as she was dying… it took a few minutes and she was dead." He and his father both given light sentences. Cases of rape is also described where women are punished even when they are the victims of rape, not only by strangers, but also by their own fathers and brothers. In the case documented in this film, the family believed that Kefaya, their daughter, the victim, who was raped by her own brother, deserved to die, because of the intense humiliation they experienced as a result of neighbors' gossip. "Crimes of Honour" walks viewers to the deeper layers of the tragedy of women's lives. It goes to the darkness of the minds of killers, and to the society that condones this cruelty against women. It is powerful and emotional and exposes some of the realities of women's tragedy in Jordan. However, despite the killers' outright reference to Islam and the Koran, it denies that this inhumane practice has anything to do with religions and Islam. While the Koran is full of guidelines on how to control women's sexuality, and Islamic Law; Sharia, rules harsh punishments including lashing and stoning to death for women's voluntary sexual activities, this denial is nothing but an apology for Islamic misogynism. In Jordan, the "plea of honour" is recognized as a legitimate defense. After failed efforts, and active campaigns launched against honour killings by women rights activists and progressive forces; as a result of a legislative amendment to Article 340 of the Penal Code, perpetrators of honour crimes are not exempt from the death penalty, anymore. Although, judges are still allowed to commute the sentences of the convicted. Article 97 and 98, which reduce the sentence of crimes committed in a fit of fury and are frequently referenced in honour crimes cases, were unaffected by the amendments. Death penalty is not the solution to honour killings, and it doesn't stop women killings and practicing misogyny. The only effective strategy to abolish this rotten anti - woman practice is to safeguard and advance women's rights and status; by fighting against Islamic, patriarchal and tribal traditions; by separating religion from the state; and by forming secular and egalitarian governments in the region.
Website: http://www.eclipse.co.uk/women/ | islam is niet de vijand - reactie op Fereshte | Peyman - 27.01.2003 17:12
Ik vind de stukken op deze pagina zeer treurig. In het opkomen voor de ene onderdrukte groep (vrouwen, of ze nou moslim zijn of niet), mogen we nooit meegaan in het onderdrukken van een andere groep (alle moslims). Want dat is precies wat de rechtse hetze van Hirsi Ali is. En dat is precies wat Fereshteh and Arbeider-Communistische Partij van Iran doet. Het echte probleem is niet 'cultuurrelativisme', (wat nauwelijks nog voorkomt behalve in de rechtvaardiging van WPI) maar de ideologie van assimilatie, integratie, trots-zijn-op-de-nederlandse-cultuur. Het probleem is een klassenmaatschappij die de meeste 'allochtonen' in een ondergeschikte positie plaats (werk, loon, huisvesting, onderwijs) en vervolgens deze positie rechtvaardigt met een cultureel/religieus racisme. Een burgerlijk-rationeel-seculiere aanval op islam en moslims lost het probleem waarin de meeste moslims zich in Nederland bevinden niet op. Het helpt zeker ook niet de moslim-vrouwen die onderdrukt worden, ze worden des te meer gedreven in de handen van reactionairen. Niet alleen hebben de mensen die anders beweren hier geen oog voor, maar ook zeker geen oog voor hoe vrouwenbevrijding in het Midden Oosten in het algemeen en Iran in het bijzonder verwezenlijkt wordt. De anti-oorlogsdemonstraties (vooral ook de Palestina-demonstratie vorig jaar april) heeft meer gedaan om moslim vrouwen zelfvertrouwen te geven om voor hun rechten te vechten dan de seculiere preken van een deel van links. De vrouwen die hun huis uitkomen, deelnemen aan strijd, ook al is het met een hoofddoek, zetten de eerste stappen naar hun zelfemancipatie. Ook in het Midden Oosten is islam in zijn politieke vorm vaak een reactie op imperialisme en het failliet van oud stalinstisch links, dat geen alternatief kon bieden. Iran is zeker het voorbeeld bij uitstek. De heersende klasse in Iran is fundamentalistisch en onderdrukt op een gruwelijke wijze de bevolking en het hardst de vrouwen. Zowel nationalistisch rechts als Arbeder-Communistische Partij hebben een burgerlijk-secularistische benadering. Ook hier geldt dat de Iraanse arbeidersklasse niet door seculiere kreten bevrijd zal worden maar door concrete strijd in fabrieken, scholen, ziekenhuizen, universiteiten en op straat in staat is de heersende klasse weg te vagen en opkomt voor een socialistisch alternatief. Die strijd zal ook door islamitische arbeiders gevoerd worden. De test voor links in Nederland is hoe goed we bondgenootschappen kunnen smeden met migranten en in de praktijk kunnen laten zien dat ze hun reactionaire imams en leiders moeten laten zitten. 15 februari tegen de oorlog is de eerste test, wie gaat mee langs moskeeen om te flyeren? Of wie is er bang voor moslims?
| niet bang voor moslims | roos - 27.01.2003 18:03
Ik ben niet bang voor moslims maar maak me zorgen over de mensheid. Ik kan me niet voorstellen dat de koran mishandeling van vrouwen en kinderen predikt.Overal ter wereld worden de meeste misdaden gepleegd tegen vrouwen en kinderen.Onderdrukking,sexuele uitbuiting en mishandeling,geestelijke en lichamelijke mishandeling. Niet alleen in moslimlanden ,zeker niet.Als wij niet het bewustzijn hebben dat mishandeling van vrouwen en kinderen door welke oorzaak dan ook,invloed heeft op de gezondheid en het functioneren van kinderen dan groeien er kinderen op die een verkeerd beeld van liefde en vertrouwen hebben. Deze kinderen zijn de toekomst maar hebben een vertekend beeld van de wereld.Hoe kunnen zij liefde geven en ontvangen? We moeten investeren in liefde en vertrouwen bij kinderen en ouders die het vertrouwen van hun kinderen de gevolgen van hun handelen laten zien.Dit is niet zonder consekwenties.Vrouwen en kinderen moeten beschermd worden .Hoe kun je roepen en eisen dat je gelijk behandeld wilt worden als je dat zelf niet doet. Dit geldt voor iedereen,wie de schoen past trekt hem aan. Ik wil wel flyeren hoor | Het Nationalisme leidt tot Fascisme | Shahab - 27.01.2003 23:17
Beste payman, Ik denk dat je moet eens onze web site en ook onze stand punten bekijken en daarna kan je beter dan die onze partij beoordelen. http://www.wpiran.org/english.htm | Zalm: Positie Hirsi Ali niet ter discussie | 28.01.2003 01:20
volgens het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) bieden ze weinig grond voor strafrechtelijke vervolging. Haar uitlatingen zijn mogelijk kwetsend voor moslims, maar zijn niet tegen de moslims zelf gericht, aldus het LBR Website: http://www.trouw.nl/ANP/BIN/ANP-270103-242-anp.html | U mocht ermee zwijgen; M02 | Shahab - 28.01.2003 02:11
want tegen de ware woorden en eerlikheid er is niets te vertellen, dus probeer iets er van te leren en laat maar met de oude traditie van 1400 jaar geleden. | Link interpretatie; Shahab | M02 - 28.01.2003 02:39
Mislukte interpretatie is een enorm veel groter probleem dan mislukte integratie ... ;-) | Wat is dan integratie volgens jou? | Shahab - 28.01.2003 14:04
Bedoeld je, als je moslem bent je hebt je eigen groep en andere heeft zijn eigen groep, zo bedoel je? Je kinderen moeten naar Islamitische scholen heen gaan te studeren met hoofddoek0000000000!, zij moeten wat zij mogen of niet mogen volgens je als zijn/haar vader doen en niet de grenzen van Islam overgaan, dit is volgens je mislukte interpretatie geweest is, toch? 7 jaren ben ik in de gevangenis gezeten door Islamitische regering en onder de moto Alaho Akbar werd ik gemarteld met een heel slechte afschuwelijke manier en elke keer die ik werd gemarteld zeiden dat die bedoeld om jouw zonden te verminderen en velen werden opgehangen en geexcuteerd om de gods regels en wat in de Koran staat te uit voeren, dat is jou normen en waarden dus houd maar niet lezing over integratie dat is een term dat past niet helemaal bij je iedologieen. | Shahab: | M02 - 28.01.2003 14:35
Shahab je zit op het verkeerde spoor. Ik maakte nog een geintje om je er op te wijzen dat je mijn posten van die link totaal verkeerd interpreteerd. Jij hebt het over heel andere dingen. En voelt je blijkbaar al aangevallen terwijl je niet aangevallen wordt. (door mij niet in ieder geval) Hoe wordt het dan ooit vrede?...
| Ik bedoel helemaal niet een exacte persoon. | Shahab - 28.01.2003 15:20
Door mijn woorden wil ik niet helemaal een persoon of personen aan vallen maar wel verkeerde begrippen. dus beste M02 daar heb ik het over. Ik kritiseer een geheel systeem en haar middelen dat dit tot heden met zich ellende voor de mensheid mee gebracht en je bent niet opzich mijn tegen stander, dan hou ik retekening op je begrip. | Domme polariserende reactie van Haags Isl. Pl | 29.01.2003 14:10
Hmmm, dat Hirsi Ali polariserende uitspraken doet die misschien niet verstandig te noemen zijn is tot daar aan toe. Maar deze reactie van het Haags Islamitisch Platform gaat evenzeer over de schreef als Hirsi Ali's uitlatingen. En zal alleen maar meer olie op het vuur gooien. quote: Zij riskeert een doodvonnis, denkt de grootste Turkse moskeekoepel van Nederland. Pardon??!! Dat gepleit wordt voor een 'medische diagnose'vind ik ook niet direct een prettige reactie. Riekt me net iets te veel naar de vroegere USSR-gewoonte om dissidenten op te sluiten in psychiatrische inrichtingen. | Hirsi Ali, een gevaarlijke gek. | Chris Steijvers. - 29.01.2003 15:34
Afgelopen zaterdag verscheen er in Trouw een interview met Hirsi Ali waarin ze verklaarde dat Mohammed naar westerse maatstaven pervers en tiranniek is. Lees meer... Website: http://www.dewaarheid.nu/wwwboard/hirsi_ali.htm | vraagjes aan Peyman | Brenda - 29.01.2003 19:52
beste Peyman.. Je zegt het volgende:"In het opkomen voor de ene onderdrukte groep (vrouwen, of ze nou moslim zijn of niet), mogen we nooit meegaan in het onderdrukken van een andere groep (alle moslims)." Hiermee ben ik het volkomen mee eens.. En dan zeg je dit:"Een burgerlijk-rationeel-seculiere aanval op islam en moslims lost het probleem waarin de meeste moslims zich in Nederland bevinden niet op." En dat klinkt ook goed.. Maar kan het kwaad als vrouwen of meisjes definitief willen breken met het geloof dat ze met hun opvoeding hebben meegekregen..?? Dat leidt toch niet tot de onderdrukking van moslims (of christenen)..?? En kan het kwaad dat moslimvrouw wil discussïeren over haar positie binnen de maatschappij en/of haar geloof..?? Is het protesteren tegen geweld die een moslim begaat tegen een vrouw soms onderdrukking van de islam..?? Dan zou je vanuit een cultuurrelativisties standpunt de onderdrukking van de ene groep door de andere rechtvaardigen.. En dat lijkt mij niet juist.. Dan zou iemand namenlijk zeggen dat vrouwen onderdrukt mogen worden omdat anders de moslim zich onderdrukt voelt.. En dat strookt niet met je bovenstaande uitspraak.. Waarom zou scheiding van kerk en staat leiden tot de onderdrukking van een bepaalde religieuze groep..?? Ik zou het toejuichen wanneer Iran een seculiere staat wordt.. Daarmee zou de Islam in Iran niet mee geschaad worden.. De Islam zou daarmee alleen vrijer kunnen zijn voor verschillende groepen moslims (soenieten bijvoorbeeld, deze zijn in Iran in de minderheid).. Hoe zie jij dat..?? Ik ben van mening dat gelijkwaardigheid van vrouwen en mannen heel goed nagestreeft kan worden zonder dat daar een bepaalde groep mee te geschaad wordt.. Geweld is namenlijk nooit gerechtvaardigd (hoogstens als verdediging tegen een geweldagige aanval) groetje van Brenda | |
supplements | |