| |
Interview met Peter Ede, auteur van het boek. Wil van der Klift - 07.01.2003 14:41
Onlangs ontstond commotie rond het twee maanden geleden verschenen boek De schaduw van de ster van Peter Edel, dat de visie van een aantal antizionisten aan de Nederlandstalige lezer voor stelt. Aanleiding was een bespreking in Trouw van 29-11-’02, waarin Yoram Stein het boek antisemitisch noemde. schaduw van de ster INTERVIEW MET PETER EDEL, auteur van het boek De schaduw van de ster. Zionisme en antizionisme (uitg. EPO, 2002). Onlangs ontstond commotie rond het twee maanden geleden verschenen boek De schaduw van de ster van Peter Edel, dat de visie van een aantal antizionisten aan de Nederlandstalige lezer voor stelt. Aanleiding was een bespreking in Trouw van 29-11-’02, waarin Yoram Stein het boek antisemitisch noemde. Daarnaast wees Stein op het voorwoord, geschreven door de schrijver Karel Glastra van Loon. Dit was voor hem voldoende reden om het boek in verband te brengen met de Socialistische Partij (SP). Op basis van Stein’s artikel kwam De schaduw van de ster dezelfde dag nog ter sprake in het TV-programma ‘Barend en Van Dorp (BVD)’. Frits Barend citeerde uit het artikel van Stein, waarna de Amsterdamse journalist Theodor Holman Edel uitmaakte voor een schurk en een edelgermaan. De daarop volgende maandag ging BVD verder op het boek, met als gast SP-leider Jan Marijnissen. Hij distantieerde zich niet alleen van Edel, maar opende ook nog eens fel de aanval op hem. Edel zelf was niet voor de uitzending uitgenodigd. Zowel uitgeverij EPO als Karel Glastra van Loon hebben aan de pers verklaard vierkant achter de auteur en het boek te blijven staan. Zij pleiten tegen de vooringenomenheid van bepaalde media en voor een open en democratisch debat over de door Edel aangebrachte standpunten. Hoogste tijd dus om te zien wat zijn visie is op de gebeurtenissen. Wil van der Klift in Manifest Om maar met deur in huis te vallen: ben je een antisemiet? Verre van. Er is veel kritiek op mijn boek, maar niemand heeft aan de hand van citaten hard kunnen maken dat ik mij schuldig heb gemaakt aan antisemitisme. Dat heeft ook Trouw erkend in een redactioneel schrijven van 6-12-’02. Bovendien ligt het voor de hand dat joodse organisaties via een juridische procedure zouden pogen het boek uit de handel te nemen als er antisemitisme aangetoond zou kunnen worden. De schaduw van de ster is zonder meer een antizionistisch boek, maar met antisemitisme heeft het niets te maken. Eén van mijn drijfveren om het boek te schrijven was juist aan te tonen dat antizionisme absoluut niet met antisemitisme verward mag worden. Hoe zou dat kunnen als veel zionisten niet eens joods zijn. Neem de christelijke zionisten in de VS, die zijn niet gering in aantal. Antizionisme heeft ook betrekking op hen. Omgekeerd zijn lang niet alle joden overtuigd van het zionisme. Ik meen zelfs dat de meest krachtig beargumenteerde kritiek op het zionisme uit joodse hoek komt. Het is dan ook geen toeval dat zo’n 90% van de bronnen in mijn boek een joodse achtergrond heeft. Zware kritiek op het zionisme is er niet alleen onder niet-religieuze joden, maar ook onder religieuze joden. Het is misschien moeilijk voorstelbaar, maar er zijn orthodoxe joden die het eigendomsrecht over het ‘heilige land’ het liefst zo snel mogelijk aan de autochtone bevolking terug zouden willen geven. Zij hebben mij geleerd dat het joodse geloof ook heel goed langs humanistische wegen geïnterpreteerd kan worden. Zo weet ik dat de wetten van het judaïsme een vreedzame samenleving met niet-joden niet uitsluit. Daar ben ik twee maal in mijn boek op ingegaan en dat lijkt me nogal a-typisch voor een antisemiet. Ik spreek zionisten erop aan dat zij de humanistische kant van het joodse geloof niet eerbiedigen. Dat is iets totaal anders dan antisemitisme; het is antizionisme. Ben je onverwacht van antisemitisme beschuldigd? Zeker niet. Karel Glastra van Loon voorspelde het ook al in zijn voorwoord. Antisemitisme is het argument bij uitstek van zionisten om kritiek op Israël en het zionisme te verketteren. Het gebeurde eerder dit jaar met Gretta Duisenberg en nu gebeurt het met mij. Maar het begrip antisemitisme is langzamerhand zo vaag dat het nauwelijks nog betekenis heeft. Voor mij maakt iemand zich schuldig aan antisemitisme als hij moedwillig onwaarheden verspreid over joden om de joodse gemeenschap als geheel in een kwaad daglicht te plaatsen. Maar in een zionistische context heeft dit begrip een totaal andere lading gekregen. Ik bedoel maar, als zelfs kritiek op de machtspolitiek van de VS door zionisten antisemitisme wordt genoemd, wat blijft er dan van over. Ook in Israël is antisemitisme een relatief begrip. Voor de religieuze kolonisten is Likoed antisemitisch omdat deze partij naar hun zin niet hard genoeg optreedt tegen de Palestijnen. Binnen Likoed is het Netanyahu die Sharon om soortgelijke redenen van antisemitisme beschuldigt. Maar samen vatten ze de ‘land voor vrede’ politiek van de Arbeiderpartij onder deze noemer. Alle zionisten in Israël tezamen richten tenslotte het verwijt van antisemitisme aan Europa, als daar protest de kop opsteekt over de misdaden tegen de Palestijnen. De oud-hoofdredactrice van het Nieuw Israëlitisch Weekblad Tamara Benima verweet je zondag tijdens een radio-uitzending van de Ikon te hebben verwezen naar artikelen van de Israëlische journalist Israel Shamir. Naar haar mening houdt hij er antisemitische opvattingen op na. Wat vind je daarvan? Shamir is een geval apart. Zijn artikelen zijn van een extreem literair gehalte voor publicaties over het Israëlisch/Palestijnse conflict. Maar hij stelt zich vaak erg provocatief op, door zo nu en dan keihard uit te halen. Zo maakt hij geen onderscheid tussen joden en zionisten en dat is een gevaarlijke redenatie. Maar begrijp wel dat Shamir vanuit Israëlische perspectief schrijft. En daar denkt men hoofdzakelijk in termen van joden versus Arabieren, of joden versus gojim. Shamir heeft ondertussen schoon genoeg van de wijze waarop het judaïsme door het zionisme wordt geïnterpreteerd Daarom heeft hij zich recentelijk tot het christendom bekeerd. Zionisten kunnen zich naar zijn mening niet meer op uitverkorenheid beroepen en moeten daarom christenen en moslims als hun broeders en zusters accepteren. In tegenstelling tot Shamir ben ik niet religieus, maar ik kan me veel voorstellen bij zijn idee dat gelijkheid de enige basis is voor een oplossing. Shamir brengt zijn solidariteit met Palestijnen overigens in de praktijk door als levend schild tegen kogels van kolonisten te fungeren, wanneer Palestijnse boeren hun olijven oogsten. Omdat hij zijn zware kritiek op de Israëlische apartheid niet verhuld en daar ook nog eens religieuze thema’s bij betrekt, stelt Shamir zich kwetsbaar op. Het ligt daarom voor de hand dat hem de beschuldiging van antisemitisme ten deel valt. Maar of hij een kwade intentie heeft, meen ik serieus te moeten betwijfelen. Daarvoor is zijn onvoorwaardelijke geloof in een verbroedering tussen joden, moslims en christenen, te intens. De opvattingen van Shamir zijn zeker geen gemeengoed onder antizionisten, maar tegelijk moet hij wel tot hen worden gerekend. Overigens heb ik maar een beperkt aantal keer naar hem verwezen. En waar hij naar mijn mening over de schreef gaat door aanleiding te geven tot antisemitisme, heb ik daar afstand van genomen. Tamara Benima zag dat over het hoofd. Dat kun je allemaal wel zeggen, maar volgens Tamara Benima is Shamir zelfs door twee Palestijnen van antisemitisme beschuldigd en dat gaat wel ver. Ik ben bekend met de kritiek op Shamir van Ali Abunimah en Hussein Ibish. Maar wat Benima vergat te vertellen was dat beide zich niet gebaseerd hebben op de woorden van Shamir zelf, maar op wat de rechtse Jerusalem Post van de ultrazionist Conrad Black aan hem heeft toegeschreven. Daar komt Shamir inderdaad naar voren als een antisemiet die geschreven heeft dat joden hun matzes in het bloed van Palestijnse kinderen dopen; een oud antisemitisch vooroordeel. Shamir ontkent dit ten stelligste geschreven te hebben. Zelf ben ik woorden van deze strekking nooit tegengekomen in zijn artikelen. Begrijp goed dat de tegenstanders van Shamir alles gebruiken om hem onderuit te halen. Ik zal een voorbeeld noemen. Laatst vond ik op een discussiesite een opmerking met de naam van Shamir eronder. Hoewel Shamir normaal gesproken geen gelegenheid voorbij laat gaan om zijn respect voor Palestijnen uit te spreken, distantieerde hij zich hier scherp van hen. Plotseling kwam hij over als een ultrazionist en ik moet zeggen dat de verwarring toen bij mij toesloeg. Een paar weken later ontving ik een bericht waarin hij schreef dat er in zijn computer was ingebroken en dat er links en rechts tegenstrijdige uitspraken van hem op internet waren verschenen. Sindsdien ga ik er alleen nog vanuit dat teksten van Shamir afkomstig als ze op zijn website staan. Heb je in de afgelopen iets soortgelijks ondervonden bij de reacties op je boek? Zeker, want wat Yoram Stein in Trouw aan mijn boek toeschreef, is daar niet in terug te vinden. Nergens heb ik geschreven dat zionisten (mede)verantwoordelijk voor de holocaust zijn, of dat het judaïsme een racistische religie is. Deze laster gaat zwaar aan de inhoud van mijn boek voorbij en is duidelijk politiek geladen. Het ergste is dat zoiets snel een eigen bestaan gaat leiden. Andere media namen het citaat van Stein klakkeloos over en schreven het direct aan mijn boek toe. Zo citeerde Henk van Dorp tijdens BVD zogenaamd uit mijn boek, terwijl het in werkelijkheid om de woorden van Stein ging. Naast de beschuldiging dat De schaduw van de ster antisemitisch zou zijn, is er ook andere kritiek. Hoewel aan de historische correctheid niet of nauwelijks wordt getwijfeld, zou je boek teveel overhoop halen. Ook binnen de pro-Palestijnse beweging zijn deze geluiden hoorbaar. Het is van belang hier op te merken dat de pro-Palestijnse beweging uit tal van geledingen bestaat. Samen met o.a. de Vlaamse publicist Lucas Catherine vorm ik daarbij zo’n beetje de meest extreme vleugel in het Nederlandse taalgebied. Anderen willen aanmerkelijk minder ver gaan. Er bestaat een groot verschil tussen pro-Palestijns en antizionistisch activisme. Iedere antizionist is uit de aard van de zaak pro-Palestijns, maar het omgekeerde is zeker niet altijd het geval. Integendeel, want binnen de pro-Palestijnse beweging gaan velen uit van een oplossing van het Israëlisch/Palestijnse conflict binnen het kader van het zionisme. De Israëlische vredesactivist Uri Avneri stelt zich aldus op. In Nederland heeft hij veel invloed, zoals op het ‘Steuncomité Israëlische Vredesgroepen en Mensenrechtenorganisaties (SIVMO)’. Het SIVMO publiceert De Brug. Ooit heeft de redactie van dit tijdschrift overwogen één van mijn artikelen te publiceren, maar dat ging niet door omdat ik (officieel althans) niet van joodse komaf ben. Later trof ik in de Brug een advertentie aan waarin een medewerker werd gevraagd. Daarbij was een joodse achtergrond gewenst. Zie je wat ik bedoel? Kun je je voorstellen wat er gebeurt als het Nederlands Palestina Komité (NPK) een advertentie plaats waarin een medewerker wordt gevraagd, waarbij een joodse achtergrond niet gewenst is? In het NPK streven niet-joden overigens samen met joden naar een rechtvaardige vrede in Israël/Palestina. Toch heb ik waardering voor de tak van het pro-Palestijns activisme die in Nederland o.a. door het SIVMO wordt vertegenwoordigd. Want men zet zich in voor de belangen van de Palestijnen en dat is hoe dan ook hard nodig. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse schrijfster Anja Meulenbelt, die deel uitmaakt van het comité van aanbeveling van het SIVMO. Zij maakt zich in mijn ogen zeer verdienstelijk door met de stichting Kifaia geld in te zamelen voor medische hulp aan Palestijnse jongeren in de bezette gebieden. Dergelijke initiatieven hebben mijn volledige sympathie en ik werk er dan ook met volle inzet aan mee. Maar dat wil niet zeggen dat de oplossing die men in de kring rond het SIVMO veronderstelt realistisch is. Voor mij staat deze benadering gelijk aan dweilen met de kraan open. De zionistische ideologie baseert zich op denkbeelden uit de negentiende eeuw. Het toont nog alle kenmerken van een beweging die streeft naar raszuiverheid en dat verdraagt zich niet met een humanistische oplossing van de problematiek. Zionisten ontkennen dit raciale aspect, of zeggen dat het niet meer van toepassing is. Maar zij kunnen niet uitleggen waarom joden in Israël vandaag de dag nog altijd niet met niet-joden mogen trouwen. In het zionisme zijn verder de trekken van het sociaaldarwinisme uit de negentiende eeuw herkenbaar. Deze antieke leer stelt dat zwakkere bevolkingsgroepen moeten wijken voor sterkere. De verdrijving van Palestijnen uit hun leefgebied door zionisten is wat dit betreft illustratief. Zolang er geen verandering in deze vorm van apartheid komt, is een oplossing naar mijn mening uitgesloten. Vooral binnen het pro-Palestijnse zionisme van Uri Avneri en het SIVMO vindt men dat het beter was geweest als ik voor een meer geleidelijke aanpak had gekozen. Liever had men gezien dat ik via allerlei omtrekkende bewegingen de harde waarheid wat had verzacht. Bijvoorbeeld door gevoelige informatie over drie boeken te verspreiden. Men meent dat het boek in deze vorm te confronterend is. Ook neemt men mij kwalijk dat ik er op voorhand vanuit ben gegaan dat het zionisme niet deugt. Dat ik in mijn conclusie alsnog heb overwogen of er positieve kwalificaties aan het zionisme kunnen worden verbonden, is kennelijk niet voldoende. Gezien de zionistische misdaden die dagelijks via de TV mijn woonkamer binnenkomen, kan ik weinig begrip voor dit argument opbrengen. Laat ik een vergelijking met een overeenkomstige situatie maken. Als ik een boek had geschreven over de racistische misdaden tijdens de apartheid in Zuid-Afrika, had ik er dan ook niet vanuit mogen gaan dat apartheid verderfelijk is? Had ik dan eerste de goede kanten de apartheid moeten noemen? Die zijn er niet en hetzelfde geldt voor het zionisme, dat zich in tal van opzichten met de apartheid in Zuid-Afrika laat vergelijken. Dit is het zoveelste signaal dat er aparte regels in Nederland gelden als het over Israël gaat en dat is nu precies één van de zaken die ik met mijn boek aan wil tonen. Dat is hard nodig, zeker nu blijkt dat het meten met twee maten over het zionisme zich tot de pro-Palestijnse beweging uitstrekt. Een geleidelijk aanpak is een luxe waar momenteel geen ruimte voor bestaat. Het radicaal openbreken van de huidige consensus over het zionisme is nodig omdat voor alles de tijd dringt. Het koloniseringproces van de bezette gebieden heeft ondertussen zulke vormen aangenomen dat een Palestijnse staat met de dag minder haalbaar wordt. Het zal daardoor niet lang meer duren voordat een tweestaten-oplossing per definitie uitgesloten is. Daarmee dreigen slechts twee opties over te blijven. De eerste is een transfer van Palestijnen uit de bezette gebieden naar andere landen, zoals Jordanië. Het behoeft geen betoog dat dit concept vooral binnen rechts zionistische kringen populair is. Een dergelijk scenario is immers volledig in lijn met de zionistische ideologie, Maar tegelijkertijd zou het voor de Palestijnen een humanitaire ramp van ongekende omvang teweeg brengen. De andere mogelijkheid is het ideaal waar ik met veel van de in mijn boek genoemde antizionisten naar streef: de vestiging van een seculiere democratie met volledige rechten voor alle inwoners, dus ook voor Palestijnen. Het voornaamste bezwaar voor zionisten is dat Israël aldus zijn joodse karakter kwijt zou raken. Dat is onzin, want een joods karakter valt sowieso niet uit Israël weg te denken. Maar tegelijkertijd kent dit bijzondere land een islamitisch en christelijk karakter. Dat hoeft geen probleem te zijn, want een seculiere democratie kan het karakter van meerdere religies uitstralen. Zo is Nederland van huis uit zowel protestants als katholiek van karakter. Maar tegelijkertijd is het een seculiere democratie waar ook anderen gelijke rechten hebben. Ik kan me voorstellen dat velen de optie van een seculiere democratie in Israël onder de huidige omstandigheden onrealistisch noemen. Maar wie in plaats daarvan een tweestaten-concept als oplossing beschouwt, loopt achter de feiten aan. Het Palestijnse Gezag gelooft nauwelijks meer dat er een Palestijnse staat zal komen. Uit politieke overwegingen geeft men daar niet veel ruchtbaarheid aan, omdat er vrees bestaat voor een conflict met de vredesactivisten in Europa waar de tweestaten-oplossing door een gebrek aan inzicht nog hoog in het vaandel staat. Ondertussen kan ik me de angst onder de Palestijnen goed voorstellen, want terwijl Europa zich fixeert op een langzamerhand onmogelijk traject, neemt de dreiging van transfer met de dag toe. Zeker in het licht van de op handen zijnde aanval van de VS op Irak. Want alom bestaat de vrees dat Sharon van de gelegenheid gebruik zal maken om de Palestijnen massaal te verdrijven. Aan de consequenties daarvan wil ik niet denken. Niet wat betreft de Palestijnen, maar ook niet wat betreft de wereldvrede. Hoe kijk je terug op het optreden van Jan Marijnissen bij Barend en Van Dorp? Dat was natuurlijk geen verheffende vertoning. Van Barend en Van Dorp verwachtte ik niet anders, ik had mijn werk niet goed gedaan als ik van hen een positieve reactie had gekregen. Maar de manier waarop Marijnissen de belangen van zijn partij beschermde door Karel Glastra van Loon en mij zonder enige gelegenheid tot verdediging te laten vallen, is zonder meer beschamend. Maar laat ik daar niet bij stil staan. Belangrijker is dat een debat ontstaat over de haalbaarheid van een Palestijnse staat, zodat vervolgens overwogen kan worden of er nog alternatieven zijn om aan het schrikbeeld van transfer te ontkomen. Ik hoop dat mijn boek er ondanks alles toe bijdraagt dat dit thema bespreekbaar wordt in de Nederlandse politiek. Met de verkiezingen voor de deur ziet dat er de komende tijd niet naar uit, want de opstelling van Jan Marijnissen laat zien aan dat Israël onder deze omstandigheden taboe is voor de politiek. Misschien kan het na de verkiezingen wel. Hopelijk is het dan niet te laat. Want tijd is, met een Amerikaanse aanval op Irak in het verschiet, momenteel de belangrijkste factor. Website: http://www.epo.be |
Read more about: anti-fascisme / racisme | supplements | | some supplements were deleted from this article, see policy | Israel Shamir on immigration and Le Pen | Pierre Metkolf - 07.01.2003 23:55
The French and the West European Left should learn the lesson before it is too late. Their liaison with the Jews became a liability and a source of embarrassment. Historically it was probably justified, but not any more. Even the Jewish stranglehold on media can not deliver the electoral goods. Instead of supporting Jewish agenda, the Left should compete with the Right by addressing problems of working class in the country and of the income disparity on the global scale. There should be no more immigration, and this task calls to stop the main creator of immigration, the unfair Judeo-American globalization and Bush and Blair’ s War against Islam. In the forthcoming May elections in the UK, the Left should give the boot to Michael Levy’s protégé Tony Blair, and turn to the tradition of Michael Foot. The electoral success of Le Pen could signify the beginning of the end of the Jewish post-war ascendancy. Inverting the slogan of French Jews, we say, "Yesterday Paris, Today Washington, and Tomorrow Jerusalem".
Website: http://shamir.mediamonitors.net/april242002.html | Edel wel degelijk antisemiet | aanvuller - 09.01.2003 14:58
Het volgende is van Indymedia België: niet antisemitisch ? by klaas 3:41pm Wed Jan 8 '03 klaas@raaf.be Lees er even dit op na: http://www.gebladerte.nl/10882f56.htm Objectieve geschiedenis à la Edel by Pierre Metkolf 5:26pm Wed Jan 8 '03 "Hoewel de huidige consensus ons wil doen geloven dat de nazi's op alle joden uit waren werden er wel degelijk uitzonderingen gemaakt. Dat moest ook wel gezien een aantal hoge nazi's dat zelf op zijn minst half joods was, zoals S.D.chef Reinhardt Heydrich, die een joodse vader had [gelul van Edel]. Bij partijfilosoof Albert Rosenberg zegt zijn naam waarschijnlijk wel genoeg [Nee, want Rosenberg is een gewone nam onder Baltische Duitsers als deze Rosenberg. gerenszins joods], toch was hij degene die de 'Protocollen van Sion' naar West-Europa bracht. Dit vervalste geschrift zou later een basis worden voor het vervolgen van joden. Tenslotte zijn er over Adolf Hitler zelf veel (overtuigende [Hoe overtuigend, Peter Edel-Lulkoek?) theorieën dat hij joods bloed door zijn aderen had stromen." "Naast bankiers uit de anglosaksische richting zien we verder ook een aantal joodse bankiers die betrokken waren bij de financiële ondersteuning van Nazi Duitsland. Beruchte namen in dit verband zijn Rothschild, Oppenheim, Schiff, Kuhn & Loeb en Warburg (welke familie de Amerikaanse tak van I.G.Farben bestuurde). Dat joodse bankiers betrokken waren bij de financiering van Hitler is tegenstrijdig met diens eigen beweringen. Hitler beweerde immers dat Duitsland na W.O.I ten gronde was gericht door joodse bankiers, in feite droegen zij er aan bij dat hij in het zadel werd geholpen. Uiteindelijk zou Hitler zelfs min of meer gelijk krijgen, want het dient benadrukt te worden dat de ondersteuning van de nazi's door het anglosaksische establishment en joodse bankiers er nooit op gericht is geweest definitief een duizend jarig rijk te vestigen. De uiteindelijke bedoeling van de opkomst van Hitler en consorten was de totale vernietiging van Duitsland en dat is uiteindelijk gebeurd. Duitsland staat dan ook met 20 miljoen doden boven aan de lijst van getroffen landen. Het instorten van Duitsland betekende een volgende stap op weg naar wereldhegemonie van het anglosaksische establishment, want dat is waar het allemaal om draait." "Het antisemitisme kent momenteel weer een behoorlijke opleving in de voormalige Sovjet-Unie, wat dat betreft staat antisemitisme los van het politieke systeem dat in een land wordt gehanteerd. De 'protocollen van Zion' worden weer door velen gelezen en de antisemitische uitspraken van Wladimir Zjirinowski zijn in de hele wereld bekend geworden. Het is opvallend dat deze beruchte figuur na veel omhaal te kennen gaf een joodse vader te hebben gehad, precies zoals dat het geval was bij de Nazi Heydrich [gelul]." Peter Edel, KANTTEKENINGEN BIJ HERDENKING Online op: http://www.stelling.nl/peteredel/lezwo.pedel.htm Redactie, kan dit hele stuk van Van der Klift WEG in het licht van bovenstaande? | De grootste anti-semiten | 09.01.2003 17:19
Zijn de zionisten. Zij halen bewust zionisme en het Joodse gloof door elkaar. | Gebladerte | 09.01.2003 17:27
dat is de website van de zionisten van de "Fabel van de Illegaal". Niet echt een onpartijdige serieuze bron. Zij stellen o.a. dat het anti-semitisch is om Israel te bekritiseren. Zullen wel geld krijgen van de Mossad. Een stel als links vermomde verdedigers van het zionistische histories revisionisten die beweren dat Israel de joden vertegenwoordigd. Daarnaast voeren ze een systematische anti-moslim hetze, volledig in de pas met de belangen van de zionistische moordenaars in die roversstaat Israel en perfect in lijn met de oorlogs retoriek "tegen het moslimterrorisme" van Bush. Daarnaast zijn ze niet te beroerd om keiharde leugens en beschuldigingen naar buiten te brengen waar ze onder alle omstandigheden aan vast lijken te willen houden. Kortom: een prut klub, een onbetrouwbare bron en gevaarlijke racistische lieden.
| Charmeoffensief Marijnissen naar zionisten | Pierre Metkolf - 09.01.2003 23:50
Peter Edel over de uitspraken van Jan Marijnissen: "Marijnissen distantieerde zich volledig van mijn boek. Dat is zijn goed recht. Ik heb zelf ook al aangegeven dat mijn boek niets met de SP te maken heeft. Maar daar bleef het niet bij, want hij trok van leer of het een persoonlijke afrekening betrof. Poogde hij het stemmenverlies dat hij vreesde, te compenseren met een charmeoffensief in zionistische richting? Het had er zo nu en dan veel van weg. Maar het valt moeilijk te doorgronden wat er door zijn hoofd ging. Misschien speelde ook zijn aversie voor buitenparlementaire politiek een rol. Eén ding is zeker: wat Marijnissen bij BVD zei had weinig met linkse politiek te maken. Ontkennen dat Israël een racistische politiek voert, hoort daar in ieder geval niet bij. Er zijn in Israël wel verschillen, zegt Marijnissen. Inderdaad die zijn er. En wat voor verschillen. Zo is de sterfte onder Palestijnse kinderen vele malen hoger dan onder Israëlische. De regering van Israël ligt daar niet echt wakker van. Men is alleen bezorgd om de eigen stam. Dat laatste is, zoals ik eerder al schreef, precies wat van Israël een racistische staat maakt. Voor Marijnissen zijn dat niet meer dan 'verschillen'."
Website: http://www.epo.be/uitgeverij/schaduwster-openbrief.html | Laat Edel rechts liggen! | Hans - 10.01.2003 01:18
Peter Edel noemt Israël "het Vierde Rijk" ( voor de mensen onder ons die het niet begrijpen: Nazi-Duitsland werd het Derde Rijk genoemd). Ondanks de terechte kritieken op de staat Israël, kunnen we toch wel constateren dat Edel zichzelf met dit soort uitspraken compleet buiten elke linkse en anti-fascistische traditie en discussie plaatst. Edel is compleet doorgeschoten in zijn kritiek op Israël en balanceert met regelmaat op de scheiding tussen anti-zionisme en antisemistme. Af en toe kukelt Edel over die scheidslijn heen. Edel is de weg kwijt en ik, en vele anderen, pleiten ervoor om Edel 'rechts' te laten liggen. Het is wel genoeg geweest. | Tenzij je pallestijn bent... | 10.01.2003 01:57
| | - 10.01.2003 15:46
Redactie, in de eerste reactie van Metkoff hier wordt gesteld dat links Europa zich niet meer met joden moet inlaten. Er is sprake van de "joodse wurggreep" waarin de media worden gehouden, en links zou geen joodse agenda meer moeten volgen maar zich met rechts moeten meten in het aankaarten van de problemen van de arbeidersklasse, waartoe men de immigratie een halt zou moeten toeroepen door het weghalen van de oorzaak: de judeo-Amerikaanse globalisering. Het electorale succes van LePen wordt met instemming aangehaald als het "begin van het einde van de joodse overheersing na WO II". Ik ben het lang niet altijd eens met jullie censuurbeleid (wat me ook een moeilijke en ondankbare taak lijkt), maar als dit soort ranzige uitgesproken neofascistische bullshit niet moet worden verwijderd, wat dan wel? | ranzige uitgesproken neofascistische bullshit | Pierre Metkolf - 10.01.2003 16:34
Beste anonieme poster, Je haalt me de woorden uit de mond. Maar het zijn niet mijn woorden, maar die van Israel Shamir (zoals je opgemerkt zou hebben als je opgelet had). Ik ben het geheel met je inschatting van de woorden van Shamir eens. Dat maakt het nog eens duidelijker op wat voor soort publicisten Peter Edel zich beroept. | | - 11.01.2003 14:05
Beste Metkoff, Ja ik hield er rekening mee dat je het citaat "ter illustratie" erbij had geplaatst. Misschien had een kort commentaar kunnen verduidelijken hoe de wind aan uw kant van de lijn waait. Enfin. Groet, | |
supplements | |