| |
HET WARE GEZICHT VAN DE COMMITMENT Kritische Studenten Utrecht - 28.03.2002 16:16
Niet zelden wordt de laatste tijd aan de universiteit van ´commitment´ gesproken: in het Utrechtse Univesiteitsblad valt de term geregeld en ook onze rector maakt er scheutig gebruik van. HET WARE GEZICHT VAN DE COMMITMENT: UNIVERSITEITSBESTUUR IN DEBAT MET STUDENTEN DINSDAG 2 APRIL, U-THEATER, 19.30 AAN DE KROMME NIEUWEGRACHT 20, UTRECHT Commitment houdt zo goed als het volgende in: in het nieuwe Ba/Ma-systeem ´commiteert´ de student zich aan de docent door zijn belofte in drie jaar voor Bachelor-fase te zullen slagen. Op zijn beurt ´commiteert´ de docent zich dan aan de student met de belofte dat hij de student binnen drie jaar zal laten slagen. Dat klinkt misschien niet onaardig, toch is het maar helemaal de vraag of we zo blij moeten zijn met de ´wederzijdse commitment´. Pakt die wel zo gunstig uit voor deelnemende partijen, student en docent? Of ontaardt zij veeleer in een heuse ´commitment-dictatuur´, waarbij studenten VERPLICHT worden colleges te volgen en docenten VERPLICHT zijn borrels van eerstejaars studenten bij te wonen? Waarbij van studenten verlangd wordt dat zij in 1 keer voor hun tentamens slagen en docenten geacht worden het ene na het andere ´voortgangsverslag´ te produceren? Het OER daagt het universitaire bestuur uit hun ´commitment´ te verdedigen. De vier forumleden, Rector Magnificus Gispen, Onderwijsdirecteur Vermeulen, Onderwijsdirecteur sociale geografie en planologie V.d Vaart en Kritische Student Mulder, gaan daarbij de discussie aan met elkaar en met de zaal in wat een poging genoemd kan worden het ´ware gezicht van de commitment´ te achterhalen.... DISCUSSIER OOK MEE IN HET OERFORUM OVER COMMITMENT! DATUM:DINSDAG 2 APRIL, TIJD: 20.00 -KOFFIE OM 19.30-, PLAATS: U-THEATER (AAN DE KROMME NIEUWEGRACHT 20) NA AFLOOP:BORREL. OER http://www.studver.uu.nl/oer Kritische Studenten Utrecht E-Mail: kritischestudenten@phys.uu.nl Website: http://www.kritischestudenten.nl |
Read more about: zonder rubriek | supplements | | |