english
nederlands
Indymedia NL
Independent Media Centre of the Netherlands
Indymedia NL is an independent free communication organisation. Indymedia offers an alternative approach to the news by using an open publishing method for text, images, video and audio.
> contact > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
Search

 
All Words
Any Word
Contains Media:
Only images
Only video
Only audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI's complaint against Indymedia.nl
Courtcase Deutsche Bahn vs. Indymedia.nl
Topics
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Help
Tips for newbies
A short intro into Indymedia NL
The policy of Indymedia NL
How to join?
Donate
Support Indymedia NL with donations!
Lawsuits cost a lot of money, we appreciate every (euro)cent you can spare!

You can also direct your donation to Dutch bank account 94.32.153 on behalf of Stichting Vrienden van Indymedia, Amsterdam (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53)
Indymedia Network

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
This site is produced by volunteers using free software where possible.

The system we use is available from:mir.indymedia.de
an alternative is available from: active.org.au/doc

Thanks to indymedia.de and mir-coders for creating and sharing mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Kerk en anarchisme
henkus - 05.01.2002 14:08

kerk en anarchisme

 http://rivertext.com/weil.html

Simone Weil had net als etty hillesum in de gaten dat de bijbel een slavenbijbel is in tegenstelling tot andere heilige boeken. De christus is er voor de onderdrukten, de schreeeuw van de onderdrukten en slaven klinkt in de hele bijbel door. Ook zondaars zijn slaven, slaven van de zonde.

Vertrouwelijke gesprekken zijn tussen twee of drie, niet tussen tien of twintig. Christus heeft daarom niet voor niets gezegd: waar twee of drie samen zijn, ben ik bij hen. - Simone Weil
Ik geef u alle macht over de koninkrijken van deze wereld - Lukas 4:6. Daaruit blijkt dat het sociale het domein is van de duivel. Het vlees roept "ik" de duivel roept: "wij," net als de dictators "ik" roepen in collectieve betekenis. De duivel maakt een valse nabootsing van het goddelijke. Niet het sociale maar het collectieve is van de duivel. De kerk behoort als maatschappelijk factor aan de duivel omdat ze een conserverend en waarheid bemiddelend orgaan is. Ze is een gevaar voor diegenen die snel door collectieve invloeden worden geïnfecteerd. - Simone Weil.
Het beeld van de kerk als mystiek lichaam van Jezus is zeer verleidelijk. Maar het gewicht dat hieraan wordt toegekend is een gevaarlijk teken van modern verval. Daarom zijn ook buitenstaanders nodig, mensen die zich niet te snel laten dopen of bij de kerk voegen. Juist de pracht buiten de kerk, heeft mij tot God geroepen maar buiten de kerk gehouden. - Simone Weil
Roeping: onverschilligheid tegenover elke ideologie. Ook het water is onverschillig ten opzichte van de voorwerpen die erin vallen. Het wikt en weegt niet welk voorwerp erin mag vallen. Het zijn de voorwerpen zelf die zinken of ronddobberen.
Heb elkaar lief, Jezus´ toelichting ging over de half dooie langs de weg, een anonieme en universele liefde. Enige uitzondering is op de universele liefde is de vriendschap.
Ook de onvruchtbare vijgenboom had van nature geen kracht. Toch werd hij niet verontschuldigd maar vervloekt door Jezus.
Het gebed is een daad van aandacht, de sleutel van het christelijk verstaan. Alle studie, ook op school, doet beroep op aandacht. De aandacht voor de naaste heeft dezelfde grond. Alle studie zou gericht moeten zijn op aandacht voor God. De boer en arbeider staan ook dichtbij God vanwege hun lijden en armoede en sociale onbeduidendheid.
Het grote raadsel van het menselijk bestaan is niet het lijden maar het ongeluk. Behalve degenen die door Christus bewoond worden, haten de mensen de geslagene. Mensen die geslagen zijn door het ongeluk bevinden zich aan de voeten van het kruis op de bijna grootst mogelijke afstand van God. De zonde is geen grotere afstand maar een andere blikrichting.
Schoonheid komt voort uit gehoorzaamheid. Jezus noemt de lelien in het veld als voorbeeld. Zij gehoorzamen aan de drang van de natuur. Als wij ze mooier vinden dan welk ander kleed dan ook, zoals van Salomon, komt dat doordat hun gehoorzaamheid. Wiens ziel gericht blijft op God, terwijl ze door het ongeluk is doorboord, bevindt zich in het centrum van het heelal. Dit centrum is God. De ziel bevindt zich op het snijpunt van schepper en schepping, op het snijpunt van de balken van het kruis.
God is aanwezig in de eredienst, schoonheid en de naaste. Christus zei: ik had honger en jij gaf me een snickers. Dus, hoe kun je naastenliefde betuigen als Christus niet in je zit? Wie mensen die ver beneden hen staan in macht als gelijke behandelt, geeft hen de waardigheid terug waarvan het lot hen beroofde. God heeft zich verloochend ter wille van ons om ons de gelegenheid te geven ons te verloochenen. God is klaarblijkelijk afwezig in het verborgene op aarde. Degenen die zeggen dat God over het hele machtsgebied heest, bedrijven afgoderij. De mens die door het ongeluk tot een trage passieve materie is geworden en door de edelmoedigheid van een naaste weer (voor even) een echt mens is geworden, ontvangt een ziel die uit liefde is geboren. Naastenliefde is bijna dopen.
Naastenliefde kan alleen als je je in de ander verplaatst. Op dat moment ben je ook water en geest. De naaste opmerkingen is gevolg van aandacht. deze aandacht heeft een scheppende kracht maar op het moment zelf verloochening. Je vergroot je macht niet maar maakt het de ander mogelijk onafhankelijk van jou te bestaan. Je moet je in de ander verplaatsen en delen in de toestand van de trage materie waarin de ander verkeert. Met een aalmoes koop je de ongelukkige. De sympathie van de zwakkere voor de sterkere is natuurlijk want de zwakkere krijgt een denkbeeldige kracht. Andersom is daarom tegennatuurlijk. De sympathie van de zwakkere voor de sterkere is alleen zuiver als hij zich uitsluitend richt op de sympathie van de ander voor hem.
De scheppende aandacht bestaat uit aandacht voor iets dat er niet is. Er is geen menselijkheid in het naamloze, bewegingsloze vlees langs de weg. Zien van het onzichtbare, het ongeluk, de arme of naaste langs de weg komt voor uit liefde, uit God. De onzichtbare merkt op dat moment dat ´ie een stem heeft als de naaste voor hem opkomt.
Christus is aanwezig in de hongerige die een aalmoes krijgt maar ook in degene die door de rechtvaardige wordt gestraft. Hij stierf zelf als misdadiger maar spaarde de overspelige vrouw. Hij schafte het stenigen echter niet af. Overal is het Christus die de eerste steen gooit. Een rechtvaardige straf veronderstelt net als een aalmoes, God´s aanwezigheid. De steen die doodt en het brood dat voedt hebben hetzelfde vermogen, beiden lijken een sacrament. Leven en dood zijn als gave gelijk.
Liefde voor schoonheid van de wereld is een aanvulling op de naastenliefde. Franciscus van Assisi is een goed voorbeeld. Zijn gedicht is volmaakte poëzie en zijn daden. Op eenzame plekken verbleef hij en stichtte hij kloostergemeenschappen. Zwerven en armoede waren zijn poëzie. Het voorwerp van de wetenschap is de wijsheid in de wereld, de tegenwoordigheid van Christus door de materie heen.
Iedereen voelt het kwade in zich en zou er het liefst afstand van doen. Buiten ons zien we het kwaad in het lijden en de zonde. Maar in onszelf maken we dat onderscheid niet. Het sociale is een nepimitatie van het geloof. Jezus kwam niet om vrede maar het zwaard te brengen. Godsdienst bestaat uit niets anders dan aandacht. Vriendschap heeft een weerschijn van Goddelijke liefde.



Website: http://anaisnin.cjb.net
 
supplements
vertalen 
henk - 05.01.2002 14:16

als iemand dit evt. tegen een kleine vergoeding kan vertalen naar het engels hoor ik het graag, henk

E-Mail: henk-64@hetnet.nl
zucht... 
M02 - 07.01.2002 00:21

Dit is geen nieuws Henk...
Hoort dus niet bij Indymedia thuis, maar gewoon op je eigen website!

supplements
> indymedia.nl > search > archive > help > join > publish news > open newswire > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL uses the 'open posting' principle to promote freedom of speech. The news (text, images, audio and video) posted in the open newswire of Indymedia NL remains the property of the author who posted it. The views in these postings do not necesseraly reflect the views of the editorial team of Indymedia NL. Furthermore, it is not always possible to guarantee the accuracy of the postings.