english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Actie bij Arriva-kantoor
nn - 13.06.2011 17:44

Afgelopen vrijdagavond 10 Juni heeft een groep bezorgde burgers een korte actie gehouden bij het Hoofdkantoor van Arriva te Heerenveen. Dit om solidariteit te betuigen met de stakingsacties van arbeiders in het OV van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De Arriva-top wilt een schadeclaim indienen bij het GVB en de Rotterdamse RET om zo de stakers onder druk te zetten.




Om de stakingsbrekers van de Arriva-top, die goede banden met de VVD hebben, te laten zien dat ze van het stakingsrecht af moeten blijven is er bij het hoofdkantoor te Heerenveen een lading Komkommers en Tauge voor de deur gedumpt. Bij een besmet kantoor weten ze daar vast wel raad mee.
Tevens is de volgende flyer op en rondom het kantoor verspreid:

STAKEN IS EEN RECHT!
FUCK DE MANAGERS VAN ARRIVA, CONNEXXION en VVD!

Op 7, 8 en 9 juni voerden de arbeiders in het openbaar vervoer respectievelijk in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam actie. Zij werden hiertoe gedwongen door de bezuinigingen van het kabinet van VVD-CDA-PVV. In de plannen wordt meer dan 100 miljoen euro gekort op het OV in de drie grote steden. Bij het GVB in Amsterdam brengt dit meer dan 40% van het openbaar vervoer in gevaar; 40 procent van alle banen, tram, bus en metrolijnen worden wegbezuinigd.

Concurrent Arriva wil nu een schadeclaim indienen bij het GVB en het Rotterdamse RET omdat ze met lege bussen te kampen had. Arriva doet dit in een poging verdere acties te voorkomen en zodoende openbare aanbesteding dichterbij te brengen. Dit is onacceptabel.
De stakingen hadden een brede steun in de samenleving. Zo waren er in Amsterdam vertegenwoordigers van reizigers aanwezig op de manifestatie; van de bijstandsbond, studenten, actievoerende leraren, Spaanse en Griekse jongeren, en anderen.

Naast de morele rechtvaardigheid is staken ook een wettelijk recht.

Deze aanval op het stakingsrecht van arbeiders is helaas niet verrassend. Op de eerste stakingsdag opende Arriva en Connexion al de aanval in samenwerking met de Telegraaf door wilde verhalen de lucht in te brengen, namelijk dat zij de staking zouden doorbreken door gewoon te rijden in Amsterdam. Zoals elke journalist had kunnen weten na een simpel telefoontje naar de actievoerders van het GVB, of zoals AT5 deed, langs te gaan bij de buschauffeurs van Arriva en Connexxion, was dit lulkoek. De chauffeurs waren solidair met hun collega’s bij het concurrerende bedrijf – ze voeren uiteindelijk dezelfde strijd.

Goed ingewijde bronnen weten dat de top van Arriva en Connexxion erg blij is met de bezuinigingsplannen van dit kabinet en daar zelfs voor heeft gelobbyd. De banden tussen beide bedrijven en de VVD zijn een publiek geheim. Connexxion-directeur Bruno Bruins is al jaren een prominent VVD’er en ook Arriva-topman Anne Hettinga onderhoudt banden. Voor de twee bedrijven betekenen de plannen verzwakking van haar concurrentie en meer mogelijkheden tot uitbreiding. Het wekt dan ook geen verbazing dat zij de bezuinigingen steunen en alle acties daartegen proberen te dwarsbomen.
Uit solidariteit met de stakers in het openbaar vervoer laat een bezorgde groep burgers uit verschillende sectoren zijn stem horen bij het hoofdkantoor van Arriva. Bij een besmet kantoor weten ze vast raad met de besmette komkommers.

BLIJF VAN ONS STAKINGSRECHT AF!
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.