english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Calais: ID controles en voetballende Afganen
CMS-NL - 20.02.2010 23:51

Ons eerste reisverslagje. Over hoe onze reis naar Calais ging, de aankomst en de eerste echte dag. Over hoe we drie keer op ID werden gecontroleerd in 24 uur tijd, en natuurlijk over voetballende Afganen.

Poging om Hangar terug te krijgen
Poging om Hangar terug te krijgen

Vrijdag 19 februari
Om 7 uur ging mijn wekker, ik moest al mijn spullen nog inpakken want daar had ik donderdag avond geen tijd meer voor. Toen ik alles had ingepakt en in de auto geladen begon de reis. Via Utrecht naar Nijmegen, daar 2e Auto ophalen, fietsen ophalen, mensen ophalen. Pas na 1 uur reden we eindelijk weg uit Nijmegen. Vanwegen de fietsen op het dak van de ene auto konden we maar max 110 km/u rijden. Dus na een lange en vermoeiende rit kwamen we tegen zonsondergang aan in de kleine Franse havenstad.

Omdat we wisten dat de hangar nog steeds in handen van de politie was en het tegen etenstijd aan liep zijn we regelrecht naar de voedseldistributieplaats gereden. Na hartelijk te zijn ontvangen door de migranten en No Border activisten hebben we een tijd bij het Koudweercentrum gestaan. Dit centrum was gister nacht voor het eerst sinds 2 weken weer gesloten omdat de temperatuur boven de -2 uit kwam. Na een kort overlegje met andere activisten kregen we te horen dat we konden koken en slapen bij een franse activist thuis.
Dus stapten we weer in de auto. En na een paar minuten rijden kwamen we er achter dat we gevolgd werden door eerst 1 en al snel 2 politie autos. Na wat mislukte afschud-manouvres werden we naar de kant van de weg gedirigeerd. Zoals te verwachten werden onze papieren gecontroleerd. Dit was de eerste van drie ID-controles binnen 24 uur. Nadat onze papieren gecontroleerd waren, hield het stalken nog steeds niet op. We werden gevolgd, tot de voordeur van het huis waar we sliepen.
Na een goeie hap eten, een uitgebreid gesprek over de situatie en een plan van aanpak voor de volgende dag, besloten we te gaan slapen.

Zaterdag 20 februari
Dit maal ging de wekker om 5 uur 's ochtends. We gingen met een paar mensen op ochtend patrouille. We gingen op zoek naar de politie, om te kijken wat die van plan waren, en eventuele invallen of arrestaties te kunnen voorkomen en om ze te frustreren. Tot ongeveer 7 uur was het rustig, te rustig. We vulde onze tijd met rondjes rijden, en ontbijten aan het strand met opkomende zon. Maar om half 8 was het raak. We reden net weg bij het Afrikaanse kraakpand, toen we 5 bussen CRS (relpolitie) zagen aankomen. Met een halsoverkop omdraaiactie wisten we voor de politie weer bij het kraakpand te komen. Daar konden we de migranten net op tijd waarschuwen. De politie was teleurgesteld en besloten hun frustratie maar op ons te uiten. Dit deden ze door ons aan een uitgebreide foulleering en 2e ID-controle te onderwerpen. Wij stonden een half uur in de kou, maar er was geen inval en geen arrestaties. Wij wonnen deze slag, en de politie droop af.

Rond Lunch tijd hadden we een overleg met alle No Border activisten in Calais. We bespraken de strategien, opties voor de Hangar, de rechtzaak en nog meer. We besloten om te proberen om toegang tot de Hangar te krijgen, gewoon door het te vragen, immers nooit geschoten is altijd mis. Toen we met de groep bij de Hangar kwamen reageerde de politie heftig, ze kwamen allemaal uit hun autos springen en riepen gelijk versterking. Het resultaat was natuurlijk voorspelbaar, we kregen de hangar niet terug.

Daarna ging een deel van onze groep nog even in een cafetje zitten voor een drankje en een praatje over mogelijke acties. Bleek natuurlijk net dat het cafe waar we in zaten eigendom was van een lokale fascist. Binnen 5 minuten werden we naar buiten gecommandeerd, een heftige woordenwisseling eindige met bedreigingen en bijna klappen voor een van ons. Natuurlijk was de politie er als de kippen bij, en ja hoor, ID-controle nummer 3. De eigenaar ging vrijuit en wij kregen een waarschuwing.
De rest van de middag hebben we in de zon door gebracht. We werden op gevrolijkt door de migranten en keken naar voetballende afganen, die ondanks alles heel vrolijk blijven.

Nu hebben we gegeten en geheime plannen gemaakt voor vanacht, maar daar over de volgende keer.

Voor meer info over de situatie in Calais, CMS, nieuws en updates kijk op:
calaismigrantsolidarity.wordpress.com

- E-Mail: cms.nl(AT)puscii.nl
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
Eerdere Berichtgeving 
CMS-NL - 20.02.2010 23:56

Voor eerdere berichten over de inval en ontruiming van de Hangar:
 http://www.indymedia.nl/nl/2010/02/65403.shtml
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.