english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Het gelijk en ongelijk van de kraakbeweging
Christiaan - 18.09.2009 02:43

Autorijden is niet alleen destructief voor het milieu, het is ook nog eens een transportmiddel dat jaarlijks voor vele doden en gewonden zorgt. Toch grijpt de overheid niet in en gaat over tot een verbod. Met het kraken van woningen is het momenteel anders gesteld. Omdat het kraken van leegstaande gebouwen voor overlast zou zorgen en het eigendomsrecht niet gerespecteerd wordt moet het snel afgelopen zijn met dit actiemiddel en manier van leven als het aan de huidige machtshebbers ligt.

Ubica in Utrecht
Ubica in Utrecht

Enkele jongeren die zichzelf bekroond hebben tot woordvoerders van de huidige ‘kraakbeweging’ slaan de kop van de spijker behoorlijk mis als ze roepen dat het komende verbod de arbeidsintegratie tegenwerkt en voor meer overlast voor de maatschappij zal zorgen. Volgens hun verklaring zou de kraakbeweging met hun gekraakte weggeefwinkels en eetcafe's een vangnet zijn voor zwakkeren in de samenlevingen en mocht dit vangnet wegvallen zou dit voor overlast van de maatschappij zorgen. Tevens zou de sociale functie van de kraakscene verloren gaan. Waarschijnlijk zullen maar weinig politici deze woorden serieus nemen, want van een sociale integratie van de kraakscene is allang geen sprake meer. Het aantal sociale projecten die met de buurt samenwerken en uit buurtbewoners bestaan is op een hand te tellen. Jammer, maar geen doodzonde, lijkt mij. Zijn gekraakte vrijstaten juist geen tegenhanger van de huidige maatschappij? Zo ja, dan zouden ze zich ook heel geen zorgen moeten maken over ‘tegenwerking van de arbeidsintegratie’ en ‘een toename van overlast voor de maatschappij’.




De G4 (de grootste vier steden) snappen er waarschijnlijk nog het meest van. Zij zijn tegen een verbod op kraken omdat ze graag van dit actiemiddel als ‘stok achter de deur’ gebruik blijven willen maken. Kraken is nog altijd een krachtig middel om speculanten en eigenaren die hun pand verwaarlozen wakker te schudden. En daarnaast biedt het mensen die zich verzetten tegen de consumptiemaatschappij onderdak om autonome vrijstaten vorm te geven. Gelukkig is Nederland nog altijd een relatief vrij land en roemt het zichzelf om haar democratie. Het lijkt mij dan ook vanzelfsprekend dat het ook aan andersdenkenden plaats blijft geven. Zo niet, dan zal hiervoor gestreden moeten worden. En natuurlijk heeft de huidige rechtse regering gelijk als ze zeggen dat een aantal kraakpanden veel overlast veroorzaken. Dat er tientallen ‘drugspanden’ zijn en grote groepen ‘technoheads’ krakend door Nederland trekken en de zojuist veroverde panden na een feest volledig ‘trashen’ is ronduit treurig. De woordvoerders van de kraakbeweging zouden dit niet moeten ontkennen maar juist moeten afkeuren. Maar ja, om op het autorijden terug te komen. Omdat heel veel automobilisten de verkeersregels aan hun laars lappen en ‘bumperkleven’ aan de orde van de dag is en bijna niemand zich aan het ‘ritsen’ houdt, is er voor de regering die vanuit haar ivoren toren regeert ook geen reden om het te verbieden.




Gekraakt wonen is een vorm van vrijheid, een aanklacht tegen de huidige maatschappij. En gezien de huidige economische recessie en het kapitalisme dat in elkaar aan het storten is, is de kans ook nog eens heel groot dat deze vrijheidsstrijders steeds meer het gelijk aan hun zijde zullen treffen en dat de rechtse bestuurders die denken een toekomst voor hun burgers uit te kunnen stippelen noodgedwongen hun oren moeten openen voor meer sociale, alternatieve en duurzame vormen van samenleven.


Website: http://www.christiaanverweij.nl
 

Lees meer over: wonen/kraken

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.