english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Bikefest amsterdam- anarchisme in de praktijk
bikepunx/groenfront adam - 07.07.2009 18:39

Het eerste bikes not cars festival was een gezellig toonbeeld van anarchisme in de praktijk. Een kort verslag van het weekend.




Tijdens het festival, georganiseerd door een gelegenheidscoalitie tussen bikepunx uit verschillende steden, werd van iedereen verwacht haar/zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen om het tot een succes te maken. Dat hield niet alleen samen opruimen, en bar/deur- diensten draaien. Maar ook een mate van eigen initiatief rondom de zichzelf organisch organiserende D.I.Y. wokshops.

Het begon vrijdag gelijk goed toen er rond 15.00 uur al een twintigtal bezoekers waren begonnen met het opknappen van wrakken die klaarlagen. Tegelijkertijd werd er door anderen gewerkt aan freakbikes, zoals eenmonsterfietsje een chopper, minitandem, swingbike en tallbikes. Men zocht zelf de mensen op die konden helpen, en degenen die vaker sleutelen zaten automatisch mensen te helpen. Tijdens dat proces hebben vele leken geleerd om hun fiets te onderhouden. van banden plakken tot versnellingen of remmen afstellen, tot lassen, slijpen en hakken. Veel mensen hebben iets nieuws geleerd.

Om acht uur begon de alleycat race bij cs, een parcours met checkpoints en opdrachten onderweg werd met halsbrekende toeren afgelegd door zon 15 deelnemende snelheidsfreaks. Waarna de winnaar werd gehuldigd en het bier open kon. Dj - the beast from the east maakte het af met zijn foute tunes.

Zaterdag ochtend werden de laatste fietsen voltooid, bandjes vervangen en kabeltjes gesteld, waarna we gezamenlijk naar de critical mass trokken. Bij vertrek op het museumplein werden 75 fietsers geteld. Omdat dit tijdend de demo steeds meer werd groeide het op zn hoogtepunt uit tot 125 fietsers, genoeg op er geen auto meer langs te laten. Via de vijzelstraat fietsten we over de munt, langs het rokin, richting cs, waar we ons na een korte stop op een kruispunt omkeerden en de spuistraat in reden, deze straat veranderde kortstondig van een racebaan voor dure autos in een langzaamfietsparcours. Op het kopspandoek een duidelijke boodschap: stop climate change, stop oil, ga toch fietsen!
Voor de duidelijkheid, er was vanuit sommige hoeken kritiek op het rijden van een critical mass in amsterdam; amsterdam is immers al zon fietsvriendelijke stad, waar je als fietser het voordeel hebt boven de auto; behalve dat de schrijver van dit stuk dat persoonlijk betwist, ging deze demo toch om meer dan dat. Het hele concept van vervoer middels fossiele brandstoffen moet per direct op de schop. fietsen zijn het alternatief, een demo is een prima manier om de straat terug te claimen en automobilisten op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Derhalve rust er op de naam critical mass ook geen octrooi voor demo die t.b.v. fietspaden worden gehouden. Het woord critical mass gaat over een (theoretisch) omslagpunt dat word bereikt (na bv aanhoudende demonstraties met een marginale massa, die die geleidelijk groeit) wanneer verandering zal worden bewerkstelligt. Een woord dat dus ook prima de lading dekt menen wij.
Tiepies genoeg liet de smeris ons de gehele demo onze gang gaan, misschien was het ze te warm om zich ergens over op te winden, misschien heeft de smeris vanuit haar beroep genoeg verkeersslachtoffer gezien om zich te realiseren dat het toch ook eigenlijk belachelijk is om zon op alle vlakken slecht vervoermiddel zo de ruimte te geven in onze samenleving.

Na de critical mass vertrok er een solidemo vanaf ijsbaanpad naar de lawaaidemo voor de gearresteerden rondom het graffiti-incident bij het scub. Later speelden La maldita zorra, de fatwas, hysteria, de reclassering en polka madre. tot laat in de nacht was het gezellig bij het kampvuur.

Op zondag waren er verschillende wedstrijden voor speciale fietsen. Tall-bike jousting, bikewars en bakfietsraces, er zullen later nog fotos worden toegevoegd. Ook vragen we een ieder om haar/zijn fotoos hier te plaatsen en/of naar ons te mailen aangezien de organisatie vrij weinig tijd heeft gehad om alles vast te leggen.

Tot de volgende keer!

AnarchistBikepunxNetwork

- E-Mail: bikesnotcars@gmail.com Website: http://bikesnotcars.wordpress.com
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.