| |
Vervolg Fort Pannerden Fort Pannerden - 20.11.2006 21:02
Wij mochten vandaag bij het "ophalen van onze spullen" (wat overigens al een volle week later was dan eerder overeengekomen...) het volgende contract ontvangen: Gemeente Lingewaard Datum: 20 november 2006. Betreft: overdracht eigendommen voormalige bewoners Fort Pannerden De gemeente Lingewaard en een afvaardiging van de voormalige bewoners verklaren zich akkoord met het volgende: 1. De voormalige bewoners hebben in bijgevoegde lijst aangegeven welke personen bij de overdracht van goederen als hun vertegenwoordigers kunnen optreden. 2. De personen die als afvaardiging optreden hebben zich gelegitimeerd met een daartoe geëigend document. 3. Bij de ontruiming van het fort zijn door de gemeente als waardevol aangemerkte goederen geruimd, opgeslagen en getransporteerd en op maandag 20 november 2006 overgedragen aan de genoemde vertegenwoordigers. 4. Niet opgehaalde goederen worden vanaf 21 november 2006 17.00 uur als onvoorwaardelijk prijsgegeven beschouwd en deze zullen na genoemd tijdstip direct vernietigd worden. 5. De voormalige bewoners van het fort verklaren zich, middels hun vertegenwoordigers, akkoord met de overdracht van goederen zonder overhandiging van een inventarislijst. 6. De gemeente verklaart zich bereid de haar rechtmatig toekomende doorberekening aan de voormalige bewoners van het fort van kosten voor ruiming, opslag en transport van de op 20 november 2006 overgedragen goederen achterwege te laten en deze kosten voor eigen rekening te nemen. 7. De gemeente Lingewaard aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor de beschadiging of vermissing van enig voorwerp of voor schade anderszins aan enig voorwerp en evenmin voor de afgifte aan een persoon die niet de rechthebbende daarop is. Namens de voormalige bewoners Namens de gemeente Lingewaard 1 Willem Bijker 2 Afd. Welzijn en Onderwijs 3 Na veel protest is als het goed is bepaling 7 geschrapt dan wel aangepast. Wij zijn uiteraard niet ingegaan op deze regelrechte chantagepoging. Wij vinden de gang van zaken ronduit onbevredigend en bevreemdend, temeer daar alle goederen die niet aan ons teruggegeven zouden worden blijkbaar aan Staatsbosbeheer toevallen, terwijl zij in het fort niets te zoeken hebben. Zij zijn namelijk niet de beheerder van Fort Pannerden. Dhr. Wanting van de stichting die wel de erfpacht in handen heeft wist ook niets van deze constructie. Daarnaast wist hij niets van de plaatsing van zijn naam op het bord dat "werk in uitvoering" belooft! Het vertrouwen in zowel SBB als de gemeente is wederom zowel bij de voormalige bewoners als bij de feitelijke eigenaar van het complex ernstig geschaad. Mocht je nog verdere vragen hebben, mail me dan even. Met vriendelijke groet, Titus Sijses Fort Pannerden E-Mail: iets@fortpannerden.nl Website: http://www.fortpannerden.nl |
Lees meer over: kunst, cultuur en muziek media natuur, dier en mens vrijheid, repressie & mensenrechten wonen/kraken | aanvullingen | uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina | | | ontruiming fort | slijptolletje - 21.11.2006 19:11
Op de dag van de ontruiming heb ik nogal wat heen en weer gebeld met een aantal vragen over de inzetting van het leger tegen de eigen bevolking. Helaas werdt ik toen overal van het kastje naar de muur gestuurd, schijnbaar wilde niemand daar de verantwoording graag voor op zich nemen. Een week later kreeg ik deze mail: Beste mevrouw -------, Zoals telefonisch besproken hierbij een nieuwe poging met daarbij de relevante bepalingen uit de Politiewet 1993. Met vriendelijke groet, Ronald Timmermans' Artikel 54 1. Behoeft een regionaal politiekorps bijstand van andere politiekorpsen voor de handhaving van de openbare orde, dan richt de korpsbeheerder op aanvrage van de burgemeester een verzoek daartoe aan de commissaris van de Koning. 2. De commissaris van de Koning pleegt alvorens te beslissen overleg met de korpsbeheerders die de bijstand moeten verlenen en met het College. De korpsbeheerders verlenen de gevraagde bijstand. 3. Is het voor de commissaris van de Koning niet mogelijk met de in zijn ambtsgebied beschikbare politie aan een aanvrage van een korpsbeheerder om bijstand te voldoen, dan geeft hij daarvan kennis aan Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze verstrekt alsdan, door tussenkomst van de betrokken commissarissen van de Koning, de nodige opdrachten aan de betrokken korpsbeheerders van regionale politiekorpsen en stelt Onze Minister van Justitie daarvan in kennis. Indien bijstand van het Korps landelijke politiediensten nodig is, treft Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de nodige voorzieningen en stelt Onze Minister van Justitie en de commissaris van de Koning daarvan in kennis. 4. Van beslissingen als bedoeld in het tweede lid worden Onze Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Justitie zo spoedig mogelijk in kennis gesteld. Artikel 58 1. In bijzondere gevallen kan bijstand worden verleend door de Koninklijke marechaussee. 2. Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, indien het betreft bijstand ter handhaving van de openbare orde, onderscheidenlijk Onze Minister van Justitie, indien het betreft bijstand voor de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde dan wel voor het verrichten van taken ten dienste van de justitie, bepaalt, na overleg met Onze Minister van Defensie, of bijstand wordt verleend. 3. Indien bijstand moet worden verleend, bepaalt Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onderscheidenlijk Onze Minister van Justitie in overeenstemming met Onze Minister van Defensie op welke wijze de bijstand wordt verleend. Artikel 59 1. Kan ook op grond van artikel 58 niet in de behoefte aan bijstand ter handhaving van de openbare orde of bijstand voor de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde, dan wel voor het verrichten van taken ten dienste van de justitie, worden voorzien, dan kan bijstand worden verleend door andere onderdelen van de krijgsmacht. 2. In dat geval bepaalt Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, onderscheidenlijk Onze Minister van Justitie, in overeenstemming met Onze Minister van Defensie op welke wijze de bijstand zal worden verleend. Daarbij worden tevens nadere regels of beleidsregels gegeven over de uitoefening van bevoegdheden krachtens deze wet. -----Oorspronkelijk bericht----- Van: Timmermans, Ronald Verzonden: vrijdag 10 november 2006 14:18 Aan: '-----------------------------' CC: Smit, Maurice; Rinckes, Gerard Onderwerp: Uw vraag Beste mevrouw -------, Gisteren bereikte mij uw e-mail waarin u vraagt naar de wetgeving of bepaling over het inzetten van het leger tegen de eigen burgers. Ook vraagt u wanneer een aanvraag van de burgemeester daartoe wordt goedgekeurd. Ik betreur het dat u niet gelijk bent doorverwezen naar de juiste persoon. Het ontruimen van een pand is een politietaak. In bijzondere gevallen vraagt de politie om bijstand van andere politiekorpsen of - zoals in het geval van de ontruiming van fort Pannerden - om bijstand door het leger. Artikel 59 van de Politiewet 1993 geeft hiervoor de juridische grondslag. De redenen hiervan kunnen zijn dat de politie onvoldoende capaciteit heeft voor een dergelijk grootschalig optreden, of omdat in spoedeisende situaties het politiekorps van het leger - de Koninklijke Marechaussee - eerder ter plekke kan zijn dan andere politiekorpsen, of omdat het leger beschikt over bijzondere vaardigheden of materieel waarover de politie niet beschikt. Dit laatste was hier aan de orde, er is bijstand verleend voor de bouw van bruggen en andere infrastructurele zaken. De burgemeester van de gemeente waar het politieoptreden plaatsvindt vraagt de bijstand aan en de minister van Binnenlandse Zaken geeft de toestemming voor de bijstand door het leger. Overigens blijft het ontruimen altijd een politietaak. Dat betekent dat de politie, onder verantwoordelijkheid van de burgemeester, leiding geeft aan de ontruimingsactie. Het leger ondersteunt de politie slechts. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u mij bereiken om onderstaande gegevens. Met vriendelijke groet, Ronald Timmermans Verder hoorde ik dat er nog niet veel gebruik was gemaakt van deze wet, waardoor er ook erg weinig jurispredentie over is...weet iemand waar ik dat weinige dat er is eventueel terug zou kunnen vinden?? -een nieuwsgierig aagje-
| |
aanvullingen | |