english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Ahaus: eind mei akties tegen Castor transport
dirk, lptk - 03.05.2005 14:22

Eind mei zal een eerste transport met hoog-radioaktief afval plaatsvinden van Rossendorf naar Ahaus. Het transport, per vrachtwagen over 600km weg, zal in het weekend rijden. Duitse anti-kernenergie groepen, roepen op tot blokkades en demonstraties.

Het transport betreft 18 Castor MTR-2 containers: deze containers zijn (veel) kleiner dan de containers die terugkomen van de opwerkingsfabrieken en naar bijv. Gorleben gaan. Er kunnen er twee op een dieplader. De Castoren staan op het nucleaire onderzoekscomplex in Rossendorf (bij Dreseden in het vroegere Oost-Duitsland) waar ze ruim 13 jaar(!) geleden al geladen zijn.

Het afval is brandstof uit de onderzoeksreactor daar en hoewel de containers daar dus al 13 jaar ‘opgeslagen’ liggen wil men ze nu vervoeren naar Ahaus. Dat is ruim 600 km en gaat door 6 deelstaten.

De belangrijkste specifieke argumenten om tegen dit transport te zijn:
- de twee hallen (waar ze nu staan en die in Ahaus) zijn vergelijkbaar. Rossendorf is verplicht het afval na 40 jaar weer terug te nemen (Ahaus is slechts tussenopslag) : Het is dus alleen maar het heen en weer transporteren van gevaarlijk radioactief afval. En elk transport betekent additioneel gevaar.
- In de ‘konsensus-afspraak’ (de afspraak tussen energie-maatschappijen en regering over de ‘ausstieg’ op termijn uit kernenergie) staat dat afval opgeslagen moet worden op de plek waar het geproduceerd wordt. Daarom ook worden er opslagfaciliteiten gebouwd bij de kerncentrales. Maar afval van onderzoeksreactoren wordt er niet expliciet in genoemd. Zelfs de Groenen vinden daarom dat het geen inbreuk op de ‘konsensus-afspraak’ is. Dit transport zal de eerste zijn die dat ‘standort-lagern’ opblaast, en als deze makkelijk verloopt zullen er meer volgen (er zijn 8 onderzoeksreactoren in Duitsland).
- Milieugroepen in Rossendorf (en zelfs de Groenen van de deelstaat Saksen, daar) zeggen heel duidelijk: het afval moet hier blijven; het is een erfenis van de DDR en wij moeten dat oplossen: geen export van het probleem. Het is voor het eerst dat die stellingname van een lokale groep zo duidelijk is.
- In 1999 werd een transport van deze Castoren naar Ahaus geweigerd omdat er geen certificaat was dat de MTR-2 containers 40 jaar veilig zijn (zonder zo’n verklaring mag het niet in Ahaus opgeslagen worden). Die veiligheids-verklaring was er maar voor 15 jaar... . Nu echter, nadat de containers nog een keer afgespoeld en geverfd zijn, is die verklaring er opeens wel.

Kortom, behalve de algemene argumenten tegen kernenergie en dus tegen afval-transporten als onderdeel en achilleshiel van de kernenergie-keten, zijn er ook veel specifieke argumenten. Genoeg reden om ons actief tegen de transporten te verzetten.

Wat gaat er gebeuren?
Het uitgangspunt is anders dan in Gorleben: de politie moet drie transporten na elkaar naar Ahaus begeleiden en beveiligen. Daarnaast moeten de speciale onderleggers weer terug naar Rossendorf om de volgende castoren op te halen. Er zijn dus 5 transporten die geblokkeerd kunnen worden: Dat is ook afgesproken: ook de lege vrachtwagens zijn aktiedoel.
Waarschijnlijk zullen drie weekenden lang de transporten plaatsvinden. Er zijn twee waarschijnlijke routes (noord en zuid), maar in Rossendorf is er de eerste 20 kilometer maar een mogelijke route voor ze op de autobahn komen en ook de laatste kilometers bij Ahaus is er maar een mogelijkheid.
Op 22 mei is er nog de laatste ‘sontagsspaziergang;’ (de 126ste!) en onmiddellijk daarna zullen tentenkampen ontstaan. Menen die onderweg op de 600 km lange route akties uitvoeren worden opgeroepen als het transport voorbij is naar Ahaus te komen om het wegrijden (of de binnenkomst als ze nog op tijd zijn) van de vrachtwagens tegen te houden.

Onder het motto: ‘we hebben het recht te demonstreren waar de Castor rijdt’, zullen ook demonstraties aangemeld worden op de snelwegen zelf, en zo het recht op demonstreren offensief uit te leggen..
Verder wordt er gewezen op het gevaar van akties op de snelweg, maar daarom daar niet van af te zien. Er wordt opgeroepen om akties rustig en bezonnen, maar wel krachtig uit te voeren.

Dus: gaat allen naar Ahaus!
Beter vandaag aktief dan morgen radioaktief

duitse websites met meer informatie:
www.nixfaehrtmehr.de
www.bi-ahaus.de

Landeliijk Platform Tegen Kernenergie
 akbstrategie@hetnet.nl


- E-Mail: akbstrategie@hetnet.nl
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.