english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Nederlandse rapgroep bedreigt homo's en joden
vera - 10.07.2004 21:48

De Nederlandse rapgroep Sluipschutters bedreigt homo's en joden in hun songteksten. Omdat ook wordt opgeroepen tot geweld tegen deze minderheidsgroepen is er aangifte gedaan bij de officier van justitie in Den Haag.




Die klacht werd neergelegd door het Centrum Informatie en Documentatie Israël (Cidi) en het Haarlemse antidiscriminatiebureau.

Het nummer van de rapgroep lijkt geďnspireerd door het destijds populaire liedje 'Al wie niet springt is homofiel'. In het via internet verspreide nummer 'Al wie niet springt is een jood', komen tekstfragmenten als 'Alle joden moeten dood' en 'Fuck de homofielen' voor.
Het Cidi vermoedt dat de rappers moeten worden gevonden in de supporterskringen van de voetbalclub Feyenoord, omdat ook aan het adres van rivaal Ajax beledigingen worden gemaakt. In Feyenoord-gelederen zou het al regelmatig zijn gezongen. Een citaat uit de rapsong:

Maak je klaar om te springen.
Wij zijn de sluipschutters.
Wie niet springt is een jood.
[…]
Joden moeten dood, dood, dood.
Fuck van der Vaart want hij is een vieze poot.
[…]
Fuck de homofielen, trek je kop van je romp.
Sla je met een steen dan lig je te bloeden met een mes in je been.
[…]
Wij gebruiken geweld, je dagen zijn geteld.
[…]
Wie niet springt is een jood.
Alle joden moeten dood.
Pak een jood, pak een mes.
Steek hem daarin.
[…]
Van de Vaart vieze hoer, wij liggen op de loer.
Lijfwacht of niet, ik schop jou toch naar je moer.
Feyenoord 1 is groot, Feyenoord 1 is machtig.
Ajacieden in de gaskamers dat is prachtig.
[…]
Vraag dat aan Picorni.
Die wij slaan de hersens in.
[…]
Loop naar de Arena met een bom in mijn hand.
Een bom rechtstreeks uit de Rotterdamse goot.
[…]
Wie niet springt is een jood.
Joden moeten dood, dood, dood.
[…]
Ik ben gelovig en bereid jou uit te roeien.
[…]
Je bent een vieze jood.
Ben jij een jood?
Alle joden moeten dood, dood, dood.
Jij weet wat ik bedoel.
Want een jood is gelijk aan een Ajacied en een Ajacied is gelijk aan een jood in deze voetbalwereld.
Ik heb niks tegen het volk, maar Ajacieden mogen voor mijn part allemaal dood.

Eerder deze week kwam een Jamaicaanse rapper al in het nieuws wegens antihomoteksten. Amnesty International zal tijdens de Amsterdam Pride extra aandacht vragen voor de homovijandige sfeer op het Caribische eiland

Een foto van de Sluipschutters hebben we helaas niet gevonden.
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Hetze 
pr - 11.07.2004 01:29

Voor wie niks van subculturen begrijpt (voetbal en hiphop) is het misschien het beste om dit deel van de tekst eens goed te bekijken:

"Jij weet wat ik bedoel.
Want een jood is gelijk aan een Ajacied en een Ajacied is gelijk aan een jood in deze voetbalwereld.
Ik heb niks tegen het volk, maar Ajacieden mogen voor mijn part allemaal dood."

Hiphop betekent overdrijving en zo grof mogelijk zijn, tel daarbij op dat de scheldnaam cq geuzennaam voor Ajacieden 'joden' is, en je krijgt dit soort teksten.
Maak je dus niet zo druk. Jammer dat het CIDI meedoet aan deze hetze.

Zijn die gasten van Den Haag Connection (DHC) met hun rap over Hirsi Ali trouwens al weer vrijgelaten?

gevangenissen bijbouwen 
hans - 11.07.2004 09:23

Als ze alle hiphop / rapbands gaan oppakken met beledigende teksten dan krijgen we een fors tekort aan gevangenissen, ondanks 2 op 1 cel. We moeten die randdebielen, die werkelijk door niemand serieus genomen worden, geen aandacht geven. Die 3 debielen uit Den Haag zijn zelfs in Nova geweest. Dat geeft ze meer aandacht dan negeren.

re 
hetze - 11.07.2004 09:39

Inderdaad gewoon een hetze om niets, als het nummer nou ging over onze moslim broeders was het natuurlijk een heel ander verhaal geweest
pr bagatelliseert 
X - 11.07.2004 10:10

het is wel terecht dat deze rapgroep is aangeklaagd. aanzetten tot geweld en zelfs moord tegen groepen mensen moet wel krachtig bestreden worden, en daar is hier zeker wel sprake van.
rap kutmarokkanen of de clitoris hirsi ali 
DE PAUS - 11.07.2004 11:08

Rob oudkerk kreeg al zijn conge voor zijn uit racistische uitspraken over kutmarrokanen . Ik wacht eigenlijk op een rap over de clitoris van hirsi ali. Met de hamvraag of die zionistisch is islamitisch?
CIDI en hetze 
Peter - 11.07.2004 15:12

"Jammer dat het CIDI meedoet aan deze hetze", schrijft iemand hierboven. Dat zou je je hou juist niet moeten verbazen, aangezien het CIDI het fascistische regime in Israel vanuit Nederland in woord en daad ondersteunt. Het CIDI is een verlengstuk van de Israelische onderdrukkingsapparaat. Schrijnend dat dit soort berichten op Indymedia verschijnen. Al kunnen die kut-rappers met hun walgelijke teksten mij ook gestolen worden...
cidi verlengstuk.. 
clifton - 11.07.2004 15:55

en waar ben jij een verlengstuk van peter?? ik zie een hoop artikels op www.cidi.nl staan, ik ben het niet overal mee eens, maar het cidi is wel zelfkritisch. dat kan ik van fundamentalistische moslims en ajacieden niet zeggen.
Haarlemse antidiscriminatiebureau 
Anti-racist - 11.07.2004 16:00

Mischien dat het Haarlemse antidiscriminatiebureau hier eens kan uitleggen waarom ze in hemelsnaam samen met het CIDI (gefinancierd door de apartheidsstaat Israel) optrekt? Het Haarlemse antidiscriminatiebureau moet met dit soort dubieuze clubs niet optrekken. Onafhankelijk blijven is belangrijk.

En wat doet het Haarlemse antidiscriminatiebureau tegen de aanhoudende discriminatie van Marokkanen door de politiek? Nog niets over gehoord.




rap haat mag wel? 
hans - 11.07.2004 16:30

wat zij we toch weer konsekwent.
als skinheads dit soort teksten over buitenlanders, joden en homo's zingen is de wereld te klein.
nu doen rappers het en het mag ineens wel van onze linkse broeders alleen al omdat het cidi tegen is moet wij natuurlijk voor rap zijn.

rappers zijn net zo goed als de skinheads uit op provoceren en gebruiken daartoe net goed vooroordelen en geweld bij.

het is dus terecht dat daar tegen opgetreden wordt.

E-Mail: queeraction@msn.com
CIDI en zelfkritiek 
peter - 11.07.2004 17:49

Clifton schrijft:

"en waar ben jij een verlengstuk van peter?? ik zie een hoop artikels op www.cidi.nl staan, ik ben het niet overal mee eens, maar het cidi is wel zelfkritisch."

Het CIDI plaatst op haar website in het archief vrijwel alle artikelen die in de Nederlandse media verschijnen gerelateerd aan het werk van het CIDI. Daar zitten, soms, ook kritische artikelen tussen, dat klopt. Maar dat zegt nog niks over de politieke koers die het CIDI vaart en het werk dat men verricht: het CIDI is een lobby-organisatie van de ultra-rechtse Israelische overheid. Dat geven ze ook zelf toe. In mei van dit jaar werd er in Den Haag geprotesteerd door voorstanders van de apartheidsmuur, die boos waren om het feit dat het Internationale Gerechtshof de bouw van deze omstreden muur onder de loep nam. Het CIDI was initiator van dit protest en neemt al 20 jaar stelling: voor Israel en tegen de Palestijnen. Voor het CIDI geldt: joden eerst, ten koste van alles...

Maar teksten als die van de Sluipschutters zijn verwerpelijk. Aangifte bij justitie is echter de verkeerde weg. Denk dat er weeldwijd al heel wat minder sprake zou zijn van "anti-semitisme" zodra Israel zich terug trekt uit de bezette gebieden, de atoombommen ontmantelt, de muur afbreekt en de Palestijnen dat geeft waar het recht op heeft: een eigen staat.


Joden in Europa 
Vera - 11.07.2004 20:06

Het is niet omdat er een rechts regime aan de macht is in Israel dat wij kunnen toelaten dat rap-groepen, al zijn dit subculturen, ongeneerd hun gal kunnen spugen op de Joden. Niet alle Joden zijn zionisten. Als we zo verder gaan wordt het conflict in het Midden Oosten geďmporteerd naar hier en geraken we in een spiraal van haat. De Joden die hier leven zijn net zo goed het slachtoffer van wat Sharon allemaal uitspookt in zijn land. Laten we ervoor zorgen dat wij linksen niet de toekomstige anti-semieten zijn. Ieder volk heeft het recht zijn eigenheid te bewaren. En de problemen in Israel zullen niet opgelost worden door haat-spuwende teksten.
ieder volk 
ikke - 12.07.2004 10:32

" Ieder volk heeft het recht zijn eigenheid te bewaren."

Wat een gelul. Israel is een schurkenstaat die geen enkel recht heeft om legitieme bewoners te vermoorden en te verdrijven.
Sloop Israel voor een Pallestina waar joden, moslims en alle anderen evenveel rechten hebben. Zionisme is racisme en fascisme.
Het "Joodse Volk" bestaat niet. Er is een religie, thats it, niets meer en niets minder.

lees een iets over joden, praat er eens mee 
david - 12.07.2004 11:35

voor je alle joden over 1 kam scheert, zou je er eens kennis mee kunnen maken. nederlandse joden zijn ook verdeeld over hoe het in israel er aan toe gaat. Ook op het cidi bestaat die verdeeldheid. er is echter geen of nauwelijks geen verdeeldheid over de 2 statenoplossing. waarin zowel israel als palestina onafhankelijk zijn. wanneer die palestijnse staat komt is afhankelijk van de israelische politiek, daar doet het cidi, of de Nl'se joden niets aan.
daarom is er veel dialoog op het cidi. dat je af en toe iets over israel leest (waarschijnlijk alleen de titels en onderschriften van foto's) betekent niet dat je kennis van zaken hebt en kunt oordelen.

die muur wordt afgebroken. palestijnse huizen worden herbouwd en die palestijnen krijgen hun staat wel. de vraag is alleen wanneer ze die verdienen.
racisme 
ikke - 12.07.2004 12:46

En de zionistische moordenaars mogen bepalen waneer Pallestijnen hun staat "verdienen"?
De enige oplossing de opheffing vaan de huidge staat Israel en daar een legale staat voor in de plaats te zetten die alle religies evenveel rechten geeft. Het huidige Israel is een schande voor de mensheid met haar semi-fascistische idiologie en haar fascistische praktijken.
Weg met Israel voor een vrij Pallestina!

Indymedia-rap?? 
M.C. Sniper-killer - 12.07.2004 12:52

Yo Homies!

Omdat jullie jack-ass Whitey-muddah-f*ckers van Indymedia kennelijk de essentie van een goede Diss (WRAAK = een gerecht welke Koud wordt opgediend ;-) een Fijne RAP, die nader inzicht geeft in de doelgroep:

"De ouders van Japie kijken niet naar hem om
Hij werkt op zolder aan een fragmentatie-bom
Scrabble, bingo, mens-erger-je-niet?
Hij verveelt zich te pletter, geloof je mij niet?
Als supporters nou niet uit gaan kijkuh,
Vallen er gewonden, en misschien wel lijkuh...

Overal in Nederland zijn er weer Rellen,
de ME komt langs om de Orde te herstelluh,
Me Oma zit in zo'n Bejaarden-tehuis
ze zit er opgesloten, t'is net een kluis
Wil je die oudjes lekkah stanguh?
Met de scooter aan voor de deur rondhanguh...

en zo kun je dus ad-infinitum door-dissen, Homies

Al deze aandach komt de "street-credibility" van die Sluipschutters maar ten goede, om nog maar te zwijgen van hun download-populariteit van Appingedam tot Zuften en van Boskoop tot Yerseke! Nu die Rappetjes weten hoe gauw ze het linxe schorriemorrie op de kast kunnen krijgen met een Rap over VVD-pepperspray-bitch Hirsi A., of wat Gein over "Joodse gassies" kan dat nog een interessante zomer worden...Rap on!!!

Dope shit, Homies!
:-)



Website: http://www.xs4all.nl/~osdorp
 
NL en Israelische politiek 
voorbijganger - 13.07.2004 15:44

"wanneer die palestijnse staat komt is afhankelijk van de israelische politiek, daar doet het cidi, of de Nl'se joden niets aan.
die muur wordt afgebroken. palestijnse huizen worden herbouwd en die palestijnen krijgen hun staat wel. de vraag is alleen wanneer ze die verdienen."

Organisaties als het CIDI hebben wel degelijk invloed op de toekomst van een Palestijnse staat. Zij verkopen met grof geld en verbaal geweld de Israelische politiek aan het Nederlandse publiek en media, ze verstoren bijeenkomsten over de Palestijnse zaak en mensen van het CIDI helpen mee de de identiteit van Palestina-activisten te documenteren. Als dit niet is om de hardline politiek van Israel te ondersteunen dan weet ik het ook niet meer.

Dat de muur wordt afgebroken en Palestijnse huizen herbouwd is prettig nieuws. Ik weet niet welke krant jij leest, maar kun je het me even vertellen zodat ik me meteen kan abboneren?
Sluipschutters zijn niet de enigen 
douwe - 13.07.2004 15:59

De sluipschutters zijn niet de enigen die joden en homofielen bedreigen. NAG (Nieuwe Allochtone Generatie) doet dat ook. Nummers als 'Kankerjoden' en teksten als: 'Alle joden, vieze joden, de nieuwe allochtonen komen jullie doden'.
grootst mogelijk gebrek aan fantasie en 
compassie - 16.07.2004 14:21

dit 'soort' teksten, ik weet niet hoor, maar volgens mij hebben mensen die hier in meegaan, wie het ook zijn, iets gemist of zo...
provoceren oké, maar doe het alsjeblieft op een zinnige manier!!??
(en nou niet aan mij vragen, wat of hoe, want ik ben geen rapper, maar hou wel degelijk van rap; luister bv. maar 's naar de muziek van Opgezwolle, hoewel dat misschien weer meer onder het kopje 'hiphop' valt, maar van hun kan deze rapgroep in ieder geval aardig wat leren, denk ik zo)
nee, ik snap niet eens dat je hier mee durft te komen, na zoveel leed en verdriet,(tot op de dag van vandaag) waar haal je de -gore- moed vandaan?
Dood aan ... 
John Veldhuis - 16.07.2004 15:52

Iets over Israelische rechters:

een Israelische voetbalsupporter die "Dood aan de Arabieren" riep tijdens een voetbalwedstrijd is hiervoor veroordeeld. Helaas is niet bekend welke straf toegediend werd.

Hij vond zelf dat dit hetzelfde was als "Hup Beitar" roepen...

Dat geflipte Ajacieden zich graag met joden associeren hoeven wij diezelde joden niet aan te rekenen. Een beetje intelligentie mag vooral van niet-Ajax fans wel gevraagd worden, toch?

 http://www.fromoccupiedpalestine.org/node.php?id=1323

Maar liever door voetbalfans "dood aan ..." geroepen, die daar dan gewoon mee bedoelen dat er goals gescoord moeten worden, dan door menigten waanzinnigen, die Dood aan de Joden, of Dood aan de Arabieren, dood aan de (vul kleur in) of dood aan de Goyim roepen, en dat ook echt vinden.

Eigenlijk hoort het geen van beide te kunnen...

Website: http://groups.google.nl/groups?q=%22Death+to+Arabs%22&hl=nl&lr=&ie=UTF-8&selm=iD0Qb.20573%24i4.16286%40newsread1.news.atl.earthlink.net&rnum=1
 
Opheldering Sluipschutter-tekst  
Sluipschutterfan nr.1 - 17.07.2004 13:36

Ik wil even een aantal dingen ophelderen.
Zowiezo zitten er een aantal fouten in de bovenvermelde songtekst.

- Het is NIET gericht aan joden (mensen die het Jodendom aanhangen), maar gericht aan joden uit de voetbalwereld (zoals Ajakkes-supporters zichzelf ook noemen). In de hip hop-wereld is het gebruikelijk om grove taal te uiten. Dit nummer is gemaakt als reactie op de aanval van Ajakkes-supporters op Jong Feyenoord.

- Er staat in de tekst "fuck de homofielen", maar als je goed luister zeggen ze "fuck DIE homofielen" en dan wordt bedoeld diezelfde supporters.

- Wat iedereen ook buiten vermelding laat is dat er aan het eind van dit nummer letterlijk wordt vermeld " Ik heb niets tegen het joodse volk,maar van mij mogen alle ajacieden dood." En dan begrijpt de hip hop-wereld dat je dat niet letterlijk moet nemen,maar wel gewoon kan zeggen.

- Over Eminem zeiden ze ook zoveel en daardoor is hij nu multi-miljonair, dus ik hoop voor die jongens dat zij dat ook worden.

E-Mail: sluipschutters@yahoo.com
Opheldering Sluipschutters-tekst 
Sluipschutterfan nr.1 - 17.07.2004 15:21

Even een opheldering:

-De tekst is NIET gericht aan joden (aanhangers van de jodendom), maar aan joden uit de voetbalwereld, dus Ajakkes-supporters (die overigens zichzelf ook zo noemen)

-Wat altijd buiten de discussie wordt gelaten is dat je aan het einde van dit nummer letterlijk hoort " Ik heb niks tegen het (joodse) volk, maar van mij mogen alle ajacieden dood! (dus de supporters en niet het volk)

-Bovendien is het in de hip hop-wereld gebruikelijk om harde taal te uiten die je niet letterlijk moet nemen, is een onderdeel van onze dis-cultuur, dis komt van disrespect(full).

-Er wordt niet gezegd "Fuck de homofielen" wat impliceert dat het hier alle homoseksuelen in NL of op de wereld betreft, Nee. Er wordt gerapt "Fuck die homofielen" en met "die" worden de Ajakkes-supporters- en spelers bedoeld.

Sluipsupporter was aan het woord

E-Mail: sluipschutters@yahoo.com
actie - reactie 
zielige neusjes - 29.07.2004 16:55

De tekst is inderdaad niet antisemitisch bedoeld en dus zeer zeker niet op het jodendom gerricht of op mensen met een homofiele sexuele voorkeur.Echter kan ik me best indenken dat dit wel kwetsend kan zijn voor mensen met een joodse achtergrond.Maar wanneer men zich beter verdiept tussen de rivaliteit van de Rotterdamse club en de A'domse club zal de text enig sinds duidelijker worden alhoewel het toch nog moeilijk te begrijpen zal zijn voor outsiders.

Wanneer ik mezelf een naam aanmeet zoals bijv:"aardbij" of "groene kikker" en iemand roept tegen mij : "hey aardbij" of "hey groene kikker" ...dan is de reactie van de ander toch zo logisch als het maar zijn kan?!?Vooral als er rivaliteit is tussen de 2!
De regering of knvb of cidi of weet ik veel wie had gewoon lang geleden al streng in moeten grijpen toen de lieden uit A'dom zichzelf deze geuzenaam aansmeerde en met Davidsterren het stadion in kwamen huppelen.Zou ik mezelf nooit "mafkees" of "klotehommel" genoemd hebben dan had niemand dit ook naar mij geroepen.. zelfde geld dus voor de text die puur gerricht is aan het adres van de boefjes in a'dom en dus ZEER ZEKER NIET aan het Joodse geloof of de mensen met een Joodse achtergrond!

E-Mail: mafkees@snotmail.com
Website: http://www.groenekikker.nl
 
sluipschutters the best 
bas - 25.07.2006 21:38

nou ik vind de sluipschutters gewoon de best er wordt duidelijk aan het eind van het lied uitgelegt dat het over ajaxksieden gaat en over de supporters en niet over het joodse volk. dus is er eigelijk niks aan de ahnd
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.