english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Dodenherdenking rechts en nationalistisch
Paul Treanor - 03.05.2003 14:00

Ook de officiële richtlijnen bevestigen het beeld: een volks-nationalistische herdenking naar LPF-model.



Dodenherdenkingen zijn deel van de politieke cultuur van nationale staten. Ze zijn niet zo zeer gericht op de doden, als op het versterken van de gemeenschappelijke identiteit van de levenden. De doden worden als 'onze doden" geëerd, en daardoor ontstaat een onderlinge band tussen de inwoners van het land, naast hun gedeelde cultuur en taal. Bovendien ontstaat er een band tussen de huidige generatie en het verleden - vooral belangrijk als de doden meer dan een generatie verwijderd zijn van de huidige jongeren. Alle nationale staten drijven op deze combinatie van gerichtheid op het verleden, trans-generationele verbanden, collectieve identiteit, en collectieve mythes.

'Nationaal' betekent ook hier, zoals gewoonlijk, racistisch. De Nederlandse natie wordt vooral gezien als een volksgemeenschap, afstammelingen van de vroegere inwoners van het land. Wie geen Nederlandse voorouders heeft - immigranten en allochtonen - wordt dus nooit voor volwaardige Nederlander aangezien. De dodenherdenking zelf versterkt dit beeld, het impliceert dat je niet erbij hoort, als je ouders of grootouders de oorlog niet hebben meegemaakt. Dat wordt expliciet gemaakt in de opzet van de herdenking: Nederlanders en 'rijksgenoten' worden herdacht, overige buitenlanders niet, en ze worden ook niet uitgenodigd. Uit de officiële richtlijnen van het Nationaal Comité 4 en 5 mei...

"Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesmissies."

Maar uit de voorbeelden op hun website blijkt dat 'allen' toch 'alle Nederlanders' betekent. De Engelse versie is duidelijker:

"Remembrance Day is a tribute to all Dutch victims of war. Special honour is paid to civilians and to members of the armed forces who fell in the Second World War, and to all Dutch nationals who have lost their lives since, in other wars or in peacekeeping operations. Three special wreaths are placed for civilians who died in Europe in 1940-1945: one for members of the Resistance, one for victims of persecution, and one for civilian casualties. A separate wreath is laid for those who fell in Asia, and another for the servicemen and merchant marine crews who gave their lives in the line of duty."

Buitenlanders zijn niet welkom tijdens de herdenking, dat wordt door het Nationaal Comité openlijk verkondigd..

"Op 4 mei gaat het om een nationale herdenking....Het nationale karakter betekent voor het uitnodiging beleid dat dit primair gericht is op de mensen die deel uitmaken van het Koninkrijk der Nederlanden. Doorgaans wordt geen enkele buitenlandse vertegenwoordiger in die hoedanigheid officieel uitgenodigd bij de herdenkingsplechtigheid, noch van geallieerde landen, noch van andere landen."

De nationale vlag neemt dan ook een prominente plaats in bij de herdenkingen, en verdringt daarbij de andere vlaggen. Als Turkije een voetbal-wedstrijd wint, mag je met de Turkse vlag op de Dam zwaaien - maar probeer dat niet op de avond van 4 mei.

Het is dus geen wonder dat de herdenking deels een anti-buitenlander, anti-immigrant, en anti-allochtoon bijsmaak heeft. De Nederlandse vlag is nu eenmaal de vlag van de LPF geworden, zwaaien met de driekleur is een racistische statement, en het is ook bij voorkeur het symbool voor neo-nazis in Nederland. In andere landen gebeurt dat al langer, in Engeland bijvoorbeeld is het zwaaien met de nationale vlag altijd bedoeld als gebaar tegen de minderheden. Ze begrijpen dat ook, en verwerpen de Britse vlag als nationaal symbool - "ain't no black in the Union Jack". Na de dood van Pim Fortuyn heeft Nederland definitief de overgang gemaakt, naar een land waar de nationale vlag niet voor iedereen is bedoeld. Het multi-culturalisme is dood, Nederland heeft officieel gekozen voor een mono-culturele nationale identiteit, en eist officieel assimilatie. De nationale vlag is het symbool geworden van een assertieve Hollandse identiteit, het is in die zin een oorlogsverklaring aan de niet-geassimileerde minderheden. In dit klimaat wordt de dodenherdenking gaandeweg een LPF-manifestatie, de boodschap is "Nederland voor de Nederlanders".

Het is helemaal niet onlogisch dat de dodenherdenking LPF-ers en andere volks-nationalisten aantrekt. In die kringen wordt de immigratie herhaaldelijk vergeleken met de Duitse inval in mei 1940, en de aanwezigheid van allochtonen met de Duitse bezetting. Deze beeldvorming wordt aangemoedigd door de nadruk op 1940-1945 in de nationale identiteit, waarbij het fascisme als ideologie geen rol speelt. Een gabber-skin met de Nederlandse driekleur op zijn bomber-jack, en een 'Eigen Volk Eerst' t-shirt daaronder, kan deelnemen aan de dodenherdenking, en zich emotioneel identificeren met gefusilleerde verzetsmensen. In zijn ogen hebben ze het opgenomen voor hun vaderland, voor de natie, voor de nationale identiteit: hij ziet ze niet als links, of progressief of multicultureel, of 'anti-fascistische'. En gelijk heeft hij, want het verzet was inderdaad voor 95% een nationalistisch verzet tegen een buitenlandse bezetting. Als je de gestorven verzetslieden tot leven zou wekken in het Nederland van 2003, dan zouden de meesten op de LPF of SGP stemmen.

De dodenherdenking heeft dus een nationaal en rechts character. Het gaat uit van de hogere waarde van een Nederlandse leven, en het verheerlijkt de koloniale oorlogen. Ook de militairen die vochten in koloniale oorlogen worden herdacht, maar niet hun tegenstanders of burgerslachtoffers - hoewel ze destijds ook formeel 'Nederlandse onderdanen' waren. Ook militaire doden tijdens de herkolonisatie-oorlogen in Bosnië en Kosovo worden herdacht. Ook hier geldt dat hun burgerslachtoffers - bijvoorbeeld bij de bombardementen op Belgrado - niet worden herdacht. Niet-Nederlanders worden uitgesloten, zowel van de nationale geschiedenis (mythe) als van de formele herdenking zelf.


Website: http://web.inter.nl.net/users/Paul.Treanor/plana.html
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.